Zawór EGR to jeden z elementów układu recyrkulacji spalin. Wielu kierowców narzeka na problemy z tym podzespołem – po pewnym czasie użytkowania auta zawór może przestać prawidłowo działać, a to nie pozostaje bez wpływu na jednostkę napędową. Masz złe doświadczenia z zaworem EGR? Rozważasz zaślepienie tego zaworu lub jego usunięcie? Z poniższego artykułu dowiesz się, czy to dobry pomysł.
- Jaki jest cel stosowania zaworu EGR?
- Jak działa zawór EGR?
- Dlaczego w samochodach montuje się zawór EGR?
- Jakie są najczęstsze awarie zaworu EGR?
- Jak rozpoznać problemy z zaworem EGR?
- Awaria EGR – wymiana czy czyszczenie zaworu EGR?
- Czy warto zaślepiać zawór EGR?
- Czy zepsuty zawór EGR może być naprawiony z ubezpieczenia?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawór EGR
O wymianie filtrów oleju czy paliwa pamięta większość kierowców. Sprawa jednak wygląda inaczej, gdy mowa o zaworze EGR. Ten komponent często jest pomijany podczas cyklicznych przeglądów. Jak się okazuje, to duży błąd – jego naprawa czy wymiana może sporo kosztować właściciela samochodu. A auta bez zaworu EGR są dziś praktycznie niedostępne – wszystkie nowe pojazdy są wyposażone w zawór EGR.
Jaki jest cel stosowania zaworu EGR?
Upraszczając, można powiedzieć, że zawór EGR służy do wprowadzenia spalin do układu dolotowego silnika (w rezultacie do cylindrów trafia mniej powietrza). Samo wprowadzenie spalin do układu dolotowego silnika nie jest jednak głównym celem – jest to sposób na ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx). Dzięki obecności spalin w komorze spalania temperatura, w której spalane jest paliwo, jest niższa. Zapobiega to powstawaniu szkodliwych substancji podczas pracy silnika.
Współcześnie jednostki napędowe z zaworem EGR są standardem, a to ze względu na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin Euro. W obecnej normie Euro 6 limit emisji NOx wynosi 0,06 g/km (silniki benzynowe) i 0,08 g/km (silniki Diesla). Aby spełnić te założenia, koncerny motoryzacyjne powszechnie stosują właśnie zawory EGR – dzięki nim nie dochodzi do przekroczenia norm emisji spalin.
Dopuszczalne wartości NOx w zależności od różnych norm Euro
Dopuszczalne wartości NOx | Silniki benzynowe | Silniki Diesla |
---|---|---|
Euro 1 | – | – |
Euro 2 | – | – |
Euro 3 | 0,15 g/km | 0,5 g/km |
Euro 4 | 0,08 g/km | 0,25 g/km |
Euro 5 | 0,06 g/km | 0,18 g/km |
Euro 6 | 0,06 g/km | 0,08 g/km |
Euro 7 | 0,06 g/km | 0,08 g/km |
Jak działa zawór EGR?
Zawór EGR to zawór recyrkulacji spalin. To także część układu recyrkulacji spalin – element ten łączy układ wydechowy z układem dolotowym silnika. W zależności od roku produkcji pojazdu działanie zaworu EGR może przebiegać na dwa sposoby:
- Sposób zero-jedynkowy. To podstawowa wersja zaworu EGR, która jest sterowana pneumatycznie. Zawór EGR może być albo otwarty, albo zamknięty – ilość spalin dostarczanych do układu dolotowego silnika nie jest w żaden sposób kontrolowana.
- Sposób ciągły (płynny). W tym przypadku o tym, ile spalin dostanie się w danym momencie do komory spalania, decyduje sterownik silnika zamontowany w pojeździe. Pozwala to na precyzyjną kontrolę parametrów spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Jeżeli za funkcjonowanie zaworu EGR odpowiada sterownik, to zawór nie jest otwarty przez cały okres użytkowania samochodu – pozostaje zamknięty m.in. na biegu jałowym i w przypadku pełnego obciążenia silnika.
Dlaczego w samochodach montuje się zawór EGR?
Z technicznego punktu widzenia można powiedzieć, że zawór EGR przechwytuje część spalin. Trzeba jednak pamiętać, że to cel pośredni – układ recyrkulacji spalin ma na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji, które powstają w trakcie pracy silnika. W tym przypadku mowa o wspomnianych już tlenkach azotu, czyli gazach o ostrym zapachu i brunatnym zabarwieniu. Dlaczego tlenki azotu są tak szkodliwe, że konieczne jest ograniczanie ich ilości w powietrzu?
Tlenki azotu odpowiadają za smog i kwaśne deszcze. Pod pierwszym określeniem kryje się zanieczyszczenie powietrza różnymi czynnikami – choćby chemicznymi i biologicznymi. Co ważne jednak, zanieczyszczenie powietrza tlenkami azotu jest szczególnie niebezpieczne – mają one dużo bardziej niekorzystny wpływ na organizm niż np. tlenek węgla. Wiadomo, że ekspozycja na te związki może powodować choroby m.in. układu oddechowego, w tym astmę.
Uwaga!
Jakie są najczęstsze awarie zaworu EGR?
Zanieczyszczenie zaworu EGR i uszkodzenie układu, który steruje pracą zaworu EGR – to dwie najczęściej diagnozowane awarie zaworu recyrkulacji spalin. Tej pierwszej usterce zasadniczo łatwo zapobiec, gdy zawór EGR jest regularnie oczyszczany z zanieczyszczeń lub wymieniany. Kłopot jednak w tym, że czyszczenie zaworu EGR nie jest praktykowane. A to oznacza, że prędzej czy później, ale każdy kierowca spotyka się z symptomami wskazującymi na awarię zaworu EGR.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
W starszych pojazdach awarie zaworu recyrkulacji spalin są spowodowane głównie zanieczyszczeniami. Ma to związek ze sposobem działania starszych zaworów – dostarczają one spaliny do kolektora dolotowego w sposób zero-jedynkowy (za pracę zaworu EGR nie odpowiada sterownik silnika – jak ma to miejsce w nowszych autach).
Jak rozpoznać problemy z zaworem EGR?
Co się dzieje, gdy zawór EGR nie pracuje prawidłowo, a do komory spalania nie dociera odpowiednia ilość spalin? Objawy, które mogą wskazywać na problem z zaworem EGR:
- Zapalenie się kontrolki „Check Engine”. Ten symptom nie jest jednak charakterystyczny – może wskazywać również na wiele innych usterek. Kontrolka pojawia się, gdy zawór EGR zablokuje się w pozycji zamkniętej.
- Spadek mocy silnika – stały lub okresowy. Ma to związek ze wspomnianym zanieczyszczeniem kolektora dolotowego.
- Czarny dym z rury wydechowej. To objaw, który pojawia się wyłącznie w autach z silnikiem Diesla.
- Gaśnięcie silnika na wolnych obrotach. Może to wskazywać, że zawór EGR nie domyka się i do komory spalania silnika na biegu jałowym dostają się spaliny.
Awaria EGR – wymiana czy czyszczenie zaworu EGR?
Gdy symptomy wskazują, że zawór EGR nie pracuje prawidłowo, pojawia się pytanie, co dalej – czy należy wymienić zawór EGR, czy też wystarczy zlecić jego wyczyszczenie. Co zalecają specjaliści? Jak się okazuje, najczęściej konieczna jest wymiana zaworu EGR. Powodem jest stan tego elementu – jest on z reguły zbyt mocno zniszczony, aby czyszczenie przyniosło pożądany skutek. Stanie się tak, gdy zawór EGR nie był poddawany przeglądom.
Chociaż uszkodzony zawór EGR można wymienić, to pojawia się kilka problemów, które trzeba mieć na uwadze. O czym mowa? Wymiana zaworu EGR:
- Jest kosztowna. Za oryginalny zawór EGR trzeba zapłacić od 1000 zł do nawet kilku tysięcy złotych. A do tego dochodzi jeszcze koszt robocizny.
- Nie gwarantuje, że w przyszłości problem się nie powtórzy. Ponownej awarii EGR można próbować zapobiec, ale po zamontowaniu zamiennika nawet regularne czyszczenie może nie przynieść oczekiwanego rezultatu.
- Może okazać się nietrafna. Niekiedy objawy mogą wskazywać na usterkę EGR, ale finalnie okazuje się, że problemem jest inny komponent pojazdu.
Uwaga!
Czy warto zaślepiać zawór EGR?
Specjaliści nie zalecają zaślepienia zaworu EGR. Podobnie sceptycznie wypowiadają się na temat innych rozwiązań mających na celu modyfikację działania układu recyrkulacji spalin – należą do nich wyłączenie zaworu EGR i usunięcie zaworu EGR. Takie pomysły nie są przypadkowe. Skoro zawór EGR jest problematyczny, to niektórzy właściciele aut starają się zapobiec wystąpieniu ewentualnych kłopotów – zaślepienie zaworu EGR postrzegają jako dobre rozwiązanie.
Trzeba pamiętać, że ingerencja w układ EGR ma zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje. Gdy mowa o korzyściach, to kierowcy, którzy zdecydowali się na takie rozwiązanie, najczęściej wskazują na niższe spalanie. Ale modyfikacje powodują też przekroczenie norm emisji spalin. A to może skończyć się źle – właściciel auta może otrzymać mandat, pojawić mogą się też trudności z przejściem badania technicznego.
Spróbuj tego
Czy zepsuty zawór EGR może być naprawiony z ubezpieczenia?
Awaria zaworu EGR nie zostanie usunięta z ubezpieczenia AC, jeżeli została ona spowodowana zabrudzeniami. Co innego jednak, gdy doszło np. do pęknięcia zaworu EGR podczas kolizji. Wówczas właściciel ubezpieczonego pojazdu może oczywiście liczyć, że firma ubezpieczeniowa pokryje koszt wymiany tego elementu.
Co z innymi ubezpieczeniami? Część kierowców może uważać, że rozwiązaniem jest ubezpieczenie assistance lub ubezpieczenie auta od awarii. Czy rzeczywiście tak jest? Co warto wiedzieć:
- Ubezpieczenie assistance. Ta polisa rzeczywiście może pomóc, jeżeli do awarii układu EGR dojdzie w trasie. Podstawową usługą oferowaną w ramach assistance jest holowanie pojazdu. Jeżeli zatem kierowca kupi assistance zapewniające holowanie po awarii, auto zostanie odholowane do najbliższego warsztatu lub na parking.
- Ubezpieczenie od awarii samochodu. Chociaż nazwa wskazuje, że kierowca otrzyma pomoc w razie awarii, to jednak nawet rozbudowane warianty tego produktu ubezpieczeniowego nie przewidują naprawy awarii zaworu EGR, do której doszło w związku z jego nieprawidłową eksploatacją. Usunąć można np. awarię nadajnika NOx czy układu sterowania nadajnika NOx.
Wniosek? Aktualna oferta ubezpieczeń nie przewiduje naprawy uszkodzonego zaworu EGR na koszt firmy ubezpieczeniowej. To jeszcze jeden powód, dla którego warto pamiętać o regularnym czyszczeniu lub wymianie zaworu EGR.
Podsumowanie
- Zawór EGR jest elementem układu recyrkulacji spalin. W taki układ wyposażony jest niemal każdy silnik stosowany we współczesnych autach.
- Zawór EGR odpowiada za proces recyrkulacji spalin – wprowadzanie spalin do układu dolotowego silnika.
- Dzięki wyposażaniu aut w układ EGR, koncerny motoryzacyjne mogą spełnić normy emisji spalin, które są coraz bardziej rygorystyczne.
- Emisja tlenków azotu (NOx) jest wyższa w przypadku aut z silnikami Diesla, co ma związek z tym, że w komorze spalania takiego silnika panuje wyższa temperatura i ciśnienie.
- Jeżeli dojdzie do uszkodzenia zaworu EGR, kierowca może spróbować naprawić ten element lub go wymienić. Niestety, jest to kosztowne.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawór EGR
Jak często powinno mieć miejsce czyszczenie zaworu EGR?
Regularne czyszczenie zaworu EGR może uchronić go przed awarią, a zatem również przed koniecznością jego wymiany. Według specjalistów ten element układu recyrkulacji spalin powinien być oczyszczany co 60-80 tys. km.
Jakie elementy wchodzą w skład układu EGR?
Zawór EGR nie jest jedynym elementem układu recyrkulacji spalin – tworzyć mogą go też chłodnica EGR czy bypass. Zadaniem chłodnicy EGR jest schłodzenie spalin trafiających do układu dolotowego, a bypass jest wykorzystywany, gdy obniżenie temperatury spalin nie jest konieczne.
Czy zawór EGR to dziś standardowy element samochodów?
Tak, zawór EGR jest standardem – nie stosuje się go w naprawdę niewielu samochodach (i najczęściej są to auta luksusowe, sportowe). Powodem tak powszechnego używania zaworów EGR są wyśrubowane normy emisji spalin, o których muszą pamiętać producenci pojazdów.
Czy można jeździć z uszkodzonym układem EGR?
Nie jest to wskazane. W samochodzie z silnikiem Diesla może pojawić się nieprzyjemny dym, istnieje też ryzyko, że auto będzie gasnąć. Inaczej mówiąc, istnieje niebezpieczeństwo, że niesprawny elementy przyczyni się do kolizji lub wypadku.
Czy czyszczenie zaworu EGR chroni przed jego uszkodzeniem?
Czyszczenie zaworu EGR jest rekomendowane, aby wydłużyć żywotność tego elementu. Jednak taki zabieg nie stanowi gwarancji, że po pewnym czasie nie będzie konieczności zastąpienia tego komponentu nowym – zawór wciąż może się zepsuć.