Z jednej strony trzy razy „e” (ekologiczna, ekonomiczna i elegancka), z drugiej wciąż droższa i znacznie rzadziej kupowana. Samochody hybrydowe nieśmiało przebijają się na europejskim rynku, ale ciągle daleko im do popularności tradycyjnych samochodów. Czy słusznie?
Przyjemnie jest płacić mniej za paliwo, mieć poczucie dbania o środowisko, a także elegancko i bezgłośnie choćby chwilę sunąć ulicami. Czy jednak to wszystko warte jest wydania co najmniej kilku, a na ogół kilkunastu tysięcy złotych więcej? Sprawdź, co wyróżnia samochody z napędem hybrydowym.
Co to w ogóle jest hybryda?
W najprostszym ujęciu samochód hybrydowy to taki, który dysponuje dwoma różnymi źródłami napędu. Na ogół jest to jednostka spalinowa (benzynowa lub diesel) oraz elektryczna. Bardziej szczegółowo hybrydy dzielimy na trzy grupy:
- miękkie (mild hybrid electric vehicle, mHEV) – silnik elektryczny nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, ale odzyskuje energię np. podczas hamowania i następnie wykorzystuje ją do wspomagania pracy podzespołów elektrycznych, a także wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, co w pewnym stopniu przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, którym wyróżnia się miękka hybryda (nie większe niż 10 proc.);
- pełne (full hybrid, HEV) – w tym przypadku jednostka elektryczna nadal wspomaga silnik spalinowy, ale już w większym wymiarze, ponieważ może nawet samodzielnie napędzać samochód, ale dzieje się to tylko na niewielkich odcinkach. Tego typu silniki w trybie elektrycznym przydają się tylko podczas jazdy po mieście (na krótkich odcinkach i podczas częstego hamowania). W trasie pożytek z nich będzie niewielki;
- plug-in (PHEV) – hybrydy plug in wyróżniają się przede wszystkim możliwością ładowania akumulatorów bezpośrednio z sieci energetycznej, czyli zewnętrznego źródła prądu. Można to zrobić w przydomowym garażu lub stacji szybkiego ładowania. Przy pełnym naładowaniu samochód hybrydowy typu plug in tylko przy użyciu jednostki elektrycznej może przejechać ok. 50 km po mieście i trochę mniej poza. Gdy bateria elektryczna wyczerpie się, pojazd wyłączy silnik elektryczny i przełączy się na wykorzystanie silnika spalinowego.
Jakie są wady i zalety samochodu hybrydowego?
Pojazdy hybrydowe oczywiście mają swoich zwolenników oraz przeciwników. Ci pierwsi wskazują na ekologiczne rozwiązanie, bardzo cichą jazdę, znacznie niższe wydatki na paliwo, a także przywileje zarezerwowane dla pojazdów hybrydowych (piszemy o tym poniżej).
Z kolei przeciwnicy zwracają uwagę na wyższą cenę zakupu pojazdu, długi czas zwracania się zainwestowanych kosztów, a także problemy związane z naprawami, wynikające z małego doświadczenia mechaników w kwestii napędów elektrycznych. Argument dotyczący różnicy w cenie zakupu powoli jednak traci na sile, ponieważ niektórzy producenci wyższy wydatek przy zakupie próbują rekompensować bogatszym wyposażeniem samochodu wyposażonego w napęd hybrydowy.
Mechanicy coraz lepiej zaczynają orientować się w napędach elektrycznych, które – według zapewnień wielu producentów – wcale nie są skomplikowane. Lepsza znajomość tego, jak działa samochód hybrydowy, przekłada się na większą wiedzę o silniku elektrycznym, a co za tym idzie, wiąże się z niższym czasem i kosztem naprawy. W efekcie samochody hybrydowe są naprawiane już w większości salonów i warsztatów, nie trzeba więc szukać specjalisty od silnika elektrycznego.
Jakie są przywileje właścicieli samochodów hybrydowych?
Państwa Unii Europejskiej coraz mocniej próbują zachęcać kierowców do zakupu pojazdów, które będą przyjazne dla środowiska. W Polsce najlepiej pod tym względem mają się samochody elektryczne, czyli napędzane tylko i wyłącznie prądem. Zgodnie z ustawą o elektromobilności kierowcy w samochodach hybrydowych mogą:
- legalnie jeździć po buspasach,
- parkować za darmo w płatnych strefach,
- wjeżdżać do stref czystego transportu.
Ustawa o elektromobilności nie obejmuje jednak pojazdów hybrydowych, nawet tych typu plug-in (czyli ładowanych z gniazdka). Niektóre miasta jednak same wprowadzają udogodnienia dla takich samochodów w porównaniu z tymi z silnikiem diesla czy benzynowym. Oto niektóre przykłady:
- Kraków – tańszy abonament postojowy dla właścicieli pojazdów hybrydowych typu plug-in, który dodatkowo daje prawo do poruszania się po wyznaczonych ulicach w strefie ograniczonego ruchu.
- Gdańsk – darmowy parking dla właścicieli pojazdów hybrydowych typu plug-in (należy jednak wyrobić specjalną kartę),
- Poznań – tańszy abonament parkingowy dla hybryd z emisją CO2 powyżej 0 i do 95 g/km włącznie,
- Rzeszów – tańszy abonament parkingowy dla pojazdów hybrydowych.
Są jednak miasta, które wycofują się lub planują wycofać z przywilejów dla hybryd. Ten temat został podniesiony m.in. w Kielcach. Tam kierowcy hybryd mogli parkować za darmo, ale zmieniło się to 17 maja 2021 r. i dziś płacą już takie same stawki, jak kierowcy pojazdów z silnikami spalinowymi. Oto w jaki sposób tłumaczono tę decyzję:
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Wypowiedź eksperta
Według informacji SAMAR, w samym lipcu 2024 na polskich drogach poruszało się 58 759 pojazdów mających silnik elektryczny i silnik spalinowy. Co ciekawe, nieco więcej, bo 63 540 sztuk to pojazdy, które bazowały na samym silniku elektrycznym. Popularna staje się zwłaszcza hybryda plug in, jako że powstaje coraz więcej stacji, które pozwalają na ładowanie takiego modelu auta.
Co z ubezpieczeniem dla samochodów hybrydowych?
Przede wszystkim należy pamiętać, że samochód hybrydowy – tak samo jak inne pojazdy – nie może pozostać ani jednego dnia bez obowiązkowego ubezpieczenia OC. Nawet jeśli pojazd stoi w garażu lub serwisie, to musi mieć wykupioną obowiązkową polisę. W innym wypadku właścicielowi grozi wysoka kara, podobnie jak posiadaczowi auta z silnikiem spalinowym.
Zakup OC dla hybrydy wygląda identycznie jak w przypadku tradycyjnego pojazdu z silnikiem spalinowym. Korzystnej oferty można szukać bezpośrednio w towarzystwach ubezpieczeniowych, ale znacznie szybciej, a często także taniej, jest skorzystać z kalkulatora internetowego.
By sprawdzić, jak kształtują się ceny OC dla hybrydy w porównaniu z „dieslami” lub „benzyniakami”, przeprowadziliśmy kilka symulacji dla różnych właścicieli i różnych pojazdów. Poniżej przedstawiamy wyniki:
Kierowca | Samochód | Pojemność silnika / Cena OC | ||
---|---|---|---|---|
Hybryda | Benzyna | Diesel | ||
21-letni Michał z Krakowa | Toyota Corolla z 2019 r. | 1,8 l / 1378 zł | 1,6 l / 1283 zł | 1.4 l / 1223 zł |
30-letnia Zuzanna z Warszawy | Volvo XC 60 z 2021 r. | 2,0 l / 882 zł | 2,0 l / 904 zł | 2,0 l / 963,52 zł |
45-letni Władysław ze Stalowej Woli | BMW Seria 3 z 2017 r. | 2,0 l / 565 zł | 2,0 l / 547 zł | 2,0 l / 521 zł |
60-letnia Janina z Kielc | Mercedes Klasa S z 2012 r. | 3,5 l / 732 zł | 3,5 l / 732 zł | 3,0 l / 732 zł |
*kalkulacje z 15.10.2024 r. |
Jeśli chodzi o ubezpieczenie, to średnia cena OC dla hybrydy znacząco nie różni się od ubezpieczenia pojazdu z napędem z silnika spalinowego.
Dodatkowo należy pamiętać, że na cenę polisy wpływ ma wiele dodatkowych czynników, m.in.: wiek kierowcy, długość posiadania prawa jazdy, miejsce zamieszkania, liczba zniżek, stan cywilny, marka pojazdu, rok produkcji itp.
Czy warto kupić hybrydę?
Na to pytanie każdy kierowca musi odpowiedzieć sobie sam. Pojazd z napędem spalinowym na pewno szybciej zwróci się podczas jazdy po mieście, ale głównie w przypadku pokonywania większej liczby kilometrów. Do tego należy pamiętać, że dla niektórych kierowców nieprzeliczalne na złotówki może być dbanie o środowisko i właśnie ten argument zaważy podczas podejmowania decyzji o zakupie pojazdu.
Poza tym wiele zależy również od oferty, jaką otrzymamy w salonie lub od sprzedającego pojazd mający napęd hybrydowy mieszany. Jeśli będzie ona konkurencyjna w stosunku do ceny auta wyposażone w silnik spalinowy, to warto się poważnie nad tym zastanowić. Auto z napędem hybrydowym już przestaje być „samochodem z przyszłości”, a staje się coraz częściej spotykanym uczestnikiem ruchu.
Podsumowanie
- Samochody hybrydowe dzielą się na trzy rodzaje, zależnie od technologii hybrydowej, według której działają.
- W wielu miastach osoby jeżdżące hybrydami mają dodatkowe możliwości, na przykład darmową strefę wjazdu do centrum miasta.
- Hybrydy stają się coraz bardziej popularne na polskich drogach, ale przegrywają z samochodami elektrycznymi.
- Koszt ubezpieczenia OC hybrydy nie odbiega znacząco od kosztów ubezpieczenia samochodu z silnikiem spalinowym.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co to znaczy, że samochód jest hybrydowy?
Samochód hybrydowy, jak sama nazwa mówi, jest hybrydą pod kątem sposobu zasilania. Łączy w sobie zasilanie elektryczne z silnikiem spalinowym.
Czy samochody hybrydowe trzeba ładować?
Miękkie i pełne hybrydy nie mają możliwości ładowania baterii z zewnętrznego źródła prądu. Inaczej jest w przypadku hybryd plug in, czyli, jak sama nazwa mówi, ładowanych przez wtyczkę z zewnętrznych źródeł prądu.
Jakie są wady hybrydy?
Z zasady hybrydy są cięższe niż samochody spalinowe, bo mają dwa silniki. Dodatkowo ich cena jest również wyższa, co jest efektem użycia konkretnych komponentów. Wiele osób narzeka też na mały zasięg jazdy na silniku elektrycznym.
Na jakie paliwo jeździ samochód hybrydowy?
Zazwyczaj hybrydy są tankowane benzyną z uwagi na użycie silnika elektryczno-benzynowego. Mniej liczne modele tankuje się za pomocą oleju napędowego, czyli są wyposażone w silnik diesla.