Jak zarejestrować samochód z Niemiec?


nowy samochód

Rejestracja samochodu z Niemiec – co warto wiedzieć?

  • Niemcy to kierunek, z którego Polacy najchętniej sprowadzają pojazdy do Polski. W 2021 roku sprowadzono ich aż 547 376.
  • Zanim zdecydujesz się na zakup samochodu z Niemiec, upewnij się, ile Cię to będzie kosztować. Koniecznie sprawdź też sam pojazd.
  • W ciągu 30 dni od przyjazdu do Polski musisz opłacić akcyzę, zarejestrować auto i wykupić OC.
  • Rejestracja sprowadzonego samochodu będzie Cię kosztować 256 zł.

W 2021 r. Polacy sprowadzili zza zachodniej granicy 547,3 tys. używanych aut. Po przywozie do Polski konieczne jest przeprowadzenie rejestracji samochodu z Niemiec, a także ubezpieczenie pojazdu.

Samochód możesz sprowadzić z Niemiec na dwa sposoby: przyjechać nim do Polski lub skorzystać z lawety. W zależności od tego, którą opcję wybierzesz, musisz liczyć się z koniecznością dopełnienia nieco odmiennych formalności oraz uregulowania innych opłat.

Opłaty za auto – ile wynosi akcyza na samochody z Niemiec i pozostałe koszty sprowadzenia pojazdu?

Największym obciążeniem może okazać się akcyza, której wysokość zależy od rodzaju samochodu i wynosi:

  • 3,1% wartości auta – samochody o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 18,6% wartości auta – samochody o pojemności silnika powyżej 2000 cm3,
  • 1,55% wartości auta – pełne lub miękkie hybrydy (HEV lub MHEV) o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 9,3% wartości auta – pełne lub miękkie hybrydy (HEV lub MHEV) o pojemności silnika powyżej 2000 cm3.

W ciągu 14 dni od przekroczenia granicy sprowadzonym samochodem powinieneś złożyć deklarację AKC-U/S w urzędzie skarbowym – osobiście, drogą pocztową lub elektronicznie. W ciągu kolejnych 30 dni musisz dokonać wpłaty należnego podatku. Przelew powinien trafić na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu i zawierać dane pozwalające na łatwą identyfikację osoby dokonującej wpłaty.

Samodzielne sprowadzenie samochodu z Niemiec na pewno będzie Cię kosztować mniej niż skorzystanie z usług pośrednika. Konkretna cena zależy jednak od tego, w jaki sposób zamierzasz przeprowadzić ten proces. Masz dwie opcje: sprowadzić auto na lawecie lub przyjechać nim do Polski. Zobacz, z jakimi kosztami wiąże się każda z tych możliwości – podsumowaliśmy je w tabeli.

Sprowadzenie auta na lawecieSprowadzenie auta “na własnych kołach”
Koszt samej lawety: w zależności od liczby kilometrów, ok. 800-1700 złOpłata urzędowa za zarejestrowanie i wydanie tymczasowego dowodu rejestracyjnego: 10-15 euro
-Koszt zakupu pięciodniowych tablic rejestracyjnych z żółtym paskiem i krótkoterminowego OC: 80-140 euro
Akcyza (szacunkowe koszty poniżej)
Przetłumaczenie umowy kupna-sprzedaży (jeśli nie została sporządzona w dwóch językach): 100-200 zł
Koszt badania technicznego: 99 zł lub 159 zł, jeśli konieczne jest wydanie dokumentu identyfikacyjnego pojazdu
Koszt zarejestrowania samochodu w Polsce: 256 zł
Składka OC

Jakie samochody są najczęściej sprowadzane z Niemiec do Polski?

Trend na sprowadzanie samochodów z Niemiec cieszy się u nas niesłabnącą popularnością od wielu lat, a prawdziwy boom na to rozpoczął się w momencie przyłączenia się Polski do Unii Europejskiej. Nie powinno więc dziwić to, że w 2022 roku liczba samochodów sprowadzonych z tego kraju wyniosła aż 547 376 sztuk. Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, stanowi to wzrost o 11,9% względem ubiegłego roku. Co więcej, tegoroczny wynik jest równy aż 60% wszystkich pojazdów sprowadzonych do Polski z zagranicy w 2021 roku, a zatem deklasuje pozostałe popularne kierunki, czyli Francję (99 301 szt.), Belgię (61 273 szt.) czy Holandię (41 331 szt.).

W 2021 roku największą popularnością cieszyły się takie marki, jak Volkswagen, Opel, Ford, Audi, Renault i BMW.

Jakie modele Polacy sprowadzali najchętniej z Niemiec?

  • Audi A4 – 28 173 szt.
  • Opel Astra – 26 824 szt.
  • Volkswagen Golf – 25 254 szt.
  • BMW 3 – 19 663 szt.
  • Audi A3 – 17 389 szt.
  • Opel Corsa – 16 168 szt.
  • Ford Focus – 15 406 szt.
  • Volkswagen Passat – 14 832 szt.
  • Ford Fiesta – 14 040 szt.
  • Audi A6 – 13 155 szt.

Jeśli sprowadzasz samochód z pomocą pośrednika, uważaj na tzw. “umowę na Niemca”. Polega to na tym, że dealer podsuwa Ci do podpisania umowę, na której nie ma jego danych, lecz dane niemieckiego sprzedającego. Jest to rozwiązanie niebezpieczne z przynajmniej dwóch powodów. Po pierwsze, stanowi fałszowanie dokumentów, co grozi odpowiedzialnością karną. Po drugie, uniemożliwia Ci skorzystanie z prawa rękojmi, jeśli samochód będzie mieć jakieś wady ukryte – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w kalkulator-oc-ac.auto.pl.

Jak sprawdzić samochód przed sprowadzeniem z Niemiec?

Jak wskazuje raport SAMAR, wśród sprowadzanych samochodów przeważają te starsze, na co wskazuje średni wiek sprowadzanego auta wynoszący 12 lat i 6 miesięcy. Tym bardziej opłaca się dokładnie sprawdzić taki pojazd przed zakupem, aby nie naciąć się na nieuczciwego sprzedawcę. Jak to zrobić, jeśli wymarzone auto znajduje się setki kilometrów od Ciebie i nie masz możliwości wcześniejszego obejrzenia go na żywo? Z pomocą przychodzą następujące rozwiązania.

Sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec w bazie CEPiK

Możesz bezpłatnie sprawdzić historię sprowadzanego samochodu online, podobnie jak w przypadku aut zarejestrowanych w Polsce. Jak to zrobić krok po kroku?

  1. Wejdź na stronę www.historiapojazdu.gov.pl.
  2. Wpisz dane samochodu: markę, model, numer rejestracyjny oraz numer VIN.
  3. Sprawdź dostępne informacje, szczególnie z zakładki “Dane zagraniczne”. Dostęp do nich może wymagać potwierdzenia Twojej tożsamości przy użyciu profilu zaufanego.

Historię pojazdu sprawdzisz też w płatnych bazach, takich jak autoDNA czy Autobaza.pl. Ceny takiej usługi mogą się różnić w zależności od konkretnego pakietu, ale zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych.

Sprzedający odmawia udostępnienia szczegółowych informacji o samochodzie, które są Ci potrzebne do zweryfikowania jego historii online? Być może jest to dość radykalny krok, ale warto rozważyć w tej sytuacji wybór innego pojazdu. Tym bardziej, że ich oferta na niemieckich portalach aukcyjnych jest bardzo bogata. Istnieje bowiem uzasadnione podejrzenie, że sprzedający ma coś do ukrycia, a ta transakcja nie skończy się dobrze dla Ciebie.

Skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy

Na niemieckim rynku działają firmy oferujące dokładne sprawdzenie samochodu na zlecenie osoby zainteresowanej jego zakupem. Choć trzeba za to trochę zapłacić (ok. 80-200 euro), to jednak otrzymasz szczegółowy raport zawierający wszystko, co musisz wiedzieć zanim zdecydujesz się na zakup. Jeśli znalazłeś prawdziwą okazję, która będzie Ci się opłacać nawet po doliczeniu takich kosztów, to jest to korzystna opcja.

Sprawdzenie samochodu na miejscu w Niemczech

O ile dysponujesz odpowiednią wiedzą lub masz możliwość zabrania ze sobą zaufanego mechanika, możesz starannie sprawdzić samochód na miejscu, bezpośrednio u obecnego właściciela. Zwróć szczególną uwagę na:

  • ślady wskazujące na to, że auto jest popowodziowe (np. zaparowane reflektory, zapach wilgoci i pleśni czy nierówna praca silnika na wolnych obrotach),
  • nieoryginalne wyposażenie mogące świadczyć o tym, że samochód przeszedł poważny wypadek,
  • nierówną grubość lakieru, która również jest oznaką napraw powypadkowych,
  • przekręcony licznik niezgodny z historią pojazdu.

Dużo danych dostarczy Ci również sama książka serwisowa, którą powinien Ci udostępnić obecny właściciel pojazdu. Przeglądając ją, możesz sprawdzić m.in.:

  • czy numer VIN w książce i samochodzie jest taki sam,
  • czy zakłady ASO, w których było serwisowane auto, rzeczywiście istnieją, a także czy podpisy od różnych serwisantów nie wyglądają na pisane przez jedną osobę,
  • czy wygląda na używaną (ma naturalnie wyblaknięte pieczątki i datę wydania pokrywającą się z datą produkcji samochodu).

Przykład:

Pan Artur pojechał aż do Erfurtu, by kupić i sprowadzić do Polski wymarzone Audi A4, które – zdaniem sprzedającego – było w stanie idealnym. Na miejscu zdziwił go jednak podejrzanie niski przebieg samochodu i postanowił go sprawdzić w bazie CEPiK. Ze znajdujących się w niej informacji wywnioskował, że licznik został przekręcony, zatem zrezygnował z zakupu, oszczędzając sobie w ten sposób ewentualnych problemów.

Rejestracja samochodu z Niemiec – jakie dokumenty są wymagane do zarejestrowania auta?

Po opłaceniu akcyzy pozostaje już tylko jedno: zarejestrować samochód w Polsce. Masz na to 30 dni od przekroczenia polskiej granicy sprowadzonym pojazdem. Rejestracji dokonasz w wydziale komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Idąc do urzędu, zabierz ze sobą dowód osobisty oraz następujące dokumenty:

  • wypełniony wniosek o rejestrację samochodu,
  • dowód rejestracyjny i karta pojazdu (jeśli ile ją masz),
  • umowa kupna-sprzedaży (dwujęzyczny oryginał lub umowa przetłumaczona z języka niemieckiego),
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne (jeśli przyjechałeś autem “na własnych kołach”, a nie na lawecie),
  • potwierdzenie posiadania ubezpieczenia OC.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, za zarejestrowanie samochodu zapłacisz łącznie 256 zł. Na tę kwotę składają się następujące opłaty:

  • tablica rejestracyjna: 80 zł (lub indywidualna tablica za 1000 zł),
  • dowód rejestracyjny: 54 zł,
  • karta pojazdu: 75 zł,
  • pozwolenie czasowe: 13,5 zł,
  • nalepka kontrolna: 18,5 zł,
  • nalepka legalizacyjna: 12,5 zł,
  • opłata ewidencyjna: 2,5 zł.

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?

Jeśli zdecydowałeś się sprowadzić auto z Niemiec bez lawety i wykupiłeś krótkoterminowe OC, pamiętaj o tym, że nie przedłuży się automatycznie. Po jego zakończeniu musisz koniecznie wykupić pełne ubezpieczenie – w przeciwnym razie narażasz się na wysoką karę z UFG i dodatkowe nieprzyjemności.

Jeśli nie chcesz przepłacać, skorzystaj z naszego kalkulatora OC/AC. Znajdziesz w nim szereg ofert zaprezentowanych w formie ułatwiającej ich porównanie – a do tego możesz od razu kupić polisę online, bez wychodzenia z domu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Niemiec

  1. Co się stanie, jeśli nie zapłacisz akcyzy w terminie?

    Bez opłaconej akcyzy nie zarejestrujesz samochodu i narażasz się na karę z tego powodu. Poza tym, urząd skarbowy zacznie naliczać odsetki. Gdy kwota zaległości sięgnie 7500 zł, sprawa może trafić na ścieżkę karną.

  2. Co się stanie, jeśli nie zarejestrujesz samochodu w terminie?

    Możesz spodziewać się kary w wysokości od 200 do 1000 zł.

  3. Jaka kara grozi za niewykupienie całorocznego OC dla samochodu sprowadzonego z Niemiec?

    W 2022 roku kary za brak OC dla samochodu osobowego wynoszą odpowiednio 1200 zł (do 3 dni), 3010 zł (4-14 dni) i 6020 zł (powyżej 14 dni).

Piotr Nowik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x