Opłaty za sprowadzenie auta z zagranicy w 2024 r.

Opłaty za sprowadzenie auta

Sprowadzenie samochodu z zagranicy wiąże się z wyższymi kosztami transakcyjnymi niż jego zakup na terenie Polski. Planujesz import auta z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji czy Stanów Zjednoczonych? Sprawdź, jakie pojawią się opłaty za sprowadzenie auta.

Rynek używanych samochodów w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych jest na tyle atrakcyjny, że wielu kierowców z Polski właśnie tam rozgląda się za autem. Ale zakup samochodu za granicą wiąże się nie tylko z wyższym ryzykiem – trzeba jeszcze pamiętać o szeregu opłat. Wysokość niektórych z nich może spowodować, że transakcja okaże się nieopłacalna.

Od czego zależą opłaty za sprowadzenie auta?

Kluczową kwestią jest kraj, z którego samochód zostanie sprowadzony. Mniej opłat występuje, gdy import jest realizowany z państwa należącego do UE – wówczas do zapłaty będzie podatek akcyzowy. Jeżeli jednak kierowca zdecyduje się na auto spoza UE, musi przygotować się na dodatkowe koszty, w tym cło oraz przekład dokumentów.

Koszt sprowadzenia pojazdu zależy również od:

  • danych technicznych pojazdu – przykładowo pojemność silnika ma wpływ na wysokość podatku akcyzowego;
  • wartości samochodu – im droższy pojazd zostaje sprowadzony do Polski, tym wyższe są opłaty;
  • decyzji, jakie podejmie kierowca – po polskich drogach można poruszać się autem z indywidualnymi tablicami, które są jednak dużo droższe niż standardowe.

Z jakimi kosztami wiąże się transport samochodu do Polski?

Samochód do Polski można przetransportować na kilka sposobów, a każdy wiąże się z innym wydatkiem. Najmniej zapłaci kierowca, który zdecydował się na auto z Niemiec, a mieszka w jednym z miast położonych blisko granicy polsko-niemieckiej. Wówczas zakupionym pojazdem może wrócić do Polski – wystarczy, że wyrobi tymczasowe tablice rejestracyjne i wykupi OC. Na koszt transportu będą składać się: opłaty za rejestrację auta, ubezpieczenie OC oraz paliwo.

Drożej wychodzi przetransportowanie samochodu lawetą. Niekiedy jednak jest to jedyne rozsądne rozwiązanie – zwłaszcza gdy pojazd został kupiony we Włoszech czy Francji, a do przejechania są tysiące kilometrów. Dobra wiadomość jest taka, że koszty sprowadzenia auta lawetą można zminimalizować – wystarczy porównać cenniki firm oferujących usługi transportowe. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z giełdy transportowej.

Spróbuj tego

Jak można przeczytać na stronie Clicktrans.pl, za transport auta z Londynu do Warszawy trzeba zapłacić od 3240 zł do 6070 zł. Koszt przetransportowania samochodu na odcinku Berlin-Warszawa może się zamknąć w przedziale od 1140 zł do 2130 zł.

W przypadku pojazdów ze Stanów Zjednoczonych pojawia się jeszcze jedna możliwość – mowa o transporcie drogą morską. To dużo tańsze rozwiązanie niż transport lotniczy. Właściciel samochodu, który zdecyduje się na transport drogą morską, powinien zwrócić uwagę na to, do którego portu zawinie statek – od tego zależy stawka podatku VAT, który trzeba będzie zapłacić. Wybór np. jednego z holenderskich portów może opłacać się bardziej niż portu w Gdańsku.

Ile wynosi akcyza na auto z zagranicy?

Jedną z opłat, które składają się na koszt sprowadzenia auta z zagranicy, jest akcyza. Obowiązek zapłacenia akcyzy dotyczy każdego importera – bez względu na to, z jakiego kraju pojazd został sprowadzony. Ile wynosi podatek akcyzowy? W 2024 r. obowiązują cztery stawki podatku akcyzowego: 1,55 proc., 3,1 proc., 9,3 proc. i 18,6 proc. To, która ze stawek będzie mieć zastosowanie, zależy od pojemności silnika pojazdu. Upraszczając, można powiedzieć, że im większa pojemność silnika, tym więcej trzeba będzie zapłacić akcyzy.

Przykład

Daniel planuje sprowadzić z Niemiec używane Audi A6 z rocznika 2019. Pojazd ten jest wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1984 cm3. Zakładając, że wartość handlowa auta to 149 000 zł, podatek akcyzowy wyniesie 4619 zł.

Kiedy trzeba zapłacić cło?

Cło to podatek nakładany na importera, który sprowadził pojazd z kraju spoza Unii Europejskiej. Procedura celna jest zatem inicjowana, gdy nabywca kupił samochód na terenie np. Stanów Zjednoczonych czy Kanady. W przypadku aut osobowych cło wynosi 10 proc. Więcej, bo 22 proc., zapłacą osoby, które sprowadziły auto ciężarowe. Jednocześnie niekiedy cło nie wystąpi – mowa o pojazdach zabytkowych, które są starsze niż 30 lat.

Przykład

Elżbieta kupiła samochód osobowy w Stanach Zjednoczonych. Za auto zapłaciła 50 000 $. Kolejne 1200 $ zapłaciła za transport. Oznacza to, że cło importowe będzie w jej przypadku wynosić 5120 $ (51 200 × 10 proc.).

Czy sprowadzając auto, trzeba płacić podatek VAT?

Podatek VAT to kolejna opłata związana ze sprowadzeniem samochodu z zagranicy. Co jednak ważne, podatek VAT płacą osoby, które sprowadzają auta z państw spoza Unii Europejskiej. Ponieważ wysokość podatku VAT nie jest na terenie Unii Europejskiej jednolita, może się okazać, że importerowi sprowadzającemu auto drogą morską opłaca się odebrać je w porcie zlokalizowanym poza Polską. Przykładowo:

  • 19 proc. tytułem podatku VAT trzeba zapłacić w porcie w Hamburgu (Niemcy);
  • 21 proc. wynosi VAT w porcie w Rotterdamie (Holandia);
  • 23 proc. to stawka podatku VAT w porcie w Gdyni.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Jak oblicza się podatek VAT? W pierwszej kolejności należy zsumować cenę za samochód i koszt jego transportu. W drugim kroku trzeba przemnożyć otrzymaną kwotę przez stawkę podatku VAT.

Przykład

Gdyby Elżbieta z poprzedniego przykładu zdecydowała się odebrać samochód w porcie w Rotterdamie, musiałaby zapłacić 10 752 $ tytułem podatku VAT. Kwota zostałaby oczywiście przeliczona na euro.

Ile kosztuje badanie techniczne pojazdu?

To, ile kosztuje sprowadzenie auta, w mniejszym stopniu zależy od tego, czy pojazd ma aktualne badania techniczne. Jeżeli nie, konieczne jest ich wykonanie. Stawki cen przeglądów samochodów nie były podnoszone od wielu lat – za auto z silnikiem spalinowym i Diesla trzeba zapłacić 98 zł, a za samochód wyposażony w instalację LPG 162 zł. Tyle samo płacą importerzy aut z zagranicy.

Niekiedy przeprowadzenie badania technicznego musi zostać poprzedzone zmianami w samochodzie. Mowa tu o autach z kierownicą po prawej stronie. W takich pojazdach konieczne jest dostosowanie m.in. świateł zewnętrznych i lusterek wstecznych do ruchu prawostronnego. Zbędna może okazać się za to tzw. przekładka (przeniesienie kierownicy na lewą stronę) – zasada ta dotyczy choćby aut, które wcześniej były zarejestrowane na terenie UE.

Kiedy wymagane jest tłumaczenie dokumentów?

Po sprowadzeniu samochodu i zapłaceniu podatków, należy zacząć myśleć o rejestracji pojazdu. Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy również wiąże się z kosztami. Ponieważ w pierwszej kolejności trzeba zgromadzić niezbędne do rejestracji dokumenty, pojawia się kwestia ich tłumaczenia. Zlecenie przekładu dokumentów będzie konieczne, gdy:

  • umowa kupna-sprzedaży została przygotowana wyłącznie w jednej wersji językowej i nie jest to język polski;
  • dowód rejestracyjny został wydany w kraju spoza UE – nie zawiera kodów ujednoliconych na poziomie Unii Europejskiej.

Ile kosztuje tłumaczenie dokumentów niezbędnych do rejestracji samochodu? W 2024 r. koszt przełożenia kompletu dokumentów na język polski nie przekracza 200 zł.

Uwaga!

Dokumenty, które następnie zostaną dołączone do wniosku o rejestrację samochodu, mogą zostać przetłumaczone wyłącznie przez tłumacza przysięgłego – urzędnicy nie przyjmą tłumaczenia dokonanego np. przez właściciela samochodu czy tłumacza bez uprawnień.

Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie sprowadzonego auta?

Ubezpieczenie to kolejna opłata cząstkowa, która wiąże się ze sprowadzeniem auta do Polski. Jej wysokość jest uzależniona od wielu czynników, w tym choćby wartości pojazdu, historii ubezpieczeniowej kierowcy i jego doświadczenia. W oszacowaniu kosztu obowiązkowego ubezpieczenia może pomóc średnia składka OC – w I kwartale 2024 r. wynosiła ona 575 zł. Jednak w przypadku samochodów o sporej wartości handlowej OC to za mało – kupić trzeba jeszcze AC.

Przykład

Gabriel kupił na terenie Stanów Zjednoczonych Forda Escape z 2018 r. Mężczyzna jest doświadczonym kierowcą, który u każdego ubezpieczyciela może liczyć na maksymalne zniżki. W konsekwencji ma spory wybór, a oferty OC zaczynają się od 441 zł.
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
441,00 zł rata od 0 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
569,00 zł rata od 0 zł
Dodatkowo: AC mini tylko z ochroną od kradzieży  
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
1486,55 zł rata od 0 zł
Dodatkowo: AC pełne  
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1652,00 zł rata od 0 zł
Dodatkowo: AC pełne  
mtu24.pl
441,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
569,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: AC mini tylko z ochroną od kradzieży
Link4
1486,55 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: AC pełne
Trasti
1652,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: AC pełne

Ubezpieczenia komunikacyjne to jeden z obszarów, na których można mądrze oszczędzać. Mądrze, czyli bez konieczności godzenia się na kompromisy. W znalezieniu optymalnej ochrony wspierają nowoczesne narzędzia – przykładem jest kalkulator OC/AC. W jednym miejscu właściciel pojazdu otrzymuje co najmniej kilka ofert, które może porównać pod kątem interesujących go parametrów. Pozwala to wybrać polisy zapewniające wsparcie na wypadek różnych ryzyk (np. kradzieży auta).

Ile kosztuje rejestracja auta w Polsce?

Auta z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, które zostały przywiezione do Polski, trzeba zarejestrować. Rejestracja jest odpłatna – koszty rejestracji samochodu należy doliczyć do pozostałych opłat za sprowadzenie samochodu do Polski. Ile właściciel pojazdu zapłaci za rejestrację auta przywiezionego z zagranicy? 160 zł lub 1080 zł – na podaną kwotę składają się następujące opłaty:

  • 66,50 zł – opłata za dowód rejestracyjny i komplet znaków legalizacyjnych;
  • 13,50 zł – opłata za pozwolenie czasowe;
  • 80 zł lub 1080 zł – odpowiednio standardowe i indywidualne tablice rejestracyjne.

Jakie mogą pojawić się dodatkowe opłaty za sprowadzenie auta?

W sprowadzeniu i zarejestrowaniu auta może pomóc firma zajmująca się importem pojazdów. Takich podmiotów na polskim rynku jest sporo – większość z nich specjalizuje się w sprowadzaniu pojazdów z konkretnych obszarów lub państw, np. Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Skandynawii. Za swoje usługi pobierają one wynagrodzenie – jego wysokość jest jednak zawsze ustalana indywidualnie. Na stronach firm, które pomagają sprowadzić samochód, na próżno szukać prostych cenników.

Chcesz kupić samochód na terenie Stanów Zjednoczonych i sprowadzić go do Polski? Dodatkową opłatą, jaka może wystąpić, jest prowizja domu aukcyjnego. Stawki często zaczynają się od 500$.

Uwaga!

Importer może zająć się również rejestracją samochodu. Udzielając pełnomocnictwa osobie, która nie jest spokrewniona, właściciel pojazdu musi liczyć się z dodatkowym wydatkiem – opłata za pełnomocnictwo wynosi wówczas 17 zł.

Podsumowanie

Co warto wiedzieć o opłatach za sprowadzenie auta?

  • Za samochód sprowadzony z innego kraju UE trzeba zapłacić akcyzę. Wysokość akcyzy jest uzależniona od pojemności silnika auta.
  • Jeżeli auto pochodzi spoza UE, trzeba uregulować dodatkowe podatki – cło i VAT. Wysokość VAT zależy od tego, do którego portu (kraju EU) trafi pojazd.
  • W przypadku auta, które nie ma aktualnego badania technicznego, pojawia się dodatkowy koszt przeglądu w wysokości 98 lub 162 zł.
  • Zaoszczędzić można na tłumaczeniu dowodu rejestracyjnego z kodami ujednoliconymi na terenie UE i umowy, gdy jest spisana w języku polskim.
  • Rejestracja auta sprowadzonego do Polski kosztuje 160 lub 1080 zł – w zależności od wybranych przez właściciela tablic rejestracyjnych.
  • Właściciel pojazdu musi też pamiętać o ubezpieczeniu OC. W I kwartale 2024 r. średnia składka wynosiła 575 zł.

FAQ – często zadawane pytania o opłaty za sprowadzenie auta

  1. Czy do wniosku o rejestrację samochodu należy dołączyć kartę pojazdu?

    Nabywca pojazdu może otrzymać od sprzedającego kartę pojazdu. Warto jednak wiedzieć, że dziś karta pojazdu nie jest już uznawana za niezbędny dokument – karty pojazdu nie są obecnie wydawane przez wydziały komunikacji. W konsekwencji rejestracja auta jest tańsza.

  2. Czy samochód sprowadzony z zagranicy można zarejestrować online?

    Sprowadzone auto można zarejestrować online, ale nie w każdym urzędzie – wydział komunikacji musi mieć Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemu Pojazd i Kierowca (ESP PiK). To, czy urząd ma możliwość odebrania wniosku o rejestrację samochodu przez internet, sprawdzisz np. na stronie internetowej EPUAP.

  3. W jakim terminie należy zapłacić akcyzę od sprowadzonego auta?

    W pierwszej kolejności właściciel samochodu powinien złożyć deklarację w urzędzie – w tym celu należy skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). W drugim kroku należy zapłacić podatek. Na to właściciel ma 30 dni, a termin ten liczy się od momentu sprowadzenia samochodu do Polski.

  4. Jaka kara czeka właścicieli aut, którzy nie zapłacą akcyzy?

    Potwierdzenie zapłaty akcyzy to jeden z dokumentów, które należy dołączyć do wniosku o rejestrację pojazdu. Opłacenie akcyzy jest zatem niezbędne, aby sprowadzone auto zostało zarejestrowane. Ale brak możliwości rejestracji auta to nie jedyna konsekwencja, z jaką musi liczyć się kierowca – pozostaje jeszcze kwestia odsetek karnych.

  5. Czy chcąc sprowadzić auto, warto skorzystać z pomocy importerów?

    To zależy, czego oczekuje nabywca auta – jeżeli kompleksowej pomocy, to z pewnością warto skorzystać z usług sprawdzonej firmy. Kupując auto za pośrednictwem importera, nie trzeba tracić czasu na sprawdzenie pojazdu, formalności czy nawet rejestrację – zajmie się tym osoba z doświadczeniem.

Źródła

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów

  2. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

  3. Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments