
Koszty eksploatacji są głównym argumentem przemawiającym za zakupem elektryka, szczególnie po podwyżkach cen paliw w połowie 2022 r. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego i o ile taniej wychodzi niż tankowanie samochodu spalinowego?
- Ładowanie elektryka – jak się to odbywa?
- Jaki sposób ładowania wybrać i ile one kosztują?
- Ładowanie samochodu elektrycznego ze zwykłego gniazdka
- Ładowanie samochodu elektrycznego wallboxem
- Ładowanie samochodu elektrycznego ogólnodostępnymi, szybkimi ładowarkami
- Koszt ładowania samochodu elektrycznego – prądem stałym AC
- Koszt ładowania samochodu elektrycznego – prądem stałym DC <150 kW
- Koszt ładowania samochodu elektrycznego – ładowanie prądem stałym HPC ≥ 150 kW
- Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Porównanie kosztów
- Dodatkowe koszty dla właścicieli samochodów elektrycznych
- Jak obniżyć koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu i na stacji?
- Czy warto kupić auto elektryczne?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ładowania samochodu elektrycznego
- Źródła
W 2024 roku zarejestrowano w Polsce 16 563 samochodów elektrycznych (BEV i PHEV) – jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Choć jest to wynik o 3% niższy niż rok wcześniej, wiele wskazuje na to, że problem jest przejściowy i wynika m.in. z wyłączenia leasingobiorców z osób uprawnionych do dotacji na samochód elektryczny z programu „Mój Elektryk”.
Eksperci SAMAR-u prognozują, że do końca 2030 roku po polskich drogach ma poruszać się do 697 tys. osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych. Wynik ten jest osiągalny, jeśli uwzględnić, że obecnie po polskich drogach porusza się 157 362 pojazdów BEV i PHEV (stan na marzec 2025 r.). Motorem napędowym dla zmian najbliższym czasie może stać się chociażby to, że Unia Europejska planuje wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikiem spalinowym od 2035 roku. W związku z tym w niedługim czasie osoby stawiające na nowe pojazdy mogą mieć do dyspozycji tylko jedną opcję: samochód elektryczny.
Zastanawiasz się nad przesiadką z silnika spalinowego na opcję przyjaźniejszą środowisku? Przekonaj się, czy okaże się równie przyjazna dla Twojego portfela. Dowiedz się, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, a także wyniosą Cię pozostałe koszty eksploatacyjne związane z tym typem pojazdu.
Ładowanie elektryka – jak się to odbywa?
Ładowanie auta elektrycznego można porównać do przekazywania energii elektrycznej do akumulatora samochodowego czy nawet telefonu komórkowego. Ich baterie są jednak znacznie bardziej pojemne, dlatego do ich naładowania potrzebne jest więcej prądu.
Aby naładować samochód elektryczny, należy podłączyć go do sieci z prądem przemiennym (AC) lub stałym (DC). W tym pierwszym przypadku masz do dyspozycji kilka opcji. Jedną z najłatwiej dostępnych, a przy tym najtańszych, jest korzystanie z domowego gniazdka. Trzeba jednak mieć świadomość, że proces ładowania trwa w tym przypadku długo – nawet kilkanaście godzin. Prąd przemienny może pochodzić również z domowej instalacji lub wallboxa. We wszystkich tych przypadkach energia elektryczna może być pozyskiwana z publicznej sieci albo z własnej instalacji fotowoltaicznej – co znacznie obniży koszt ładowania auta elektrycznego.
Alternatywą dla tego rozwiązania jest korzystanie z ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania. Tutaj jednak mowa już o niego wyższych kosztach, bo musisz zapłacić albo za pojedynczy cykl ładowania, albo za miesięczny abonament w danej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Jeśli więc zastanawiasz się nad zakupem takiego pojazdu, zwróć uwagę w szczególności na to, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w zależności od tego, z jakiej metody zamierzasz korzystać. Konkretne stawki i przykładowe obliczenia znajdziesz poniżej.
Jaki sposób ładowania wybrać i ile one kosztują?
To, jaki sposób ładowana elektryka wybierzesz, warto uzależnić nie tylko od ceny korzystania z poszczególnych rozwiązań, ale także od wygody oraz Twoich indywidualnych możliwości. Przykładowo, jeśli mieszkasz w bloku i nie dysponujesz własnym garażem, instalacja szybkiej domowej ładowarki będzie niewykonalna. Pozostaje Ci korzystanie z publicznych stacji.
Warto również mieć świadomość, że każda metoda ładowania wymaga poniesienia nieco innego kosztu. Podczas planowania zakupu takiego pojazdu należy zweryfikować swoje możliwości. Trzeba także uwzględnić, że infrastruktura przystosowana do zasilania elektryków jest w Polsce wciąż w fazie rozwoju. Jeśli więc liczysz na to, że będziesz korzystać wyłącznie z ogólnodostępnych stacji, weź pod uwagę, że w niektórych regionach może ich być zbyt mało, by używanie samochodu było komfortowe.
Zobacz, z czym wiąże się każda z dostępnych i ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, w zależności od tego, na co się zdecydujesz.
Ładowanie samochodu elektrycznego ze zwykłego gniazdka
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu to podstawowy wybór większości właścicieli pojazdów elektrycznych. Ważne jest to, aby korzystać z najlepszej taryfy za energię w domu, aby koszt był jak najniższy. Pamiętaj, że zostanie on wliczony w Twoje rachunki za prąd elektryczny, więc te z pewnością wzrosną. Jeśli chcesz wiedzieć, ile zapłacisz za zasilanie elektryka, sprawdź:
- cenę jednej kilowatogodziny – zwykle jest to kilkadziesiąt groszy, ale wszystko zależy od konkretnego operatora oraz wybranej taryfy,
- pojemność samochodowej baterii – średnia wartość to 100 kWh, choć limity w tym zakresie ciągle rosną i obecnie możesz spotkać się z bateriami nawet do 205 kWh.
Zaletą ładowania z gniazdka jest to, że jest to ogólnodostępne i skorzystać z niego może każdy. Wadą natomiast jest bardzo długi czas ładowania, nawet do 18 godzin. Zanim kupisz i przeprowadzisz rejestrację samochodu elektrycznego, warto więc obliczyć, ile czasu zajmie Ci ładowanie go w domu.
Zrobisz to bardzo łatwo, dzieląc pojemność baterii przez moc ładowania gniazda, z którego zamierzasz korzystać. Sytuacja jest korzystniejsza, jeśli Twoja domowa instalacja jest wyposażona w tak zwaną „siłę”, czyli przewód trójfazowy. W takim przypadku możesz korzystać z szybkiej ładowarki.
Ładowanie samochodu elektrycznego wallboxem
Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego w tym przypadku? Jest ono znacznie krótsze niż w przypadku domowego gniazdka. W zależności od modelu auta, czyli pojemności jego baterii, może zająć od 1 godziny wzwyż. Jest to zatem jedna z najwygodniejszych opcji. Jej wadą jest natomiast konieczność przerobienia domowej instalacji, szczególnie jeśli nie jest ona wyposażona w przewód trójfazowy. Jednorazowa cena za taką przeróbkę może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych – a to znacząco podwyższa koszt ładowania auta elektrycznego.
Takie ładowarki zwykle instaluje się w garażach. Prognozuje się, że w przyszłości na ich montaż będzie można otrzymać rządową dotację (obecnie jest to dostępne tylko w przypadku budowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla elektryków). Na razie jednak koszt instalacji należy ponieść z własnej kieszeni.
Cena energii jest w tym przypadku taka sama jak podczas ładowania auta z domowego gniazdka. Różni się jedynie czas, po którym bateria jest pełna – jest nawet kilkukrotnie krótszy, co oznacza znacznie niższy koszt ładowania samochodu elektrycznego.
Ładowanie samochodu elektrycznego ogólnodostępnymi, szybkimi ładowarkami
To także bardzo popularne rozwiązanie. Publiczne ładowarki pojawiają się w wielu miejscach, choć cały czas trzeba mieć na uwadze, że nie jest ich bardzo dużo. W całej Polsce znajduje się około 9342 stacji ładowania (stan na marzec 2025) – jak donosi portal Rynek Elektryczny. Jeśli jednak mieszkasz poza dużym miastem lub dużo podróżujesz, możesz mieć kłopot, aby znaleźć taki punkt na swojej trasie – a przynajmniej taki, który okaże się wolny na czas wystarczający do podładowania baterii.
Biorąc pod uwagę przeciętne zużycie energii podczas jazdy, jest to wciąż znacznie niższy wydatek niż w przypadku aut spalinowych, jednak nie jest on zupełnie nieodczuwalny. Koszt ładowania samochodu elektrycznego w takich miejscach jest uzależniony od cenników poszczególnych dostawców. 1 kWh kosztuje zwykle od 1,50 do 3,50 zł. Zobacz podsumowanie średnich cen w marcu 2025 r.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego – prądem stałym AC
Sieć stacji ładowania pojazdów | Średnia cena (zł/kWh) |
---|---|
Horyzont EV | 1,60 |
Tauron | 1,75 |
Polenergia eMobility | 1,78 |
Eleport | 1,78 |
Lidl | 1,85 |
Greenway | 1,95 |
ORLEN | 1,95 |
GO+EAUTO | 1,95 |
Budimex Mobility | 2,46 |
Powerdot | 2,48 |
Źródło: https://www.evklub.pl/newsfeed/ranking-cen-adowania-marzec-2025 |
Koszt ładowania samochodu elektrycznego – prądem stałym DC <150 kW
Sieć stacji ładowania pojazdów | Średnia cena (zł/kWh) |
---|---|
Tesla | 1,90 |
Tauron | 2,32 |
Horyzont EV | 2,34 |
LIDL | 2,4 |
GO+EAUTO | 2,45 |
Polenergia eMobility | 2,48 |
Eleport | 2,48 |
Budimex Mobility | 2,58 |
ORLEN | 2,89 |
Shell Recharge | 3,00 |
Powerdot | 3,14 |
Greenway | 3,15 |
Źródło: https://www.evklub.pl/newsfeed/ranking-cen-adowania-marzec-2025 |
Koszt ładowania samochodu elektrycznego – ładowanie prądem stałym HPC ≥ 150 kW
Sieć stacji ładowania pojazdów | Średnia cena (zł/kWh) |
---|---|
Ekoen | 1,49 |
Tesla | 1,90 |
Horyzont EV | 2,34 |
Polenergia eMobility | 2,48 |
Shell Recharge | 3,00 |
Powerdot | 3,14 |
Greenway | 3,15 |
ORLEN | 3,19 |
IONITY | 3,5 |
Źródło: https://www.evklub.pl/newsfeed/ranking-cen-adowania-marzec-2025 |
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Porównanie kosztów
Skoro już znasz jednostkowy koszt ładowania samochodu elektrycznego, przyjrzyj się temu, ile może Cię to kosztować w długiej perspektywie. Zapoznaj się z poniższą tabelą, w której porównaliśmy szacunkowe ceny, przyjmując następujące założenia:
- do zestawienia włączyliśmy najniższe stawki za naładowanie samochodu elektrycznego w ogólnodostępnych ładowarkach różnego typu (stan na marzec 2025 r.),
- to, ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego ze zwykłego gniazdka, obliczyliśmy na podstawie aktualnych taryf Tauronu (stan na marzec 2025 r.),
- obliczenia wykonaliśmy dla Tesli Model Y, która okazała się najczęściej wybieranych samochodem elektrycznym w 2024 roku. Jej deklarowane zużycie energii to 78,1 kWh,
- ten samochód elektryczny może przejechać na jednym ładowaniu od 393 km do 528 km, w zależności od stylu i warunków jazdy. Zużycie energii wzrośnie również przy dużym obciążeniu i niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Wyniki prezentują się następująco.
Sposób ładowania | Stawka jednostkowa (zł/kWh) | Koszt ładowania od 0 do 100% | Koszt ładowania od 20 do 80% |
---|---|---|---|
Ładowanie na stacji AC | 1,60 (Horyzont EV) | 124,96 zł | 74,97 zł |
Ładowanie na stacji DC <150 kW | 1,90 (Tesla) | 148,39 zł | 89,03 zł |
Ładowanie na stacji HPC ≥ 150 kW | 1,49 (Ekoen) | 116,36 zł | 69,81 zł |
Ładowanie w domu – taryfa G11 | 0,7774 zł | 60,71 zł | 36,42 zł |
Ładowanie w domu – taryfa G12 | 0,8819 (dzień) 0,5744 (noc) | 68,87 zł (dzień) 44,86 zł (noc) | 41,32 zł (dzień) 26,91 zł (noc) |
Ładowanie w domu – taryfa G12w | 1,0443 (dzień) 0,5744 (noc) | 81,55 zł (dzień) 44,86 zł (noc) | 48,93 zł (dzień) 26,91 zł (noc) |
Ładowanie w domu – taryfa G13 | 0,8303 (przedpołudnie) 1,1820 (popołudnie) 0,6384 (pozostałe godziny) | 64,84 zł (przedpołudnie) 92,31 zł (popołudnie) 49,85 zł (pozostałe godziny) | 38,90 zł (przedpołudnie) 55,38 zł (popołudnie) 29,91 zł (pozostałe godziny) |
Źródło: Opracowanie własne. |
Dodatkowe koszty dla właścicieli samochodów elektrycznych
To, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego, to jeszcze nie wszystko. Większość kosztów eksploatacyjnych plasuje się na podobnym poziomie. Właściciele elektryków mogą jednak liczyć na preferencyjne warunki przy zakupie ubezpieczenia OC. Pojazdy z napędem elektrycznym okazują się bowiem najtańsze do ubezpieczenia, a w I kwartale 2025 roku płacili za to średnio 552 zł. Dla porównania, w przypadku pozostałych rodzajów paliwa średnie ceny OC wyniosły:
- benzyna – 654 zł,
- benzyna+gaz – 705 zł,
- diesel – 717 zł,
- hybryda – 723 zł.
Warto też wziąć pod uwagę to, że pojazdy elektryczne psują się rzadziej niż spalinowe – na co wskazują dane z raportu ADAC, niemieckiego automobilklubu o ugruntowanej pozycji na rynku. W 2024 wskaźnik awaryjności dla elektryków wyniósł 3,8 na 1 000 wezwań, a dla aut z silnikiem spalinowym 9,4.
Jak obniżyć koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu i na stacji?
Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym wydaje Ci się wysoki? W jego obniżeniu mogą Ci pomóc m.in. poniższe sposoby:
- zmiana taryfy u dostawcy prądu na taką o przystępniejszych cenach energii elektrycznej, np. w nocy, gdy to właśnie wtedy najczęściej ładujesz samochód,
- rezygnacja z krótkiego czasu ładowania (ładowanie DC o dużej mocy) na rzecz niższej ceny (ładowanie AC),
- jak najczęstsze korzystanie z ładowarki domowej, która najczęściej okazuje się tańsza od publicznej,
- inwestycja w fotowoltaikę, by jeszcze bardziej obniżyć ceny energii na zasilanie pojazdu,
- rozważenie możliwości ładowania w abonamencie, co wychodzi znacznie taniej od pojedynczych sesji,
- zmniejszenie kosztu przejechania autem na jednym ładowaniu, np. poprzez stosowanie się do zasad ecodrivingu.
Czy warto kupić auto elektryczne?
To, czy samochód elektryczny sprawdzi się w Twoim przypadku, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim warto uwzględnić sposób eksploatacji takiego pojazdu. Jeśli jeździsz głównie po mieście, a do tego masz możliwość zainstalowania wallboxa w swoim garażu i korzystasz z zielonego prądu z własnej fotowoltaiki, jesteś w bardzo korzystnym położeniu. W takim przypadku elektryk może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Jeśli natomiast dużo podróżujesz, na przykład służbowo, auto na prąd może nie spełnić Twoich oczekiwań. Sieć stacji ładowania wciąż nie jest na tyle rozbudowana, by zapewnić wygodny dostęp wszystkim zainteresowanym, a ceny ładowania samochodu elektrycznego poza domem bywają stosunkowo wysokie.
Podczas podejmowania decyzji zakupowej, weź także pod uwagę, gdzie masz zamiar ładować swój samochód oraz jakie opłaty się z tym wiążą. Pamiętaj także, że do kosztów eksploatacyjnych należy doliczyć ewentualną wymianę baterii elektrycznej w pojeździe. Jej cena jest spora, jednak żywotność może wynosić nawet kilkanaście lat. Zwróć więc na to uwagę szczególnie wówczas, gdy interesują Cię używane samochodu elektryczne.
Ubezpieczenie samochodu elektrycznego i inne formalności związane z jego zakupem są analogiczne do tych, których trzeba dopełnić, kupując auto spalinowe. Kierowcy elektryków mogą jednak liczyć na przywileje, na przykład możliwość jazdy buspasem czy darmowe parkowanie w płatnych strefach.
Wiele osób może odstraszać cena samochodu elektrycznego, która jest relatywnie wyższa w porównaniu do samochodu spalinowego. Niemniej jednak ostatnie wzrosty cen paliw skłoniły wiele osób do zakupu auta na prąd.
Podsumowanie
- Koszt ładowania elektryka zależy od szeregu różnych czynników, w tym od pojemności akumulatora, sposobu użytkowania pojazdu i tego, czy ładowanie odbywa się w krótkim czasie czy potrzeba na to kilkunastu godzin.
- Do najpopularniejszych metod zaliczają się ładowanie samochodu elektrycznego w domu (z gniazdka lub wallboxa) oraz na ogólnodostępnych stacjach ładowania w przestrzeni publicznej.
- Właściciele elektryków mogą liczyć na niższe koszty eksploatacji, m.in. ze względu na tańsze OC i mniejszą awaryjność niż w przypadku samochodu spalinowego.
- Możesz obniżyć cenę ładowania samochodu elektrycznego na kilka sposobów. Przykładowo, możesz zrezygnować z szybkiego ładowania DC na rzecz AC, które jest tańsze, lub wykupić pakiet abonamentowy na danej stacji ładowania. W przypadku zasilania samochodu elektrycznego w domu rozważ np, wybór tańszej taryfy energetycznej.
- W wybranych lokalizacjach możesz spotkać się darmowym punktami ładowania lub takimi, które oferują niższe ceny po spełnieniu określonych warunków. Trzeba jednak liczyć się z tym, jest ich niewiele, a do tego bywają bardzo oblegane.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ładowania samochodu elektrycznego
Jakie są metody ładowania auta elektrycznego?
Do najczęściej wykorzystywanych należy ładowanie z gniazdka elektrycznego, używanie domowej szybkiej ładowarki (tak zwanego wallboxa) oraz korzystanie z publicznych stacji ładowania.
Jaki jest koszt każdej z metod?
Koszt ładowania auta z domowego gniazdka i szybką domową ładowarką zależy od cennika operatora, czyli ceny za 1 kWh. Zwykle jest to kilkadziesiąt groszy. Korzystanie z publicznych stacji kosztuje przeważnie od 1,50 do 3,50 za 1 kWh.
Co jeszcze wchodzi w zakres kosztów eksploatacyjnych samochodu elektrycznego?
Koszt ewentualnych napraw i wymiany części eksploatacyjnych (choć zużywają się one wolniej niż w autach spalinowych). Po wielu latach użytkowania elektryka należy także wymienić w nim baterie, która jest dość droga.
Źródła
https://www.samar.pl/rynek-w-liczbach/rejestracje-samochodow-elektrycznych-2024-2025
https://www.samar.pl/wiadomosci/co-szosty-nowy-samochod-bedzie-elektryczny-2025
https://www.rynekelektryczny.pl/infrastruktura-ladowania-pojazdow-elektrycznych/
https://www.evklub.pl/newsfeed/ranking-cen-adowania-marzec-2025
https://www.tauron.pl/dla-domu/prad/taryfa-sprzedawcy
https://www-adac-de.translate.goog/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp