
Oklejanie samochodu folią, czyli car wrapping, cieszy się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród właścicieli nowych pojazdów. Z tej usługi często korzystają też firmy, które w ten sposób zyskują mobilną reklamę. Ile kosztuje oklejenie samochodu różnymi foliami?
Powody oklejenia samochodów są różne. Niektórzy chcą zabezpieczyć lakier przed promieniami słonecznymi, owadami i drobnymi zarysowaniami. Inni z kolei chcą, aby ich pojazd wyróżniał się wśród aut produkowanych seryjnie. W przypadku firm usługa oklejania samochodów to sposób, aby na karoserii posiadanej floty pojawiły się reklamy.
Jakie folie stosuje się do oklejenia samochodu?
Folie wykorzystywane do oklejenia samochodu mają różne kolory i faktury. Jednak zanim właściciel auta wybierze odcień folii, musi zdecydować, jaki jej rodzaj zostanie zaaplikowany. Lista typów folii wykorzystywanych do car wrappingu jest długa, a różnice między nimi sprowadzają się do dwóch kwestii – trwałości i funkcji. Jeżeli chodzi o funkcję, to za pomocą niektórych folii można zmienić kolor pojazdu (np. na mat lub połysk) lub przyciemnić szyby samochodu – pozwalają one dostosować auto do własnych preferencji pod względem estetyki.
Trzy najpopularniejsze rodzaje folii wykorzystywanej do oklejenia pojazdów:
- Folia monochromatyczna. To folia, która świetnie nadaje się do oklejenia samochodu na krótki okres. Krótki, gdyż po 2-4 latach wymaga ona wymiany. Może być to jednak dobrym rozwiązaniem z perspektywy kierowców o ograniczonym budżecie lub firm, które często zmieniają hasła reklamowe.
- Folia polimerowa. Wyróżnia ją wyższy stopień odporności na uszkodzenia, nadaje się ona też do aut z karoserią o skomplikowanej geometrii. Folia polimerowa jest polecana właścicielom samochodów, którzy oczekują estetycznego i trwałego rezultatu. Jednocześnie jest on droższa niż folia monochromatyczna.
- Folia wylewana. To najtrwalsza folia używana w car wrappingu – wytrzymuje ona do 10 lat, gdyż charakteryzuje się wysoką odpornością na warunki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne. Folia wylewana jest też elastyczna, dzięki czemu możliwa jest jej aplikacja na powierzchnie inne niż płaskie (np. na przetłoczeniach).
Dodatkowo warto wspomnieć o folii PPF (Paint Protection Film). To folia, którą stosuje się w celu ochrony karoserii – skutecznie zabezpiecza ona fabryczne powłoki przed czynnikami atmosferycznymi, uderzeniami czy drobnymi rysami spowodowanymi przez kamienie. W konsekwencji jest ona przezroczysta. Najczęściej na folię PPF decydują się właściciele nowych lub intensywnie użytkowanych samochodów.
Ile kosztuje oklejenie samochodu folią?
Cena oklejenia samochodu zależy od trzech parametrów: wielkości pojazdu, rezultatu, jaki ma zostać osiągnięty (np. całkowita zmiana koloru, fragmentaryczne oklejenie reklamowe) i wybranego przez klienta rodzaju folii. To sprawia, że przedział cenowy ma dużą rozpiętość – ceny zaczynają się od ok. 5000 zł i dochodzą nawet do 12 000 zł.
Jeżeli spojrzeć na cenniki firm oferujących usługę oklejania pojazdów, to oklejenie folią monochromatyczną auta miejskiego kosztuje od 5000 zł wzwyż. Więcej, bo co najmniej 8000 zł, trzeba zapłacić za oklejenie samochodu z segmentu A, B, C i D folią polimerową. W przypadku folii wylewanej koszt oklejenia pojazdu często przekracza 10 000 zł.
Inaczej prezentuje się cennik w przypadku samochodów firmowych. Ponieważ reklama często jest umieszczana tylko na części pojazdu, to firmy oferujące oklejanie podają cenę za 1 mkw. Z reguły koszt oklejenia reklamowego wynosi od 100 do 250 zł za 1 mkw.
W jaki sposób okleja się samochód?
Powodem, dla którego oklejanie samochodów wiąże się z wysokim kosztem dla klienta, jest czasochłonność tego procesu. Jak okleja się auto? W pewnym uproszczeniu proces ten krok po kroku przebiega następująco:
- Demontaż niektórych części. Przykładami części, które należy zdemontować, są klamki i reflektory. To elementy oklejane osobno.
- Czyszczenie powierzchni samochodu. Przed aplikacją folii konieczne jest oczyszczenie i odtłuszczenie karoserii pojazdu.
- Przycięcie folii. To trzeci krok – folię wybraną przez klienta trzeba dociąć do rozmiaru poszczególnych elementów pojazdu.
- Aplikacja folii. Po przygotowaniu karoserii i folii fachowiec może przystąpić do aplikacji. To czasochłonne zajęcie, które wymaga m.in. usuwania bąbli powietrza.
Oklejanie samochodu to proces wieloetapowy – na każdym łatwo popełnić błędy, które będą miały wpływ na to, jak prezentuje się karoseria. Wyzwaniem są np. krawędzie nadwozia. To właśnie w tych miejscach łatwo zauważyć, czy pracę wykonał specjalista. Jeżeli samochód został dobrze oklejony, to przeprowadzona usługa jest niewidoczna – karoseria jest tak jednolita jak karoseria lakierowana.
Uwaga!
Czy opłaca się oklejać samochód folią?
Koszt oklejenia samochodu folią nie należy do najniższych. To rodzi pytanie, czy taka operacja się opłaca i ma sens. Chociaż może się wydawać, że w tym przypadku chodzi głównie o estetykę, to w rzeczywistości argumentów przemawiających za pokryciem karoserii folią jest znacznie więcej – oto one:
- Oklejanie jest tańszą alternatywą dla lakierowania karoserii.
- Poprawnie nałożona folia sprawi, że samochód wyróżni się spośród aut lakierowanych seryjnie.
- Oklejanie oferuje wiele możliwości urozmaicenia karoserii różnego rodzaju pasami, znakami czy symbolami.
- Folia chroni samochód przed czynnikami zewnętrznymi, np. kamieniami, owadami i drobnymi otarciami parkingowymi.
- Folia może zostać łatwo usunięta. Co prawda tym również muszą zająć się fachowcy, ale usunięcie folii nie powoduje żadnych szkód na lakierze.
- Po ściągnięciu folii lakier wygląda jak nowy – przy sprzedaży auta można uzyskać wyższą cenę.
Czy oklejanie samochodu wpływa na cenę ubezpieczenia?
Firmy ubezpieczeniowe nie biorą tego czynnika pod uwagę podczas wyceny składki OC, gdyż oklejanie samochodu nie wpływa na ryzyko wystąpienia kolizji lub wypadku. Inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku autocasco (AC). Właściciel samochodu powinien sprawdzić, czy wybrana przez niego firma zapłaci za ponowne oklejenie auta po kolizji lub wypadku. Nie jest to standard – większość firm zastrzega w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, że nie pokryje takiego kosztu.
Podsumowanie
- Do oklejania samochodów wykorzystuje się różne folie, przy czym rekomendowane są folia polimerowa i folia wylewana.
- Folia monochromatyczna nie jest polecana kierowcom ze względu na krótką żywotność (2-4 lata). Według niektórych nie nadaje się ona do oklejania pojazdów z zewnątrz.
- Oklejenie samochodu to wydatek rzędu 5000-12000 zł. Co najmniej 8000 zł trzeba zapłacić za oklejenie aut z segmentów C i D.
- Kierowcom, którzy chcą zabezpieczyć karoserię, poleca się oklejenie auta folią ochronną. Taka folia skutecznie zabezpiecza lakier samochodu.
- Oklejenie samochodu to proces wieloetapowy – zanim folia zostanie zaaplikowana na karoserię, tę trzeba m.in. dokładnie oczyścić.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy można samodzielnie okleić samochód?
Technicznie jest to możliwe, ale zdecydowanie nie jest polecane. Oklejanie samochodu to czynność, która wymaga pewnych umiejętności – potrzebna jest do tego wprawa. Osoby, które nigdy wcześniej nie oklejały samochodu, mogą popełnić sporo błędów. Finalny rezultat może odbiegać od pożądanego.
Jak dbać o oklejony samochód?
Nie jest to czasochłonne i skomplikowane zadanie – wystarczy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze oklejone folią samochody powinny być czyszczone jedynie na myjniach automatycznych. Po drugie, z folii jak najszybciej należy usuwać ptasie odchody. Można z kolei na folię nakładać delikatne detergenty, np. pastę polerską.
Ile trwa oklejenie pojazdu?
Jedne warsztaty robią to szybciej, inne wolniej, ale należy liczyć się, że pojazd w warsztacie spędzi od 4 do nawet 7 dni. Wyjątek stanowi fragmentaryczne oklejanie samochodów firmowych – w tym przypadku praca może zająć jeden dzień. Kierowcy, którym zależy na czasie, powinni poruszyć tę kwestię w rozmowie z pracownikiem wybranego warsztatu.