Silnik boxer – czym jest i jak działa?

Co wspólnego mają ze sobą boks i silnik? Jak się okazuje, silnik boxer nieprzypadkowo nawiązuje nazwą do tej dyscypliny sportowej. Na tego typu silniki stawia przede wszystkim marka Subaru. Czym się one wyróżniają?

Współcześnie koncerny motoryzacyjne stosują w produkowanych pojazdach silniki o różnej konstrukcji. Jednym z nich jest silnik typu bokser. Ponieważ pojazdy wyposażone w silnik boxer są dość rzadko spotykane na polskich drogach, to niewielu kierowców wie, jak są one zbudowane oraz czym się one różnią od silników rzędowych i widlastych.

Jak działa silnik boxer?

Do podstawowych ciosów stosowanych przez bokserów na ringu należą ciosy proste. Ich wymiana między bokserami przypomina pracę tłoków w silniku typu boxer. I właśnie takie jest źródło nazwy „silnik boxer”. Ten rodzaj silnika wyróżnia się położeniem cylindrów (są one ułożone poziomo, a nie pionowo) i ruchem tłoków – tłoki poruszają się po linii poziomej (równolegle do podłoża), a nie pionowej (góra-dół). Z uwagi na swoją budowę ten rodzaj silnika znany jest też pod inną nazwą – silnik o przeciwległych cylindrach.

Uwaga!

Silniki typu boxer są w ograniczonym stopniu wykorzystywane nie tylko w motoryzacji, ale również lotnictwie. Produkcją silników boxer na potrzeby lotnictwa zajmują się m.in. amerykańska firma Continental Motors i austriacka firma Rotax.

Czym silnik boxer różni się od innych silników?

Silnik boxer od innych jednostek napędowych montowanych we współczesnych samochodach różni się budową i w konsekwencji również wyglądem. W odróżnieniu od silników rzędowych i widlastych jest on płaski oraz prostokątny. Specyficzna konstrukcja przekłada się też na charakter jego pracy.

Silnik boxer a silnik rzędowy

W silnikach rzędowych cylindry są ustawione pionowo, a umieszczone w ich wnętrzu tłoki poruszają się po linii góra-dół. W konsekwencji silniki rzędowe są wyższe niż silniki boxer. Różnica między silnikami boxer a silnikami rzędowymi widoczna jest też w intensywności wibracji wytwarzanych podczas pracy oraz konieczności zastosowania dodatkowych komponentów. W autach z silnikami rzędowymi konieczny jest montaż dodatkowych podzespołów, a to z uwagi na sposób umieszczenia silnika pod maską – najczęściej są one montowane poprzecznie.

Silnik boxer a silnik typu V

W silnikach widlastych rzędy cylindrów są umieszczone względem siebie pod kątem (czyli identycznie jak w silniku typu boxer), jednak najczęściej nie jest to kąt 180 stopni, ale np. 90 stopni. Inny jest również sposób zamocowania korbowodów do wału korbowego. Taka budowa silnika widlastego wymusza zastosowanie dodatkowych elementów, aby zminimalizować wibracje generowane podczas pracy. Jednocześnie silniki widlaste zazwyczaj mają większą moc i pojemność.

Jakie zalety ma silnik typu boxer?

Pojazdy z silnikiem boxer zapewniają pozytywne wrażenia z jazdy, co ma związek z niwelowaniem niepożądanych wibracji i płynnym przyspieszeniem. Dodatkowo spalanie w samochodach AWD z silnikiem boxer może być niższe w porównaniu do pojazdów z silnikiem rzędowym i napędem na przednie koła. Wynika to z położenia silnika typu boxer i bezpośredniego przeniesienia mocy na skrzynię biegów. Jednak nie tylko z tego powodu niektórzy producenci samochodów decydują się na ten typ silnika – równie ważne jest bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwo, to:

  • Sposób ułożenia silnika boxer obniża środek ciężkości pojazdu. To z kolei przekłada się na redukcję przechyłu samochodu podczas pokonywania zakrętów.
  • W razie zderzenia czołowego jest o wiele mniejsze ryzyko, że silnik dostanie się do kabiny pasażerskiej. Skutecznie zapobiega temu nisko położony środek ciężkości silnika boxer.
  • Zużycie ruchomych części jest mniejsze, co również nie pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo. Ryzyko awarii na drodze jest niższe.

Z jakimi wyzwaniami wiąże się użytkowanie auta z silnikiem boxer?

Silnik boxer nieprzypadkowo jest stosowany w pojazdach rzadziej niż inne typy jednostek napędowych. Głównym powodem takiego trendu jest wysoka cena tego rodzaju silnika, która odzwierciedla czasochłonność i sposób jego wykonania. W konsekwencji pojazdy wyposażone w silnik boxer są droższe, chociaż uczciwie trzeba przyznać, że w większości przypadków to nie tylko zastosowana jednostka napędowa wpływa na ich ostateczną cenę.

W samochodach z silnikiem typu boxer problematyczny jest samodzielny serwis. Wspomnieć wystarczy, że wymiana świec zapłonowych może okazać się sporym wyzwaniem, a to ze względu na niskie mocowanie. To powoduje, że niemal zawsze trzeba korzystać z pomocy fachowców. Jednocześnie z uwagi na niską popularność silników typu boxer liczba serwisów, które zatrudniają specjalistów z doświadczeniem w ich serwisowaniu, jest niewielka.

Pod maskami jakich aut pracuje silnik boxer?

Boxer to serce samochodów Subaru – to właśnie w pojazdach tej marki ten typ silników uchodzi za standard. Przykładami modeli, które zostały wyposażone w silnik boxer, są: Subaru Ascent, Subaru Crosstrek, Subaru Impreza i Subaru Outback.

W mniejszym stopniu z silników boxer korzystają pozostali producenci pojazdów – głównie Toyota i Porsche. Pierwszy z producentów na takie rozwiązanie zdecydował się w modelu Toyota 86. Jeżeli chodzi o Porsche, to sześciocylindrowe silniki boxer zostały zastosowane w Porsche 911, z kolei czterocylindrowe w Porsche 718 Cayman i Porsche 718 Spyder.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu z silnikiem boxer?

Samochody osobowe z silnikiem typu boxer oferuje głównie marka Subaru. Ten producent nie jest z kolei szczególnie popularny w Polsce, a to powoduje, że ubezpieczenie aut z jego logo może (chociaż nie musi) być kosztowne. Powód wyższej składki jest prozaiczny – ewentualna naprawa mniej popularnych pojazdów zawsze jest droższa, co ma związek z mniejszym wyborem, gdy mowa o warsztatach czy koniecznością sprowadzania części zamiennych. Ceny polis można wygodnie wyliczyć za pośrednictwem kalkulatora OC/AC.

Ile kosztuje ubezpieczenie różnych pojazdów z silnikiem boxer?

Samochód z silnikiem typu boxerNajtańsze ubezpieczenie OCUbezpieczenie AC (metoda serwisowa)
Subaru Impreza z rocznika 2007, silnik o pojemności 1498 cm3716 zł – mtu24.pl1553 zł – Uniqa
Subaru Legacy z rocznika 2011, silnik o pojemności 1998 cm3715 zł – mtu24.pl1794 zł – Uniqa
Subaru Tribeca z rocznika 2007, silnik o pojemności 3630 cm3763 zł – mtu24.pl2402 zł – Trasti
Kalkulacja dla 39-letniego kierowcy z Kielc z 7-letnią bezszkodową historią ubezpieczeniową.

Podsumowanie

  • Silnik boxer przypomina silnik widlasty, w którym kąt między rzędami cylindrów wynosi 180 stopni.
  • Samochody z silnikiem boxer są stosunkowo rzadko spotykane na polskich drogach – najczęściej są to pojazdy marki Subaru.
  • Ułożenie cylindrów sprawia, że silniki boxer są bardziej płaskie niż silniki widlaste czy silniki rzędowe.
  • Z silników typu boxer korzysta głównie marka Subaru, która uważa, że gwarantują one kierowcy najlepszą charakterystykę prowadzenia pojazdu.
  • Za główną wadę silnika boxer uchodzą ograniczone możliwości samodzielnej wymiany niektórych elementów i drogi serwis.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy silniki boxer montuje się wyłącznie w samochodach?

    Silniki typu boxer wykorzystywane są też w lotnictwie. Jeżeli chodzi o motoryzację, to można znaleźć je w niektórych motocyklach. Przykładowo dwucylindrowy silnik boxer znalazł się w motocyklu BMW R 18. Jak można przeczytać na stronie producenta, to najmocniejszy bokser, jaki został przez niego kiedykolwiek zbudowany.

  2. Co jest wyjątkowego w silnikach boxer?

    Silniki boxer wyróżnia ich budowa. Z uwagi na ułożenie cylindrów i pracujących w nich tłoków są one szersze oraz bardziej płaskie w porównaniu do silników rzędowych czy widlastych. Wyjątkowość silników boxer ma przełożenie na kulturę ich pracy – charakteryzują się one wyższą żywotnością, zapewniają też płynniejszą jazdę i wyższy poziom bezpieczeństwa.

  3. Dlaczego silniki boxer są charakterystyczne dla aut marki Subaru?

    Wynika to z wartości, jakie wyznaje firma Subaru. Za cel stawia ona sobie dostarczanie samochodów niezawodnych i bezpiecznych, a według niej silniki typu boxer wypadają pod tym względem dużo lepiej niż pozostałe konstrukcje. Stąd też – inaczej niż pozostali producenci na rynku – marka Subaru pozostaje wierna silnikom typu boxer.

  4. Kiedy został wynaleziony silnik boxer?

    Silnik typu boxer ma długą historię – pierwsza tego rodzaju jednostka napędowa została skonstruowana w 1897 r. przez niemieckiego inżyniera i pioniera motoryzacji Karla Benza. Ten typ silnika znalazł zastosowanie w wielu pojazdach – przykładami mogą być Volkswagen Garbus, Chevrolet Corvair (1960-1969) i Porsche 356-001.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments