Szukasz używanego samochodu za granicą? Bardzo możliwe, że ograniczasz się do ofert z niemieckiego rynku – samochody właśnie z tego kraju od wielu lat cieszą się ogromną popularnością wśród nabywców z Polski. Jak sprawdzić historię auta z Niemiec? Czy jest to równoznaczne z podróżą do Niemiec?
- Czy sprowadzenie samochodu z zagranicy jest ryzykowne?
- Na co zwrócić uwagę, kupując pojazd z Niemiec?
- Historia auta z Niemiec a wskazanie drogomierza
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
- Historia pojazdu z Niemiec w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl
- Historia auta z Niemiec w ASO
- Historia pojazdu z Niemiec – raport TÜV
- Jak sprawdzić stan techniczny auta z Niemiec?
- Kiedy i gdzie ubezpieczyć samochód z Niemiec?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Postępująca informatyzacja sprawia, że dzisiaj wiele informacji można uzyskać bez wychodzenia z domu – dotyczy to również historii pojazdu z Niemiec. Po znalezieniu atrakcyjnego ogłoszenia możesz wstępnie zweryfikować auto, niekiedy również bez kontaktu ze sprzedającym. Również sprawdzenie stanu technicznego samochodu może odbyć się bez osobistej wizyty w Niemczech.
Czy sprowadzenie samochodu z zagranicy jest ryzykowne?
Sprowadzenie samochodu z Niemiec jest obarczone pewnym ryzykiem – może się okazać, że stan techniczny auta odbiega od deklarowanego przez sprzedawcę lub „uatrakcyjnił” on swoją ofertę, np. zaniżając przebieg pojazdu. Stąd też historia pojazdu z Niemiec jest kluczowa – trzeba nie tylko do niej dotrzeć, ale także zweryfikować informacje w kilku źródłach (jeżeli jest to możliwe).
Dlaczego jeszcze sprowadzenie auta z Niemiec może być ryzykowne:
- możliwości weryfikacji historii pojazdu z Niemiec mogą być ograniczone – mimo dostępnych narzędzi wywóz samochodu za granicę to doskonały moment na korektę wskazań licznika;
- książka serwisowa i inne dokumenty dotyczące pojazdu mogą być sfałszowane – weryfikacja autentyczności pieczątek jest z kolei utrudniona, zwłaszcza gdy warsztat zakończył działalność;
- weryfikację informacji utrudnia bariera językowa – jeżeli nie znasz dobrze niemieckiego, to podczas bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą możesz zostać wprowadzony w błąd.
Na co zwrócić uwagę, kupując pojazd z Niemiec?
Masz świadomość, że historia auta z Niemiec jest kluczowa, ale zastanawiasz się, na co zwrócić szczególną uwagę? Poniżej znajdziesz checklistę obejmującą 7 kwestii, które warto sprawdzić przed podpisaniem umowy kupna pojazdu.
Checklista – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę, kupując auto z Niemiec:
- Wskazanie licznika
- Sposób użytkowania pojazdu
- Naprawy serwisowe
- Naprawy powypadkowe
- Historia szkód
- Wyposażenie auta
- Informacje o kradzieży
Pomiar grubości lakieru najczęściej wystarcza, aby określić, czy pojazd uczestniczył w stłuczce lub został pospawany z dwóch egzemplarzy. Również informację o kradzieży pojazdu dość trudno ukryć – wymaga to sfałszowania numeru VIN. Inaczej jest w przypadku wskazań drogomierza – tu fałszerstwo często wychodzi na jaw dopiero po pewnym czasie od zakupu. Właśnie dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na przebieg.
Historia auta z Niemiec a wskazanie drogomierza
Zmiana wskazania licznika pojazdu to przestępstwo, które w niemieckim prawie karnym jest obecne od wielu lat. Niestety, wciąż zdarza się, że liczniki przygotowywanych do eksportu pojazdów z rynku wtórnego są „cofane”, bo w przeciwnym razie auta te nie byłyby interesujące dla potencjalnych nabywców. Najprostszym sposobem, aby upewnić się, że pojazd z Niemiec nie ma cofniętego licznika, jest zestawienie aktualnego wskazania z historią pojazdu.
Przykład: Pan Arkadiusz na niemieckim portalu ogłoszeniowym znalazł zadbane BMW z rocznika 2015 r. Wskazanie licznika to 155 000 km. Jednak z historii auta z Niemiec (a dokładniej z informacji z TÜV) wynika, że w 2019 r. stan licznika wynosił 151 000 km. To wzbudziło uzasadnione podejrzenie u mężczyzny – wydaje się mało prawdopodobne, aby przez 4 lata pojazd pokonał zaledwie 4 000 km.
Zakup samochodu z cofniętym licznikiem to nie tylko kwestia przepłacenia za pojazd – konsekwencje są dużo poważniejsze. Cofnięty licznik to również:
- większe wydatki na naprawy i usunięcie stwierdzonych usterek;
- wyższe zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Statystyki dotyczące fałszowania wskazań drogomierza są porażające. Według AAA Auto nawet 80 proc. używanych samochodów z importu może mieć cofnięty licznik.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
Jednym ze sposobów ograniczenia ryzyka związanego z importem auta jest sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec przed jego zakupem. Można to zrobić na kilka sposobów – korzystając z e-usługi HistoriaPojazdu.gov.pl lub docierając do dokumentacji ASO i raportu TÜV.
Historia pojazdu z Niemiec w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl
Mimo że Niemcy są najpopularniejszym krajem, gdy mowa o sprowadzaniu do Polski używanych pojazdów, to możliwość sprawdzenia historii auta z Niemiec za pośrednictwem e-usługi HistoriaPojazdu.gov.pl pojawiła się dopiero w kwietniu 2020 r. Aby sprawdzić informacje w sekcji „Dane zagraniczne”, potrzebny jest profil zaufany (eGo). Warto go założyć choćby dlatego, że historia auta z Niemiec w tej usłudze jest udostępniana bezpłatnie.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Historia auta z Niemiec – czego się dowiesz:
- czy odnotowana została kradzież pojazdu;
- czy samochód ma uszkodzenia lub jest powypadkowy;
- czy odnotowano rozbieżności w odczytach drogomierza;
- czy pojazd służył jako taksówka;
- czy odnotowany został błąd cyfry kontrolnej w numerze VIN pojazdu;
- czy ubezpieczyciel orzekł szkodę całkowitą;
- czy odnotowano akcje serwisowe producenta.
Oczywiście historia auta z Niemiec w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl to jedynie wstępny etap weryfikacji pojazdu – z pewnością nie warto polegać wyłącznie na tych danych.
Dużym plusem usługi HistoriaPojazdu.gov.pl jest dostarczanie informacji o pojazdach z zagranicy przez różne komercyjne firmy. Historię auta z Niemiec zapewniają partnerzy Ministerstwa Cyfryzacji – są to firmy Carfax, autoDNA i carVertical.
Historia auta z Niemiec w ASO
Uczciwy sprzedawca potrafi postawić się w sytuacji klienta – stąd też nie powinien oponować, gdy pojawi się prośba o udostępnienie historii auta zgromadzonej w ASO. Działające na terenie Niemiec ASO – podobnie jak stacje polskie – wydają dokumentację wyłącznie na żądanie właściciela. Lektura historii ASO również pozwala sprawdzić historię auta z Niemiec.
Historia samochodu z Niemiec w ASO zawiera:
- informacje o wskazaniach drogomierza;
- dane o czynnościach serwisowych – przykładem może być wymiana oleju;
- daty wykonania przeglądów serwisowych.
Masz dokumentację z ASO? Nie wystarczy, że się z nią zapoznasz – zestaw uzyskane informacje z tym, co zawiera baza e-usługi Historia Pojazdu. To sposób, aby wychwycić rozbieżności i upewnić się, że dokumentacja nie została sfałszowana.
Historia pojazdu z Niemiec – raport TÜV
Samochody zarejestrowane w Niemczech podlegają obowiązkowym przeglądom. Częstotliwość tych badań jest jednak nieco inna niż w Polsce – niemieckie samochody osobowe przechodzą badanie techniczne co 24 miesiące (chyba że są użytkowane jako taksówka czy pojazd do wynajęcia – wówczas przegląd powinien zostać wykonany co roku).
Z przeglądów sporządzane są raporty. Przykładowe informacje, jakie można znaleźć w raporcie TÜV, to wskazania drogomierza i stwierdzone usterki. I ponownie – aby zminimalizować ryzyko, że historia pojazdu z Niemiec prezentowana jako raport TÜV nie została sfałszowana, warto ją zestawić z informacjami zawartymi w innych dokumentach. Rozbieżności to sygnał, że historia auta z Niemiec może być niezgodna z rzeczywistością.
Jak sprawdzić stan techniczny auta z Niemiec?
Aby upewnić się, że historia auta z Niemiec jest prawdziwa, trzeba dotrzeć do dokumentów i skorzystać z dostępnych baz, które gromadzą informacje o pojazdach. Co jednak ze stanem technicznym samochodu? Ponieważ zawsze istnieje ryzyko, że dokumenty zostały sfabrykowane z myślą o potencjalnym nabywcy, to bez sprawdzenia stanu technicznego się nie obejdzie.
Aby zweryfikować stan techniczny samochodu z Niemiec, możesz:
- wybrać się do Niemiec z zaufanym mechanikiem lub pasjonatem motoryzacji, który zna się również na aspektach technicznych;
- skorzystać z oferty firmy proponującej sprawdzenie stanu technicznego auta – raport z takiego badania zawiera również rekomendację co do zakupu pojazdu.
Wybierając drugą opcję, nie musisz się zajmować sprawdzaniem historii auta z Niemiec – to również zrobi za Ciebie specjalista. Jeżeli spojrzeć na ofertę firm proponujących usługę mobilnego rzeczoznawcy samochodowego, to najczęściej obejmuje ona: sprawdzenie historii auta, jego przebiegu, stanu technicznego i karoserii.
Kiedy i gdzie ubezpieczyć samochód z Niemiec?
Sprowadzenie samochodu z Niemiec wiąże się też z wątpliwościami co do ubezpieczenia. Jeżeli po zakupie pojazdu w Niemczech masz zamiar wrócić nim do Polski, musisz wykupić krótkoterminowe OC (na 30 dni). Ponieważ takie ubezpieczenie nie odnowi się automatycznie, to najlepiej będzie w dniu rejestracji pojazdu w Polsce kupić OC całoroczne. Możesz to zrobić za pośrednictwem naszego kalkulatora OC.
Zakup ubezpieczenia na naszej stronie się opłaca, ponieważ:
- otrzymasz oferty od co najmniej kilku firm ubezpieczeniowych;
- możesz wybrać najlepszy pakiet spośród różnych konfiguracji ubezpieczeń – to ważne, jeżeli planujesz zakup także dodatkowej ochrony;
- zakup ubezpieczenia online jest prosty, szybki i wygodny.
Podsumowanie
- Sprowadzenie samochodu z Niemiec zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem – auto może być powypadkowe lub mieć cofnięty licznik.
- Historię auta z Niemiec można sprawdzić na kilka sposobów: w usłudze Historia Pojazdu, w ASO i TÜV.
- Informacje z różnych dokumentów warto ze sobą skonfrontować, aby sprawdzić, czy historia pojazdu z Niemiec jest spójna.
- Decyzji o zakupie nie należy podejmować wyłącznie na podstawie historii auta z Niemiec – konieczne jest jeszcze sprawdzenie stanu technicznego pojazdu.
- Najpóźniej w dniu rejestracji auta sprowadzonego z Niemiec w polskim wydziale komunikacji należy kupić całoroczne OC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Gdzie szukać numeru VIN, żeby sprawdzić historię auta z Niemiec?
Numer VIN znajduje się zarówno w dokumentacji dotyczącej samochodu (w dowodzie rejestracyjnym), jak i na stałych elementach pojazdu. W zależności od producenta numer VIN może zostać wybity na przegrodzie czołowej, stopniu wejściowym, prawym nadkolu lub ramie nośnej przy prawym kole.
Gdzie sprawdzić historię niemieckiego auta za darmo?
Historię pojazdu z Niemiec możesz sprawdzić za darmo bez wychodzenia z domu na stronie internetowej HistoriaPojazdu.gov.pl. Aby otrzymać bezpłatny raport, musisz podać: numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji auta. Aby można było wyświetlić informacje z sekcji „Dane zagraniczne”, potrzebny jest jeszcze profil zaufany, który również można założyć bezpłatnie.
Czy można kupić OC krótkoterminowe na auto z Niemiec?
Tak, możesz kupić OC krótkoterminowe, jeżeli chcesz przyjechać do Polski kupionym samochodem. Jednak taka polisa będzie obowiązywać tylko przez 30 dni. Po tym okresie musisz kupić całoroczne ubezpieczenie. Jeżeli samochód ma sporą wartość, warto pomyśleć też o innych ubezpieczeniach – AC czy assistance.
Czym jest niemiecki CEPiK?
W Niemczech nie działa odpowiednik CEPiK z usługą Historia Pojazdu. Aby sprawdzić historię pojazdu z Niemiec, pozostaje współpraca ze sprzedającym – to właśnie on, jako właściciel wystawionego na sprzedaż samochodu, otrzyma dostęp do dokumentacji ASO czy raportu TÜV.
Czy TÜV potwierdzi przebieg auta z Niemiec?
W raporcie TÜV znajdziesz wskazania drogomierza spisane przez diagnostę w dniu badania technicznego. Ta informacja w połączeniu z aktualnym wskazaniem licznika to najprostszy sposób, aby wykryć ewentualne fałszerstwa przebiegu.