
Przez dwie dekady kierowcy mieli obowiązek umieszczać na przedniej szybie pojazdu naklejkę kontrolną. Aktualnie brak tej naklejki na szybie nie stanowi już problemu, a to za sprawą zmiany przepisów. Kosztowny może okazać się jednak brak naklejki na szybie dla kierowców, którzy planują wjechać do Strefy Czystego Transportu w Warszawie.
- Czym była naklejka kontrolna?
- Brak naklejki kontrolnej na szybie – jaki był mandat?
- Dlaczego brak naklejki na szybie skutkował zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego?
- Co groziło za umieszczenie naklejki na szybie w złym miejscu?
- Jak należało postępować, gdy naklejka kontrolna uległa zniszczeniu?
- Z czym wiąże się zaprzestanie wydawania naklejki kontrolnej?
- Co grozi za brak naklejki na szybie podczas wjazdu do Strefy Czystego Transportu?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jeżeli zapytać kierowców o naklejkę na szybę czołową pojazdu, to wielu z nich wskaże naklejkę kontrolną. Jeszcze do niedawna pełniła ona funkcję tablicy rejestracyjnej, a jej brak wiązał się z niedogodnościami – auta nie może było użytkować. Dziś jednak takie naklejki już nie obowiązują. Pojawiła się za to inna nalepka – mowa o naklejce, która upoważnia samochód do wjazdu do warszawskiej Strefy Czystego Transportu.
Czym była naklejka kontrolna?
Nalepka kontrolna (naklejka kontrolna) została wprowadzona w maju 2002 r. Głównym celem jej wdrożenia była chęć ukrócenia oszustw na cudze tablice rejestracyjne, np. kradzieży paliwa na stacjach benzynowych. Nalepka kontrolna miała pełnić funkcję trzeciej tablicy rejestracyjnej – umieszczone na niej dane pozwalały zidentyfikować pojazd, co pomagało służbom w namierzeniu nieuczciwych kierowców.
Od strony technicznej nalepka kontrolna była wykonana z wielowarstwowej folii samoprzylepnej. Każda próba jej usunięcia z szyby samochodu kończyła się uszkodzeniem m.in. elementów identyfikacyjnych. W przeciwieństwie zatem do tablic rejestracyjnych nalepka kontrolna była tym elementem, którego nie można było czasowo szybko i łatwo usunąć.
Na nalepce kontrolnej umieszczano następujące dane:
- Numer rejestracyjny pojazdu
- Oznaczenie kraju rejestracji pojazdu
Brak naklejki kontrolnej na szybie – jaki był mandat?
Nalepka kontrolna była wydawana przy rejestracji pojazdu, a właściciel samochodu musiał umieścić ją w określonym miejscu na przedniej szybie. Co groziło za brak naklejki na szybie? Mandat w wysokości od 20 do 500 zł.
Mimo że za brak nalepki kontrolnej przewidziana była kara finansowa, to kierowca nie musiał obawiać się punktów karnych. To jednak nie wszystko – dużo poważniejszą konsekwencją braku nalepki było zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
Dlaczego brak naklejki na szybie skutkował zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego?
Kodeks drogowy precyzuje, kiedy dochodzi do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Policjant czy funkcjonariusz np. Straży Granicznej może zatrzymać ten dokument m.in. wówczas, gdy stwierdzi, że pojazd:
- Zagraża bezpieczeństwu – w szczególności po wypadku drogowym
- Zagraża porządkowi ruchu
- Narusza wymagania ochrony środowiska
Mimo że z przepisów nie wynikało bezpośrednio, że za brak nalepki mógł zostać zatrzymany dowód rejestracyjny, to w praktyce uznawało się, że to wykroczenie wyczerpywało przesłanki dotyczące zagrożenia porządku ruchu.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Już od pewnego czasu zatrzymanie dowodu rejestracyjnego odbywa się „wirtualnie” (przez dokonanie wpisu do Centralnej Ewidencji Pojazdów). Gdy doszło do zatrzymania dowodu rejestracyjnego, właściciela auta musiał wystąpić o wtórnik nalepki kontrolnej. O zwrot dowodu rejestracyjnego mógł się on ubiegać dopiero po ustaniu przyczyny zatrzymania dokumentu, czyli po prawidłowym umieszczeniu nalepki na szybie.
Co groziło za umieszczenie naklejki na szybie w złym miejscu?
Kierowcy musieli nie tylko umieścić naklejkę na szybie, ale również zadbać o to, aby znalazła się ona w określonym, prawidłowym miejscu – w prawnym dolnym rogu przedniej szyby, od wewnątrz pojazdu. Sytuacjami niedopuszczalnymi były:
- Umieszczenie nalepki kontrolnej w innym miejscu szyby lub umieszczenie jej w taki sposób, że pióra wycieraczek szyby czołowej ją zasłaniały
- Obecność na szybie dwóch nalepek kontrolnych – starej (np. częściowo usuniętej) i nowej
Właściciel pojazdu, który umieścił nalepkę kontrolną na szybie w innym miejscu, niż wskazywały na to przepisy, nie mógł liczyć na pobłażliwość ze strony policji. Policjanci w takiej sytuacji wyciągali surowe konsekwencje – uznawali, że kierowca nie posiada nalepki kontrolnej, a za to przewidziane były opisane już konsekwencje.
Jak należało postępować, gdy naklejka kontrolna uległa zniszczeniu?
Do 4 września 2022 r. brak nalepki na szybie oznaczał mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu. Mimo że nalepka kontrolna została tak zaprojektowana, aby była odporna na przypadkowe uszkodzenia mechaniczne czy działanie czynników atmosferycznych, to niekiedy konieczna była jej wymiana. Jak wówczas należało postępować?
Wydawaniem wtórników nalepek na przednią szybę zajmowały się wydziały komunikacji. Sprawę można było załatwić osobiście lub przez pełnomocnika, a żeby dopełnić formalności, należało:
- Okazać w urzędzie dokument tożsamości (dowód osobisty) lub wypis z KRS – gdy właścicielem pojazdu była np. spółka
- Wnieść opłatę za wydanie wtórnika nalepki na przednią szybę – koszt wynosił 19 zł
- Okazać pełnomocnictwo i potwierdzenie dokonania opłaty za pełnomocnictwo (w wysokości 17 zł) – gdy sprawa była załatwiana przez pełnomocnika (opłata ta nie występowała, gdy właściciel udzielał pełnomocnictwa osobie bliskiej, np. małżonkowi, rodzicowi czy dziecku)
Z czym wiąże się zaprzestanie wydawania naklejki kontrolnej?
Z perspektywy kierowców zaprzestanie wydawania naklejki kontrolnej oznacza mniej obowiązków (nie trzeba kontrolować stanu naklejki) i niższe koszty rejestracji pojazdu – naklejka kosztowała 19 zł. Obniżenie kosztu rejestracji auta ma związek z całym pakietem deregulacyjnym, którego zniesienie naklejki kontrolnej było jedynie częścią. W konsekwencji w 2025 r. rejestracja samochodu kosztuje:
- 66,50 zł, 80 zł, 160 zł lub 1080 zł – gdy do rejestracji zostaje zgłoszony pojazd używany i zarejestrowany uprzednio w Polsce
- 160 zł lub 1080 zł – gdy do rejestracji zostaje zgłoszony samochód używany sprowadzony z zagranicy lub nowy samochód zakupiony w Polsce
Co grozi za brak naklejki na szybie podczas wjazdu do Strefy Czystego Transportu?
Od początku lipca 2024 r. w Warszawie zaczęła obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Kierowcy, którzy chcą poruszać się samochodem m.in. po Śródmieściu, powinni uzyskać naklejkę na szybę lub wpis do bazy pojazdów mających prawo wjazdu do Strefy Czystego Transportu.
Wspomniane oznaczenie, które potwierdza prawo wjazdu do Strefy Czystego Transportu, zawiera – podobnie jak naklejka kontrolna – pulę informacji o pojeździe (np. rodzaj paliwa, rok produkcji). Musi ona też być umieszczona w określonym miejscu na szybie czołowej – mowa o jej lewym dolnym rogu.
A co grozi za jej brak? Sam brak naklejki nie jest jeszcze równoznaczny z karą finansową. Jeżeli jednak samochód nie będzie widniał w bazie pojazdów, które uzyskały prawo wjazdu do Strefy, to mandat wyniesie 500 zł.
Podsumowanie
- Naklejka kontrolna została zniesiona we wrześniu 2022 r. – od tego momentu za brak tej naklejki na szybie nie grozi już kara finansowa.
- Zgodnie z wcześniej obowiązującymi przepisami brak naklejki na szybie oznaczał mandat w wysokości od 20 do 500 zł.
- W Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu, a kierowcy, którzy chcą się po niej poruszać, występują o oznakowania i wpis do bazy.
- Brak naklejki na szybie auta, które wjechało do warszawskiej Strefy Czystego Transportu, może oznaczać mandat w wysokości 500 zł – o ile samochodu nie ma w bazie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jakie jeszcze ułatwienia zostały przewidziane w pakiecie deregulacyjnym?
Wprowadzanie przepisów pakietu deregulacyjnego zostało rozłożone w czasie. Wśród najważniejszych zmian można wskazać na: zniesienie obowiązku wożenia przy sobie dowodu rejestracyjnego, polisy OC i prawa jazdy. Pakiet deregulacyjny zniósł też wymóg wymiany dowodu rejestracyjnego, gdy skończyło się miejsce w rubrykach przeznaczonych na datę kolejnego przeglądu.
Ile czekało się na wydanie wtórnika nalepki kontrolnej na przednią szybę?
Sprawę wydania nalepki kontrolnej najczęściej można było załatwić w wydziale komunikacji od ręki – nalepka była gotowa po kilku minutach. Niektórzy kierowcy zwracali jednak uwagę, że niekiedy trzeba było czekać na wydanie naklejki nawet kilka tygodni.
Czy po zmianach przepisów trzeba usunąć naklejkę kontrolną z szyby?
Nie jest to konieczne, jednak kierowca może zdecydować się na taki krok. Za obecność naklejki kontrolnej na przedniej szybie nie są przewidziane żadne kary – w razie rutynowej kontroli kierowca nie musi obawiać się mandatu. Dotyczy to również sytuacji, gdy dane na naklejce i tablicach rejestracyjnych nie będą się zgadzać.
Jakie są zwolnienia, gdy mowa o Strefie Czystego Transportu w Warszawie?
Zwolnienie z zakazu wjazdu do Strefy autami, które nie spełniają norm emisji spalin, dotyczy m.in. seniorów (osób powyżej 70. roku życia) – wystarczy, że senior będzie kierowcą lub pasażerem. Zakaz nie obowiązuje też pojazdów, którymi poruszają się służby (np. pogotowie ratunkowe). Czasowo ze zwolnienia mogą też skorzystać mieszkańcy Warszawy.
Skąd pomysł na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu?
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie ma poprawić jakość powietrza w mieście. Aby pomóc kierowcom w ustaleniu, czy mogą oni wjechać do Strefy, powstała strona internetowa https://sprawdzsct.zdm.waw.pl/.
Nie wszystkie wydziały drukują od ręki. Wydział komunikacji w Ełku każe czekać dwa tygodnie.