Regeneracja turbosprężarki. Co warto wiedzieć?

Wycieki oleju, hałasy, mocne dymienie, świecąca się na desce rozdzielczej kontrolka wskazująca na awarię silnika i wreszcie spadek mocy – to typowe symptomy uszkodzenia turbosprężarki. Ekonomicznym sposobem na usunięcie usterki jest regeneracja turbosprężarki, przy czym nie zawsze będzie ona możliwa.

Zasadniczo żywotność turbosprężarki jest zbieżna z żywotnością pojazdu – ten podzespół powinien służyć bezawaryjnie przez cały okres użytkowania samochodu. Tyle teorii, bo w praktyce lista warsztatów zajmujących się regeneracją turbosprężarek jest długa. I to najlepiej świadczy o tym, że problemy z turbosprężarką wcale nie są tak rzadkie, jak mogłoby się wydawać.

Czemu w pojazdach montuje się turbosprężarkę?

Turbosprężarka to element powszechnie montowany we współczesnych pojazdach – odpowiada on za zwiększenie mocy silnika i tym samym poprawę osiągów samochodu. Ten podzespół wpływa też korzystnie na ilość zużywanego paliwa – zmniejsza on spalanie, przy czym nie ma to dużego przełożenia na koszty eksploatacyjne. Ale to nie wszystkie przyczyny popularności tego rozwiązania.

Uwzględnianie turbosprężarek w projektach nowych pojazdów wymuszają na koncernach motoryzacyjnych przepisy – mowa tu o regulacjach dotyczących emisji spalin. Turbosprężarki redukują emisję spalin, gdyż ich obecność pozwala m.in. zwiększyć stopień sprężenia powietrza dostającego się do komory spalania silnika.

Uwaga!

Jeszcze do niedawna turbosprężarki były elementem charakterystycznym dla samochodów z silnikiem Diesla. Współcześnie jednak montowane są one również w pojazdach z silnikiem benzynowym. Po turbosprężarki sięgają również producenci m.in. maszyn rolniczych.

Kiedy możliwa jest regeneracja turbosprężarki?

Dobra wiadomość jest taka, że większość awarii turbosprężarek można usunąć w ramach usługi regeneracji. Będzie tak choćby wówczas, gdy doszło do uszkodzenia łożysk. Zniszczenie łożysk powoduje szereg innych problemów – dojść może m.in. do pęknięcia wirnika turbiny czy uszkodzenia koła kompresji. W tych przypadkach specjaliści będą w stanie pomóc.

Mimo że regeneracja turbiny jest możliwa, to nie zawsze jest to uzasadnione. Jeżeli doszło np. do uszkodzenia obudowy tego komponentu czy jego rdzenia, to warsztat odmówi wykonania usługi. W tej sytuacji jedyną możliwością będzie wymiana podzespołu na nowy. Niekiedy naprawa może okazać się po prostu nieopłacalna – jej koszt będzie wyższy niż cena nowej turbosprężarki.

Jak krok po kroku przebiega regeneracja turbosprężarki?

Proces regeneracji turbosprężarki jest wieloetapowy. Jeżeli przyjrzeć się pracy specjalisty, to łatwo można wyodrębnić kilka etapów prac remontowych. W pewnym uproszczeniu regeneracja turbosprężarki przebiega następująco:

  1. Demontaż i rozebranie turbosprężarki. Aby ocenić stan turbosprężarki, trzeba ją usunąć z pojazdu i następnie rozmontować. O ile demontaż to sprawa dość prosta, o tyle rozebranie turbosprężarki wymaga już doświadczenia i uwagi – problemem mogą okazać się choćby zapieczone śruby.
  2. Czyszczenie podzespołów turbosprężarki. Elementy, które nie będą podlegać wymianie, muszą zostać wyczyszczone. W tym celu w warsztatach zajmujących się regeneracją turbosprężarek wykorzystuje się myjki ciśnieniowe lub ultradźwiękowe, które nie powodują uszkodzeń mechanicznych.
  3. Regeneracja turbo. Specjaliści wymieniają nie tylko te elementy turbosprężarki, które ewidentnie tego wymagają – wymianie podlegają również zarysowane elementy, np. czop wirnika. Wszystko po to, aby zregenerowany podzespół jak najdłużej działał niezawodnie.
  4. Wyważenie wirnika turbosprężarki. Proces regeneracji nie kończy się na wymianie uszkodzonych elementów – trzeba jeszcze wyważyć wirnik turbosprężarki. Pominięcie tego kroku może spowodować, że niewielkie różnice w rozłożeniu masy doprowadzą do kolejnej awarii.
  5. Złożenie i doważanie turbosprężarki. W tym kroku specjalista składa turbosprężarkę w całość. Następnie cały podzespół ponownie trafia na wyważarkę. To ostatnia czynność wykonywana w firmie zajmującej się regeneracją turbosprężarek – później trafia ona do klienta lub warsztatu, w którym jest montowana w aucie.

Co przemawia za regeneracją turbosprężarki zamiast za jej wymianą?

Powodem, dla którego właściciele samochodów decydują się na remont turbosprężarki zamiast jej wymiany, są kwestie finansowe – regeneracja może być tańsza. Najczęściej zakup nowej turbosprężarki i koszty jej montażu kilkukrotnie przekraczają wydatek na jej remont. Żywność nowego i regenerowanego podzespołu jest z kolei zbliżona.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Ile kosztuje remont turbosprężarki? Regeneracja turbosprężarki to koszt ok. 300 zł, bez względu na markę pojazdu. Do tej kwoty trzeba jeszcze doliczyć cenę potrzebnych części. W praktyce jednak koszt remontu turbosprężarki nie powinien przekroczyć kwoty 1000 zł. Cenę można nieznacznie obniżyć, jeżeli właściciel auta samodzielnie wymontuje ten podzespół.

Jak wybrać firmę do regeneracji turbosprężarki?

Właściciele samochodów osobowych mają spory wybór, gdy mowa o firmach zajmujących się regeneracją turbosprężarek. Jak się upewnić, że pracownicy wybranego warsztatu na pewno mają właściwe kompetencje, aby naprawić ten podzespół? Oto 7 kluczowych kwestii:

  1. Specjalizacja. Warsztat powinien zajmować się wyłącznie regeneracją turbosprężarek – lepiej omijać firmy, które zajmują się „wszystkim”.
  2. Certyfikaty i narzędzia renomowanych marek. Informacji na ten temat warto poszukać na stronie internetowej warsztatu.
  3. Rekomendacje. Dużo powiedzieć mogą opinie dotychczasowych klientów warsztatu i dlatego warto się z nimi zapoznać.
  4. Oryginalne części. Warto sprawdzić, czy warsztat na pewno korzysta z oryginalnych części zamiennych. Zwiększy to szanse, że turbosprężarka będzie działać prawidłowo.
  5. Gwarancja. Dobre warsztaty udzielają na swoje usługi gwarancji. Najczęściej wynosi ona 12 lub 24 miesiące.
  6. Brak limitu kilometrów. Istotne jest również to, aby z gwarancji można było skorzystać bez względu na liczbę przejechanych w ciągu roku kilometrów.
  7. Możliwość wysyłki turbosprężarki kurierem. Ta opcja powinna zainteresować kierowców, którzy nie mają warsztatu regenerującego turbosprężarki w pobliżu miejsca zamieszkania.

Czy ubezpieczenia komunikacyjne obejmują turbosprężarkę?

Oferta ubezpieczeń skierowanych do właścicieli samochodów jest szeroka. Ponieważ naprawa czy wymiana turbosprężarki jest kosztowna, to rodzi się dość naturalne pytanie: czy można kupić ubezpieczenie na wypadek problemów z tym podzespołem? Tak – turbosprężarka to jeden z podzespołów, które są objęte ubezpieczeniem od awarii (gwarancja na samochody używane).

Uwaga!

Ubezpieczenie od awarii (przedłużona gwarancja na samochody używane) to produkt dostępny w ofertach m.in. firm GetHelp i Autoprotect. To polisy, których nie kupisz za pośrednictwem kalkulatora OC/AC.

Chociaż turbosprężarka może zostać objęta ubezpieczeniem, to trzeba pamiętać, że nie w każdej sytuacji można liczyć na odszkodowanie. Przykładowo w OWU (Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia) polisy GetHelp można przeczytać, że gwarancja nie obejmuje:

  • Awarii w wyniku działania siły wyższej. Z gwarancji nie można skorzystać, jeżeli awarię turbosprężarki spowodował np. opad gradu.
  • Awarii spowodowanych nieprzestrzeganiem zaleceń producenta. Brak wymiany oleju czy ignorowanie kontrolek ostrzegawczych poskutkuje niemożnością skorzystania z gwarancji.
  • Awarii, do których doszło w okresie braku ważnego badania technicznego. Wówczas podmiot udzielający gwarancji nie ma pewności, że auto było sprawne w momencie wystąpienia usterki.

Przydadzą się również ubezpieczenia komunikacyjne – autocasco i assistance. Z polisy AC można naprawić uszkodzenie turbosprężarki, do którego doszło w wyniku działań osoby trzeciej czy sił natury. Z kolei assistance przyda się, gdy objawy wskazujące na nieprawidłowe działanie turbosprężarki pojawią się w trasie (daleko od domu).

Jak dbać o turbosprężarkę?

Wiele awarii jest konsekwencją zaniedbań, jakich dopuścił się właściciel auta. Nie inaczej jest w przypadku turbosprężarki. Zaniechanie regularnej kontroli poziomu oleju czy jego wymiany może doprowadzić do pojawienia się objawów wskazujących na problemy z turbosprężarką. Podobnie sytuacja prezentuje się w przypadku zużytego filtra powietrza.

Dbanie o turbosprężarkę sprowadza się do:

  • Regularnej wymiany oleju i filtrów w samochodzie. W przypadku oleju należy jeszcze pamiętać o kontroli jego poziomu.
  • Uruchamiania i gaszenia silnika zgodnie z pewnymi zasadami. Mowa o tym, że lepiej unikać wysokich obrotów (pompa potrzebuje czasu, aby rozprowadzić olej) oraz odczekać chwilę przed zgaszeniem silnika na postoju (wirnik sprężarki musi mieć czas, aby wyhamować).
  • Reagowania, gdy pojawią się niepokojące objawy. Kontynuowanie jazdy nie jest wskazane, bo problem może się pogłębić.

Podsumowanie

  • Regeneracja turbosprężarki jest możliwa w przypadku większości najczęściej stwierdzanych awarii, np. gdy doszło do uszkodzenia łożysk.
  • Naprawa turbosprężarki jest wieloetapowa. Proces ten wymaga wiedzy, doświadczenia i przede wszystkim specjalistycznych narzędzi.
  • Regeneracja turbosprężarki to rozwiązanie uzasadnione ekonomiczne – remont tego podzespołu jest tańszy niż jego wymiana.
  • Ze zregenerowaną turbosprężarką można przejechać 100-300 tys. km. Żywotność zregenerowanej turbosprężarki nie odbiega od żywotności nowego elementu.
  • Wybierając warsztat, uwagę warto zwrócić m.in. na jego renomę, doświadczenie pracowników oraz cenę usługi.
  • Kierowcy, którzy obawiają się problemów z turbosprężarką, mogą kupić gwarancję na używany pojazd oraz polisy AC i assistance.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czym jest regeneracja turbosprężarki?

    Naprawę lub remont turbosprężarki określa się terminem „regeneracja turbosprężarki”. Regeneracja zakłada wymianę zużytych elementów na nowe. Co ważne, montowane części muszą być nowe i najlepiej, aby pochodziły ze sprawdzonego źródła – od renomowanego producenta części do turbosprężarek.

  2. Czy możliwa jest samodzielna regeneracja turbosprężarki?

    W teorii tak, w praktyce jednak nie jego to rekomendowane rozwiązanie. Powód jest prosty – potrzebna jest do tego wiedza, a także narzędzia (np. wyważarka). Osobom bez doświadczenia łatwo popełnić błędy, które będą skutkować koniecznością zakupu i montażu nowej turbosprężarki. A to oznacza już o wiele wyższe koszty.

  3. Co opłaca się bardziej: regeneracja czy wymiana turbosprężarki?

    Ekonomicznie bardziej opłaca się regeneracja – to tańsza usługa niż wymiana turbosprężarki na nową. Również pod względem rezultatu remont turbosprężarki wypada korzystnie – jeżeli zostanie on przeprowadzony przez osobę z doświadczeniem, a właściciel zadba o konserwację pojazdu, na zregenerowanej turbinie można przejechać od 100 do 300 tys. km.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments