Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – gdzie i za ile?

samochód-zabytkowy

Żółte tablice rejestracyjne, charakterystyczne dla samochodów zabytkowych, są obiektem westchnień wielu miłośników motoryzacji. W Twoim garażu stoi auto z długą historią? Możesz zastanawiać się, jak je ubezpieczyć. Podpowiadamy, kiedy i jakie ubezpieczenie musisz kupić.

Wielu właścicieli samochodów interesuje się możliwością zarejestrowania posiadanego pojazdu jako zabytkowego. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w 2020 r. w Polsce wydano 2060 zestawów żółtych tablic rejestracyjnych. 56,2 proc. z nich przeznaczonych było dla samochodów osobowych.

Kiedy samochód może być zabytkiem?

W Polsce nie brakuje właścicieli starszych pojazdów, które linię produkcyjną opuściły np. na początku lat 90. ubiegłego wieku. Jednak nie każdy samochód z długą historią jest zabytkiem. Aby w świetle przepisów auto zostało uznane za zabytkowe, musi spełnić szereg kryteriów. To powoduje, że nie każdemu właścicielowi opłaca się podjąć starania o żółte tablice rejestracyjne.

Samochód zabytkowy – definicja znajduje się w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Przez pojazd zabytkowy rozumie się pojazd wpisany do rejestru zabytków, znajdujący się w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo wpisany do inwentarza muzealiów.

Ponieważ przepisy w zakresie kwalifikacji samochodów jako pojazdów zabytkowych są niespójne, to wskazówką mogą być wytyczne konserwatorów zabytków. Według nich, aby auto mogło zostać uznane za zabytkowe, musi spełniać następujące kryteria:

  • mieć co najmniej 25 lat,
  • od co najmniej 15 lat pozostawać poza produkcją,
  • mieć większość oryginalnych części,
  • być wpisane np. do rejestru zabytków.

Od powyższej zasady istnieją wyjątki. Jeżeli pojazd wyróżnia się unikalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, może zostać uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za szczególnie istotny dla udokumentowania historii motoryzacji i tym samym zostać wpisany do rejestru zabytków.

Samochód zabytkowy a kolekcjonerski – na czym polega różnica?

W kontekście samochodów zabytkowych często przywoływany jest temat samochodów kolekcjonerskich. Czy można między tymi kategoriami postawić znak równości? Auto kolekcjonerskie to termin, który pojawia się w przepisach celnych (nabywcy takich pojazdów pochodzących z zagranicy nie płacą cła ani akcyzy). Samochód kolekcjonerski – podobnie jak auto zabytkowe – musi spełniać pewne wymagania.

Jak można przeczytać na stronie internetowej Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, samochód kolekcjonerski:

  • ma co najmniej 30 lat lub mniej – gdy brał udział w wydarzeniu historycznym,
  • jego stan jest oryginalny – bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego, hamulcowego, silnika,
  • nie jest już produkowany,
  • występuje stosunkowo rzadko,
  • nie jest normalnie stosowany do oryginalnego celu,
  • jest przedmiotem specjalnych transakcji,
  • ma znaczną wartość,
  • w przypadku samochodu wyścigowego – można udowodnić, że został zaprojektowany i wykorzystany wyłącznie do zawodów i osiągnął sukcesy np. w krajowych wydarzeniach.

Jak zarejestrować samochód zabytkowy?

Rejestracja samochodu zabytkowego nie jest szczególnie skomplikowana, chociaż wiąże się z formalnościami i kosztami. Aby dany samochód otrzymał żółte tablice rejestracyjne, jego właściciel musi:

  • uzyskać wpis do rejestru zabytków – wiąże się to m.in. z koniecznością uzyskania opinii rzeczoznawcy samochodowego,
  • udać się na badanie techniczne – do przeprowadzenia takiego badania uprawnione są okręgowe stacje kontroli i Instytut Transportu Drogowego w Warszawie,
  • zarejestrować samochód zabytkowy w wydziale komunikacji – należy złożyć wniosek i wnieść opłatę (jej wysokość zależy od ewentualnej wymiany tablic).

Czy możliwa jest rejestracja samochodu zabytkowego bez dokumentów? Kluczowe znaczenie ma to, jakimi dokumentami nie dysponuje właściciel. Jeżeli nie ma np. dowodu rejestracyjnego, to rejestracja wciąż będzie możliwa.

Czy wiesz, że najmłodszy samochód zarejestrowany w 2020 r. jako samochód zabytkowy miał zaledwie 9 lat? Był to Ford Crown Victoria z 2011 r.

Czy auto zabytkowe musi mieć OC?

W odróżnieniu od „zwykłych” pojazdów, samochody zabytkowe przez większą część roku są garażowane. Najczęściej okazja do skorzystania z takiego unikatowego modelu zdarza się przy okazji zlotu miłośników motoryzacji. Z tego względu często pojawia się pytanie, czy auto zabytkowe musi mieć OC. Tak, auto zabytkowe musi być ubezpieczone, przy czym właściciele samochodów zabytkowych – jako jedni z nielicznych – mają prawo korzystać z ubezpieczenia krótkoterminowego.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Czym jest ubezpieczenie krótkoterminowe? To pełnoprawne ubezpieczenie OC zawierane na czas krótszy niż 12 miesięcy. Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych właściciele pojazdów zabytkowych mogą zakupić polisę OC na okres nie krótszy niż 30 dni. Z ich punktu widzenia możliwość skorzystania z ubezpieczenia krótkoterminowego to bardzo korzystne rozwiązanie – muszą bowiem zapłacić wyłącznie za czas użytkowania pojazdu.

Jeżeli podpiszesz umowę o ubezpieczenie OC krótkoterminowe, nie musisz pamiętać o jego wypowiedzeniu. W przypadku umów krótkoterminowych umowa ulega rozwiązaniu po upływie okresu, na jaki została zawarta.

Gdzie kupić OC dla samochodu zabytkowego?

Samochód zabytkowy można ubezpieczyć w każdej firmie ubezpieczeniowej, przy czym ubezpieczyciele nie mają szczególnie atrakcyjnej oferty dla tej grupy klientów. Przeciwnie – często spotykaną praktyką jest ustanawianie zaporowych cen, które mają skutecznie zniechęcić właściciela pojazdu na żółtych tablicach do skorzystania z polisy. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe idą jeszcze dalej i świadomie nie uwzględniają w swoich ofertach ubezpieczeń krótkoterminowych dla właścicieli pojazdów zabytkowych, licząc, że klienci nie zadadzą sobie trudu, aby o nie zapytać. W efekcie wybór polis jest dość ograniczony.

Które towarzystwa ubezpieczeniowe przygotowały propozycje z myślą o miłośnikach oldtimerów? Przykładem może być firma Compensa, która współpracuje z Polskim Związkiem Motorowym. Oferta tego ubezpieczyciela prezentuje się następująco:

  • ubezpieczyciel przyznaje zniżkę zgodnie z zasadą: im starszy pojazd, tym wyższa zniżka za jego wiek – jest to zniżka naliczana niezależnie od zniżki za bezszkodową historię ubezpieczeniową,
  • właściciele więcej niż jednego samochodu zabytkowego mogą liczyć na dodatkowe zniżki,
  • dodatkowe zniżki czekają na członków: Polskiego Związku Motorowego, Klubu Pojazdów Zabytkowych, Clubu Antycznych Automobili i Rajdów oraz Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska.

Gdzie kupić ubezpieczenie AC dla samochodu zabytkowego?

Wartość samochodu zabytkowego może być znaczna, a wówczas – poza prawidłowym garażowaniem pojazdu – warto też kupić ubezpieczenie AC. Znalezienie takiej polisy jest dużo trudniejsze niż ubezpieczenia OC, a to dlatego, że firmy ubezpieczeniowe nie muszą jej oferować. Podstawowym powodem są koszty – ubezpieczyciele doskonale wiedzą, że naprawa samochodu zabytkowego wymaga często ogromnych sum, a to ze względu na ograniczony dostęp do części zamiennych.

Jedną z nielicznych firm ubezpieczeniowych, które mają w ofercie AC dla samochodów zabytkowych, jest Warta – to „AC Klasyki”. Polisa jest oferowana na następujących warunkach:

  • niezmienna suma ubezpieczenia,
  • pełen zwrot kosztów naprawy – w oparciu o przedstawione rachunki,
  • minimalna wartość szkody – 5 proc. lub 1000 zł,
  • roczny limit kilometrowy – 6000 km,
  • wartość samochodu nie może być niższa niż 10 000 zł.

Ochroną ubezpieczeniową obejmowane są wyłącznie pojazdy osobowe zarejestrowane w Polsce. Samochód nie może mieć więcej niż dwóch właścicieli i tylko właściciel może użytkować pojazd.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu zabytkowego?

Składka ubezpieczenia dla samochodu zabytkowego – podobnie jak dla każdego innego auta – jest wyliczane indywidualnie. Niestety, standardem jest, że OC dla auta zabytkowego jest droższe niż dla pojazdów bez żółtych tablic rejestracyjnych. Zwłaszcza doświadczonym kierowcom może się nie opłacać rejestracja auta jako zabytkowego.

Przykład: Pan Antoni ma 67 lat i jest właścicielem wyprodukowanego w 1992 r. pojazdu Mercedes Benz S Klasa (benzyna, poj. silnika 2799 cm3). Samochód posiada standardowe (białe) tablice rejestracyjne. Mężczyzna poszukuje więc polisy na cały rok.

Firma ubezpieczeniowaZakres ubezpieczeniaCena polisy
BenefiaOC298 zł
BenefiaOC, NNW316 zł
TUZ UbezpieczeniaOC, assistance358 zł
LINK4OC, assistance376 zł
LINK4OC, assistance, NNW402 zł
UniqaOC, assistance, NNW528 zł
Kalkulacja z grudnia 2022 r.

Roczne ubezpieczenie 30-letniego samochodu może kosztować mężczyznę z przykładu mniej niż 300 zł. Jednocześnie wielu ubezpieczycieli proponuje temu kierowcy dodatkowe polisy (assistance i NNW) w różnych kombinacjach. Gdyby właściciel Mercedesa zarejestrował posiadany pojazd jako zabytkowy, to najpewniej ta kwota zapewniłaby ochronę na maksymalnie kilka miesięcy.

Samochód zabytkowy – jakie korzyści i obowiązki?

Rozpatrywanie opłacalności zarejestrowania samochodu jako zabytkowego jedynie przez pryzmat składki OC to duży błąd – warto uwzględnić też korzyści i obowiązki.

Samochód zabytkowy – korzyści i obowiązki

KorzyściObowiązki
✓Brak obowiązku nabywania całorocznego ubezpieczenia OC

✓Auta sprowadzonego z zagranicy nie trzeba dostosować do wymogów technicznych

✓Pojazd przechodzi badanie techniczne tylko raz
✗Rejestracja samochodu jako zabytkowego jest kosztowna

✗Samochody zabytkowe trudniej sprzedać za granicę – konieczne jest uzyskanie zgody

✗Brak dowolności przy wprowadzaniu zmian w pojeździe

Oblicz składkę OC/AC

Podsumowanie

  • Aby auto mogło zostać zarejestrowane jako zabytkowe, musi mieć co najmniej 25 lat.
  • Samochód zabytkowy i samochód kolekcjonerski nie są synonimami.
  • Auto zabytkowe musi być ubezpieczone, jeśli jest użytkowane.
  • OC dla samochodu zabytkowego można kupić w każdej firmie ubezpieczeniowej.
  • Nie zawsze opłaca się rejestrować starszy samochód jako zabytkowy.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy samochód zabytkowy może zostać wyposażony w instalację gazową?

    Istnieje możliwość założenia instalacji LPG w samochodzie zabytkowym. Właściciel zainteresowany tym rozwiązaniem powinien jednak skonsultować się z konserwatorem zabytków. Montaż instalacji LPG nie pozostanie też bez wpływu na składkę ubezpieczeniową – o ewentualnej zmianie należy poinformować ubezpieczyciela.

  2. Auto zabytkowe jako inwestycja – czy to się opłaca?

    Opłacalność inwestycji w auto zabytkowe to kwestia indywidualna. Niektórzy kierowcy dostrzegają potencjał samochodów zabytkowych i kupują je w celach zarobkowych – oferują oni np. przejazdy ślubne.

  3. Ile lat musi mieć samochód, żeby był zabytkowy?

    Przyjmuje się, że auto zabytkowe to samochód, który ma co najmniej 25 lat. Z drugiej strony również młodsze pojazdy mogą zostać zarejestrowane jako zabytkowe – wystarczy, że rzeczoznawca samochodowy uzna egzemplarz za szczególnie ważny dla udokumentowania historii motoryzacji.

  4. Czy można sprzedać samochód zabytkowy?

    Tak, samochody zabytkowe mogą być przedmiotem umowy kupna-sprzedaży. Właściciel może też przekazać posiadane auto wybranej osobie w ramach darowizny.

  5. Czy ubezpieczyciel może odmówić sprzedaży OC dla auta zabytkowego?

    Nie, firma ubezpieczeniowa nie może powiedzieć właścicielowi samochodu zabytkowego, że nie sprzeda mu OC na 30 dni, bo oferuje jedynie polisy całoroczne. Ponieważ jednak o składce decyduje wyłącznie ubezpieczyciel, to może ona być bardzo wysoka i przekonać klienta do skorzystania z oferty innej firmy.

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments