Fiat – najniższe ceny OC i AC w 2024 roku
Włochy, popularny Maluch i Bielsko-Biała – to właśnie z tym kojarzy się wielu polskim kierowcom Fiat. W ofercie Fiata znajdują się nie tylko samochody osobowe – firma produkuje również auta dostawcze, maszyny rolnicze, silniki i autobusy. A wszystko zaczęło się w 1899 roku.
Skąd tak duża popularność włoskich samochodów w Polsce? Jednym z powodów może być to, że przed wojną i w okresie PRL niektóre modele Fiata były produkowane w naszym kraju na licencji. W rezultacie to właśnie do aut tego koncernu wielu polskich kierowców ma po dziś dzień sentyment. Jednocześnie Fiat jest właścicielem kilku innych znanych marek – to m.in. Alfa Romeo, Maserati czy Ferrari.
Samochody marki Fiat od lat cieszą się dużą popularnością w Polsce, zarówno dzięki historycznym powiązaniom z rodzimym rynkiem, jak i atrakcyjnej ofercie modeli. Analiza kosztów ubezpieczenia OC dla pojazdów tej włoskiej marki jest istotna, szczególnie dla osób poszukujących przystępnych cenowo rozwiązań.
W poniższym tekście omówimy, jakie czynniki wpływają na wysokość składki OC dla samochodów Fiata oraz jak te pojazdy wypadają na tle konkurencji pod względem kosztów ubezpieczenia.
Fiat – legenda europejskiej motoryzacji
Popularność włoskich samochodów, w szczególności marki Fiat, w Polsce ma głębokie korzenie, sięgające zarówno okresu przedwojennego, jak i czasów PRL. W latach 30. XX wieku firma Fiat była jednym z kluczowych graczy na rynku motoryzacyjnym w Polsce. To właśnie na licencji tej włoskiej marki produkowano pierwsze polskie samochody w fabryce w Warszawie, a po wojnie kontynuowano tę tradycję, co sprawiło, że Fiat zyskał znaczną popularność wśród polskich kierowców.
W okresie PRL, kiedy import samochodów z Zachodu był mocno ograniczony, licencyjna produkcja Fiata odegrała kluczową rolę w rozwoju motoryzacji w Polsce. Modele takie jak Fiat 126p (powszechnie znany jako „Maluch”) i Fiat 125p stały się ikonami polskich dróg, a ich produkcja na licencji Polskiego Fiata w zakładach FSO w Warszawie oraz w Bielsku-Białej miała ogromny wpływ na dostępność samochodów w kraju.
Dla wielu Polaków samochody te były pierwszymi pojazdami, które pozwalały na swobodną podróż i stały się symbolem nowoczesności w tamtych czasach.
Sentyment do marki Fiat jest w Polsce szczególnie silny właśnie ze względu na te historyczne powiązania. „Maluch” był wyjątkowo tani w eksploatacji i naprawach, co sprawiło, że przez lata był powszechnie dostępny, a w rodzinach często przekazywany z pokolenia na pokolenie. W latach 70. i 80. Fiat 125p oraz inne modele Fiata były jednymi z najpopularniejszych aut na polskich drogach, co przyczyniło się do umocnienia pozycji tej marki na rodzimym rynku motoryzacyjnym.
Fiat to jednak nie tylko samochody osobowe dla mas. Włoski koncern odgrywa ważną rolę również na rynku luksusowych i sportowych samochodów, będąc właścicielem marek takich jak Alfa Romeo, Maserati czy Ferrari.
Wszystkie modele marki Fiat znajdziesz w poniższej tabeli.
Model Fiata | Segment, klasa | Silnik | Lata produkcji |
---|---|---|---|
124 | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna | 1966 – 1985 |
124 Spider | Auta sportowe (segment G) | benzyna | 2016 -2019 |
125 | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna | 1967 – 1977 |
125p | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna | 1967 – 1983 |
126p „Maluch” | Auta najmniejsze (Segment A) | benzyna | 1972 – 2001 |
127 | Auta małe (Segment B) | benzyna, diesel | 1971 – 1983 |
128 | Auta małe (Segment B) | benzyna | 1969 – 1985 |
130 | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna | 1969 – 1978 |
131 | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1974 – 1985 |
132 | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1972 – 1982 |
133 | Auta najmniejsze (Segment A) | benzyna | 1973 – 1980 |
500 | Auta najmniejsze (Segment A) | benzyna, diesel, elektryczny, hybryda | Od 1957 |
500L | VAN (segment K) | benzyna, diesel | Od 2012 |
500X | Klasa średnia (segment D) | benzyna, diesel | Od 2014 |
600 | Auta najmniejsze (Segment A) | benzyna | 1955 – 1969 |
850 | Auta najmniejsze (Segment A) | benzyna | 1964 – 1973 |
Albea | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna | 2002 – 2010 |
Argenta | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1981 – 1985 |
Barchetta | Auta sportowe (segment G) | benzyna | 1995 – 2005 |
Bertone X1/9 | Auta sportowe (segment G) | benzyna | 1973 – 1989 |
Brava | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1995 – 2001 |
Bravo | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1995 – 2015 |
Cinquecento | Auta najmniejsze (Segment A) | benzyna | 1991 – 1998 |
Coupe | Auta sportowe (segment G) | benzyna | 1993 – 2001 |
Croma | Klasa średnia (segment D) | benzyna, diesel | 1985 – 2010 |
Doblo | Dostawcze (segment K) | benzyna, diesel | 2000 – 2019 |
Ducato | Dostawcze | benzyna, benzyna/LPG, diesel, elektryczny | Od 1981 |
Fiorino | Dostawcze (segment K) | benzyna, diesel | 1977 – 2011 |
Freemont | Klasa średnia (segment D) | benzyna, diesel | 2011 – 2016 |
Fullback | Pickup | diesel | 2016 – 2018 |
Idea | VAN (segment K) | benzyna, diesel | 2004 – 2012 |
Linea | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 2007 – 2015 |
Marea | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1996 – 2002 |
Multipla | VAN (segment K) | benzyna, diesel | 1998 – 2010 |
Palio | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1996 – 2004 |
Panda | Minivan (segment K) | benzyna, diesel, hybryda | Od 1981 |
Punto | Auta małe (Segment B) | benzyna, diesel | 1993 – 2018 |
Regata | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1983 – 1990 |
Ritmo | Auta małe (Segment B) | benzyna, diesel | 1978 – 1988 |
Scudo | Dostawcze | benzyna, diesel | 1995 – 2016 |
Sedici | Mały crossover SUV (segment I) | benzyna, diesel | 2006 – 2014 |
Seicento | Auta najmniejsze (Segment A) | benzyna | 1998 – 2010 |
Siena | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1996 – 2002 |
Stilo | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 2001 – 2007 |
Strada | Pickup | benzyna, diesel | 1999 – 2009 |
Talento | Dostawcze | benzyna, diesel | 1991 – 1994 |
Tempra | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, diesel | 1990 – 1996 |
Tipo | Niższa klasa średnia (segment C) | benzyna, benzyna/LPG, diesel | Od 1987 |
Ulysse | VAN (segment K) | benzyna, diesel | 1994 – 2010 |
Uno | Auta małe (Segment B) | benzyna, diesel | 1983 – 2002 |
Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla samochodów marki Fiat?
Samochody marki Fiat cieszą się dużą popularnością, bo są niedrogie w utrzymaniu – części zamienne można dostać w rozsądnych cenach, a zużycie paliwa nie jest duże. To jednak nie wszystko – ceny ubezpieczeń OC nie są wygórowane. Zwłaszcza kierowcy z doświadczeniem mogą liczyć na to, że roczna składka będzie na przystępnym poziomie.
Fiat od lat jest uznawany za samochód, którego ubezpieczenie kosztuje relatywnie mało. Potwierdza to powyższa grafika, która obejmuje III kwartał 2024 roku. Widać wyraźnie, że – oczywiście uśredniając – taniej ubezpieczyć jest tylko Skodę.
Za ubezpieczenie Fiata zapłacić trzeba około 651 zł, co w porównaniu z na przykład popularnym w Polsce Audi (737 zł) jest bardzo konkurencyjną kwotą.
Oczywiście – to również można wyczytać z grafiki – ubezpieczenie OC dla Fiatów wzrosło w porównaniu z poprzednim rokiem, ale nie oznacza to, że ubezpieczyciele inaczej zaczęli patrzeć na tę markę. Po prostu same stawki OC zdrożały rok do roku, a to efekt między innymi inflacji i wielu innych czynników. Po prostu płacimy więcej – również za AC czy NNW.
Najtańsze OC dla Fiata – rok 2024 w statystykach
Ubezpieczenie OC dla Fiatów jest relatywnie tanie, potwierdzają to statystyki. Warto sprawdzić jednak, jak wygląda to w praktyce. Na poniższym przykładzie udało się udowodnić, że w odpowiednich warunkach właściciele samochodów wspomnianej marki mogą liczyć na naprawdę dobre warunki ubezpieczeniowe.
Przykład: Samochód marki Tipo z 2019 roku i kierowca z wieloletnim doświadczeniem oraz bezszkodową jazdą. W jego przypadku mówić o można o naprawdę referencyjnych cenach za OC. Stawka jednym przypadku nie przekracza nawet 250 zł!
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 241,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 321,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 366,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 435,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 630,00 zł rata od 0 zł |
241,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
321,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
366,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
435,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
630,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Wybrane modele Fiatów a OC
W pierwszej połowie 2024 roku w porównywarce rankomat.pl najczęściej ubezpieczanym modelem był Fiat Punto, ze średnią ceną OC wynoszącą 576 zł. Najniższe stawki OC płacili właściciele Fiata Seicento (465 zł), natomiast najwięcej musieli wydać posiadacze Fiata Ducato (801 zł).
Oto TOP5 najczęściej ubezpieczanych modeli Fiata i średnia wysokość składki OC dla każdego z nich:
- Punto – 576 zł,
- Seicento – 465 zł,
- Panda – 514 zł,
- Bravo – 642 zł,
- Ducato – 801 zł.
Młodzi kierowcy Fiatów – dlaczego zapłacą tak wysokie OC?
Zwykle osoby poniżej 25. roku życia (lub niedoświadczeni kierowcy) muszą płacić wyższe składki za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Choć OC dla Fiata jest stosunkowo tanie w porównaniu do innych marek, młody kierowca zgłaszający Fiata do ubezpieczenia także napotka na wysokie koszty. Aby uniknąć przepłacania, warto samodzielnie porównać oferty różnych firm ubezpieczeniowych.
Przykład: 24-letni mieszkaniec niewielkiej miejscowości ubezpiecza swojego Fiata Pandę z 2013 roku. Mimo, że samochód nie jest wiele warty, musi liczyć się z większym wydatkiem niż doświadczeni kierowcy.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 482,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 548,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 821,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 1065,00 zł rata od 0 zł |
482,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
548,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
821,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1065,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Zresztą różnice wynikające z wieku kierowcy potwierdzają statystyki. Wynika z nich jasno, że niedoświadczeni kierowcy muszą liczyć się z dużo większymi opłatami za OC, niż osoby posiadające prawo jazdy od kilkunastu lat. Budowanie zniżek i zaufania ze strony ubezpieczyciela jest w tym wypadku kluczem do obniżenia składek za OC czy AC.
AC dla Fiata – czy warto?
Decyzja o zakupie ubezpieczenia AC dla samochodu marki Fiat zależy od kilku czynników, takich jak wartość pojazdu, jego wiek, częstotliwość użytkowania oraz warunki, w jakich jest eksploatowany. Fiaty, choć zwykle są stosunkowo tanie w utrzymaniu, mogą być bardziej podatne na uszkodzenia lub kradzieże w niektórych regionach.
Jeśli auto jest nowe, dobrze utrzymane lub często używane, wykupienie AC może być opłacalne, chroniąc przed kosztami naprawy po stłuczce, aktami wandalizmu czy kradzieżą. Warto jednak dokładnie przeanalizować koszty składki w stosunku do wartości samochodu oraz potencjalnych szkód.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje ubezpieczenie OC Fiata w 2023 roku?
W III kwartale 2023 roku mediana wysokości składki dla aut marki Fiat wynosiła 497 zł. To pewna wskazówka, chociaż trzeba pamiętać, że koszt ubezpieczenia jest obliczany indywidualnie w oparciu o różne dane dotyczące pojazdu oraz jego właściciela. Ważny jest zarówno stan techniczny samochodu, jak i wiek właściciela czy miejsce jego zamieszkania. Statystycznie mieszkaniec dużego miasta płaci za polisę OC znacznie więcej niż kierowca z małej miejscowości.
Który model Fiata ma najtańsze ubezpieczenie OC?
Z przeprowadzonych kalkulacji wynika, że doświadczony kierowca zapłaci najmniej za ubezpieczenie OC Fiata 500 i Fiata Pandy. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to reguła – ochrona ubezpieczeniowa dla Fiata 500, który przeszedł kilka kolizji, może być kosztowniejsza niż ochrona dla innych modeli Fiata. Na cenę wpływa nie tylko historia szkód, ale również rocznik pojazdu i parametry techniczne (np. pojemność silnika).
Jaki model Fiata jest najpopularniejszy?
W Polsce bardzo popularnym modelem jest Fiat Punto. Na ulicach często można też spotkać Fiata Pandę czy Fiata 500. Większość modeli Fiata to samochody niezbyt drogie w utrzymaniu i charakteryzujące się wysokim komfortem podczas codziennego użytkowania. Wciąż można również spotkać starsze modele Fiata jak Cinquecento, Seicento czy Malucha – czyli Fiata 126p.
Czy miejsce zamieszkania właściciela Fiata ma wpływ na cenę OC?
Miejsce zamieszkania właściciela Fiata to jeden z czynników, które są brane pod uwagę podczas wyliczania składki OC. Jeżeli kierowca mieszka w dużym mieście, to istnieje wyższe ryzyko, że przytrafi mu się kolizja – to czysta statystyka. Stąd też najczęściej właściciele aut z największych ośrodków miejskich w Polsce muszą liczyć się z wyższymi cenami OC.
Czy wszystkie modele Fiata można ubezpieczyć niedrogo?
Każdy model Fiata można ubezpieczyć niedużym kosztem. Warto jednak podkreślić, że na cenę ubezpieczenia nie wpływa wyłącznie marka – ważny jest również stan pojazdu, jego rocznik oraz historia szkód. Ubezpieczyciel bierze pod uwagę też wiek właściciela, to, czy jest on rodzicem, a także jego doświadczenie za kierownicą oraz miejsce zamieszkania. Dwa identyczne modele mogą zatem mieć dwie różne ceny ubezpieczeń.