Kolizja to zdarzenie drogowe, w wyniku którego nastąpiły tylko straty materialne, nie ucierpiało zdrowie uczestników zdarzenia i nikt nie poniósł śmierci.
Czym jest kolizja?
Kolizja jest często mylona z wypadkiem. Znaczącą różnicą jest to, że w wyniku wypadku występuje szkoda na osobie, następstwem kolizji jest tylko uszkodzone mienie.
Na miejsce kolizji nie trzeba wzywać policji, jeżeli sprawca i poszkodowany porozumieją się w kwestii odszkodowania. Mogą spisać oświadczenie, na podstawie którego ubezpieczyciel sprawcy pokryje koszt naprawy przedmiotu zniszczenia. Jeżeli nie dojdą do porozumienia, konieczne jest wezwanie policji, aby określiła osobę odpowiedzialną za zdarzenie. Policję należy wezwać także w przypadku, gdy sprawca jest nietrzeźwy lub nie ma dokumentów.
Co po kolizji?
Jeżeli jesteś sprawcą kolizji, za naprawę swojego samochodu będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni. Jednak jeżeli masz dobrowolne ubezpieczenie autocasco, możesz z niego skorzystać i zlikwidować szkodę z polisy. Musisz jednak liczyć się ze zwyżką składki przy odnowieniu polisy, zarówno z OC, jak i AC.
Jeżeli to ty jesteś osobą poszkodowaną – nie musisz naprawiać samochodu z własnej kieszeni. Zlikwidujesz szkodę z OC sprawcy. Ubezpieczyciel powinien przywrócić stan twojego pojazdu do stanu sprzed szkody. Jeżeli nie chcesz korzystać z usług firmy ubezpieczeniowej, w której polisę wykupił sprawca, możesz skorzystać z BLS, czyli bezpośredniej likwidacji szkód pod warunkiem, że w twojej polisie OC masz wykupioną tę opcję. Wtedy to twój ubezpieczyciel naprawi należący do Ciebie samochód, a sam zwróci się o zwrot do ubezpieczyciela sprawcy.
Jak naprawić straty po kolizji?
Na zgłoszenie szkody masz 3 lata. Jednak w przypadku szkód komunikacyjnych najlepsze jest zgłoszenie szkody niezwłocznie. Jeżeli twój samochód jest unieruchomiony w związku ze zdarzeniem, sam będziesz potrzebował naprawić go od zaraz. Możesz zadzwonić na infolinię towarzystwa lub zgłosić szkodę przez formularz online. Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę kwoty bezspornej.
Przykład:
Pani Ewa uczestniczyła w kolizji drogowej na osiedlowym parkingu. Inny kierowca chcąc zaparkować, zarysował pojazd pani Ewy. Poszkodowana była na miejscu zdarzenia, doszło do porozumienia między sprawcą a poszkodowaną i spisali oni oświadczenie. Pani Ewa zadzwoniła po powrocie do domu na infolinię firmy ubezpieczeniowej i zgłosiła szkodę. Przesłała mejlem niezbędne dokumenty – oświadczenie o zdarzeniu drogowym, dowód rej., prawo jazdy, oświadczenie o numerze konta, zdjęcia uszkodzonego samochodu. Ubezpieczyciel zaproponował 1000 zł. Pani Ewa zgodziła się z tą decyzją, ponieważ dowiadywała się już u znajomego mechanika i kwota ta starczy na naprawę jej pojazdu.