UFG coraz skuteczniejsze. Nie unikniesz kary za brak OC

UFG coraz skuteczniejsze. Nie unikniesz kary za brak OC


[Głosów:68    Średnia:3.9/5]

W Polsce każdy zarejestrowany pojazd powinien mieć wykupioną polisę OC. Właściciele samochodów, którzy zapomnieli o tym obowiązku lub świadomie nie zawarli umowy, muszą liczyć się z wezwaniem do zapłaty kary z UFG.

Do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego trafiają informacje z towarzystw ubezpieczeniowych o zawartych polisach i zgłoszonych szkodach. UFG kontroluje także ciągłość ubezpieczenia OC. Jaka jest kara i dlaczego pojawiają się przerwy w ubezpieczeniu?

Dlaczego kary od UFG są coraz wyższe?

Wyznacznikiem wysokości kar jest minimalne wynagrodzenie brutto. Jeżeli wzrasta, podnoszą się także stawki kar za brak ubezpieczenia. W 2020 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 2600 zł brutto i to od tej kwoty liczone są poszczególne stawki kar. Dla porównania w 2019 roku minimalne wynagrodzenie wynosiło 2250 zł brutto. Tym samym kary były niższe.

Jaka jest najwyższa kara za brak OC?

Jak wspomnieliśmy, podstawą do wyliczana kary za przerwę w ubezpieczeniu jest minimalne wynagrodzenie. Wysokość kary zależy także od rodzaju pojazdu oraz długości przerwy w ubezpieczeniu. Sprawdźmy, jak wygląda to w poszczególnych przypadkach:

Samochody osobowe (kara to dwukrotność płacy minimalnej):

  • brak polisy do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej, czyli 1040 zł,
  • brak polisy do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej, czyli 2600 zł,
  • brak polisy ponad 14 dni – 100% pełnej opłaty karnej, czyli 5200 zł.

Samochody ciężarowe (kara to trzykrotność opłaty karnej):

  • brak polisy do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej, czyli 1560 zł,
  • brak polisy do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej, czyli 3900 zł,
  • brak polisy ponad 14 dni – 100% pełnej opłaty karnej, czyli 7800 zł.

Pozostałe pojazdy, np. przyczepki, motocykle (kara to 1/3 opłaty karnej):

  • brak polisy do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej, czyli 170 zł,
  • brak polisy do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej, czyli 430 zł,
  • brak polisy ponad 14 dni – 100% pełnej opłaty karnej, czyli 870 zł.

Największe kary są w przypadku samochodów ciężarowych. Warto pamiętać, że do tego rodzaju zaliczają się także pojazdy, które są w nadwoziu osobowego, ale mają np. kratkę, a w dowodzie wpisany jest samochód ciężarowy.

Czy opłaca się unikać zapłaty za OC?

Niektórzy mogą stwierdzić, że OC jest dla nich zbyt drogie i nie chcą wykupić polisy. Nie jest to dobry pomysł w obliczu konsekwencji, jakie może przynieść ta decyzja.

  • Po pierwsze, maksymalna kwota kary to 5200 zł. Tymczasem OC na samochód osobowy jest zdecydowanie tańsze, nawet dla młodych czy szkodowych kierowców.
  • Po drugie, jeżeli spowodujesz wypadek nieubezpieczonym samochodem, będziesz musiał pokryć koszty naprawy uszkodzonego przez ciebie mienia oraz zadośćuczynienia dla poszkodowanych z własnej kieszeni.

baner Kalkulator-oc-ac.auto.pl

Jak UFG wykrywa przerwy w ubezpieczeniu?

Ktoś powie, że jeżeli będzie miał szczęście i nie spowoduje wypadku oraz nie zatrzyma go kontrola policyjna, nie poniesie żadnych konsekwencji finansowych. Otóż nic bardziej mylnego! UFG posiada informacje od ubezpieczycieli o zawartych polisach.

Systemy UFG wykorzystują algorytmy, dzięki którym mogą wyłapać przerwę w ubezpieczeniu oraz opóźnienia w ubezpieczeniu pojazdów po pierwszej rejestracji nowego samochodu wyprodukowanego w Polsce lub sprowadzonego z zagranicy (samochód powinien być ubezpieczony tego samego dnia, w którym następuje rejestracja w Polsce). UFG weryfikuje uzyskane informacje w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Ostatnim krokiem jest wysłanie wezwania do zapłaty do właściciela nieubezpieczonego pojazdu. Na wezwaniu widnieje data przerwy w ubezpieczeniu oraz pouczenie informujące, że jeśli właściciel ma na ten okres ważną polisę, musi ją okazać w UFG. Na wezwaniu znajdują się także dane do zapłaty.

Czy można się odwołać od wezwania z UFG?

Jeżeli właściciel pojazdu faktycznie nie zadbał o ciągłość ochrony OC, kary z UFG nie będzie mógł uniknąć, np. kupując polisę z datą wstecz. Jednak jest możliwość rozłożenia płatności na raty lub nawet umorzenia kary. Na stronie UFG jest specjalny druk, który należy wypełnić oraz dołączyć odpowiednie załączniki. UFG w wyjątkowych sytuacjach może przychylić się do prośby właściciela nieubezpieczonego pojazdu. Uwzględnia się wtedy trudną sytuację materialną lub życiową osoby wezwanej do zapłaty.

Dlaczego pojawiają się przerwy w ubezpieczeniu OC?

Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych polisa OC odnawia się automatycznie na kolejny rok ochrony. Dlaczego więc pojawiają się przerwy w ubezpieczeniu? Otóż, są sytuacje, w których polisa się nie wznowi. Oto one:

  • polisa po zbywcy – kupujesz samochód i jeździsz na polisie poprzedniego właściciela. Gdy zakończy się okres ochrony musisz sam zawrzeć nową polisę;
  • nieopłacona składka – wykupujesz polisę na raty i zapominasz opłacić drugiej składki. Polisa się nie wznowi, musisz opłacić zaległość i zawrzeć nową.

Wiele osób uważa, że samochody, które nie są używane (np. stoją zepsute w garażu lub pozostawione wraki powypadkowe), nie muszą być ubezpieczone. To myślenie może być bardzo kosztowne. Dopóki wrak nie zostanie zezłomowany i wyrejestrowany, polisa OC musi być ważna.

Jakie są skutki wypadku samochodem bez ubezpieczenia?

Za wszelkie szkody będziesz musiał zapłacić sam. Najpierw UFG wypłaci odszkodowanie poszkodowanym, a potem zwróci się do ciebie z roszczeniem regresowym. Pamiętaj, że nie odpowiadasz tylko za szkody majątkowe, choć i one mogą być bardzo wysokie – np. szkoda całkowita pojazdu wartego 200 000 zł. Będziesz musiał wypłacić także zadośćuczynienie za utratę zdrowia lub życia. Gdyby poszkodowana osoba uległa trwałemu uszczerbkowi na zdrowiu, który nie pozwoliłby jej wrócić do stanu sprzed zdarzenia, sprawca byłby zobligowany do wypłacania jej comiesięcznej renty. Wiele osób nie byłoby w stanie wypłacić się do końca życia.

Czy osoby nieubezpieczone powodują więcej wypadków?

Raport UFG z 2018 roku wskazuje, że statystycznie nieubezpieczeni kierowcy powodowali wypadki w tym okresie cztery razy częściej niż kierowcy posiadający aktualną polisę. Zdaniem UFG, istnieje także większe prawdopodobieństwo, że nieubezpieczony kierowca spowoduje wypadek, w którym będą osoby ranne.

W grupie podwyższonego ryzyka znajduje się najwięcej niedoświadczonych kierowców. Nic więc dziwnego, że składka OC dla młodych jest z reguły wyższa niż dla osób ze starszych grup wiekowych. Jednak i tak (zazwyczaj) nie przewyższa ona kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia, a tym bardziej finansowych skutków roszczenia regresowego.

Jeżeli koszt składki jest wysoki, są sposoby na jej obniżenie. Można np. kupić samochód z niższą pojemnością czy dopisać doświadczonego, bezszkodowego kierowcę, aby skorzystać z jego zniżek. Zawsze warto także użyć porównywarki internetowej, aby sprawdzić oferty wielu towarzystw ubezpieczeniowych i wybrać najtańszą składkę. Rezygnacja z zakupu polisy jest więc najgorszym z możliwych rozwiązań.

Jaka jest kara za brak ubezpieczenia w innych krajach?

W Polsce kara za brak OC ma wymiar finansowy. Inne kraje bardziej rygorystycznie podchodzą do nieubezpieczonych pojazdów. Np. w Belgii kierowca może stracić prawo jazdy na trzy miesiące za powtórny brak ubezpieczenia. W Irlandii ten czas może potrwać nawet dwa lata. W Niemczech oprócz kary finansowej, kierowca może trafić do więzienia, a samochód może zostać zatrzymany.

Podsumowanie

  • Każdy zarejestrowany samochód musi mieć ważne OC, nawet ten który nie jest użytkowany.
  • Nie można uniknąć kary za brak polisy oraz negocjować z UFG jej wysokości.
  • Należy pamiętać o zawarciu nowej umowy OC w terminie i regularnych spłatach rat (nie opłacona w całości polisa nie przedłuży się na kolejny rok).
Stefania Stuglik

1
Dodaj komentarz

1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Maria

Witam, Chciałabym się poradzić, co mogę najlepszego zrobić w swojej sytuacji: Mianowicie: postąpiłam bezmyślnie, a i również wyniknęło to z nieświadomości i pozwoliłam swojemu obecnie już ex partnerowi , by auto które chciał sobie kupić, zostało zakupione na mnie (prosił mnie o to, gdyż ma komornika). Zgodziłam się. Zostałam na papierze właścicielką auta, za które on zapłacił i które jest w jego użytkowaniu. Nie dopilnował na początku wykupienia OC na czas (nie miał od razu pieniędzy) i nastąpiła przerwa w OC – pomiędzy OC poprzedniego właściciela, a nowym OC na mnie. W tej chwili nie jestem w stanie dokładnie sprawdzić… Czytaj więcej »