Samochód hybrydowy pod lupą. Co powinieneś o nim wiedzieć?


Samochód hybrydowy podczas ładowania
  • Samochód hybrydowy to pojazd, który dysponuje dwoma różnymi źródłami napędu.
  • Główne zalety hybrydy to tańsza eksploatacja i ekologia, a największą wadą ciągle jest cena zakupu.
  • Tylko w niektórych polskich miastach samochody hybrydowe mogą liczyć na specjalne traktowanie (głównie chodzi o tańsze parkowanie), ale szczególne przywileje zarezerwowane są tylko dla kierowców pojazdów elektrycznych.
  • Ceny ubezpieczenia OC dla pojazdów hybrydowych nie różnią się znacznie od cen polis dla samochodów tradycyjnych.

Z jednej strony trzy razy „e” (ekologiczna, ekonomiczna i elegancka), z drugiej wciąż droższa i znacznie rzadziej kupowana. Hybrydy nieśmiało przebijają się na europejskim rynku, ale ciągle daleko im do popularności tradycyjnych samochodów. Czy słusznie?


Przyjemnie jest płacić mniej za paliwo, mieć poczucie dbania o środowisko, a także elegancko i bezgłośnie choćby chwilę sunąć ulicami. Czy jednak to wszystko warte jest wydania co najmniej kilku, a na ogół kilkunastu tysięcy złotych więcej?

Co to w ogóle jest hybryda?

W najprostszym ujęciu samochód hybrydowy to taki, który dysponuje dwoma różnymi źródłami napędu. Na ogół jest to jednostka spalinowa (benzynowa lub diesel) oraz elektryczna. Bardziej szczegółowo hybrydy dzielimy na trzy grupy:

  • miękkie (mild hybrid, mHEV) – silnik elektryczny sam nie napędzi pojazdu, ale odzyskuje energię np. podczas hamowania i następnie wykorzystuje ją do wspomagania pracy podzespołów elektrycznych, a także wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, co w pewnym stopniu przekłada się na mniejsze zużycie paliwa (nie większe niż 10 proc.);
  • pełne (full hybrid, HEV) – w tym przypadku jednostka elektryczna nadal wspomaga silnik spalinowy, ale już w większym wymiarze, ponieważ może nawet samodzielnie napędzać samochód, ale dzieje się to tylko na niewielkich odcinkach. Tego typu silniki przydają się tylko podczas jazdy po mieście (na krótkich odcinkach i podczas często hamowania). W trasie pożytek z nich będzie niewielki
  • plug-in (PHEV) – wyróżniają się przede wszystkim możliwością ładowania akumulatorów bezpośrednio z sieci energetycznej. Można to zrobić w przydomowym garażu lub stacji szybkiego ładowania. Przy pełnym naładowaniu pojazd tylko przy użyciu jednostki elektrycznej może przejechać ok. 50 km po mieście i trochę mniej poza. Gdy bateria elektryczna wyczerpie się, pojazd przełączy się na silnik spalinowy.

Jakie są wady i zalety samochodu hybrydowego?

Pojazdy hybrydowe oczywiście mają swoich zwolenników oraz przeciwników. Ci pierwsi wskazują na ekologiczne rozwiązanie, bardzo cichą jazdę, znacznie niższe wydatki na paliwo, a także przywileje zarezerwowane dla pojazdów hybrydowych (piszemy o tym poniżej).

Z kolei przeciwnicy zwracają uwagę na wyższą cenę zakupu pojazdu, długi czas zwracania się zainwestowanych kosztów, a także problemy związane z naprawami, wynikające z małego doświadczenia mechaników w kwestii napędów elektrycznych. Argument dotyczący różnicy w cenie zakupu powoli jednak traci na sile, ponieważ niektórzy producenci wyższy wydatek przy zakupie próbują rekompensować bogatszym wyposażeniem hybrydy. Także mechanicy coraz lepiej zaczynają orientować się w napędach elektrycznych, które – według zapewnień wielu producentów – wcale nie są skomplikowane.

Jakie są przywileje właścicieli samochodów hybrydowych?

Państwa Unii Europejskiej coraz mocniej próbują zachęcać kierowców do zakupu pojazdów, które będą przyjazne dla środowiska. W Polsce najlepiej pod tym względem mają się samochody elektryczne, czyli napędzane tylko i wyłącznie prądem. Zgodnie z ustawą o elektromobilności mogą one:

  • legalnie jeździć po buspasach,
  • parkować za darmo w płatnych strefach,
  • wjeżdżać do stref czystego transportu.

Ustawa o elektromobilności nie obejmuje jednak pojazdów hybrydowych, nawet tych typu plug-in (czyli ładowanych z gniazdka). Niektóre miasta jednak same wprowadzają udogodnienia dla takich samochodów. Oto niektóre przykłady:

  • Kraków – tańszy abonament postojowy dla właścicieli pojazdów hybrydowych typu plug-in, który dodatkowo daje prawo do poruszania się po wyznaczonych ulicach w strefie ograniczonego ruchu.
  • Gdańsk – darmowy parking dla właścicieli pojazdów hybrydowych typu plug-in (należy jednak wyrobić specjalną kartę),
  • Poznań – tańszy abonament parkingowy dla hybryd z emisją CO2 powyżej 0 i do 95 g/km włącznie,
  • Rzeszów – tańszy abonament parkingowy dla pojazdów hybrydowych.

Są jednak miasta, które wycofują się lub planują wycofać z przywilejów dla hybryd. Ten temat został podniesiony m.in. w Kielcach. Tam kierowcy hybryd mogli parkować za darmo, ale zmieniło się to 17 maja 2021 r. i dziś płacą już takie same stawki, jak kierowcy pojazdów z silnikami spalinowymi. Oto w jaki sposób tłumaczono tę decyzję:

– Gdy wprowadzaliśmy tę ulgę samochody hybrydowe były rzadkością, w Kielcach było ich kilka. Obecnie mamy ich zarejestrowanych 1031. Gdyby wszystkie przyjechały do strefy w tym samym czasie, to zajęłyby prawie wszystkie miejsca postojowe, których mamy 1150. To obrazuje, ile jest takich samochodów. Wprowadzenie opłaty za parkowanie hybryd to także dostosowanie naszej uchwały do ustawy o elektromobilności, która za czyste dla środowiska obecnie uważa tylko samochody elektryczne – argumentował w rozmowie z portalem Kielce.naszemiasto.pl Jarosław Skrzydło, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach.

Co z ubezpieczeniem dla samochodów hybrydowych?

Przede wszystkim należy pamiętać, że hybryda – tak samo jak inne pojazdy – nie może pozostać ani jednego dnia bez obowiązkowego ubezpieczenia OC. Nawet, jeśli samochód stoi w garażu lub serwisie, to musi mieć wykupioną obowiązkową polisę. W innym wypadku właścicielowi grozi wysoka kara.

Zakup OC dla hybrydy wygląda identycznie jak w przypadku tradycyjnego pojazdu. Korzystnej oferty można szukać bezpośrednio w towarzystwach ubezpieczeniowych, ale znacznie szybciej, a często także taniej, jest skorzystać z kalkulatora internetowego.

By sprawdzić, jak kształtują się ceny OC dla hybrydy w porównaniu z „dieslami” lub „benzyniakami”, przeprowadziliśmy kilka symulacji dla różnych właścicieli i różnych pojazdów. Poniżej przedstawiamy wyniki:

Kierowca SamochódPojemność silnika / Cena OC
HybrydaBenzynaDiesel
21-letni Michał z KrakowaToyota Corolla z 2019 r.1,8 l / 2242 zł1,6 l / 2552 zł1.4 l / 2112 zł
30-letnia Zuzanna z WarszawyVolvo XC 60 z 2021 r.2,0 l / 795 zł2,0 l / 795 zł2,0 l / 723 zł
45-letni Władysław ze Stalowej WoliBMW Seria 3 z 2017 r.2,0 l / 421 zł2,0 l / 409 zł2,0 l / 400 zł
60-letnia Janina z KielcMercedes Klasa S z 2012 r.3,5 l / 563 zł3,5 l / 563 zł3,0 l / 556 zł
*kalkulacje z 19.08.2021 r.

Jeśli chodzi o ubezpieczenie, to cena OC dla hybrydy znacząco nie różni się od ubezpieczenia pojazdu napędzanego benzyną lub olejem napędowym. Dodatkowo należy pamiętać, że na cenę polisy wpływ ma wiele dodatkowych czynników, m.in: wiek kierowcy, długość posiadania prawa jazdy, miejsce zamieszkania, liczba zniżek, stan cywilny, marka pojazdu, rok produkcji itp.

Czy warto kupić hybrydę?

Na to pytanie każdy kierowca musi odpowiedzieć sobie sam. Taki pojazd na pewno szybciej zwróci się, podczas jazdy po mieście, ale głównie w przypadku pokonywania większej liczby kilometrów. Do tego należy pamiętać, że dla niektórych kierowców nieprzeliczalne na złotówki może być dbanie o środowisko i właśnie ten argument zaważy podczas podejmowania decyzji o zakupie pojazdu.

Poza tym, wiele zależy również od oferty, jaką otrzymamy w salonie lub od sprzedającego hybrydę. Jeśli będzie ona konkurencyjna z ceną tradycyjnego pojazdu, to warto się poważnie nad tym zastanowić, ponieważ hybryda już przestaje być „samochodem z przyszłości”, a staje się coraz częściej spotykanym uczestnikiem ruchu.

Stefania Stuglik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x