Ładowanie samochodu elektrycznego – jak to zrobić? [poradnik]

ładowanie samochodu elektrycznego

Konieczność ładowania samochodu elektrycznego jest jednym z argumentów zwolenników aut spalinowych, tym bardziej, że póki co zasięg pojazdów elektrycznych pozostawia wiele do życzenia. Oznacza to, że regularnie trzeba ładować akumulator. Jak to zrobić?

Ładowanie elektryka – na czym polega?

Ładowanie samochodu elektrycznego polega na przekazywaniu energii elektrycznej z sieci do baterii umieszczonej w samochodzie. Proces jest bardzo podobny do tego, jaki ma miejsce w przypadku akumulatora pojazdu spalinowego ładowanego z domowego gniazdka. 

W przypadku aut elektrycznych można go przeprowadzać na różne sposoby. Od wyboru jednego z nich zależą koszty ładowania samochodu elektrycznego, ale także szybkość przekazywania energii. Najbardziej powszechną metodą jest korzystanie z domowego gniazdka. Podpina się do niego ładowarkę (którą zwykle producenci dołączają do elektryków). Ładowanie w ten sposób może jednak trwać nawet kilkanaście godzin (dokładny czas zależy od parametrów baterii i ładowarki), więc kierowcy korzystają także z innych możliwości.

Jedną z nich jest zasilanie z ogólnodostępnych stacji ładowania, które można znaleźć na przykład na stacjach paliw czy parkingach supermarketów. Innym rozwiązaniem jest montaż tak zwanego wallboxa, czyli szybkiej ładowarki domowej, która dostarcza prąd o dużym natężeniu. To najbardziej opłacalny i szybki sposób (może trwać nawet tylko godzinę), jednak wymaga ingerencji w instalację elektryczną budynku.

Ładowanie z domowego gniazdka

Każdy samochód elektryczny, tak jak akumulator w aucie spalinowym, można naładować z domowego gniazdka. Niestety czas trwania tego procesu może wynieść nawet 12 – 18 godzin. 

Jeżeli masz do dyspozycji instalację prądu trójfazowego, tzw. “siłę”, w której natężenie prądu może sięgać nawet 400 V, możesz zamontować ładowarkę typu wallbox. Ładuje ona auto prądem stałym DC, co skraca proces nawet do jednej godziny (dokładne wartości zależą od modelu samochodu).

Ładowanie w stacji szybkiego ładowania

Liczba stacji do ładowania aut elektrycznych w Polsce w maju 2022 roku wynosiła 2190. Choć wciąż powstają nowe miejsca, w których można naładować elektryka, to infrastruktura wciąż jest dosyć skromna. O ile mieszkańcy dużych miast nie będą mieli problemu ze znalezieniem takiego punktu, o tyle na wsiach może stanowić to nieco większe wyzwanie. 

W stacjach ładowania w Polsce można się spotkać z trzema różnymi złączami do ładowania aut elektrycznych. Są to: CHAdeMO, CSS i wyjście AC

Dwa pierwsze złącza, czyli CHAdeMO i CSS są złączami do szybkiego ładowania aut, natomiast wyjście AC działa nieco szybciej niż ładowanie prądem zmiennym z domu, jednak nadal wymaga kilku lub kilkunastu godzin, by naładować baterię całkowicie. Ten sposób nie jest zatem polecany – parkowanie samochodu w stacji przez tak długi czas jest po prostu mało wygodne. 

Ładowanie z wallboxa

Wielu kierowców aut elektrycznych decyduje się na instalację domowej stacji ładowania, zwanej potocznie wallboxem. Takie urządzenia można kupić już za mniej niż 2 tys. zł, a koszt montażu będzie wahał się w zależności od instalacji domowej – może wynieść kilkaset zł, ale może być też droższy niż sam sprzęt. 

Przed zamontowaniem wallboxa warto sprawdzić moc przyłączeniową domu. Może się okazać, że aby osiągnąć oczekiwaną wydajność, konieczne będzie jej zwiększenie, co bywa czasochłonne. Niekiedy dostawcy prądu potrzebują nawet roku, by odpowiednio zmodyfikować przyłącze. Domowa stacja ładowania może uzupełniać akumulator auta z mocą od 3,7 do 22 kW.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego?

Koszt ładowania elektryka jest uzależniony przede wszystkim od tego, w jakim miejscu korzysta się z energii elektrycznej. Ładowanie samochodu w domu jest najtańsze i najłatwiejsze. Można korzystać ze zwykłego gniazdka 230 V, chociaż wiąże się to z pewnymi niedogodnościami. Proces ładowania będzie bardzo długi. Średni postęp to tylko 2 kWh na godzinę, co może dać nawet kilkanaście godzin, aby naładować baterię. Znając cenę 1 kWh od swojego dostawcy i pojemność akumulatora, można łatwo przeliczyć, ile będzie kosztować naładowanie go do pełna.

Alternatywą są ogólnodostępne stacje ładowania. Tutaj koszt wynosi zwykle od 1,30 do 2,20 zł za kWh, jest więc wyższy niż w przypadku domowego gniazdka. Proces trwa jednak znacznie szybciej, zwykle niewiele ponad godzinę, dlatego wielu kierowców się na to decyduje. 

Opłacalną opcją jest ładowanie auta przy użyciu tak zwanego wallboxa. Jest to szybka ładowarka, która może naładować baterię nawet w godzinę. Koszt 1 kWh zależy od cennika Twojego dostawcy energii. Wadą tego rozwiązania jest konieczność zakupu urządzenia, które kosztuje od 1500 do 3500 zł. Istnieją jednak prognozy, że w ramach dofinansowania samochodu elektrycznego  będzie można je obniżyć, korzystając z programu „Mój Prąd”. 

Ile trwa naładowanie elektryka?

To również zależy od sposobu ładowania. Najdłużej proces trwa przy użyciu domowego gniazdka. Bateria może być pełna dopiero po kilkunastu godzinach. Jeśli natomiast korzystasz z wallboxa, który jest podłączony do instalacji trójfazowej, energia jest przesyłana kilkakrotnie szybciej. Ładowanie w tym przypadku może trwać nawet jedną godzinę.

W przypadku ogólnodostępnych stacji ładowania, czas ładowania zależy od wykorzystywanego złącza. Jeśli wybierzesz jedno z przeznaczonych do szybkiego przesyłu, bateria będzie ładować z podobnie jak w przypadku wallboxa, czyli bardzo szybko. Złącze AC działa wolniej, tylko nieco szybciej niż w przypadku prądu z domowego gniazdka. 

Koszty eksploatacji auta elektrycznego w praktyce

Zakup i rejestracja samochodu elektrycznego mogą być bardzo opłacalne. Kierowcy elektryków przede wszystkim nie muszą płacić za paliwo – ładowanie prądem jest znacznie bardziej korzystne finansowo, nawet jeśli używasz publicznych ładowarek.  

Oszczędzić można też na wymianie filtrów, oleju czy rozrządu. Te podzespoły znacznie wolniej zużywają się w samochodach elektrycznych. Drobną, ale też zauważalną korzyścią, może być również możliwość bezpłatnego parkowania w strefach objętych opłatami. Jest to przywilej dla kierowców poruszających się bezemisyjnie. 

Jeżeli chodzi o samochód elektryczny – rejestracja kosztuje tyle samo, co w przypadku samochodu spalinowego. Jedyna różnica to kolor tablic rejestracyjnych.

Jedynym poważnym wydatkiem w eksploatacji samochodu elektrycznego jest wymiana akumulatora, który kosztuje ok. 25 000 zł i trzeba jej dokonać co 800-1000 cykli ładowania. Teoretycznie powinno to starczyć na pokonanie ok. 240-300 tysięcy kilometrów. Jeżeli przejeżdżasz średnio 1000 km miesięcznie, oznacza to wymianę baterii co 20-25 lat. Doliczyć trzeba także ewentualne naprawy, jednak to jest kwestia wspólna dla wszystkich typów aut.

Ubezpieczenie auta elektrycznego

Ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego działa na takiej samej zasadzie, jak w przypadku aut spalinowych. Wykupienie polisy jest obowiązkiem każdego właściciela pojazdu, niezależnie od sposobu jego zasilania. 

Warto jednak zwrócić uwagę, że OC dla elektryków bardzo często jest nieco tańsze niż dla analogicznych modeli zasilanych benzyną lub olejem napędowym. Jest to kolejna korzyść, którą mogą odnotować osoby decydujące się na zakup auta bezemisyjnego. 

Oferty ubezpieczycieli warto porównać przed zakupem polisy przy użyciu internetowych kalkulatorów i porównywarek. Pozwoli Ci to łatwo i szybko wybrać najkorzystniejszą opcję.

Podsumowanie

  • Samochód elektryczny ładuje się na podobnej zasadzie, jak akumulator do auta spalinowego. Jest on wyposażony w baterię, która kumuluje prąd wykorzystywany następnie podczas jazdy. 
  • Auto można ładować na kilka sposobów: z domowego gniazdka, w stacji szybkiego ładowania lub z użyciem wallboxa.
  • Każde z tych miejsc zapewnia nieco inne parametry ładowania. Korzystanie z domowego gniazdka wymaga najwięcej czasu, natomiast jego koszt jest najkorzystniejszy.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ładowanie samochodu elektrycznego

  1. W jaki sposób można ładować auto elektryczne?

    Można to robić na kilka sposób. Wybór konkretnego warto uzależnić przede wszystkim od swoich możliwości technicznych, na przykład dysponowania garażem, gdzie zainstaluje się szybką ładowarkę. Można to również robić w ogólnodostępnych stacjach ładowania samochodów elektrycznych, jednak w tym przypadku trzeba się liczyć z nieco wyższymi kosztami (uzależnionymi od cennika konkretnego dostawcy energii).

  2. Która metoda ładowania jest najbardziej opłacalna?

    Pod względem finansowym najkorzystniejsze jest ładowanie auta w domu, jednak jeśli robi się to zwykłą ładowarką, proces trwa bardzo długo, nawet kilkanaście godzin. Dlatego wielu kierowców szuka alternatywy. Jedną z najbardziej polecanych jest montaż domowej szybkiej ładowarki, która pozwala na naładowanie auta nawet w jedną godzinę.

  3. Gdzie ubezpieczyć samochód elektryczny?

    Warto przeglądać oferty różnych ubezpieczycieli, by wybrać najkorzystniejszą. Można to zrobić, używając internetowych kalkulatorów OC i AC. Procedura zakupu polisy nie różni się od tej, która obowiązuje samochody spalinowe.

Piotr Nowik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments