Złomowanie auta a OC. Jak odzyskać pieniądze?

Samochody na złomowisku

Twój samochód czeka kasacja? Złomowanie pojazdu wiąże się ze zwrotem niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej. Dowiedz się więcej – sprawdź, jak odzyskać zwrot ubezpieczenia OC.

Z czasem nadchodzi koniec okresu eksploatacji każdego samochodu. Jedne są już leciwe, inne uczestniczyły w poważnym wypadku, a jeszcze innych nie opłaca się już naprawiać. W takiej sytuacji sentymenty powinny pójść na bok – samochód należy oddać na złom, a następnie odzyskać zwrot OC. Jeżeli przygotowujesz się do tej czynności, to z poniższego poradnika dowiesz się, jak załatwić wszystkie formalności.

Czy auto przed złomowaniem musi być ubezpieczone?

Jeżeli pojazd jest zarejestrowany, to musi być ubezpieczony (wyjątek stanowią m.in. auta zabytkowe i pojazdy wolnobieżne). Jego stan techniczny jest w tym przypadku bez znaczenia – nawet niesprawny samochód musi być objęty ochroną, jaką zapewnia ubezpieczenie OC. W przeciwnym razie jego właściciel naraża się na wysoką karę. W okresie od stycznia do końca czerwca 2024 r. kara za brak OC dla samochodu osobowego wynosi:

  • 1700 zł – do 3 dni bez polisy OC;
  • 4240 zł – 4-14 dni bez polisy OC;
  • 8480 zł – powyżej 14 dni bez polisy OC.

Kary za brak OC w 2024 roku

Pojazd osobowyPojazd ciężarowyPozostałe pojazdy
Kary za brak OC w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca
Do 3 dni1700 zł2550 zł280 zł
Od 4 do 14 dni4240 zł6360 zł710 zł
Powyżej 14 dni8480 zł12730 zł1410 zł
Kary za brak OC w okresie od 1 lipca do 31 grudnia
Do 3 dni1720 zł2580 zł290 zł
Od 4 do 14 dni4300 zł6450 zł720 zł
Powyżej 14 dni8600 zł12900 zł1430 zł

Zastanawiasz się, czy możliwe jest złomowanie nieubezpieczonego auta? Stacja demontażu pojazdów nie powinna przyjąć samochodu, który nie posiada OC. Trudności, jakie mogą pojawić się podczas załatwiania formalności to kolejny powód, dla którego nie warto lekceważyć obowiązku posiadania ubezpieczenia OC.

Okazało się, że Twoje auto jest nieubezpieczone? Szybko i również w dni wolne od pracy OC możesz kupić za pomocą kalkulatora OC zamieszczonego na naszej stronie internetowej.

Złomowanie pojazdu a zwrot OC – jak otrzymać zwrot krok po kroku?

Występowanie o zwrot OC po złomowaniu pojazdu nie jest obowiązkowe, nie każdemu kierowcy musi się też opłacać, zwłaszcza gdy do końca umowy zostało zaledwie kilka dni. Jeżeli jednak chcesz otrzymać zwrot OC, to musisz wykonać następujące czynności:

  1. Przekaż pojazd do legalnie działającej stacji demontażu pojazdów lub punktu zbierania pojazdów
  2. Wyrejestruj samochód w wydziale komunikacji
  3. Skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową – poinformuj ubezpieczyciela o demontażu pojazdu i zażądaj rozliczenia składki

Dokładny opis wszystkich wymienionych kroków znajdziesz poniżej.

Okazało się, że możesz uzyskać zwrot składki OC za okres tylko kilku dni? Nawet jeżeli nie liczysz na zwrot OC i tak musisz skontaktować się z firmą ubezpieczeniową – w przeciwnym razie zostaniesz wezwany do zapłaty składki na kolejny okres.

Gdzie zezłomować samochód, aby odzyskać składkę OC?

Decyzja o zezłomowaniu auta najczęściej jest dobrze przemyślana. Równie skrupulatnie należy wybrać stację demontażu pojazdów. Dlaczego? Jeżeli właściciel chce uzyskać zwrot OC, pojazd musi zostać przekazany do legalnie działającej stacji demontażu pojazdów. Działającej legalnie, czyli posiadającej niezbędne pozwolenia. Taka stacja wystawi zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu. Dokument ten jest niezbędny, aby można było wyrejestrować pojazd i otrzymać środki za niewykorzystane ubezpieczenie OC.

Upewnienie się, że wybrana stacja demontażu działa zgodnie z prawem to nie wszystko – w Twoim interesie jest też sprawdzenie:

  • czy pracownik stacji odbierze samochód, czy należy go samemu dostarczyć – laweta może być dodatkowo płatna;
  • jak wygląda cennik stacji demontażu – standardem jest opłata za każdy brakujący kilogram samochodu w stosunku do masy wpisanej w dowodzie rejestracyjnym;
  • czy masz wszystkie potrzebne dokumenty – musisz posiadać dowód rejestracyjny, a także okazać dowód tożsamości.

Jeszcze do niedawna na stacjach demontażu pojazdów trzeba było okazywać kartę pojazdu. Dziś jednak ten dokument nie jest już wydawany – nie musisz go więc ze sobą zabierać.

Jak wyrejestrować pojazd oddany na złom?

Wyrejestrowanie auta odbywa się na wniosek właściciela. W pierwszej kolejności musisz skompletować dokumenty – wniosek i załączniki. Wniosek możesz pobrać ze strony gov.pl albo w urzędzie. Załączniki niezbędne do wniosku o wyrejestrowanie zezłomowanego pojazdu to:

  • zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego samochodu;
  • dowód rejestracyjny;
  • tablice rejestracyjne – jeżeli ich nie masz, ponieważ zostały zniszczone, dołącz oświadczenie;
  • dowód opłaty za wyrejestrowanie pojazdu.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Urzędnik będzie wymagał od Ciebie okazania dokumentu tożsamości. Jeżeli działasz w imieniu spółki, dodatkowo musisz przedstawić dokument, z którego będzie wynikać, że możesz ją reprezentować.

Samochód został przekazany do stacji demontażu za granicą? Pamiętaj, aby przetłumaczyć otrzymane dokumenty – przekład musi zostać wykonany przez tłumacza przysięgłego.

Gdzie należy wyrejestrować pojazd, który został oddany na złom?

Masz już wszystkie dokumenty niezbędne do wyrejestrowania pojazdu? Bardzo możliwe, że zastanawiasz się, do którego urzędu się udać. Wyrejestrowania pojazdu dokonuje organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji samochodu. W zależności od Twojego miejsca zamieszkania będzie to starostwo powiatowe, urząd miasta albo urząd dzielnicy.

Ile kosztuje wyrejestrowanie zezłomowanego samochodu?

Zarówno rejestracja, jak i wyrejestrowanie pojazdu to procedury odpłatne. Dobra wiadomość jest taka, że wyrejestrowanie auta jest dużo tańsze niż jego zarejestrowanie – opłata za wyrejestrowanie pojazdu wynosi 10 zł i można ją wnieść osobiście w kasie urzędu lub przelewem na rachunek bankowy wskazany przez urząd. Potwierdzenie opłaty dołącz do wniosku o wyrejestrowanie samochodu.

Kto może wyrejestrować samochód po złomowaniu?

Tej czynności może dokonać jedynie właściciel. Co w sytuacji, gdy pojazd należy do kilku osób (ma kilku współwłaścicieli)? W urzędzie powinni być obecni wszyscy współwłaściciele. Ale jest też inna możliwość – mogą oni wytypować jedną osobę do załatwienia sprawy. Osoba ta musi posiadać pełnomocnictwo od każdego z pozostałych współwłaścicieli.

Ile trwa wyrejestrowanie samochodu?

Urzędnicy na wyrejestrowanie auta (czyli wykreślenie pojazdu z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów) mają 30 dni od daty złożenia wniosku. Warto przy tym zaznaczyć, że termin ten może się wydłużyć. Jeżeli dany przypadek okaże się szczególnie skomplikowany, to urzędnicy rezerwują sobie do 60 dni na jego rozpatrzenie. Decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu można odebrać w urzędzie albo otrzymać ją pocztą.

W jaki sposób odzyskać składkę OC po złomowaniu auta?

Po złomowaniu auta i jego wyrejestrowaniu samochód przestaje istnieć zarówno fizycznie, jak i formalnie. A skoro nie ma samochodu, to niepotrzebne jest również jego ubezpieczenie, co z kolei oznacza, że można ubiegać się o zwrot niewykorzystanej składki. Może to być równowartość ubezpieczenia za kilka dni, tygodni czy nawet miesięcy – masz prawo otrzymać pieniądze za okres od dnia wyrejestrowania auta do końca umowy OC.

Przykład: Pani Marzena za OC zapłaciła 730 zł, czyli średnio 2 zł za każdy dzień ochrony. Swój pojazd wyrejestrowała jednak dwa miesiące przed wygaśnięciem polisy, więc może liczyć na zwrot ok. 120 zł.

Zwrot OC – podobnie jak złomowanie pojazdu – nie następuje automatycznie, ale na wniosek właściciela auta. Procedura nie jest skomplikowana – ogranicza się do poinformowania firmy ubezpieczeniowej o wyrejestrowaniu samochodu. Jak to zrobić? Podstawowy sposób to przekazanie informacji na piśmie. Ale wielu ubezpieczycieli wykazuje się prokonsumenckim podejściem – właściciel zezłomowanego pojazdu może przekazać informację różnymi kanałami, np. telefonicznie czy za pośrednictwem konta klienta.

Co powinno zawierać pismo o zwrot OC po złomowaniu auta?

Wychodzisz z założenia, że sprawy najlepiej załatwiać na papierze? W piśmie o zwrot składki OC musisz zawrzeć następujące informacje:

  • miejsce i data sporządzenia wniosku;
  • dane osobowe i adresowe właściciela oraz numer PESEL;
  • numer polisy;
  • dane dotyczące pojazdu;
  • dane ubezpieczyciela, do którego kierowane jest pismo;
  • data decyzji o wyrejestrowaniu auta;
  • numer rachunku bankowego, na który ubezpieczyciel ma przekazać środki.

Przygotowane pismo należy podpisać oraz dołączyć do niego dokument potwierdzający wyrejestrowanie auta.

Złomowanie pojazdu a OC – kiedy otrzymam zwrot składki?

Na zwrot niewykorzystanej składki m.in. po złomowaniu pojazdu ubezpieczyciele mają 14 dni. Termin ten należy liczyć od momentu, gdy firma została poinformowana o wyrejestrowaniu auta – czyli od dnia, w którym właściciel pojazdu dostarczył pismo.

Czy dostanę zwrot z OC po złomowaniu auta, gdy składka była opłacana w ratach?

W takim przypadku tym bardziej musisz poinformować ubezpieczyciela o wyrejestrowaniu pojazdu. Jeżeli tego nie zrobisz, to zamiast zwrotu za niewykorzystane ubezpieczenie (oczywiście tylko za opłacony okres ochrony) odbierzesz przypomnienie o konieczności zapłaty kolejnej raty. Dlatego warto jak najszybciej przesłać do towarzystwa ubezpieczeniowego pismo o zwrot niewykorzystanej składki OC.

Źródła

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
  • Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Podsumowanie

  • Po złomowaniu czy gdy doszło do zupełnej utraty posiadania pojazdu, należy złożyć wniosek o jego wyrejestrowanie.
  • W przypadku złomowania formalności poprzedzone są oddaniem auta do stacji demontażu, która wydaje stosowne zaświadczenie.
  • Pojazd można pozostawić w punkcie zbierania pojazdów lub u przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu.
  • Aby otrzymać zwrot składki, należy złożyć pismo do firmy ubezpieczeniowej i dołączyć do niego potwierdzenie wyrejestrowania auta.
  • Firma ubezpieczeniowa ma 14 dni na zwrot OC – odda niewykorzystaną, opłaconą część składki ubezpieczeniowej.

FAQ – najważniejsze pytania o złomowanie auta i zwrot OC

  1. Czy auto można wyrejestrować w dowolnym momencie?

    Nie. Pojazd można wyrejestrować tylko w siedmiu przypadkach wskazanych w ustawie Prawo o ruchu drogowym – są to: 1) kradzież pojazdu 2) wywóz albo sprzedaż pojazdu za granicę 3) zniszczenie (kasacja) pojazdu za granicą 4) trwała utrata pojazdu 5) przekazanie pojazdu do stacji demontażu pojazdów albo do punktu zbierania pojazdów 6) przekazanie niekompletnego pojazdu do stacji demontażu 7) wycofanie pojazdu z obiegu.

  2. Czy wniosek o wyrejestrowanie pojazdu można złożyć przez internet?

    W niektórych urzędach istnieje możliwość złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu online. Skontaktuj się z wydziałem komunikacji, aby o to dopytać. Możesz też przejść na stronę www.esp.pwpw.pl (Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca) i tam sprawdzić, czy urząd przyjmuje wnioski złożone drogą elektroniczną.

  3. Czy właściciel pojazdu ma alternatywę dla przekazania auta na złom?

    Pojazd, nawet niesprawny, można sprzedać. Zwłaszcza auto o dużej wartości, które wymaga generalnego remontu, może stać się obiektem zainteresowania pasjonata. Dlatego jeszcze przed przekazaniem auta do punktu zbierania pojazdów czy stacji demontażu warto sprawdzić możliwość jego zbycia. To rozwiązanie może być korzystniejsze.

  4. Dlaczego ubezpieczyciel zwraca składkę OC jedynie na wniosek?

    Firma ubezpieczeniowa nie monitoruje tego, co dzieje się z autem. Po sprzedaży samochodu czy przekazaniu go na stację demontażu tylko właściciel ma wiedzę o tym, że nie potrzebuje już OC. Tą wiedzą powinien podzielić się właśnie z firmą ubezpieczeniową – wysłać do niej pismo lub poinformować o swojej decyzji w rozmowie telefonicznej.

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments