Konie mechaniczne (KM) to parametr, który mówi o tym, jaką moc ma serce auta, czyli silnik. W języku technicznym jednostki mocy określa się w kilowatach – kW. Wyjaśniamy, jak przeliczyć kilowaty na konie mechaniczne (KM) i jakie znaczenie ma moc silników dla towarzystw ubezpieczeniowych.
- Dlaczego moc silnika jest określana przez producenta w kW?
- Czym są konie mechaniczne (KM)?
- Jak przeliczać kW na KM? Kalkulator mocy silnika
- Przelicznik kW na KM (od 50 kW do 320 kW)
- Czy liczba koni mechanicznych w silniku ma znaczenie?
- Czy moc silnika ma wpływ na wysokość składki OC?
- Chcesz precyzyjnie sprawdzić, jaką moc ma silnik? Wybierz się do hamowni
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Dlaczego moc silnika jest określana przez producenta w kW?
Moc silnika jest określana w kilowatach, ponieważ wat jest w mechanice znormalizowaną jednostką używaną do określenia mocy każdej maszyny – a więc także samochodu. W przypadku silników spalinowych używa się jednostki podanej w kilowatach [kW].
Przelicznik kW na waty to: 1 kW = 1000 W
Uwaga!
Czym są konie mechaniczne (KM)?
Koń mechaniczny został opracowany w Niemczech, na wzór anglosaskiego konia parowego. Wówczas, aby móc podać moc maszyny, należało ją porównać do innego znanego środka lokomocji, czyli żywego konia.
Uwaga!
Swego czasu koń mechaniczny funkcjonował w Europie w użyciu urzędowym. Kilowat najpierw przyjęła za oficjalną jednostkę Europejska Wspólnota Gospodarcza (1972 r.), a następnie Unia Europejska (w latach 90.). Producenci aut chętnie posługują się koniem mechanicznym, ponieważ pokazuje on wyższe wartości w porównaniu do kilowatów oraz innych jednostek, gdy podaje się moc silnika.
Jak przeliczać kW na KM? Kalkulator mocy silnika
Po wprowadzeniu układu SI, czyli Międzynarodowego Układu Jednostek Miar, przy określaniu mocy silników spalinowych i elektrycznych, konia mechanicznego zastąpił kilowat. Ponieważ konie mechaniczne są w powszechnym użyciu, warto wiedzieć jak przeliczyć moc silnika, a dokładnie kilowaty [kW] na konie mechaniczne [KM] i odwrotnie – KM na kW.
Jak przeliczać kW na KM? Należy wiedzieć, że:
- 1 KM jest równy 0,74 kW
- 1 kW jest równy 1,36 KM.
Oznacza to, że np. silnik o mocy 100 kW ma 136 KM, a ten o mocy 200 kW – 272 KM. Przy przeliczeniu kW na KM pomocne są dostępne w Internecie kalkulatory. Czy jednak trzeba koniecznie po nie sięgać? Raczej nie, bo znacznie szybciej będzie przemnożyć podręcznym kalkulatorem (np. w telefonie) liczbę kilowatów przez 1,36. Tym sposobem dowiemy się, jaka jest moc silnika naszego samochodu liczona w koniach mechanicznych. Osoby, które chcą uzyskać gotową odpowiedź, mogą sprawdzić gotowy przelicznik mocy silnika (tabela poniżej).
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Przelicznik kW na KM (od 50 kW do 320 kW)
kW / KM | kW / KM | kW / KM |
---|---|---|
50 / 68 | 141 / 192 | 232 / 316 |
51 / 69 | 142 / 193 | 233 / 317 |
52 / 71 | 143 / 194 | 234 / 318 |
53 / 72 | 144 / 196 | 235 / 320 |
54 / 73 | 145 / 197 | 236 / 321 |
55 / 75 | 146 / 199 | 237 / 322 |
56 / 76 | 147 / 200 | 238 / 324 |
57 / 78 | 148 / 201 | 239 / 325 |
58 / 79 | 149 / 203 | 240 / 326 |
59 / 80 | 150 / 204 | 241 / 328 |
60 / 82 | 151 / 205 | 242 / 329 |
61 / 83 | 152 / 207 | 243 / 330 |
62 / 84 | 153 / 208 | 244 / 332 |
63 /86 | 154 / 209 | 245 / 333 |
64 / 87 | 155 / 211 | 246 / 335 |
65 / 88 | 156 / 212 | 247 / 336 |
66 / 90 | 157 / 214 | 248 / 337 |
67 / 91 | 158 / 215 | 249 / 339 |
68 / 92 | 159 / 216 | 250 / 340 |
69 / 94 | 160 / 218 | 251 / 341 |
70 / 95 | 161 / 219 | 252 / 343 |
71 / 97 | 162 / 220 | 253 / 344 |
72 / 98 | 163 / 222 | 254 / 345 |
73 / 99 | 164 / 223 | 255 / 347 |
74 / 101 | 165 / 224 | 256 / 348 |
75 / 102 | 166 / 226 | 257 / 350 |
76 / 103 | 167 / 227 | 258 / 351 |
77 / 105 | 168 / 228 | 259 / 352 |
78 / 106 | 169 / 230 | 260 / 354 |
79 / 107 | 170 / 231 | 261 / 355 |
80 / 109 | 171 / 233 | 262 / 356 |
81 / 110 | 172 / 234 | 263 / 358 |
82 / 112 | 173 / 235 | 264 / 359 |
83 / 113 | 174 / 237 | 265 / 360 |
84 / 114 | 175 / 238 | 266 / 362 |
85 / 116 | 176 / 239 | 267 / 363 |
86 / 117 | 177 / 241 | 268 / 364 |
87 / 118 | 178 / 242 | 269 / 366 |
88 / 120 | 179 / 243 | 270 / 367 |
89 / 121 | 180 / 245 | 271 / 369 |
90 / 122 | 181 / 246 | 272 / 370 |
91 / 124 | 182 / 248 | 273 / 371 |
92 / 125 | 183 / 249 | 274 / 373 |
93 / 126 | 184 / 250 | 275 / 374 |
94 / 128 | 185 / 252 | 276 / 375 |
95 / 129 | 186 / 253 | 277 / 377 |
96 / 131 | 187 / 254 | 278 / 378 |
97 / 132 | 188 / 256 | 279 / 379 |
98 / 133 | 189 / 257 | 280 / 381 |
99 / 135 | 190 / 258 | 281 / 382 |
100 / 136 | 191 / 260 | 282 / 384 |
101 / 137 | 192 / 261 | 283 / 385 |
102 / 198 | 193 / 262 | 284 / 386 |
103 / 140 | 194 / 264 | 285 / 388 |
104 / 141 | 195 / 265 | 286 / 389 |
105 / 143 | 196 / 267 | 287 / 390 |
106 / 144 | 197 / 268 | 288 / 392 |
107 / 146 | 198 / 269 | 289 / 393 |
108 / 147 | 199 / 271 | 290 / 394 |
109 / 148 | 200 / 272 | 291 / 396 |
110 /150 | 201 / 273 | 292 / 397 |
111 / 151 | 202 / 275 | 293 / 398 |
112 / 152 | 203 / 276 | 294 / 400 |
113 / 154 | 204 / 277 | 295 / 401 |
114 / 155 | 205 / 279 | 296 / 403 |
115 / 156 | 206 / 280 | 297 / 404 |
116 / 158 | 207 / 282 | 298 / 405 |
117 / 159 | 208 / 283 | 299 / 407 |
118 / 160 | 209 / 284 | 300 / 408 |
119 / 162 | 210 / 286 | 301 / 409 |
120 / 163 | 211 / 287 | 302 / 411 |
121 / 165 | 212 / 288 | 303 / 412 |
122 / 166 | 213 / 290 | 304 / 413 |
123 / 167 | 214 / 291 | 305 / 415 |
124 / 169 | 215 / 292 | 306 / 416 |
125 / 170 | 216 / 294 | 307 / 418 |
126 / 171 | 217 / 295 | 308 / 419 |
127 / 173 | 218 / 296 | 309 / 420 |
128 / 174 | 219 / 298 | 310 / 422 |
129 / 175 | 220 / 299 | 311 / 423 |
130 / 177 | 221 / 301 | 312 / 424 |
131 / 178 | 222 / 302 | 313 / 426 |
132 / 180 | 223 / 303 | 314 / 427 |
133 / 181 | 224 / 305 | 315 / 428 |
134 / 182 | 225 / 306 | 316 / 430 |
135 / 184 | 226 / 307 | 317 / 431 |
136 / 185 | 227 / 309 | 318 / 432 |
137 / 186 | 228 / 310 | 319 / 434 |
138 / 188 | 229 / 311 | 320 / 435 |
139 / 189 | 230 / 313 | |
140 / 190 | 231 / 314 |
Czy liczba koni mechanicznych w silniku ma znaczenie?
Liczba koni mechanicznych to kluczowy parametr, na który zwraca się uwagę przy zakupie auta. Konie mechaniczne określają moc silnika, co jest dla nabywcy samochodu jedną z najważniejszych informacji na temat tego, jakie osiągi może mieć pojazd. To właśnie liczba KM mówi o dynamice silnika, możliwościach przyspieszania i maksymalnej możliwej do rozwinięcia prędkości. Jednym słowem – im więcej koni mechanicznych, tym szybsze i bardziej dynamiczne auto.
Czy moc silnika ma wpływ na wysokość składki OC?
Towarzystwa ubezpieczeniowe ustalają wysokość składki OC na podstawie oceny ryzyka udziału danego auta w kolizji. Ważna jest więc nie tylko osoba kierowcy, czyli jego doświadczenie za kółkiem i wiek, ale również parametry samochodu. Jednymi z najważniejszych są pojemność i moc silnika.
Uwaga!
Za straty wyrządzone przez ubezpieczony samochód płaci towarzystwo ubezpieczeniowe, dlatego właściciele aut z silnikami o dużej mocy i pojemności najczęściej muszą zapłacić znacznie wyższą składkę OC. Co to konkretnie oznacza?
Przykładowo, w III kwartale 2024 roku dopłata do ubezpieczenia OC samochodu z silnikiem o pojemności 5,1 l lub większym w porównaniu z pojemnością do 1 litra wynosiła średnio aż 54%
Chcesz precyzyjnie sprawdzić, jaką moc ma silnik? Wybierz się do hamowni
Choć informację o mocy silnika znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, jest jeszcze jeden sposób, by dowiedzieć się, ile koni mechanicznych faktycznie znajduje się pod maską. W tym celu warto wybrać się do hamowni. W tym miejscu, przy pomocy specjalnego sprzętu do pomiaru silnika, specjaliści są w stanie dokładnie określić jego możliwości. Dowiesz się przede wszystkim, jaka jest moc i moment obrotowy Twojego auta.
Podczas wizyty w hamowni możesz sprawdzić również:
- ciśnienie doładowania,
- przepływ i temperaturę powietrza zasysanego,
- prędkość obrotową,
- kąt wyprzedzenia zapłonu.
Badanie w hamowni należy zrobić obowiązkowo, gdy planujesz podnieść moc swojego auta. Warto jednak wybrać się tam nie tylko wtedy. Wizyta w tym miejscu może pomóc zdiagnozować całkiem sporo usterek – również tych mniej typowych.
Podsumowanie
- Choć oficjalnie moc silnika określa się w kilowatach, mechanicy i miłośnicy motoryzacji posługują się z reguły inną jednostką, czyli koniem mechanicznym.
- Przelicznik kW na KM nie jest skomplikowany – wystarczy przemnożyć liczbę kilowatów przez 1,36
- Kilowaty i konie mechaniczne określają moc silnika. Dla nabywcy samochodu jest to jeden z najważniejszych parametrów, który pozwala ocenić osiągi auta.
- Pojemność i moc silnika ma duży wpływ na wysokość składki OC. Z reguły, im jest ona większa, tym więcej trzeba zapłacić za obowiązkowe ubezpieczenie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
1 kilowat ile to koni mechanicznych?
1 kilowat jest równy 1,36 KM
Ile to 10 kW na KM?
10 kW to w przeliczeniu 13,60 KM. Przyjmuje się, że 1 KM jest równy 0,74 kW, a 1 kW jest równy 1,36 KM. W szybkim przeliczaniu kilowatów na konie mechaniczne pomocne są internetowe kalkulatory.
Ile wat ma 1 kW?
W przypadku silników spalinowych używa się jednostki wat podanej w kilowatach [kW]. Jeden kilowat to 1000 watów.
Co to jest kW (kilowat)?
Wat jest znormalizowaną jednostką mocy każdej maszyny. Kilowat należy do układu SI (ang.: System of units of measurements) – Międzynarodowego Układu Jednostek Miar, obowiązującego w Polsce od 1966 r. i bazującego na systemie metrycznym.
Po co korzystać z kalkulatora kW na KM?
Kilowaty są oficjalną, urzędową jednostką mocy. Przeliczanie ich na konie mechaniczne ma charakter wyłącznie praktyczny – w branży motoryzacyjnej i wśród pasjonatów czterech kółek jest to po prostu bardziej popularny sposób opisywania mocy silnika.
Jakie jednostki mocy silnika można przeliczyć w internetowych kalkulatorach?
W Internecie możesz przeliczyć kW na KM. W prosty sposób sprawdzisz również inne jednostki mocy, takie jak HP (koń parowy), BHP (brake horse power), PS (pferdestärke) czy MW (megawat). Zwróć uwagę, że PS i HP to te same jednostki (PS pochodzi z języka niemieckiego). Warto także wiedzieć, czym jest moc BHP. Najprościej mówiąc, jest to moc uzyskana na hamowni, czyli bez strat na wale, oporów toczenia, najczęściej bez osprzętu, itp.).