Nieprzypadkowo awaria uszczelki pod głowicą jest uznawana za zmorę kierowców – takie uszkodzenie może spowodować, że konieczna będzie wymiana całego silnika. To także jeden z powodów, dla których warto znać symptomy wskazujące na problem z uszczelką głowicy.
- Do czego służy uszczelka pod głowicą w samochodzie?
- 7 symptomów awarii uszczelki pod głowicą
- Jak upewnić się, że problemem jest właśnie uszczelka pod głowicą?
- Jakie są przyczyny uszkodzenia uszczelki?
- Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
- Jak zapobiec uszkodzeniu uszczelki pod głowicą?
- Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Uszczelka głowicy powinna pracować niezawodnie przez cały okres użytkowania silnika – tyle teorii. W praktyce często okazuje się, że po przejechaniu 200 czy 250 tys. km kierowca zgłasza się do warsztatu z niepokojącymi objawami, a następnie otrzymuje informację o konieczności wymiany uszczelki pod głowicą. Czy można uniknąć takiego scenariusza?
Do czego służy uszczelka pod głowicą w samochodzie?
Uszczelka pod głowicą znajduje się pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Oddziela ona układ chłodzenia od komory spalania. Jak wskazuje nazwa, jej zadaniem jest zapewnienie szczelności w tej przestrzeni. Ale nie tylko. Uszczelka pod głowicą ma specyficzny kształt, gdyż uszczelnia również m.in. poszczególne cylindry. Dzięki jej obecności nie dochodzi choćby do wycieku płynu chłodzącego.
7 symptomów awarii uszczelki pod głowicą
Awaria uszczelki pod głowicą oznacza jej rozszczelnienie. Jednocześnie do uszkodzenia materiału, z którego została ona wykonana, może dojść w różnych miejscach. Ma to swoje konsekwencje – kierowca może zauważyć rozmaite symptomy. Jednocześnie nie wszystkie objawy uszkodzenia uszczelki są jednoznacznie kojarzone z tym elementem.
Na problemy z uszczelką głowicy może wskazywać:
- Biały dym wydobywający się z rury wydechowej. Za jego powstawanie odpowiada parujący płyn chłodniczy, który dostał się do komory spalania.
- Przegrzanie silnika. Jeżeli jest to powtarzające się zjawisko, możesz słusznie podejrzewać awarię uszczelki pod głowicą. Przegrzewanie się silnika to naturalny efekt utraty płynu chłodniczego, który chroni pracujące części jednostki napędowej przed zbyt wysoką temperaturą.
- Utrata mocy silnika. Możesz zauważyć różnicę w jakości jazdy i osiągach samochodu, która będzie związana z utratą mocy. To rezultat obniżonego ciśnienia w komorze spalania.
- Maź (szlam – tzw. masło lub majonez) pod korkiem oleju lub w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego. Obecność takich zanieczyszczeń może wskazywać, że doszło do zmieszania się chłodziwa z olejem silnikowym.
- Wciąż niski poziom oleju i płynu chłodniczego. Jeżeli wciąż obserwujesz ubytki obu płynów eksploatacyjnych, to również istnieje ryzyko, że stan uszczelki pod głowicą wymaga jej wymiany na nową.
- Bulgotanie w zbiorniczku wyrównawczym. Możesz zauważyć bąble gazu w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia. Wskazuje to na obecność spalin, które przedostają się do płynu chłodzącego z komory spalania.
- Nierówna praca na biegu jałowym. Możesz usłyszeć stukanie lub mieć problem z gaśnięciem silnika.
Jak upewnić się, że problemem jest właśnie uszczelka pod głowicą?
Sposoby na uzyskanie pewności, że to właśnie uszczelka pod głowicą jest problemem, są dwa – zaopatrzenie się w urządzenia pomiarowe lub skorzystanie z pomocy fachowca. Dlaczego? Objawy uszkodzenia uszczelki wcale nie są charakterystyczne – mogą one wskazywać również na usterki o innej naturze.
Przykład
Jeżeli chcesz samodzielnie sprawdzić, czy uszczelka pod głowicą jest szczelna, możesz skorzystać z dwóch urządzeń:
- Urządzenia pomiarowego z manometrem. Korzystając z takiego aparatu, można sprawdzić kompresję w poszczególnych cylindrach silnika.
- Szklanej rurki z płynem reakcyjnym. Należy ją umieścić w miejscu korka zbiorniczka wyrównawczego, uruchomić auto i sprawdzić, czy płyn w rurce zmienił kolor. Jeżeli tak się stanie, świadczy to o tym, że w płynie chłodniczym znajduje się dwutlenek węgla i uszczelka jest uszkodzona.
Nie masz garażu i w związku z tym masz tylko podstawowe narzędzia i przechowujesz minimalną ilość płynów eksploatacyjnych? Testy możesz przeprowadzić też w warsztacie. Ale przed udaniem się do specjalisty warto przeprowadzić czynności diagnostyczne, które nie wymagają profesjonalnego sprzętu, np. ocenić stan i zawartość zbiornika wyrównawczego.
Jakie są przyczyny uszkodzenia uszczelki?
Do uszkodzenia uszczelki najczęściej dochodzi w pojazdach intensywnie eksploatowanych. Im wyższy przebieg ma pojazd, tym większe jest ryzyko, że kierowca spotka się z wyżej wymienionymi objawami awarii uszczelki pod głowicą, a przeprowadzone testy szczelności wskażą na konieczność wymiany tego elementu.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Prawdopodobieństwo problemów z uszczelką głowicy zwiększa się, gdy samochód jest zaniedbany – czyli gdy kierowca nie wymienia regularnie oleju silnikowego czy lekceważy sygnały wskazujące na nieprawidłowości w działaniu układu chłodzącego. Wówczas można oczekiwać, że po czasie pojawią się kolejne kłopoty, w tym właśnie z uszczelką pod głowicą.
Z uszkodzeniem uszczelki spotykają się także właściciele samochodów z instalacją LPG. Dotyczy to sytuacji, gdy instalacja LPG została źle wyregulowana. Efektem błędnych ustawień są procesy, które przyczyniają się do szybszej degradacji materiału, z którego została wykonana uszczelka głowicy. A wówczas pojawienie się objawów jej uszkodzenia to tylko kwestia czasu.
Uwaga!
Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
To ryzykowne – w ten sposób można doprowadzić do degradacji kolejnych elementów silnika, w konsekwencji czego konieczna będzie wymiana całej jednostki napędowej. W przypadku podejrzenia, że doszło do uszkodzenia uszczelki, należy przerwać jazdę – zwłaszcza gdy na desce rozdzielczej pojawił się komunikat o przegrzaniu silnika.
Często wyjeżdżasz w dłuższe trasy i obawiasz się, że objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą zauważysz daleko od domu? Na taką sytuację przydaje się ubezpieczenie assistance. Taka polisa może zapewniać dostęp do wielu różnych usług, ale dwa podstawowe i często kluczowe z perspektywy kierowców świadczenia to:
- Naprawa na miejscu zdarzenia. W przypadku uszkodzenia uszczelki pod głowicą nie możesz liczyć na takie wsparcie – fachowiec, który przyjeżdża na miejsce zdarzenia, dysponuje jedynie podstawowymi narzędziami.
- Holowanie do warsztatu. Auto zostanie odholowane do najbliższego warsztatu, w którym uszczelka będzie mogła zostać wymieniona. W ten sposób nie ryzykujesz, że dalsza jazda spowoduje nieodwracalne uszkodzenia.
Jak zapobiec uszkodzeniu uszczelki pod głowicą?
Uszczelka pod głowicą to element, który znajduje się w specyficznym środowisku – musi wytrzymać sporo (np. wysokie ciśnienie i temperaturę). Jako kierowca możesz zastanawiać się, czy masz wpływ na jej stan. Owszem, chociaż niewielki – zawsze istnieje ryzyko, że zastosowana przez producenta uszczelka była niskiej jakości albo miała fabryczny defekt.
Jak można zapobiec uszkodzeniu uszczelki pod głowicą – przykładowe rozwiązania:
- Dbaj o układ chłodzenia. Wymieniaj regularnie płyn chłodniczy. Jeżeli pojawią się problemy z działaniem układu chłodzącego, nie zwlekaj z ich usunięciem.
- Pamiętaj o wymianie oleju silnikowego. Ten płyn eksploatacyjny również ma wpływ na stan materiału uszczelki pod głowicą.
- Korzystaj z dodatków do paliwa. Stosowanie takich produktów może zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów z uszczelką pod głowicą.
Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?
Uszczelka pod głowicę jest tanim elementem – kosztuje od ok. 100 do 500 zł w zależności od modelu pojazdu. Jednak jej wymiana już przeciwnie – oferty warsztatów na taką usługę rzadko kiedy są niższe niż 800 zł. To jednak nie cały wydatek, gdyż doliczyć trzeba koszt wymiany rozrządu, oleju i płynu chłodniczego.
Łatwo zauważyć, że oferty warsztatów samochodowych różnią się także w zależności od modelu pojazdu. W niektórych samochodach wymiana uszczelki głowicy jest utrudniona ze względu na sposób ich budowy – fachowcy muszą poświęcić więcej czasu, aby dostać się do wymienianego elementu. To powoduje, że w skrajnym przypadku wymiana uszczelki może kosztować nawet 5000-6000 zł.
Podsumowanie
- Rozszczelnienie uszczelki pod głowicą może doprowadzić do konieczności remontu silnika – awarii nie należy lekceważyć.
- Symptomy wskazujące na awarię uszczelki nie są charakterystyczne – najlepiej przeprowadzić test, aby się upewnić, że to właśnie ten element zawiódł.
- Producenci stosują dziś metalowe uszczelki głowicy, w konsekwencji czego za uszkodzenia tego elementu najczęściej odpowiadają czynniki zewnętrzne.
- Aby uniknąć problemów z uszczelką pod głowicą, należy dbać o układ chłodzenia i regularnie wymieniać płyny eksploatacyjne.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy możliwa jest samodzielna wymiana uszczelki pod głowicą?
Technicznie jest to możliwe, ale zdecydowanie odradzane. Wymiana głowicy jest skomplikowana – konieczne jest m.in. zdemontowanie i prawidłowe ustawienie rozrządu. Do tego z kolei potrzebna jest fachowa wiedza. Jeżeli jej nie masz, nie ryzykuj – skorzystaj z pomocy specjalistów.
Czy uszkodzona uszczelka głowicy to wada istotna?
To pytanie kluczowe z perspektywy osób, które kupiły auto, a następnie dowiedziały się o uszkodzeniu uszczelki. Problemu wcale nie rozstrzyga też orzecznictwo sądowe, gdyż nie jest ono w tym zakresie jednolite. Jeżeli jesteś w takiej sytuacji, możesz żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy zakupu. Gdyby sprzedający się na to nie zgodził, pozostaje droga sądowa.
Jak długo powinna wytrzymać uszczelka pod głowicą?
Uszczelka powinna być użytkowana tak długo, jak sam silnik – jej żywotność to co najmniej 300-400 tys. km. Gdy przebieg auta zbliża się do tej granicy, ryzyko uszkodzenia uszczelki zwiększa się – mogą pojawić się problemy. Jeżeli wymiana była potrzebna wcześniej, istnieje możliwość, że fabryczna uszczelka miała wadę.
Dlaczego wymiana uszczelki pod głowicą jest tak kosztowna?
Ma to związek z czasochłonnością takiej naprawy – nawet doświadczonemu fachowcowi wykonanie tej usługi może zająć wiele roboczogodzin. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów o specyficznej budowie – dostęp do uszczelki jest utrudniony, demontować trzeba też więcej części niż przy standardowych naprawach.