Ubezpieczenie Assistance – jak wygląda pomoc na drodze?

Assistance to ubezpieczenie zapewniające pomoc na drodze. Obawiasz się, że w razie przebicia opony nie poradzisz sobie z wymianą koła? To jedna z wielu sytuacji, gdy przydaje się właśnie assistance. Zobacz, jak ubezpieczyciel może pomóc Ci w razie kłopotów na drodze.

Ubezpieczenie assistance jest dostępne w dwóch wersjach – jako ubezpieczenie całoroczne (ceny zaczynają się już od ok. 120 zł za rok) i ubezpieczenie krótkoterminowe (za 7 dni trzeba zapłacić ok. 70 zł). W zależności od konstrukcji polisy, kierowca może liczyć na wsparcie tylko na terenie Polski lub także za granicą.

Czym jest ubezpieczenie assistance?

Ubezpieczenie assistance to jedno z dobrowolnych ubezpieczeń. Jego celem jest zapewnienie kierowcy pomocy w razie zdarzeń losowych, do których dojdzie w czasie postoju lub na drodze. Zdarza się, że ubezpieczenie assistance jest utożsamiane z autocasco (AC). W rzeczywistości są to jednak dwie różne polisy, których zakres ochrony pokrywa się w minimalnym stopniu (np. holowanie po awarii).

Assistance jest jednym z tych dodatkowych ubezpieczeń, które – w wersji podstawowej – są posiadane przez wielu kierowców. Powodem jest polityka firm ubezpieczeniowych – wiele towarzystw dodaje tę polisę jako gratis do OC, zachęcając w ten sposób do skorzystania ze swojej oferty tych kierowców, którzy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z posiadania assistance.

Często podróżujesz samochodem? Pamiętaj, że podstawowa (często darmowa) wersja assistance może być niewystarczająca. Okrojony zakres ochrony może spowodować, że w rzeczywistości nie dostaniesz wsparcia, gdy będziesz go potrzebował.

Assistance a kłopoty na drodze – jaki wariant ubezpieczenia wybrać?

Większość firm ubezpieczeniowych oferuje co najmniej dwa warianty – podstawowy i rozbudowany. Główna różnica między nimi sprowadza się do zakresu pomocy. Wiele świadczeń jest dostępnych w razie konkretnego zdarzenia, np. kolizji czy awarii.

Zdarzenia uprawniające do pomocy assistance – Aviva
Wariant PodstawowyWariant RozszerzonyWariant Maksymalny
KolizjaWypadek lub awariaWypadek lub awaria, a czasem kradzież auta

Porównaj oferty OC/AC z ubezpieczeniem assistance

Niektóre firmy ubezpieczeniowe (np. Generali) w ramach każdego wariantu obsługują zgłoszenia, do których doszło z tego samego powodu (wypadek, kradzież, awaria). W tym przypadku różnica sprowadza się np. do limitu kilometrów holowania.

Który pakiet assistance wybrać? To zależy głównie od Twoich potrzeb, a precyzując, od tego, jak poruszasz się autem na co dzień. Jeżeli używasz samochodu wyłącznie do tego, aby dotrzeć do pracy czy pojechać na zakupy, to nie potrzebujesz np. zorganizowania noclegu po awarii – priorytetem będzie holowanie. I odwrotnie – gdy jeździsz dużo i daleko, to zakwaterowanie czy dostęp do samochodu zastępczego będą kluczowe.

Jak assistance pomaga w razie kłopotów na drodze?

Problem z silnikiem, przebita opona lub uszkodzone zawieszenie po wjechaniu w dziurę – to przykładowe sytuacje, gdy kontynuacja podróży nie jest możliwa, a assistance okazuje się przydatne. Jak w takich przypadkach może pomóc ubezpieczyciel?

Jeżeli kupiłeś assistance obejmujące pomoc po awarii, możesz liczyć na:

  • Naprawę samochodu w miejscu zdarzenia, bez konieczności jego holowania – przykładowo Aviva zapewnia naprawę w ciągu 1 godziny od zgłoszenia. Jeżeli nie będzie to możliwe, a warsztat naprawczy będzie zamknięty, ubezpieczyciel pokryje koszty parkingu strzeżonego.
  • Transport ubezpieczonych z miejsca zdarzenia, jeżeli konieczne jest holowanie pojazdu – InterRisk w ramach wariantów Standard i Premium zapewnia przewiezienie zarówno kierowcy, jak i pasażerów do miejsca udostępnienia pojazdu zastępczego, zakwaterowania w hotelu lub umożliwiającego kontynuowanie podróży.
  • Zakwaterowanie w hotelu, jeżeli ubezpieczony znajduje się daleko od miejsca zamieszkania, a naprawa nie może być dokonana w ciągu doby. U większości ubezpieczycieli obowiązuje limit dób, np. Compensa płaci maksymalnie za 4 doby hotelowe.
  • Zapewnienie samochodu zastępczego. Czasem kierowca musi wybrać świadczenie – auto zastępcze często jest oferowane zamiennie z zakwaterowaniem w hotelu.
  • Dostarczenie paliwa. Zepsuty wskaźnik paliwa może być źródłem problemów i powodem przerwania podróży. Firma ubezpieczeniowa może zapewnić dowóz paliwa, przy czym będzie to jedynie ilość umożliwiająca dojechanie do najbliższej stacji paliw.

Mimo że ubezpieczenie assistance zapewnia dostęp do całego szeregu świadczeń, to jednym z najważniejszych jest holowanie pojazdu. Tu z kolei pojawiają się limity, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Limity holowania – assistance InterRisk
StartStandardPremium
Brak holowaniaDo 100 km z możliwością rozszerzenia do 1200 kmDo 200 km z możliwością rozszerzenia do 1200 km

Oblicz składkę OC z ASS i sprawdź szczegóły oferty

Kiedy jeszcze można skorzystać z assistance w razie kłopotów na drodze? Wiele firm ubezpieczeniowych zapewnia techniczną pomocą po zatrzaśnięciu kluczyków w aucie, przy wymianie opony czy po rozładowaniu akumulatora.

Awaria na autostradzie – czy assistance pomoże?

Do unieruchomienia pojazdu może dojść także na autostradzie. Przepisy są jednak precyzyjne – na takiej drodze pomoc świadczyć mogą wyłącznie specjalne służby drogowe. Nie oznacza to jednak, że w takiej sytuacji assistance Ci się nie przyda. Przeciwnie – fakturę za usługę holowania możesz przekazać firmie ubezpieczeniowej, która następnie zwróci Ci wydaną kwotę.

Wysokość zwrotu zależy od firmy ubezpieczeniowej, u której wykupisz assistance. Przykładowo firma InterRisk zwraca maksymalnie:

  • 125 euro – gdy do awarii doszło na terenie Polski
  • 250 euro – gdy auto zepsuło się na terytorium pozostałych krajów europejskich

Uwaga! Jeżeli przytrafiła Ci się awaria na autostradzie, to w pierwszej kolejności powinieneś skontaktować się z firmą ubezpieczeniową. Warto ją powiadomić o zaistniałym zdarzeniu, a także upewnić się, że w ramach posiadanego wariantu polisy możliwy będzie zwrot środków.

Jakie jeszcze świadczenia może oferować assistance?

Świadczenia w ramach assistance nie ograniczają się wyłącznie do pomocy kierowcom po awarii na drodze – z reguły zakres ochrony jest szerszy. Dodatkowe świadczenia, z jakich możesz skorzystać, to:

  • Telefoniczna pomoc tłumacza
  • Zorganizowanie opieki nad małoletnimi dziećmi – gdy opiekun uległ wypadkowi
  • Dosłanie niezbędnych do naprawy części – gdy nie są dostępne w miejscu naprawy
  • Udzielenie pożyczki gotówkowej – w określonej wysokości i na określonych warunkach
  • Zorganizowanie kierowcy zastępczego

W przypadku ubezpieczenia assistance działa prosta zasada – im polisa jest droższa, tym szerszy jest oferowany przez nią zakres ochrony.

W wielu firmach możliwe jest dokładne dopasowanie zakresu assistance do potrzeb kierowcy. W zależności od tego, czy porusza się on jedynie po kraju, czy często wyjeżdża w długie podróże po Europie, ubezpieczenie może obejmować dany zakres terytorialny i konkretne usługi.

Czy assistance jest dostępne dla każdego kierowcy?

Firmy ubezpieczeniowe doskonale wiedzą, że im starszy jest samochód, tym większe jest ryzyko kolizji, wypadku czy awarii. Z tego względu często praktyką jest sprzedaż assistance właścicielom wyłącznie takich samochodów, które nie mają więcej niż kilkanaście lat. Wyjątki najczęściej są przewidziane dla stałych klientów, którzy – poza OC – korzystają również z innych polis (np. AC).

Limit wieku pojazdów dla assistance – Proama
WypadkowyMiniSuper
W każdym wiekuZ OC – do 12 lat
Z AC – w każdym wieku
Do 12 lat

Maksymalny wiek auta określony na 12 lat przez firmę Proama nie jest standardem. Przykładowo w InteRisk górną granicą wieku pojazdu przy bardziej rozbudowanych wariantach assistance jest 13 i 15 lat. Z kolei Generali oferuje środkowy pakiet (Komfort Plus) właścicielom wszystkich pojazdów.

Jak skorzystać z posiadanego assistance?

Procedura uruchomienia pomocy assistance nie jest skomplikowana – polega na zadzwonieniu pod konkretny numer (czynny przez 24 godziny na dobę) i zgłoszeniu chęci skorzystania z polisy. Pracownik firmy ubezpieczeniowej poprosi o podanie:

  • Numeru polisy lub danych osobowych, na podstawie których będzie można ustalić, czy kierowcy należy się pomoc w ramach assistance.
  • Precyzyjnego położenia, a gdy nie jest to możliwe, wskazanie, na jakiej trasie było się w chwili zdarzenia – tak, aby pomoc drogowa mogła łatwo trafić.

Niektóre firmy ubezpieczeniowe zapewniają, że pomoc dotrze w miejsca zdarzenia w ciągu godziny. Z reguły jednak zależy to od pory dnia i miejsca, w którym doszło do zdarzenia. W nocy pomoc drogowa jest w stanie dojechać do kierowcy znacznie szybciej niż w godzinach szczytu.

Oblicz składkę OC/AC z ubezpieczeniem dodatkowym

Podsumowanie

  1. Pomoc na drodze w ramach assistance polega na usprawnieniu samochodu na miejscu zdarzenia, a gdy nie jest to możliwe, na jego odholowaniu do warsztatu.
  2. W razie kłopotów na drodze, w ramach assistance można liczyć na transport z miejsca zdarzenia, zakwaterowanie w hotelu czy samochód zastępczy.
  3. Assistance ma na celu wsparcie kierowcy w przypadku awarii. Ubezpieczyciel może zapewnić dowóz paliwa, ładowanie akumulatora czy wymianę opony.
  4. Większość firm ubezpieczeniowych proponuje kilka wariantów assistance. Dzięki temu każdy kierowca może zapewnić sobie ochronę, jakiej potrzebuje.
  5. Assistance w podstawowej wersji często jest dodawane jako gratis do OC lub AC. Za bardziej rozbudowane pakiety należy dodatkowo zapłacić, ale roczna składka nie jest wysoka.
Stefania Stuglik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
© 2022 Rankomat.pl sp. z o.o. (dawniej: Rankomat sp. z o.o. sp.k.)
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x