Niektórzy wielbiciele motocykli świadomie wybierają stare egzemplarze. Taki zakup może się opłacać – starsze jednoślady mogą zostać uznane za zabytek. Dla właściciela wiąże się to z dodatkowymi korzyściami. Jakimi? Przykładem może być ubezpieczenie zabytkowego motocykla na preferencyjnych warunkach.
- Czym się różni motocykl zabytkowy od historycznego?
- Który motocykl uznajemy za zabytkowy?
- Jak zdobyć żółte tablice dla motocykla?
- Jak w trzech krokach zdobyć wpis do rejestru zabytków?
- Jakie są plusy wynikające z rejestracji zabytkowego motocykla?
- Ubezpieczenie OC zabytkowego motocykla – czy jest obowiązkowe?
- Ile kosztuje polisa OC dla zabytkowego motocykla?
- Ubezpieczenie zabytkowego pojazdu na wypadek kradzieży – czy warto kupić?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Nie tylko wiek stanowi o tym, czy jednoślad może zostać uznany za zabytek. Należy także odróżnić motocykl zabytkowy od historycznego. Podpowiadamy, kiedy pojazd można uznać za zabytek oraz jak wygląda procedura nadania mu takiego statusu.
Czym się różni motocykl zabytkowy od historycznego?
Osoby, które nie są zaznajomione z tematem, mogą mieć trudność z rozróżnieniem pojazdu zabytkowego i historycznego. Jednak tutaj z pomocą przychodzą definicje, które znaleźć możemy w ustawie o obowiązkowych ubezpieczeniach.
Motocykl zabytkowy a motocykl historyczny – różnice:
- motocykl historyczny ma co najmniej 40 lat lub 25 lat – gdy rzeczoznawca uznał go za unikatowy egzemplarz;
- motocykl historyczny może być też pojazdem zabytkowym – czyli wpisanym do rejestru zabytków, wojewódzkiej ewidencji zabytków lub do inwentarza muzealiów.
Oznacza to, że każdy motocykl zabytkowy można nazwać historycznym, ale nie każdy motocykl historyczny będzie zabytkowym. To rozróżnienie jest istotne ze względu na wymogi, które dotyczą m.in. badań technicznych. Co więcej, posiadanie pojazdu o statusie zabytkowym przynosi znacznie więcej przywilejów – inaczej wygląda choćby ubezpieczenie zabytkowego motocykla.
Który motocykl uznajemy za zabytkowy?
Na ulicy rozpoznanie zabytkowego motocykla nie sprawia większych trudności – taki egzemplarz posiada żółte tablice rejestracyjne, podobnie jak zabytkowe samochody. Jak jednak uzyskać takie tablice dla własnego motocykla? Okazuje się, że nie jest to takie łatwe – wymaga przejścia określonych procedur. Ich celem jest wpisanie pojazdu do jednego z rejestrów: rejestru zabytków, wojewódzkiej ewidencji zabytków albo inwentarza muzealiów.
Ustanowienie motocykla zabytkiem jeszcze do niedawna było całkiem proste. Wystarczyło, że jednoślad miał minimum 25 lat, a jego produkcja zakończyła się ponad 15 lat temu. Jednak w tej kwestii nastąpiło zaostrzenie przepisów i obecnie status zabytku przyznawany jest wyłącznie tym pojazdom, które rzeczywiście wyróżniają się spośród pozostałych. Jakie obecnie są warunki, by otrzymać status zabytkowego pojazdu?
Motocykl może zostać uznany za zabytkowy, gdy:
- ma co najmniej 25 lat i nie był produkowany od 15 lat;
- jest zachowany w oryginalnym stanie w przynajmniej 75%;
- jest wpisany do rejestru zabytków.
Co ważne, motocykl może również zostać zabytkiem w sytuacji, gdy ma mniej niż 25 lat, ale wyłącznie wówczas, gdy zostanie uznany za unikalny ze względu na:
- rozwiązania konstrukcyjne,
- niewielką produkcję,
- inne znaczące cechy – np. związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi lub historycznymi albo użytkowanie przez osoby ważne dla społeczeństwa.
Decyzja o nadaniu statusu zabytku należy do wojewódzkiego konserwatora. Taka decyzja może być również uwarunkowana lokalizacją – niektóre regiony posiadają bardziej zaostrzone kryteria dotyczące wieku motocykla.
Jak zdobyć żółte tablice dla motocykla?
Rejestracja zabytkowego jednośladu nie jest skomplikowana. Co musisz zrobić? Wybrać się do lokalnego wydziału komunikacji i złożyć odpowiednie pismo wraz z odpowiednimi dokumentami.
Załączniki wymagane do wniosku o rejestrację zabytkowego motocykla:
- dowód własności motocykla;
- decyzja w sprawie wpisania motocykla do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury;
- zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów;
- potwierdzenie wniesienia opłaty za rejestrację motocykla (131,50 zł).
Aby motocykl mógł otrzymać żółte tablice, konieczne jest uzyskanie decyzji o wpisaniu go np. do rejestru zabytków. To trudniejsze zadanie.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Jak w trzech krokach zdobyć wpis do rejestru zabytków?
Jeżeli chcesz korzystać z motocykla z żółtymi tablicami rejestracyjnymi, musisz przygotować się na pewne koszty – są one związane z koniecznością uzyskania wpisu do rejestru zabytków. Procedura ta jest sformalizowana – warto wiedzieć, jak przebiega krok po kroku.
- Skontaktuj się z rzeczoznawcą, który sporządzi opinię i wyda tzw. białą kartę, czyli kartę ewidencyjną zabytku ruchomego. Koszt takiej operacji to ok. 500-1000 zł.
- Białą kartę dostarcz do wojewódzkiego konserwatora zabytków wraz z odpowiednim wnioskiem i dokumentacją fotograficzną jednośladu. Następnie poczekaj na decyzję.
- Jeżeli decyzja jest pozytywna, z otrzymanym od konserwatora dokumentem wybierz się do stacji kontroli pojazdów i zleć wykonanie badania technicznego.
Niestety, nie zawsze opinia rzeczoznawcy jest zgodna z opinią konserwatora zabytków. To oznacza, że pomimo Twoich działań oraz pozytywnej oceny rzeczoznawcy, Twój motocykl może nie uzyskać statusu zabytkowego.
Jakie są plusy wynikające z rejestracji zabytkowego motocykla?
Powyższe formalności związane z rejestracją zabytkowego pojazdu mogą wydać się skomplikowane. Jednak nie warto się zniechęcać. Posiadanie zabytkowego motocykla oznacza sporo korzyści. O czym mowa?
Zalety posiadania żółtych tablic rejestracyjnych:
- wzrost wartości pojazdu – za motocykl zabytkowy można uzyskać lepszą cenę;
- prestiż dla właściciela pojazdu – może on brać udział w zlotach;
- zwykle ulgowe traktowanie na drodze przez innych uczestników ruchu;
- brak obowiązku wykonywania okresowych badań technicznych motocykla – chyba że jest on wykorzystywany do zarobkowego transportu drogowego;
- przywileje w zakresie ubezpieczenia OC – brak obowiązku zachowania ciągłości polisy;
- brak obowiązku dostosowywania importowanych pojazdów do polskich norm homologacyjnych.
Powyższe powody są dla wielu osób wystarczające, aby ubiegać się o ustanowienie pojazdu zabytkiem. Warto jednak podkreślić, że posiadanie zabytkowego jednośladu to nie tylko przywileje, ale również pewne obowiązki. O czym trzeba pamiętać?
Gdy Twój motocykl zostanie uznany za zabytkowy, stracisz decyzyjność – nie dokonasz swobodnie zmian konstrukcyjnych w pojeździe. Każdą modyfikację, jaką będziesz planować, będzie trzeba zgłosić konserwatorowi zabytków. Jego decyzja jest również kluczowa w sytuacji, gdy postanowisz sprzedać motocykl, a zainteresowanym kupcem będzie osoba z zagranicy.
Ubezpieczenie OC zabytkowego motocykla – czy jest obowiązkowe?
Ubezpieczenie zabytkowego jednośladu jest obowiązkowe wyłącznie wtedy, gdy pojazd uczestniczy w ruchu drogowym. Zatem w sytuacji, gdy użytkujesz motocykl regularnie, polisa będzie konieczna. Jeżeli natomiast korzystasz z pojazdu wyłącznie przy okazji np. zlotów zabytkowych pojazdów – możesz zdecydować się na krótkoterminową polisę OC.
Ubezpieczenie motocykla zabytkowego – co warto wiedzieć:
- właściciel zabytkowego motocykla może kupić OC krótkoterminowe;
- umowę ubezpieczenia zawiera się na okres od 30 dni do 12 miesięcy;
- ubezpieczenie jest potrzebne wyłącznie wówczas, gdy pojazd jest użytkowany.
Uwaga! Jeżeli wybierzesz się nawet na krótką przejażdżkę nieubezpieczonym pojazdem, musisz liczyć się z wykryciem braku OC podczas rutynowej kontroli drogowej. Skutkuje to nie tylko mandatem, ale również karą, jaką wystawi UFG.
Ile kosztuje polisa OC dla zabytkowego motocykla?
Najtańszym, ale nie zawsze optymalnym rozwiązaniem są oczywiście polisy krótkoterminowe. Składka jest obliczana indywidualnie – głównie w oparciu o przebieg pojazdu, jego wiek i podstawowe dane właściciela. Inną składkę zapłaci więc kierowca motocykla, który posiada prawo jazdy od 20 lat, a inną osoba, która porusza się motocyklem np. dopiero od roku.
Ile kosztuje OC dla zabytkowego motocykla? Trudno wskazać konkretną kwotę. Możesz zapłacić mniej niż 100 zł, a możesz przeznaczyć na ten cel kilkaset złotych – wiele zależy od samego pojazdu, Twojego doświadczenia i historii ubezpieczenia. Jeżeli chcesz poznać przybliżony koszt, skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową.
Ubezpieczenie zabytkowego pojazdu na wypadek kradzieży – czy warto kupić?
OC to nie wszystko – możesz zastanawiać się też nad ubezpieczeniem pojazdu na wypadek kradzieży czy uszkodzenia. Motocykl, często poza wartością majątkową, ma wartość sentymentalną – szczególnie gdy jest własnością rodzinną od dłuższego czasu. Jednak ubezpieczenie AC motocykla zabytkowego to dość niszowy produkt – jego znalezienie wcale nie jest takie proste. Co zatem robić?
Najprościej będzie skontaktować się z wybraną firmą ubezpieczeniową i poprosić o przygotowanie indywidualnej oferty. Jeżeli myślisz o AC dla zabytkowego pojazdu, rozważ również zakup polisy NNW czy assistance. Ochrona, jaką zapewniają te produkty, może Ci się przydać, jeżeli jeździsz zabytkowym motocyklem bardzo często.
Podsumowanie
- Motocykl uznany za zabytkowy jest również pojazdem historycznym, jednak nie każdy motocykl historyczny może posiadać status zabytku.
- Decyzję o uznaniu jednośladu za zabytkowy podejmuje wojewódzki konserwator zabytków.
- Status pojazdu zabytkowego zapewnia właścicielowi określone przywileje.
- Motocykl zabytkowy wymaga ubezpieczenia wtedy, gdy jest użytkowany (wprowadzony do ruchu).
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy każdy motocykl starszy niż 25 lat jest zabytkowy?
Rok produkcji nie decyduje jeszcze o tym, czy motocykl jest zabytkowy – wskazuje jedynie, czy spełnia on jedną z przesłanek decydujących o zaliczeniu go do tego elitarnego grona pojazdów. Stary, np. 25-letni motocykl będzie pojazdem historycznym, ale aby został uznany za zabytkowy, konieczne jest jeszcze wpisanie go do specjalnego rejestru.
Ile kosztują żółte tablice motocyklowe?
Mówiąc krótko – sporo. Rejestracja kosztuje 131,50 zł (66,50 zł opłaty za dowód i komplet znaków; 13,50 zł opłaty za pozwolenie czasowe; 50 zł za tablice rejestracyjne i 1,50 zł tytułem opłaty ewidencyjnej). Jednak do opłaty w wydziale komunikacji doliczyć trzeba też inne koszty, np. uzyskania białej karty, która może kosztować ok. 1000 zł.
Czy motocykl zabytkowy musi posiadać oryginalne części?
Tak, to jeden z wymogów, które trzeba spełnić, aby motocykl został uznany za oryginalny. Zgodnie z przepisami egzemplarz zgłoszony jako zabytek musi być zachowany w oryginalnym stanie w przynajmniej 75%.
Czy zabytkowy motocykl musi mieć ciągłość OC?
Nie i jest to jedna z zalet posiadania motocykla zabytkowego. Brak ciągłości OC nie oznacza w tym przypadku kary z UFG. Jednak jako właściciel takiego pojazdu musisz kupić dla niego OC wówczas, gdy planujesz wyjechać nim na drogę – użytkowanie nieubezpieczonego motocykla jest nierozsądne i może spowodować, że narobisz sobie dużych kłopotów.