Małe tablice rejestracyjne – kto może je montować?

Samochód sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych

Właściciele tradycyjnych aut nie powinni nawet zastanawiać się nad zamontowaniem małych tablic rejestracyjnych, bo wcześniej czy później z tego powodu czekają ich kłopoty. Dlaczego? Już wyjaśniamy.

W lipcu 2018 r. wprowadzono w Polsce możliwość montowania w samochodach zmniejszonych tablic rejestracyjnych. Bardzo szybko właścicielom pojazdów spodobał się pomysł, aby wymienić tradycyjne “blachy” na mniejsze i (choć to odczucie względne) bardziej estetyczne. Dziś niestety mogą mieć oni niemały problem, ponieważ bezpodstawny montaż małych tablic kończy się m.in. odebraniem dowodu rejestracyjnego.

Po co pomniejszone tablice rejestracyjne?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa, w założeniu małe tablice rejestracyjne miały być dedykowane pojazdom, które konstrukcyjnie mają zmniejszone wymiary miejsca przeznaczonego na umieszczenie tablicy rejestracyjnej.

Tradycyjne „blachy” w Polsce mają wymiary 520 x 114 mm, tymczasem niektóre sprowadzane z zagranicy pojazdy są przystosowane do montowania znacznie mniejszych tablic rejestracyjnych. Dla posiadaczy takich samochodów wprowadzono możliwość wyrobienia tablic o wymiarach 305 x 114 mm.

Chodzi głównie o auta ściągane ze Stanów Zjednoczonych i Japonii, w których jest znacznie mniej miejsca na zamontowanie standardowej tablicy.

W Polsce, posiadacze takich pojazdów musieli wcześniej uciekać się do różnych sposobów, aby zmieścić tam tradycyjne „blachy”. Wyginali je, przewiercali, próbowali wielu form montażu, ale na ogół efekt był taki sam – pojazd nie wyglądał zbyt estetycznie. Nie mówiąc już o łamaniu przepisów, które nie pozwalają w żaden sposób modyfikować tablic rejestracyjnych.

Dla posiadaczy właśnie takich pojazdów wprowadzono pomniejszone tablice rejestracyjne o wymiarach 305 x 114 mm. Tyle tylko, że spodobały się one również posiadaczom tradycyjnych samochodów.

Całkiem fajnie prezentuje się fura na takich blachach – napisał jeden z użytkowników forum poświęconego tuningowi pojazdów. Z kolei inny, za plus małych tablic uznał… mniej znaków do zapamiętania. Efekt? Pomniejszone tablice zaczęli montować również posiadacze samochodów, które konstrukcyjnie przystosowane są do posiadania tradycyjnych, prostokątnych „blach”.

Jaki jest problem z pomniejszonymi tablicami rejestracyjnymi?

Twórcy rozporządzenia nie wzięli chyba pod uwagę, że niektórzy tak ochoczo będą montowali pomniejszone tablice w tradycyjnych autach, więc szybko zrodził się problem.

Każda mniejsza tablica składa się z jednej litery oznaczającej województwo oraz kombinacji 3 cyfr i liter odpowiedniej dla konkretnego miasta i powiatu. To daje 17379 możliwości dla każdego województwa, a przy rosnącym zainteresowaniu pomniejszonymi tablicami, ta liczba w niektórych województwach zaczęła się znacznie kurczyć.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Jak naprawiono problem z pomniejszonymi tablicami rejestracyjnymi?

Chwilę to trwało, ale w końcu znaleziono sposób na to, by pomniejszone tablice rejestracyjne trafiały tylko do osób, których samochody rzeczywiście tego potrzebują.

Od 4 grudnia 2020 roku w art. 60 Prawa o ruchu drogowym obowiązuje podpunkt, który mówi, że zabrania się umieszczania na pojeździe jednorzędowych zmniejszonych tablic rejestracyjnych, jeżeli pojazd nie posiada zmniejszonych wymiarów miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej.

Co prawda, dziś wciąż każdy może zaznaczyć na wniosku rejestracyjnym, że chce otrzymać pomniejszone tablice rejestracyjne, ale do tego musi dołączyć oświadczenie, w którym zapewni, że jego pojazd konstrukcyjnie jest przystosowany do posiadania małych tablic rejestracyjnych.

Jak to jest egzekwowane?

Znaleziono również prosty sposób na to, by egzekwować przestrzeganie tego prawa.

Jeśli samochód nie jest przystosowany do posiadania małych tablic rejestracyjnych, a mimo tego takie właśnie posiada, wówczas nie przejdzie on badania technicznego. To z kolei oznacza, że wcześniej czy później ta nieprawidłowość wyjdzie na jaw.

Niezgodny z prawem montaż małych tablic może wyjść na jaw również podczas rutynowej kontroli drogowej. Jeżeli policjanci potwierdzają, że pojazd powinien posiadać zwykłe tablice, wówczas będą mieli prawo do odebrania kierowcy dowodu rejestracyjnego. Właściciel pojazdu, aby go odzyskać, będzie musiał wyrobić w wydziale komunikacji nowe “blachy”.

Jeśli nasz samochód posiada małe tablice zamiast standardowych, lepiej od razu złożyć w urzędzie wniosek o ich wymianę. Uchroni nas to przed przechodzeniem niemiłej procedury związanej z odzyskiwaniem zatrzymanego dowodu rejestracyjnego.

Jak i za ile wyrobić małe tablice rejestracyjne?

Ta czynność jest niemal tak samo prosta jak wyrobienie zwykłych tablic, tyle że do wniosku o rejestrację należy dołączyć oświadczenie o tym, że nasz pojazd konstrukcyjnie ma miejsce dla zmniejszonych tablic rejestracyjnych.

Małe tablice rejestracyjne kosztują dokładnie tyle samo co tradycyjne, więc koszt rejestracji pojazdu z mniejszymi „blachami” wyniesie łącznie 180,50 zł.

Na tę sumę składa się:

  • Tablice rejestracyjne – 80 zł
  • Pozwolenie czasowe (ważne 30 dni) – 13,50 zł
  • Dowód rejestracyjny – 54 zł
  • Znaki legalizacyjne – 12,50 zł
  • Nalepka kontrolna – 18,50 zł
  • Opłata ewidencyjna – 2 zł
Stefania Stuglik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments