Przyciemnianie szyb – ile kosztuje i czy jest zgodne z prawem?


Przyciemniona szyba w samochodzie
  • Zgodnie z przepisami tylna i tylne boczne szyby mogą być przyciemnione całkowicie, a przednia i przednie boczne muszą mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%.
  • Dzięki przyciemnianym szybom auto wolniej się nagrzewa, zapewnia większą prywatność, jest bezpieczniejsze i – według niektórych – lepiej wygląda.
  • Szyby można przyciemnić samemu (przez naklejenie folii przyciemniających) lub w specjalnym serwisie (za pomocą folii lub tzw. metodą piecową).
  • Za przyciemnienie szyb niezgodne z przepisami grozi mandat od 20 do 500 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

Dla jednych to element wyróżniający samochód, dla innych bardzo praktyczne rozwiązanie. Bez względu na motyw przyciemniania szyb, należy wiedzieć jak to zrobić, by nie złamać przepisów. Przy okazji radzimy również w jaki sposób i za ile wykonać przyciemnianie szyb.

Gdy w Polsce ciemne szyby stały się modne, niektórzy zaczęli to robić bez opamiętania. Oklejali wszystko, nie zważając na to, które szyby i jak mocno można przyciemnić. Tymczasem przepisy dokładnie określają jak należy to robić.

Jak przyciemnić szyby zgodnie z przepisami?

Przed przyciemnieniem szyb przede wszystkim należy zajrzeć do Ustawy o ruchu drogowym, gdzie art. 66, pkt 1, ust.5 mówi:

„Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zabudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu”.

Z takiego przepisu jeszcze jasno nie wynika, w jaki sposób można przyciemniać szyby, ale wątpliwości rozwiewa Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Paragraf 8, ust. 5 pkt 4 i 5 mówią o tym, że przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%, a także nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.

Reasumując – tylna oraz tylne boczne szyby można przyciemniać do woli, ale przednia oraz przednia boczna powinna mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%.

Uwaga! Należy pamiętać o tym, że obecnie szyby samochodów bywają fabrycznie przyciemnione nawet o 30%, dlatego naklejając na folię nawet minimalnie przyciemniającą, przekroczymy dopuszczalne normy!

Po co przyciemniać szyby?

Skoro już wiadomo, w jaki sposób przyciemnianie szyb ograniczają przepisy, to następnie warto zastanowić się, po co to robić. Do niedawna popularne było myślenie, że za ciemnymi szybami kryją się jakieś bardzo ważne osoby lub ludzie, którzy z jakiś powodów chcą pozostać anonimowi. Gdy jednak przyciemnianie szyb stało się bardziej dostępne, zaczęły robić to także osoby, które w taki sposób chciały wyróżniać swój samochód i nadać mu tajemniczości.

Dziś jednak szyby przyciemniane są nawet fabrycznie, ponieważ takie rozwiązanie ma sporo zalet:

  • Chroni przed promieniami UV. Jest to szczególnie przydatne w przypadku np. dzieci, które siedzą z tyłu w fotelikach i mają ograniczone możliwości uniknięcie promieni słonecznych. Należy także pamiętać, że promienie słoneczne mogą również oślepić kierowcę.
  • Chroni przed nagrzaniem samochodu. Mniej przepuszczonych do wnętrza samochodu promieni słonecznych oznacza wolniejsze nagrzewanie się wnętrza pojazdu.
  • Większa prywatność. Część ludzi po prostu lepiej czuje się za przyciemnionymi szybami. Poza tym utrudniona możliwość zajrzenia do środka pojazdu może być bardzo przydatna w przypadku, gdy np. zostawimy w pojeździe coś wartościowego lub coś ważnego na co dzień przewozimy w bagażniku.
  • Bezpieczeństwo. Jeśli zdecydujemy się na przyciemnienie szyby za pomocą folii, wówczas może ona zapobiegać przedostawaniu się do wnętrza szkła ze zbitej szyby. Może być to pomocne zarówno w razie wypadku, jak i podczas próby włamania.
  • Ładniejszy wygląd samochodu. To już oczywiście kwestia gustu, ale dla niektórych samochód z przyciemnionymi szybami wygląda znacznie atrakcyjniej.

Przyciemnianie szyb – jak i za ile zrobić to samemu?

Część samochodów ma już fabrycznie przyciemniane szyby, ale dodatkowo można to zrobić na dwa sposoby: samemu oraz w specjalistycznej firmie.

Jeśli zdecydujemy się przyciemnić szyby na własną rękę, wówczas pewnie zdecydujemy się na metodę foliową. Najważniejsze wówczas jest kupienie dobrej jakościowo folii, bo te najtańsze nie dość, że będzie trudniej nakleić, to jeszcze będą miały ograniczoną żywotność. Z kolei producenci najlepszych folii dają nawet kilkuletnią gwarancję na to, że nie straci ona swoich właściwości.

Kupując folię trzeba także zwrócić uwagę, czy ma ona atest Instytutu Szkła i Ceramiki (ISiC).

Najtańsze folie w internecie kosztują ok/ 8 zł za m2, a najdroższe ok. 60 zł. Warto nie tylko rozejrzeć się wśród tych droższych, ale również przy okazji zaopatrzyć się w płyn do aplikacji folii, rakle i nożyk (czasem cały zestaw dołączany jest do folii).

Gdy już mamy folie i cały potrzebny sprzęt, należy:

  • dokładnie wymyć szybę i odtłuścić ją po obu stronach (za pomocą wody z płynem do mycia naczyń lub dedykowanego płynu),
  • do zewnętrznej strony szyby przyłożyć folię i obciąć do obrysu szyby,
  • folię rozprostować i pozbawić ją pęcherzyków powietrza oraz – za pomocą opalarki – delikatnie ogrzać i wygładzić.

Później odklejamy folię od zewnętrznej strony szyby i odkładamy na szybę lub lustro. W ostatnim etapie przygotowuje się wewnętrzną stronę szyby, do której następnie przykleja się folię.

Przyciemnianie szyb w serwisie. Jaką metodą i ile kosztuje?

Nałożenie folii na własną rękę nie jest niewykonalne, ale może się skończyć niepowodzeniem. Należy również liczyć się z tym, że folii nie uda się idealnie nałożyć lub w niektórych miejscach z czasem może zacząć odchodzić.

Dlatego część kierowców od razu woli oddać samochód w ręce specjalistów (choć wśród nich również trafiają się osoby niegodne zaufania).

Cena takiej usługi różni się ze względu na renomę warsztatu, a także materiałów, jakich do tego używa. Na całkowity koszt wpływa również rodzaj samochodu i wielkość szyb. Można jednak kalkulować, że za przyciemnienie szyby tylnej oraz tylnych bocznych metodą foliową zapłacimy w warsztacie łącznie od 400 do 600 zł.

Znacznie droższe będzie jednak przyciemnienie szyb metodą piecową. Polega ona na metalizacji szkła tlenkami tytanu. Jest to metoda lepsza i bardziej trwała, ale też droższa. Metoda piecowa daje dobre i trwałe efekty, a także jest bardziej odporna na zarysowania. Tyle tylko, że za taki sposób przyciemnienia szyb trzeba zapłacić 1500 – 2000 zł.

Co grozi na nieprzepisowe przyciemnienie szyb?

Bez względu na to, którą formę przyciemnienia szyb wybierzemy, należy pamiętać, że najważniejsze jest, by zrobić to zgodnie z przepisami. Jeśli bowiem okaże się, że przednia lub przednia boczna szyba mają współczynnik przepuszczania światła mniejszy niż 70%, wówczas narazimy się na następujące nieprzyjemności:

  • mandat w wysokości od 20 do 500 zł;
  • zatrzymanie dowodu rejestracyjnego do momentu, aż samochód nie zostanie dostosowany do przepisów.

Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji podczas kontroli drogowej, warto przy sobie zawsze wozić zaświadczenie o przyciemnieniu szyb, wydane przez zakład świadczący tego typu usługi.

Czy przyciemnianie szyb ma wpływ na cenę OC i AC?

Jeśli poszukujemy wyłącznie obowiązkowego ubezpieczenia OC, wybrane towarzystwo nie zapyta nas o to, jakie szyby zostały zamontowane w pojeździe.

Ubezpieczyciel jest zobowiązany bowiem tylko do wypłaty odszkodowania osobom przez nas pokrzywdzonym. W OC nie odpowiada finansowo za szkody na naszym pojeździe i nie musi brać pod uwagę tego czynnika podczas szacowania ryzyka ubezpieczenia.

Teoretycznie, takie pytanie nie padnie również podczas zakupu polisy autocasco (AC). Jeśli jednak nasz samochód przedstawia wyższą niż standardowa wartość z powodu przyciemnionych szyb, powinniśmy poinformować o tym towarzystwo. W przeciwnym wypadku przyjmie on do ubezpieczenia niższą wartość auta (sumę ubezpieczenia).

Uwaga! To, czy towarzystwo zapłaci po szkodzie za naprawę przyciemnionej szyby, nie jest niestety oczywiste. Podczas zawierania umowy AC zapytajmy o to koniecznie ubezpieczyciela, ponieważ często zdarza się, że odpowiada on finansowo tylko za wymianę “zwykłej” szyby, a za przyciemnienie trzeba dopłacić z własnej kieszeni.

Oblicz składkę OC/AC

Stefania Stuglik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x