Brak ubezpieczenia OC nieużywanego samochodu – czy zapłacę karę?

Nieużywany samochód

„Po co mam płacić za polisę OC, skoro tym autem w ogóle nie jeżdżę?” – takie pytanie zadają sobie tysiące właścicieli samochodów w Polsce i często niestety podejmują złą decyzją w sprawie przedłużenia obowiązkowej polisy. W zdecydowanej większości przypadków brak ważnego OC wiąże się bowiem z bardzo wysokimi karami.

Od tygodni czeka na części, używany jest tylko sezonowo lub kompletnie nie nadaje się już do jazdy – samochodów, które w ogóle nie są użytkowane lub wyjeżdżają z garażu od święta, jest w Polsce wiele. Czy w tej sytuacji ich kierowcy muszą opłacać obowiązkowe OC? Co grozi za jego brak? Czy można jakoś obniżyć opłatę za obowiązkową polisę? Wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu.

Czy trzeba wykupić OC na nieużywany samochód osobowy?

Odpowiedź jest jednoznaczna i brzmi: „tak!”. Co więcej, kompletnie nieważny jest powód niekorzystania z pojazdu. Można wymyślać dziesiątki wymówek i tłumaczeń, ale jeśli masz zarejestrowany w Polsce samochód, to ciąży na Tobie obowiązek wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Warto pamiętać, że polisa OC przypisana jest nie do kierowcy, ale do samochodu, więc za jej zakup oraz ważność odpowiedzialny jest właściciel pojazdu.

Kiedy nieużywany samochód musi mieć wykupione OC?

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych jasno określa, że zarejestrowany pojazd cały czas musi mieć ważne OC (wyjątek stanowią auta historyczne – o tym poniżej).

I choć niektórzy kierowcy uważają za kompletnie bezsensowne ubezpieczanie samochodu, gdy np. odebrano im prawo jazdy na dłuższy czas lub gdy pojazd jest na stałe unieruchomiony, to nawet takie przypadki absolutnie nie zwalniają z ubezpieczenia samochodu. Przepisy mówią bowiem jasno – zarejestrowany pojazd musi posiadać ubezpieczenie i to nawet wtedy, gdy został czasowo wycofany z ruchu.

Kiedy nieużywany samochód nie musi mieć ubezpieczenia OC?

Takich przypadków jest niewiele i dotyczą dość wąskiej grupy posiadaczy aut. Ciągłego ubezpieczenia OC nie muszą mieć samochody historyczne, czyli:

  • co najmniej 40-letnie,
  • co najmniej 25-letnie, które zostały uznane za pojazdy unikatowe lub mają szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji,
  • zabytkowe (w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

Uwaga! Niektórzy kierowcy wychodzą z błędnego założenia, że z ubezpieczenia OC są zwolnione samochody osobowe czasowo wycofane z ruchu. Nie jest to prawdą! W takim przypadku również należy posiadać ważną polisę. Udogodnieniem dla właściciela takiego auta jest jednak to, że na jego wniosek zakład ubezpieczeń będzie zobowiązany do proporcjonalnego obniżenia składki za okres, w którym pojazd był czasowo wycofany z ruchu.

Jaka kara grozi za brak OC nieużywanego samochodu?

Kary za brak OC są bardzo wysokie i zależą od rodzaju pojazdu, a także okresu, przez jaki nie będzie on ubezpieczony. Oto kary za brak OC obowiązujące w 2023 r.

Kary za brak OC w 2023 roku

Warto wiedzieć, że jedną z powyższych kar możemy zapłacić nie tylko w sytuacji, gdy zostaniemy zatrzymani przez policję do kontroli drogowej. Nad płaceniem obowiązkowej składki w Polsce czuwa bowiem Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który ma dostęp do informatycznej bazy, dzięki której dociera do osób niepłacących OC.

Oblicz składkę i przekonaj się jak tanie może być Twoje OC

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Czy można wyrejestrować auto, żeby nie płacić za OC?

