
Nawet niegroźna stłuczka parkingowa wywołuje stres, a wówczas łatwo o błędy, które mogą spowodować opóźnienie w wypłacie odszkodowania. Z myślą właśnie o takich sytuacjach powstała aplikacja „Na wypadek”. Niestety, już od kilku lat jest ona niedostępna dla kierowców. Dlaczego? I jak działała aplikacja „Na wypadek”?
- Czym była aplikacja UFG „Na wypadek”?
- Jakie funkcje miała aplikacja UFG „Na wypadek”?
- Funkcja „Kolizja”
- Funkcja „Sprawdź polisę OC pojazdu”
- Funkcja „Mój profil”
- Funkcja „Udokumentowane zdarzenia”
- Funkcja „Sprawdź reprezentanta ds. roszczeń”
- Komu była dedykowana aplikacja UFG „Na wypadek”?
- Dlaczego aplikacja UFG „Na wypadek” została wyłączona?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) – to właśnie ta instytucja przygotowała aplikację „Na wypadek”. Powody były dwa – współcześnie niemal każdy kierowca ma smartfona, a po drogach wciąż porusza się wiele nieubezpieczonych pojazdów. W zamyśle aplikacja miała pomóc kierowcom w trudnych sytuacjach, czyli choćby po kolizji. Jednocześnie została ona wyposażona w funkcje ułatwiające zarządzanie pojazdami.
Czym była aplikacja UFG „Na wypadek”?
Jak wskazuje nazwa, aplikacja „Na wypadek” została stworzona przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) i miała służyć kierowcom, którzy zostali poszkodowani w kolizji drogowej. Aż do momentu jej wyłączenia była udostępniana bezpłatnie – pobrać mógł ją każdy kierowca posiadający smartfona z oprogramowaniem Android lub iOS. Mógł, gdyż obecnie aplikacja „Na wypadek” nie jest już dostępna.
Aplikacja mobilna UFG „Na wypadek” była też rozszerzeniem innej aplikacji UFG – „UFG Baza”. Dzięki temu posiadała ona dodatkowe funkcjonalności. Za jej pośrednictwem można było m.in. sprawdzić, czy konkretny pojazd na dany dzień posiadał aktualną polisę OC.
Uwaga!
Jakie funkcje miała aplikacja UFG „Na wypadek”?
Aplikacja UFG „Na wypadek” miała pięć funkcji (pierwotnie posiadała jedną więcej). Chociaż każda z nich miała nieco odmienne zadanie, to wszystkie stanowiły wsparcie dla osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Wspomniane funkcje to: Mój profil, Kolizja, Udokumentowane zdarzenia, Sprawdź polisę OC pojazdu i Sprawdź reprezentanta ds. roszczeń.
Funkcja „Kolizja”
Była to główna funkcjonalność aplikacji UFG. W 14 krokach przeprowadzała ona uczestnika kolizji przez proces dokumentowania szkód. W aplikacji można było m.in. zapisać dane sprawcy, dodać dokumentację zdjęciową prezentującą skutki kolizji i na schemacie pojazdu określić, które elementy uległy uszkodzeniu. Możliwe było też dodanie notatki głosowej.
Funkcja „Kolizja” zapewniała poszkodowanemu kierowcy kompleksową pomoc – nie musiał się on obawiać, że firma ubezpieczeniowa nie wypłaci świadczenia ze względu na niepełne dane. Dodatkowo z poziomu aplikacji – po uzupełnieniu wszystkich pól – można było przekazać zgłoszenie bezpośrednio do firmy ubezpieczeniowej. Było to spore ułatwienie i oszczędność czasu.
Funkcja „Sprawdź polisę OC pojazdu”
Wielu kierowców ma świadomość, że po kolizji opłaca im się przyznać do winy i spisać oświadczenie – to spora oszczędność czasu. Aby jednak ta ścieżka była dostępna, sprawca kolizji musi mieć aktualne ubezpieczenie. Dzięki zainstalowanej w telefonie aplikacji od UFG kierowca nie musiał polegać na słowie sprawcy zdarzenia – mógł sprawdzić, czy pojazd sprawcy był ubezpieczony. Służyła do tego funkcja „Sprawdź polisę OC pojazdu”.
Sprawdzenie polisy OC pojazdu było możliwe na dwa sposoby:
- Użytkownik skanował kod QR znajdujący się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Po zmianie przepisów (czyli zniesieniu obowiązku wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego) ta funkcja okazała się praktycznie nieużywana.
- Użytkownik wpisywał numer rejestracyjny lub numer VIN pojazdu i określał, na który dzień chciał dokonać sprawdzenia. Jeżeli pojazd był ubezpieczony, wyświetlany był numer polisy i dane firmy ubezpieczeniowej.
Funkcja „Mój profil”
Zakładka „Mój profil” przeznaczona była na informacje o posiadanych kategoriach prawa jazdy (w tym dacie ważności dokumentu) i pojazdach. Aby wprowadzić dane samochodów, wystarczyło użyć ikony znajdującej się w górnym prawym rogu ekranu.
Dane o posiadanym aucie (lub autach) mogły zostać wprowadzone automatycznie. Jeżeli użytkownik nie chciał wpisywać poszczególnych informacji, mógł zeskanować kod QR widniejący na dowodzie rejestracyjnym samochodu.
Funkcja „Udokumentowane zdarzenia”
Jeżeli w przeszłości kierowca uczestniczył w kolizji i niezbędne informacje zgromadził właśnie w aplikacji UFG, to wybierając „Udokumentowane zdarzenia”, otrzymywał do nich wgląd. W tej części aplikacji znajdowały się: sprawy zamknięte, sprawy przekazane do firmy ubezpieczeniowej i sprawy wszystkie.
Przykład
Funkcja „Sprawdź reprezentanta ds. roszczeń”
Aplikacja UFG „Na wypadek” pozwalała też szybko sprawdzić reprezentanta do spraw roszczeń. Kim jest reprezentant i jaką pełni funkcję? To pełnomocnik działającej na polskim rynku firmy ubezpieczeniowej, który jest upoważniony do likwidacji szkody w jej imieniu za granicą.
Po uruchomieniu tej funkcji użytkownikowi była wyświetlana lista firm ubezpieczeniowych działających w Polsce. Po wybraniu jednej z nich określał on jeszcze kraj i datę. W odpowiedzi otrzymywał nazwę pełnomocnika, jego dane adresowe, numer do kontaktu telefonicznego i adres e-mail.
Do czego służyły poszczególne funkcje aplikacji UFG „Na wypadek”? | |
---|---|
„Kolizja” | Kompleksowo (w 14 punktach) przeprowadzała przez proces dokumentacji i likwidacji szkody |
„Sprawdź polisę OC pojazdu” | Polisę OC innego pojazdu można było sprawdzić na dwa sposoby: 1) skanując kod QR znajdujący się w dowodzie rejestracyjnym 2) wpisując wymagane dane |
„Mój profil” | Gromadziła informacje o: 1) kategoriach prawa jazdy 2) posiadanych samochodach |
„Udokumentowane zdarzenia” | Były to informacje o zdarzeniach (przekazanych do ubezpieczyciela i zamkniętych), w których kierowca brał udział |
„Sprawdź reprezentanta ds. roszczeń” | Pozwalała sprawdzić nazwę i dane kontaktowe pełnomocnika ubezpieczyciela do likwidacji szkód za granicą |
Komu była dedykowana aplikacja UFG „Na wypadek”?
Z aplikacji UFG „Na wypadek” mógł korzystać każdy właściciel samochodu czy kierowca. Jednocześnie UFG wskazywał dwie grupy kierowców, którym korzystanie z aplikacji miało przynieść najwięcej korzyści – byli to:
- Kierowcy poszkodowani w kolizji czy wypadku. Aplikacja UFG „Na wypadek” przeprowadza przez cały proces dokumentowania szkody. Jeżeli doszło do wypadku, aplikacja służyła również wsparciem – wskazywała choćby, w jakiej kolejności należy zawiadomić służby i przypominała o konieczności pozostania na miejscu zdarzenia.
- Kierowcy, którzy posiadali więcej niż jedno auto. Po wprowadzeniu informacji o pojazdach aplikacja przypominała o terminie wykonania kolejnego badania technicznego i konieczności zakupu ubezpieczenia OC. To, na ile dni wcześniej właściciel otrzymywał powiadomienie zarówno o zbliżającym się terminie badania technicznego, jak i kończącej się polisie, określał samodzielnie w ustawieniach.
Dlaczego aplikacja UFG „Na wypadek” została wyłączona?
Jako powód wyłączenia aplikacji „Na wypadek” UFG podało sposób jej wykorzystywania przez kierowców – korzystali oni z niej głównie po to, aby sprawdzić, czy sprawca kolizji poruszał się ubezpieczonym pojazdem. To z kolei było poboczne, a nie główne zadanie aplikacji – główną funkcją była zakładka „Kolizja”, która służyła do dokumentowania przebiegu i skutków kolizji drogowej.
Chociaż aplikacja „Na wypadek” nie jest już dostępna, to warto pamiętać, że kierowcy wciąż mogą korzystać z innych stworzonych z myślą o nich narzędziach. Niekomercyjnym i najbardziej rozpowszechnionym narzędziem jest „Historia Pojazdu”. To usługa dostępna online, która daje wgląd w dość szczegółowe informacje o pojeździe. Dane te mogą być przydatne m.in. dla osoby, która planuje zakup używanego auta.
Podsumowanie
- Aplikacja „Na wypadek” była aplikacją uruchomioną przez UFG, która miała pomóc kierowcy poszkodowanemu w wypadku komunikacyjnym.
- Początkowo aplikacja „Na wypadek” miała 6 funkcji, później ich liczba została zmniejszona do 5. Główną funkcją była „Kolizja”.
- Funkcja „Kolizja” pomagała w zgromadzeniu wszystkich niezbędnych do wypłaty odszkodowania danych – krok po kroku przeprowadzała przez proces dokumentowania zdarzenia.
- UFG zakończył projekt – aplikacja została wyłączona 31 grudnia 2022 r. i aktualnie nie jest już dostępna dla kierowców.
- Za pomocą aplikacji UFG można było też sprawdzić, czy sprawca wyrządził szkodę ubezpieczonym pojazdem.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy UFG planuje uruchomić inną aplikację dla kierowców?
Aktualnie na portalu UFG nie ma żadnego komunikatu, który wskazywałby na taki zamiar. Stąd też kierowcy powinni przewozić w samochodowym schowku wzór oświadczenia sprawcy kolizji drogowej. W razie kolizji taki wzór pomoże dokładnie opisać zdarzenie, pozwoli też zebrać wszystkie dane niezbędne do wypłaty odszkodowania.
Jak w razie kolizji sprawdzić, czy sprawca porusza się ubezpieczonym autem?
Z pomocą przychodzi portal UFG. Na stronie głównej portalu UFG dostępne jest narzędzie, za pomocą którego można szybko sprawdzić, czy auto jest ubezpieczone. Użytkownik nie musi zakładać konta i się logować – podać trzeba tylko numer rejestracyjny samochodu lub jego numer VIN.
Skąd można było pobrać aplikację „Na wypadek”?
Aplikacja „Na wypadek” była dostępna w markecie aplikacji App Store i Sklep Play. Po jej pobraniu użytkownik musiał zdefiniować co najmniej 4-cyfrowy kod PIN. Zabezpieczenie kodem PIN było uzasadnione – w aplikacji gromadzony był szereg danych, w tym dane wrażliwe (np. sprawcy wypadku).
Jak użytkownicy oceniali aplikację „Na wypadek”?
O dość niskiej popularności aplikacji „Na wypadek” świadczyć mogą opinie użytkowników – w Google Play średnia ocen wynosiła 3,8 na 5. Z kolei w markecie App Store ocena była jeszcze niższa – 1,8 na 5. Zwłaszcza w ostatnich miesiącach 2024 r. użytkownicy wskazywali, że kolejne funkcjonalności aplikacji nie działają poprawnie.