HDI – ubezpieczenia komunikacyjne
00-843 Warszawa
Chcesz zapewnić sobie dodatkowe środki w razie kradzieży pojazdu? Szukasz unikalnych produktów z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych? Zapoznaj się z ofertą HDI – sprawdź, jakie produkty stworzone z myślą o kierowcach proponuje ta firma ubezpieczeniowa.
HDI – informacje o firmie ubezpieczeniowej
HDI to firma, która na polskim rynku ubezpieczeniowym pojawiła się w 2002 r. Pod koniec 2012 r. HDI Asekuracja TU S.A. oraz TUiR „WARTA” S.A. połączyły swoje siły – w ten sposób powstało drugie pod względem wielkości towarzystwo ubezpieczeń majątkowych na polskim rynku. Obecnie HDI jest jedną z wiodących, silnych marek ubezpieczeniowych w ramach Grupy Warta.
Ubezpieczenia w HDI – oferta
Marka HDI koncentruje się na ubezpieczeniach komunikacyjnych. Oferta ubezpieczyciela została stworzona z myślą zarówno o klientach indywidualnych, jak i firmach. Pierwsza grupa może kupić w HDI następujące polisy:
- ubezpieczenie OC;
- ubezpieczenie autocasco;
- ubezpieczenie assistance;
- ubezpieczenie NNW;
- ubezpieczenie Opony Assistance;
- ubezpieczenie szyb;
- ubezpieczenie w razie kradzieży auta – Ekstra 2000;
- ubezpieczenie motocykla;
- ubezpieczenie przyczepy.
Jeżeli chodzi o firmy, to HDI proponuje przedsiębiorcom ubezpieczenie floty pojazdów. Z kolei oferta dla rolników prezentuje się następująco: OC rolnika, ubezpieczenie budynków rolniczych i ubezpieczenie mienia rolników.
Sprawdź Kalkulator OC AC HDI Asekuracja!
OC w HDI
W swojej ofercie HDI posiada produkty skierowane m.in. do właścicieli samochodów. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych jest w Polsce obowiązkowe, a za brak polisy można otrzymać karę finansową – nakłada ją Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Wynika to wprost z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych chroni właściciela pojazdu przed finansowymi skutkami szkód wyrządzonych przez kierującego osobom trzecim – choćby innym uczestnikom ruchu drogowego. Standardowo umowę ubezpieczenia OC zawiera się na okres 12 miesięcy, chociaż w niektórych sytuacjach możliwe jest jego skrócenie.
Osoby zainteresowane zakupem polisy OC w HDI mogą nabyć ten produkt jako podstawowe, tanie OC lub Pakiet OC Turbo. Wybierając rozszerzoną wersję OC (Turbo) w HDI, kierowcy otrzymują więcej niż tylko podstawową ochronę – ubezpieczyciel zapewnia im też:
- holowanie pojazdu poszkodowanego i sprawcy;
- zachowanie zniżek – wartość szkody nie może jednak przekroczyć 2000 zł.
Umowa z ubezpieczycielem jest zawierana na 12 miesięcy.
AC w HDI
Autocasco należy do ubezpieczeń dobrowolnych. Jego zadaniem jest finansowe zabezpieczenie właściciela pojazdu na wypadek uszkodzenia lub utraty auta. HDI wypłaca odszkodowanie lub zwraca koszty naprawy samochodu, gdy do zdarzenia doszło z winy kierowcy ubezpieczonego pojazdu, działania osób trzecich lub innych nieprzewidzianych okoliczności, np. podczas gradobicia czy huraganu.
Ubezpieczenie AC HDI jest dostępne w formule chroniącej od wszystkich ryzyk – all risks. Oznacza to, że umowa obejmuje wszystkie ryzyka oprócz tych, które nie zostały wyraźnie wyłączone w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Taka formuła jest niezwykle wygodna z perspektywy klienta, ale również dużo droższa od okrojonych wersji AC, które można znaleźć na polskim rynku.
W ramach Ubezpieczenia HDI Auto Casco świadczenie można otrzymać po różnych zdarzeniach – należą do nich choćby:
- kradzież pojazdu;
- zderzenie z innym pojazdem;
- zderzenie ze zwierzęciem;
- uderzenie autem w budynek lub drzewo;
- uszkodzenie auta z własnej winy lub przez osoby trzecie (akty wandalizmu);
- zniszczenia spowodowane żywiołami – burzą, gradobiciem czy pożarem.