Pewnie wielu kierowców zastanawiało się nad tym, by na jakiś czas wyrejestrować samochód i tym samym nie płacić OC, a następnie zarejestrować go po raz kolejny, gdy będzie ponownie potrzebny do użytkowania. Sprawa nie jest jednak taka prosta, a nawet więcej – takie wyrejestrowanie po prostu nie jest możliwe. W Polsce samochód można wyrejestrować tylko w przypadku:

  • wywozu pojazdu z Polski i jego sprzedaży za granicą,
  • zezłomowania samochodu,
  • kradzieży samochodu,
  • trwałej i zupełnej utraty posiadania auta bez zmiany w zakresie prawa własności,
  • zniszczenia (kasacji) za granicą.

Czy można czasowo wyrejestrować nieużywany samochód?

Dobra wiadomość jest taka, że można to zrobić. Ale zła, że nie wszyscy mają do tego prawo. Według przepisów, tylko niektóre pojazdy można czasowo wyrejestrować, czyli wycofać z ruchu.

W przypadku posiadaczy samochodów osobowych taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy powstała konieczność wykonania naprawy po uszkodzeniu zasadniczych elementów nośnych konstrukcji lub po wystąpieniu tzw. szkody istotnej.

Kto może wyrejestrować czasowo nieużywane auto?

Tę sprawę ściśle określają przepisy i zgodnie z nimi czasowo wyrejestrować można:

  • pojazdy ciężarowe,
  • autobusy,
  • ciągniki samochodowe,
  • przyczepy (tylko o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony),
  • pojazdy specjalne (np. ambulans, wóz strażacki, food – truck).

Ww. pojazdy można wyrejestrować na okres od 2 do 24 miesięcy, ale ten czas można wydłużyć do 48 miesięcy.

Czasowe wycofanie z ruchu jest także możliwe w przypadku samochodu osobowego, ale:

  • Składając wniosek o czasowe wycofanie należy złożyć oświadczenie (pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń), że auto wymaga naprawy po uszkodzeniu zasadniczych elementów nośnych konstrukcji lub naprawy po szkodzie istotnej (czyli po uszkodzeniu w zakresie elementów układu hamulcowego, nośnego lub kierowniczego, które mają wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego);
  • Właściciel samochodu osobowego, który będzie wnioskował o dopuszczenie pojazdu do ruchu po jego czasowym wycofaniu jest zobowiązany do wykonania dodatkowego badania technicznego, potwierdzonego w centralnej ewidencji pojazdów.

Uwaga! Auto osobowe może być czasowo wycofane z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy. Tego okresu nie można przedłużyć. Natomiast o ewentualne ponowne wycofanie samochodu z ruchu może on starać się dopiero po upływie 3 lat (licząć od dnia, w którym minął poprzedni okres czasowego wycofania).

Czy trzeba płacić OC za samochód osobowy czasowo wycofany z ruchu?

Jeśli chodzi o kwestie ubezpieczeniowe, to czasowe wyrejestrowanie pojazdu jest czymś innym niż całkowite wyrejestrowanie, ponieważ w pierwszym przypadku cały czas musimy opłacać polisę OC. Składka jest jednak znacznie niższa i wynosi ok. 5 proc. wysokości normalnej składki. Warto jednak pamiętać, że aby uzyskać niższą stawkę, należy czasowe wycofanie pojazdu zgłosić w towarzystwie ubezpieczeniowym (trzeba złożyć wniosek o proporcjonalne obniżenie składki OC).

Oblicz składkę OC i AC

Ile kosztuje czasowe wyrejestrowanie samochodu?

Czasowe wyrejestrowanie samochodu to oszczędność na OC, ale trzeba także ponieść koszty związane z czasowym wycofaniem z ruchu. Ich wysokość powiązana jest z długością czasowego wyrejestrowania. Za wyrejestrowanie pojazdu na minimalny okres 2 lub 3 miesięcy trzeba zapłacić 80 zł. Za każdy kolejny miesiąc opłata jest nieco wyższa.

Wysokość opłat w 2023 roku za czasowe wyrejestrowanie z ruchu ciągnika samochodowego, pojazdu specjalnego, autobusu lub przyczepy/samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg

  • 80 zł (za okres 2 miesięcy),
  • za każdy kolejny miesiąc opłatę powiększa się o 4 zł (od 3 do 12 miesięcy), o 2 zł (od 13 do 24 miesięcy) oraz i 0,25 zł (od 25do 48 miesięcy).

Wysokość opłat w 2023 roku za czasowe wyrejestrowanie z ruchu samochodu osobowego:

  • 80 zł (za okres 3 miesięcy),
  • za każdy kolejny miesiąc opłatę powiększa się o 4 zł.

Czy można kupić krótkoterminowe OC na nieużywany samochód?

Istnieje taka możliwość, ale znów nie wszyscy mogą z niej skorzystać. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, krótkoterminowe OC mogą bowiem zakupić tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą polegającą na pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych (np. właściciele komisów samochodowych) oraz właściciele pojazdów:

  • zarejestrowanych czasowo
  • zarejestrowanych za granicą, jeżeli umiejscowieniem ryzyka jest Polska,
  • wolnobieżnych,
  • historycznych,
  • do jazd testowych.

Należy pamiętać, że najkrótsza polisa krótkoterminowa musi być kupiona na okres nie krótszy niż 30 dni, a w przypadku pojazdów wolnobieżnych – nie krótszy niż 3 miesiące.

Podsumowanie

  • Prawie każdy zarejestrowany pojazd musi mieć ważne i trwające nieprzerwanie ubezpieczenie OC. Wyjątkiem jest tylko pojazd historyczny.
  • Za ubezpieczenie pojazdu odpowiedzialny jest jego właściciel, a nie kierowca.
  • Karę za brak OC możemy otrzymać już za jeden dzień bez ważnej polisy.
  • Kara za brak polisy OC dla samochodu osobowego wynosi w okresie od stycznia do końca czerwca od 1400 zł do 6980 zł.
  • Właściciel pojazdu z obowiązku posiadania ważnego OC może zostać zwolniony dopiero po wyrejestrowaniu samochodu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy trzeba płacić OC za wyrejestrowany pojazd?

    Nie, po wyrejestrowaniu pojazdu nie ma już obowiązku płacenia obowiązkowego ubezpieczenia OC. Należy jednak pamiętać, że wyrejestrowania samochodu można dokonać tylko w określonych przypadkach, takich jak np. kradzież, złomowanie czy wywóz auta za granicę.

  2. Kto płaci karę za brak OC – właściciel czy kierowca?

    Właściciel (posiadacz pojazdu mechanicznego), ponieważ obowiązkowa polisa OC jest przypisana do samochodu, a nie do kierowcy. I oczywiście także właściciel - w razie wykrycia braku ubezpieczenia OC – zostanie wezwany przez UFG do wniesienia opłaty karnej.

  3. Czy można odwołać się od kary za brak OC nieużywanego samochodu? 

    Jeśli otrzymałeś wezwanie od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, to masz 30 dni na udzielenie odpowiedzi. W przypadku odwołania należy w jakiś sposób udokumentować, że obowiązek posiadania OC Ciebie nie dotyczył. Fakt, że nie korzystasz z zarejestrowanego samochodu (bo np. wymaga on naprawy i stoi w garażu) nie będzie jednak argumentem dla UFG do zniesienia kary.

  4. Czy można zapłacić karę za brak OC za kilka lat? 

    Nie, ponieważ Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nas ukarać tylko za brak polisy w roku, w którym przeprowadził kontrolę. Jeśli więc pojazd stale nie był ubezpieczony od 2010 r., a UFG wykryło to w 2023 r., to może nałożyć karę tylko za rok 2023.

  5. Czy nieubezpieczony samochód może stać na parkingu?

    Stać na parkingu może, ale to oczywiście nie zwalnia właściciela tego pojazdu od posiadania obowiązkowej polisy OC. Jeśli samochód jest zarejestrowany, to bez względu na to, czy jeździ po ulicach, czy też miesiącami stoi na parkingu, to i tak ani jeden dzień nie może zostać bez obowiązkowego ubezpieczenia.

Piotr Nowik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments