Pakiet assistance – jakie ubezpieczenie kupić?

Kobieta wzywa pomoc z ubezpieczenia assistance

Ubezpieczenie assistance wielu kierowcom kojarzy się z holowaniem, ale zakres usług oferowanych w jego ramach najczęściej jest znacznie bogatszy. Dlaczego warto posiadać pakiet assistance? Czy można go kupić jedynie z myślą o zagranicznej podróży? 

Pakiet assistance wyróżnia się wśród dodatkowych ubezpieczeń komunikacyjnych zakresem ochrony, jaką zapewnia on kierowcy. Ale nie tylko. To także jeden z nielicznych produktów dostępnych w opcji krótkoterminowej – umowa może zostać zawarta na krócej niż 12 miesięcy. Do tego ubezpieczenie assistance jest tanie – roczna składka może nie przekroczyć 100 zł. Wszystko to składa się na wyjątkowość assistance.

Jak działa pakiet assistance?

Awaria na drodze? Utrata kluczyków? Konieczność wymiany opon? Wystarczy jeden telefon, aby ubezpieczyciel rozwiązał zgłoszony problem. Tak właśnie działa ubezpieczenie assistance – zapewnia ono wsparcie kierowcy w zakresie wskazanym w umowie.

Co obejmuje ubezpieczenie assistance?

Ochrona ubezpieczeniowa może być ograniczona (np. obejmować tylko holowanie z miejsca zdarzenia w razie wypadku) lub bardzo szeroka. W drugim przypadku firma ubezpieczeniowa może zorganizować pomoc dla kierowcy i pasażerów w przypadku awarii, po wypadku lub kradzieży, m.in.:

  • pojazd zastępczy,
  • pomoc w razie zatankowania niewłaściwego paliwa, zamarznięcia paliwa, braku paliwa lub rozładowania akumulatora,
  • transport kierowcy (np. pokrycie kosztów przewozu do docelowego miejsca podróży lub domu),
  • dostarczenie części zamiennych,
  • opiekę dla dzieci,
  • pomoc tłumacza.

Co powinieneś wiedzieć, zanim kupisz polisę assistance?

O pakiecie assistance warto wiedzieć również, że:

  • należy do ubezpieczeń nieobowiązkowych – inaczej niż ubezpieczenie OC;
  • podstawowa wersja pakietu assistance bywa dodawana do ubezpieczenia OC jako gratis – zakres świadczeń jest wówczas skromny;
  • jest dostępny nie tylko w opcji komunikacyjnej – przykładem jest assistance domowy dostępny dla osób ubezpieczających mieszkanie;
  • zapewnia nie tylko pomoc techniczną – wsparcie może obejmować np. pomoc medyczną;
  • może obowiązywać nie tylko w Polsce – assistance komunikacyjne może działać też w innych krajach europejskich.

Kogo szczególnie powinien zainteresować pakiet assistance?

Ubezpieczenie assistance jest dostępne dla każdego właściciela auta, jednak najwięcej mogą zyskać kierowcy, którzy użytkują samochód bardzo intensywnie. Wynika to z rachunku prawdopodobieństwa – im więcej kierowca podróżuje, tym wyższe jest ryzyko wystąpienia awarii, kolizji czy wypadku. A w każdej z tych sytuacji może pomóc posiadanie polisy assistance.

Co daje assistance samochodu?

Zakup pakietu assistance to także dobre rozwiązanie z perspektywy osób oszczędnych. Ile kosztuje ubezpieczenie assistance? Koszt dobrej rocznej polisy może nie przekroczyć 200 zł. Tymczasem za holowanie trzeba zapłacić od 2,50 do 5 zł za 1 km. Czasem wystarczy zatem tylko jedna awaria /unieruchomienie pojazdu, aby wydać więcej, niż kosztuje assistance. Dla właścicieli pojazdów, którzy szukają oszczędności, polisa assistance to zupełna podstawa.

Jak wybrać dobre ubezpieczenie assistance?

Liczba dostępnych w ofertach ubezpieczycieli pakietów assistance może zaskoczyć. Jednak zakres oferowanych usług to tylko jedna z wielu kwestii, które należy uwzględnić, szukając polisy. Wybierając pakiet assistance, uwagę trzeba zwrócić na wszelkie limity. Mogą one być wyrażone na wiele sposobów, np. jako limit kilometrów w przypadku holowania czy limit korzystania z danego świadczenia.

Przykład: Compensa w ramach wariantu „Rozszerzony” proponuje pomoc kierowcy, którego samochód został unieruchomiony na skutek rozładowania się akumulatora. Jednak z takiego wsparcia klient może skorzystać do 3 razy w okresie ubezpieczenia. 