HDI proponuje dwa warianty sposoby ustalenia odszkodowania. Pierwszy to metoda serwisowa (warsztatowa). W tym przypadku właściciel pojazdu odstawia go do warsztatu, a HDI zwraca koszty naprawy na podstawie faktur przedstawionych przez ubezpieczonego. Druga metoda to metoda kosztorysowa – odszkodowanie jest wypłacane właścicielowi pojazdu w formie gotówkowej.
W odróżnieniu od wielu innych firm działających na rynku, HDI wypłaca odszkodowanie nawet za najmniejsze szkody – takie, których wartość nie przekracza 500 zł.
NNW w HDI
Ubezpieczenie NNW w HDI skierowane jest głównie do kierowców, którzy chcą zapewnić sobie i swoim pasażerom wsparcie finansowe po wypadku komunikacyjnym. Polisa zapewnia uzyskanie odszkodowania w razie trwałego uszkodzenia ciała, złamań i innych uszczerbków na zdrowiu oraz w razie śmierci osób poszkodowanych.
W ramach ubezpieczenia NNW HDI oferuje również refundację kosztów leczenia w Polsce w ramach limitu. Ubezpieczyciel wypłaca 1 proc. sumy ubezpieczenia za każdy 1 proc. trwałego uszczerbku na zdrowiu lub 100 proc. sumy ubezpieczenia w razie śmierci poszkodowanego.
Ubezpieczeniem objęte są następstwa wypadków, do których doszło w związku z:
- ruchem pojazdu objętego ubezpieczeniem;
- wsiadaniem i wysiadaniem z ubezpieczonego pojazdu;
- naprawą ubezpieczonego pojazdu w trasie;
- załadunkiem lub rozładunkiem pojazdu (wypadek musi być bezpośrednio związany z tymi czynnościami);
- pożarem lub wybuchem pojazdu, dla którego właściciel wykupił polisę.
Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w HDI jest dostępne w czterech wariantach. Różnią się one sumą ubezpieczenia przypadającą na każdą osobę podróżującą samochodem:
- Wariant I – 5 000 zł
- Wariant II – 10 000 zł
- Wariant III – 15 000 zł
- Wariant IV – 30 000 zł
Właściciel pojazdu, który wybierze dodatkową opcję Bezpieczna Rodzina, może zapewnić sobie (jako kierowcy) znacznie wyższą sumę ubezpieczenia – 100 000 lub 150 000 zł.
Świadczenia z ubezpieczenia NNW wypłacane są na podstawie przedstawionej przez lekarza opinii o procentowym uszczerbku na zdrowiu. Warto pamiętać, że decydując się na wyższą sumę ubezpieczenia, można uzyskać wyższe odszkodowanie.
Assistance w HDI
Ubezpieczenie assistance w HDI, które jest oferowane pod nazwą handlową HDI Moto Assistance, zapewnia całodobową pomoc dla kierowcy lub właściciela pojazdu oraz jego współpasażerów (w zależności od wybranego wariantu ochrony), w razie, gdyby doszło do wypadku, awarii, kradzieży czy innych zdarzeń losowych.
HDI oferuje cztery warianty ubezpieczenia assistance:
- Standard
- Złoty
- Złoty+
- Podróżnik 15.
Wariant Standard
To najmniej rozbudowany wariant ubezpieczenia assistance. Przeznaczony jest on dla kierowców, którzy korzystają z samochodu sporadycznie lub systematycznie, ale na krótkich odcinkach. Suma ubezpieczenia wynosi 5000 zł, ochrona działa na terenie całej Polski i obejmuje holowanie po wypadku do 100 km oraz telefoniczną pomoc informacyjną po wypadku.
Wariant Złoty
To wariant, w ramach którego ubezpieczyciel zapewnia m.in. pomoc serwisową, pomoc w podróży i samochód zastępczy. Oferta prezentuje się następująco:
- suma ubezpieczenia wynosi 10 000 zł;
- ochrona udzielana jest na terenie całej Polski oraz Europy – z wyjątkami wskazanymi w OWU;
- holowanie do 200 km – zarówno w Polsce, jak i za granicą;
- pomoc udzielana jest po wypadku, awarii czy w razie braku paliwa;
- naprawa na miejscu zdarzenia;
- wynajem samochodu zastępczego do 5 dni (po wypadku i kradzieży);
- telefoniczna pomoc informacyjna, pomoc tłumacza oraz transport kierowcy i pasażerów do miejsca, w które zostanie odholowany samochód.
Wariant Złoty +
Jak wskazuje nazwa, jest to wariant nawiązujący do wyżej opisanego, ale z wyższymi limitami, gdy mowa o świadczeniach. W tym wariancie suma ubezpieczenia wynosi 25 000 zł. Polisa zapewnia m.in. holowanie po wypadku lub awarii bez limitu kilometrów w Polsce i do 1000 km w krajach Europy, wynajem samochodu do 10 dni, zakwaterowanie do 2 dni czy pomoc medyczną. Ubezpieczony może liczyć również na telefoniczną pomoc informacyjną oraz pomoc tłumacza przez telefon.
Wariant Podróżnik 15
W przypadku tej polisy ochrona dotyczy tych samych zdarzeń co w pakiecie Złoty+. Warianty te różnią się od siebie sumą ubezpieczenia, limitem kilometrów holowania, możliwościami uzyskania samochodu zastępczego w razie wypadku oraz okresem, na jaki zawierana jest umowa. Pakiet Podróżnik 15 oferuje sumę ubezpieczenia w wysokości 10 000 zł, holowanie do 400 km w Polsce i Europie oraz samochód zastępczy po wypadku jedynie wówczas, gdy uszkodzony pojazd ulegnie unieruchomieniu.
Standardowo umowa Moto Assistance HDI zawierana jest na 12 miesięcy. Wyjątkiem jest krótkoterminowy wariant Podróżnik 15 – w jego przypadku okres ubezpieczenia wynosi 15 dni.
Inne ubezpieczenia w HDI
Oferta HDI to znacznie więcej niż tylko ubezpieczenie OC, AC, NNW i assistance – to również szereg innych produktów ubezpieczeniowych. Niektóre z nich są unikalne – trudno znaleźć ich odpowiedniki wśród propozycji innych firm ubezpieczeniowych. To argument przemawiający za tym, aby dokładniej przyjrzeć się ofercie HDI.
Inne ubezpieczenia komunikacyjne dostępne w HDI:
- ubezpieczenie szyb – w ramach ubezpieczenia oferowana jest bezgotówkowa naprawa lub wymiana szyby czołowej, bocznych lub tylnej;
- ubezpieczenie opony assistance – uszkodzona opona jest wymieniana na koszt ubezpieczyciela, a gdy nie jest to możliwe, ubezpieczyciel pokrywa koszty holowania pojazdu do najbliższego serwisu;
- ubezpieczenie w razie kradzieży Ekstra 2000 – ubezpieczyciel wypłaca 2000 zł, gdy ubezpieczony zgłosi kradzież pojazdu;
- ubezpieczenie motocykla – HDI ma w ofercie ubezpieczenia, z których mogą skorzystać właściciele jednośladów;
- ubezpieczenie przyczepy – właściciele przyczep mogą w HDI znaleźć dedykowane ubezpieczenie OC.
Zgłoszenie szkody w HDI
Aby doszło do likwidacji szkody z ubezpieczenia AC, w pierwszej kolejności trzeba zgłosić szkodę. Jak to zrobić? Najłatwiej jest to zrobić za pomocą e-formularza, który znajduje się na stronie internetowej ubezpieczyciela – https://hdi.pl/pomoc-i-obsluga/zglos-szkode/. Wystarczy wówczas uzupełnić wymagane dane i załączyć do zgłoszenia potrzebne dokumenty.
Właściciel pojazdu może również skontaktować się w sprawie szkody telefonicznie – infolinia działa pod numerem 22 449 99 99. Obsługa zgłoszonych szkód odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 21:00 oraz w soboty od 8:00 do 16:00.
Do zgłoszenia szkody należy się przygotować – konieczne jest zgromadzenie niezbędnych dokumentów. Podczas wypełniania formularza zamieszczonego na stronie internetowej HDI pojawi się m.in. prośba o podanie numeru polisy, z której będzie zgłaszana szkoda, danych osobowych uczestników zdarzenia oraz informacji dotyczących przedmiotu szkody (np. posiadaną dokumentację medyczną).
Wypowiedzenie umowy w HDI
Zdarza się, że kierowca nie chce kontynuować umowy ubezpieczenia w HDI – interesuje go wypowiedzenie umowy OC. Formalnie jest to możliwe, przy czym trzeba pamiętać, że zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych polisę OC można wypowiedzieć:
- po zakupie używanego samochodu – wówczas wypowiedzenie dotyczy OC zakupionego przez poprzedniego właściciela auta;
- gdy kończy się okres, na jaki została zawarta poprzednia umowa – właściciel auta nie chce jej kontynuować;
- gdy doszło do automatycznego zawarcia kolejnej umowy – wówczas auto jest ubezpieczone w dwóch firmach (tzw. podwójne OC).
Polisę zakupioną w poprzednim roku na okres 12 miesięcy należy wypowiedzieć najpóźniej na dzień przed upływem jej ważności. Inaczej jest w pozostałych dwóch sytuacjach – umowę można wypowiedzieć w dowolnym momencie.
Firma HDI ułatwia procedurę wypowiedzenia polisy OC, udostępniając swoim klientom gotowy formularz online. Jest on dostępny tutaj.
Właściciel pojazdu może również skorzystać z druku wypowiedzenia w formacie pdf. Wystarczy go wydrukować, podpisać i odesłać do firmy pocztą na adres: Rondo I. Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa.
HDI – opinie
Klienci chwalą produkty ubezpieczeniowe HDI głównie za ich prostotę i stosunkowo niskie składki. Niestety, podobnie jak w przypadku innych ubezpieczycieli, również towarzystwo ubezpieczeniowe HDI nie uchroniło się od krytyki. Jak HDI wypada pod tym względem na tle innych marek ubezpieczeniowych?
Ocenę zakładu ubezpieczeń można przeprowadzić m.in. na podstawie raportu Rzecznika Finansowego w sprawie skarg napływających od klientów poszczególnych towarzystw. Niestety, w przypadku HDI nie znajdziemy w nim szczegółowych informacji. Właścicielem HDI jest Grupa Warta i to na nią wpływają skargi od niezadowolonych klientów.
W 2023 r. na działalność firmy Warta wpłynęły 2564 skargi na 1% udziału w rynku. Z takim wynikiem firma zajęła 13. miejsce (na 25 towarzystw) w rankingu firm przyjaznych klientowi. Można zatem podejrzewać, że grono klientów niezadowolonych z usług HDI było niewielkie.
Zakład ubezpieczeń z siedzibą w Polsce | Liczba skarg* | Udział rynkowy towarzystwa (%)¹ | Liczba skarg przypadająca na 1% udziału rynkowego | |
1 | Polski Gaz TUW | 52 | 0,3 | 173 |
2 | TUW Cuprum | 72 | 0,2 | 360 |
3 | TUZ TUW | 415 | 0,8 | 519 |
4 | TU Inter Polska S.A. | 622 | 0,4 | 1555 |
5 | TUW PZUW | 2189 | 1,4 | 1564 |
6 | Saltus TUW | 655 | 0,4 | 1638 |
7 | PZU S.A. | 60936 | 28,3 | 2153 |
8 | TUiR Allianz Polska S.A. | 8839 | 4,1 | 2156 |
9 | Wiener TU S.A. VIG | 5667 | 2,5 | 2267 |
10 | Compensa TU S.A. VIG | 10231 | 4,5 | 2274 |
11 | Generali T.U. S.A. | 10528 | 4,4 | 2393 |
12 | TU Europa S.A. | 1475 | 0,6 | 2458 |
13 | TUiR Warta S.A. | 43837 | 17,1 | 2564 |
14 | STU Ergo Hestia S.A. | 39964 | 15,5 | 2578 |
15 | TU Zdrowie S.A. | 814 | 0,3 | 2713 |
16 | PKO TU S.A. | 3464 | 1,2 | 2887 |
17 | Santander Allianz TU S.A. | 632 | 0,2 | 3160 |
18 | InterRisk TU S.A. VIG | 10471 | 3,0 | 3490 |
19 | TUW TUW | 4618 | 1,2 | 3848 |
20 | Agro Ubezpieczenia TUW | 3230 | 0,8 | 4038 |
21 | Uniqa TU S.A. | 29370 | 6,9 | 4257 |
22 | Credit Agricole TU S.A. | 428 | 0,1 | 4280 |
23 | LINK4 TU S.A. | 12900 | 2,3 | 5609 |
24 | Nationale-Nederlanden TU S.A. | 1350 | 0,2 | 6750 |
25 | Signal Iduna Polska TU S.A. | 1752 | 0,2 | 8760 |
* skargi wniesione bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń lub za pośrednictwem innej instytucji w 2023 roku | ||||
¹ udział ZU w rynku Działu II, stan na 30.09.2023 r. | ||||
źródło: Rzecznik Finansowy: Dodatkowe kwartalne sprawozdanie statystyczne SKARGI NA DZIAŁALNOŚĆ ZAKŁADÓW UBEZPIECZEŃ dział II, po IV kwartałach 2023 r. oraz Sprawozdanie Rzecznika Finansowego za 2023 r. |
Poziom skarg na różne firmy ubezpieczeniowe jest bardzo zróżnicowany, a ocena klientów nie zawsze jest miarodajna. Jeżeli masz doświadczenie z ubezpieczeniami komunikacyjnymi HDI, koniecznie podziel się swoją opinią – zostaw komentarz.
Źródła:
- Ogólne Warunki Ubezpieczenia HDI
- https://hdi.pl/