Pojazd historyczny i zabytkowy to pojazd, który spełnia jeden z warunków: jest zabytkowy według ustawy Prawo o ruchu drogowym, ma co najmniej 40 lat lub ma co najmniej 25 lat, a rzeczoznawca uznał go za unikatowy i mający znaczenie dla historii motoryzacji.
Jaki pojazd jest zabytkowy?
Nie każdy pojazd historyczny jest zabytkowy. Aby uznać pojazd za zabytkowy musi on spełniać warunki określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Musi on zostać wpisany do rejestru zabytków na podstawie odrębnych przepisów lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo jest wpisany do inwentarza muzealiów.
Jaki pojazd jest historyczny?
Każdy pojazd, który ma co najmniej 40 lat lub 25, a na podstawie oceny rzeczoznawcy uznany za unikatowy lub ważny dla historii motoryzacji.
Dla kogo żółte tablice?
Aby uzyskać rejestrację dla pojazdu zabytkowego należy założyć Kartę Ewidencyjną Zabytków Ruchomych Techniki. Do założenia takiej karty będzie potrzebna fachowa pomoc rzeczoznawcy. Musi on wypełnić dokument do konserwatora zabytków. Trzeba liczyć się z kosztami finansowymi na tym etapie. Jednak rzeczoznawca przedstawi także opis techniczny pojazdu, co będzie potrzebne do badania dopuszczającego auto do ruchu. Dzięki profesjonalnej wycenie rzeczoznawcy będzie można także ubezpieczyć pojazd w ramach AC. Potem należy udać się do Wydziału Komunikacji właściwemu miejscu zamieszkania i złożyć wniosek o rejestrację pojazdu.
Co z OC dla pojazdów historycznych i zabytkowych?
Posiadacz samochodu historycznego nie ma obowiązku ubezpieczać go w OC. Nie musi utrzymywać ciągłości ubezpieczenia. Oczywiście, jeżeli wyjeżdża na drogę musi takie ubezpieczenie wykupić. Może skorzystać z ubezpieczenia krótkoterminowego na miesiąc. Może także wykupić polisę na cały rok, jeżeli uzna, że jest to dla niego opłacalne. Wiele firm ubezpieczeniowych ma w ofercie duże zniżki dla starych samochodów i można z nich skorzystać.
Czy pojazd zabytkowy musi mieć ważne badanie techniczne?
Do rejestracji pojazdu zabytkowego potrzebne jest ważne badanie techniczne. Po zarejestrowaniu nie ma obowiązku corocznego badania. Wyjątkiem jest zarobkowy transport osób. Wtedy pojazd musi przechodzić okresowe badanie techniczne.
Przykład:
Pan Mariusz odziedziczył po dziadku zamiłowanie do starych samochodów. Udało mu się nabyć Mercedesa z 1980 roku w bardzo dobrym stanie technicznym i z większością oryginalnych części. Pan Mariusz przeszedł całą procedurę i zarejestrował pojazd jako zabytkowy. Wykupił potem ubezpieczenie OC na rok. Składka była bardzo korzystna i dzięki temu wiedział, że nie musi pamiętać o wykupywaniu ubezpieczenia przy każdym wyjeździe z garażu.