Wybierając wariant ubezpieczenia assistance, uwagę należy zwrócić też na zakres terytorialny. Wiele z dostępnych polis obowiązuje wyłącznie na terenie Polski. Kierowcy, którzy często wyjeżdżają za granicę, powinni zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel zorganizuje holowanie lub pokryje koszty noclegu w hotelu również poza Polską.

Inne kwestie, które trzeba uwzględnić podczas zawarcia umowy ubezpieczenia assistance: 

  • wyłączenia – trzeba się z nimi zapoznać, aby uniknąć rozczarowania, bo to sytuacje, w których ubezpieczyciel nie pomoże (a nie każda z nich jest oczywista);
  • ograniczenia – niektóre świadczenia mogą być dostępne jedynie po wystąpieniu niektórych zdarzeń, np. w razie awarii lub wypadku;
  • suma ubezpieczenia – po przekroczeniu tej kwoty ubezpieczyciel nie będzie miał obowiązku świadczyć pomocy, nawet gdy od zawarcia umowy nie upłynęło wiele czasu;
  • dodatkowe wymogi – pojawiają się często w kontekście holowania, np. do awarii musi dojść 20 km od domu, aby firma ubezpieczeniowa pomogła;
  • maksymalny wiek pojazdu – nie każde ubezpieczenie samochodu assistance jest dostępne dla pojazdów, których wiek przekracza 10 czy 15 lat;
  • okres umowy – assistance to jedno z nielicznych ubezpieczeń komunikacyjnych dostępnych zarówno w opcji rocznej, jak i krótkoterminowej, czyli np. 7-dniowej.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Porada: Wybierając pakiet assistance, warto mieć na uwadze swoje plany. Jeżeli w najbliższym czasie wybierasz się samochodem np. do Włoch lub Francji i nie znasz języka, to przyda Ci się szeroki zakres ochrony, czyli produkt, w ramach którego towarzystwo ubezpieczeniowe zapewnia wsparcie tłumacza.

Kiedy przyda się ubezpieczenie assistance krótkoterminowe?

Assistance pojazdu na okres 7 czy 14 dni to rozwiązanie szczególnie popularne wśród kierowców, którzy wybierają się w dłuższą podróż – bez względu na to, czy miejsce docelowe jest w Polsce, czy też poza jej granicami. Takie ubezpieczenie najczęściej nie różni się zakresem usług od pakietu assistance, który jest kupowany na okres 12 miesięcy – kierowca może liczyć na wspomnianą już naprawę na miejscu zdarzenia, holowanie, opłacenie przez ubezpieczyciela noclegu czy wsparcie tłumacza.

Z punktu widzenia osób wybierających się własnym środkiem transportu na wakacje lub w podróż służbową zakup krótkoterminowego pakietu assistance po prostu się opłaca. Zwłaszcza za granicą samodzielne zorganizowanie np. holowania to wyzwanie – wsparcie udzielone przez firmę ubezpieczeniową jest niezwykle pomocne. Do tego dochodzi aspekt finansowy – zakup assistance, w ramach którego można skorzystać z pojazdu zastępczego, to dużo niższy wydatek niż wynajem samochodu we własnym zakresie.

Które firmy ubezpieczeniowe proponują assistance krótkoterminowe?

Wybór krótkoterminowych pakietów assistance jest mniejszy w porównaniu do umów assistance zawieranych na 12 miesięcy. Aktualnie taki produkt proponują m.in. Bezpieczny.pl (marka Generali), Uniqa i Warta. Krótkoterminowe ubezpieczenie assistance można też kupić poprzez kalkulator online Rankomat.pl. Takie assistance pojazdu jest niezależne od OC, a dodatkowo dopasować do własnych potrzeb można np. limit holowania.

Przykład: Pani Aleksandra wraz z rodziną wybiera się na wakacje do Wiednia. To wyjazd, który jest planowany nawet w najdrobniejszych szczegółach – kobieta pamięta również o ubezpieczeniu. Podczas zakupu OC zdecydowała się też na niezależne od tej polisy assistance. Planuje kupić je za pośrednictwem Rankomat.pl.

Pakiet assistance i OC na 16 dni dla Kia Niro z 2020 r. – opcja Polska + Europa

FirmaHolowanieSamochód zastępczyNaprawa na miejscu – limitCena
AXA300 km2 dniBrak limitu126,50 zł
Europ Assistance500 km6 dni1000 zł189 zł
AXA500 km5 dniBrak limitu198 zł
Europ Assistance750 km8 dni1000 zł299 zł
AXA1000 km5 dniBrak limitu377,30 zł
Kalkulacja z dnia 18.03.2024 r.

Tylko assistance podstawowy do OC – czy to wystarczy?

To zależy od indywidualnej sytuacji kierowcy. Jeżeli samochód jest niemal nowy, ryzyko awarii jest niewielkie. Również kierowca, który nie planuje dłuższych tras, może pozostać przy „darmowym” assistance. Jednak podstawowy pakiet to zdecydowanie za mało dla osób wybierających się za granicę i tych, które oczekują kompleksowego wsparcia. Świetnie prezentuje to poniższy przykład.

Przykład: Pan Tomasz użytkuje Citroena C1 z rocznika 2019. Mężczyzna jest osobą, która ma trudności z poruszaniem się – z pojazdu korzysta, aby dojechać do pracy i sklepów, a zatem porusza się głównie w obrębie miasta. Pan Tomasz zastanawia się, czy wystarczy mu najtańsze OC wraz z assistance. Jak brzmi odpowiedź?

OC z ubezpieczeniem assistance – trzy najtańsze oferty dla Citroena C1 z 2019 r.

ŚwiadczeniaUniqa – OC i assistance za 349 złTrasti – OC i assistance za 472 złLink4 – OC i assistance za 488 zł
Zdarzenia, po jakich można skorzystać z assistance✓Wypadek ✓Awaria✓Wypadek ✓Kolizja✓Wypadek ✓Kolizja
Zakres terytorialny ubezpieczeniaPolskaPolska i Europa – holowanie i oponyPolska
Minimalna odległość od domu – w przypadku holowania25 km
Holowanie pojazdu – limity75 kmDo najbliższego warsztatu100 km
Naprawa na miejscu zdarzenia
Samochód zastępczy
Wymiana kół
Uruchomienie akumulatora
Dostarczenie paliwa
Kalkulacja z dnia 18.03.2024 r.

Na korzyść pierwszego pakietu przemawia pomoc po awarii – to brzmi atrakcyjnie. Jednak z holowania auta można skorzystać dopiero wówczas, gdy do zdarzenia dojdzie 25 km od miejsca zamieszkania – pan Tomasz w tak długie trasy się nie wybiera. Stąd też najtańsze pakiety nie spełniają jego oczekiwań.

Jak skorzystać z pomocy assistance – krótki przewodnik

Wiele mówi się o wyborze optymalnego pakietu assistance na czas podróży. Ale co w sytuacji, gdy dojdzie np. do awarii – jak wezwać pomoc assistance? To dość proste. Z uwagi na specyfikę pakietu assistance, ubezpieczyciele muszą utrzymywać działającą przez 24 godziny na dobę infolinię – to tzw. centrum alarmowe assistance (chociaż część ubezpieczycieli stosuje inne nazwy). Aby otrzymać wsparcie, wystarczy zadzwonić.

Numer (numery) telefonu do centrum alarmowego assistance znajdziesz w polisie. Możesz go też spisać z poniższej tabeli.

UbezpieczycielNumer telefonuMożliwość wezwania pomocy online
Allianz+48 224 224 224
Benefia+48 22 639 20 10
Compensa+48 22 639 20 11✗ – wyjątkiem jest home assistance
Ergo Hestia+48 801 107 107 lub +48 58 555 55 55
Generali+48 913 913 913✓ – przez aplikację „GENERALI ASSISTANCE”
HDI+48 22 449 99 99
InterRisk+48 22 575 25 25
Link4+48 22 444 44 44
PZU+48 801 102 102, SMS o treści „POMOC” na nr 4102✓ – przez aplikację „PZU POMOC”
TUZ TUWNumer telefonu wskazany w polisie
Uniqa+48 22 599 95 22
Warta+48 502 308 308
Wiener+48 22 501 33 33

Jak przygotować się do rozmowy z pracownikiem centrum alarmowego assistance?

Przed skontaktowaniem się z centrum alarmowym assistance warto wykonać kilka czynności. Oto jak należy się prawidłowo zachować krok po kroku:

  1. Krok pierwszy – zabezpiecz mienie, aby zmniejszyć rozmiary szkody. Przykładowo zjedź na pobocze (o ile to możliwe) lub zabezpiecz miejsce zdarzenia – ustaw znak ostrzegawczy, aby poinformować innych uczestników ruchu drogowego o niebezpieczeństwie.
  2. Krok drugi – zorientuj się, gdzie jesteś. Jeżeli poruszasz się po okolicy zamieszkania, to kłopotu nie będzie. Może on jednak się pojawić, jeżeli podróżujesz za granicą. Konsultant na infolinii będzie mógł wysłać pomoc dopiero wówczas, gdy będzie wiedział, gdzie się znajdujesz.
  3. Krok trzeci – sprawdź numer polisy. Jeżeli go nie znasz, konsultant może zapytać m.in. o numery rejestracyjne, numer VIN lub dane właściciela pojazdu. Konieczne może być też podanie numeru telefonu do kontaktu.
  4. Krok czwarty – przygotuj się do opowiedzenia, co się stało. Kradzież pojazdu czy zdenerwowanie po kolizji lub wypadku to naturalna kolej rzeczy. Ale pracownik firmy ubezpieczeniowej musi ocenić, jakiego rodzaju pomocy potrzebujesz. Dlatego staraj się krótko opisać sytuację i odpowiadaj rzeczowo na pytania.
  5. Krok piąty – poczekaj na wsparcie. Większość ubezpieczycieli współpracuje z wieloma firmami holowniczymi, więc organizacja wsparcia nie trwa szczególnie długo. Informację o przybliżonym czasie oczekiwania otrzymasz od konsultanta – powinien on poinformować, jak szybko na miejscu zdarzenia pojawi się laweta.

Czy połączenie z centrum alarmowym assistance jest bezpłatne?

Najczęściej nie. Na stronach wielu firm ubezpieczeniowych można przeczytać, że opłata za połączenie jest zgodna z taryfą operatora. Warto mieć to na uwadze, wybierając się za granicę. Jak wynika też z powyższej tabeli, dokonanie zgłoszenia za pośrednictwem strony internetowej ubezpieczyciela zazwyczaj nie jest możliwe – ma to związek z charakterem tego ubezpieczenia.

Bibliografia

  • OWU Assistance Compensa
  • OWU Assistance Link4
  • OWU Assistance Trasti
  • OWU Assistance Uniqa
  • OWU Assistance AXA dla Rankomat.pl
  • OWU Europ Assistance dla Rankomat.pl

Podsumowanie

  • W ramach pakietu assistance kierowca może liczyć na świadczenia od pomocy informacyjnej, przez holowanie, wynajęcie samochodu zastępczego aż do opłacenia hotelu, gdyby do awarii doszło w czasie podróży.
  • Assistance samochodu może przewidywać różne ograniczenia – warto mieć ich świadomość jeszcze przed jego zakupem.
  • Ubezpieczenie assistance jest dostępne zarówno w wersji krótkoterminowej, jak i całorocznej. To pierwsze oferują tylko niektóre firmy ubezpieczeniowe.
  • Krótkoterminowe ubezpieczenie assistance – podobnie jak całoroczny – można kupić przez internet. Zajmuje to kilka minut.
  • Aby skorzystać z pakietu assistance, należy telefonicznie skontaktować się z firmą ubezpieczeniową – zadzwonić na całodobową infolinię.

FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu assistance

  1. Czy ubezpieczenie assistance działa na Białorusi czy Ukrainie? 

    Najczęściej tak, ale mogą zdarzyć się wyjątki. Aby uniknąć rozczarowania, należy dokładnie sprawdzić OWU (zapisy w ogólnych warunkach ubezpieczenia) lub dopytać o tę kwestię np. pracownika firmy ubezpieczeniowej. Może też się zdarzyć, że pakiet assistance będzie zapewniać ochronę w wymienionych krajach, ale obowiązywać będą inne limity niż w Polsce. 

  2. Czy można objąć ubezpieczeniem assistance samochód kempingowy? 

    Tak, miłośnicy podróży kamperem również mogą zakupić podstawowy wariant assistance lub nawet pakiet OC AC assistance. Jedną z firm, które oferują to ubezpieczenie nie tylko właścicielom samochodów osobowych, ale również specjalnych kempingowych, jest Warta. Ten ubezpieczyciel przygotował też ofertę dla właścicieli przyczep kempingowych, przy czym oni nie będą mogli skorzystać ze świadczenia samochodu zastępczego. 

  3. Czy w ramach ubezpieczenia assistance można mieć holowanie bez limitu kilometrów?

    Tak, ale najczęściej wyłącznie w Polsce. Przykładami mogą być niektóre umowy ubezpieczenia ASS od Warty, np. Złoty+. Ubezpieczyciel zniósł limit holowania na terenie Polski, ale nie za granicą. Z drugiej strony assistance samochodu Platynowy zapewnia holowanie poza Polską na odległość 1500 km. To niemal tyle, ile wynosi odległość między Norymbergą a Barceloną. 

  4. Czy wiek pojazdu zgłoszonego do ubezpieczenia assistance ma znaczenie? Jakieś limity wieku auta?

    Dla wielu ubezpieczycieli tak, a powód jest prosty – im starszy samochód, tym większe ryzyko wystąpienia awarii. Stąd też niektóre firmy ubezpieczeniowe wprowadzają limity. Przykład? Assistance Warta w wariancie Platynowym jest dostępne wyłącznie dla właścicieli pojazdów, które nie mają więcej niż 10 lat. 

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments