Spaliny samochodowe są jednym z istotnych czynników, które odpowiadają za zanieczyszczenie powietrza w miastach. To z kolei mobilizuje zarówno ustawodawców, jak i koncerny motoryzacyjne do wyposażania aut w rozwiązania, które ograniczą emisję spalin. Dobrym przykładem jest system start stop – spotkasz go w każdym nowszym aucie. Jak działa system start stop?
- Na czym polega system start stop?
- Jak działa system start stop?
- Jakie korzyści daje system start stop?
- Jakie wady ma system start stop?
- Czy system start stop niszczy silnik?
- Jak wyłączyć system start stop?
- Dlaczego nie działa system start stop?
- Jakie mity narosły wokół systemu start stop?
- 1. System start stop zwiększa zużycie paliwa – mit
- 2. Start stop nie przyczynia się do obniżenia emisji CO2 – mit
- 3. Start stop potrzebuje czasu na uruchomienie, a to niebezpieczne – mit
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
O tym, czy w danym pojeździe został zamontowany system start stop, kierowca może się przekonać, hamując – po zatrzymaniu się dojdzie do automatycznego wyłączenia silnika. Niestety, nie każdy kierowca jest zwolennikiem systemu start stop – niektórzy mają o nim zdecydowanie negatywne zdanie. Dlaczego?
Na czym polega system start stop?
Jak wskazuje nazwa, system start stop to elektroniczny układ odpowiadający za włączenie i wyłączenie silnika, gdy kierowca stoi na czerwonym świetle lub w korku – a zatem podczas krótszych lub dłuższych postojów. Chociaż rozwiązanie to nie jest rynkową nowością (w autach pojawiło się w latach 70. ubiegłego wieku), to nie każdy kierowca miał możliwość je przetestować – mowa tu o użytkownikach starszych pojazdów.
Od 2015 r. w system start stop wyposażone jest każde auto opuszczające fabrykę. Producenci montują to rozwiązanie w pojazdach z zarówno manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów – mimo że nie każdemu kierowcy system ten odpowiada.
Uwaga!
Jak działa system start stop?
Sposób działania systemu start stop jest prosty – ma on za zadanie automatycznie wyłączyć i następnie włączyć silnik. W zależności od rodzaju skrzyni biegów zamontowanej w pojeździe proces ten przebiega następująco:
- Manualna skrzynia biegów. W autach z ręczną skrzynią biegów kierowca hamuje, zatrzymuje się, a następnie wrzuca luz (pozostawia silnik na biegu jałowym) – wówczas też dochodzi do chwilowego wyłączenia silnika. Gdy kierowca użyje pedału sprzęgła, silnik zostanie uruchomiony.
- Automatyczna skrzynia biegów. Wciśnięcie pedału hamulca spowoduje aktywowanie systemu start stop. Ponowny rozruch silnika będzie miał miejsce, gdy nastąpi zwolnienie hamulca przez kierowcę.
Jakie korzyści daje system start stop?
Kierowców do korzystania z systemu start stop przekonać mogą oszczędności na paliwie. Nie są one jednak duże – to zaledwie od 1 do 3 proc. Większe (bo dochodzące do 10 proc.) oszczędności na paliwie mogą zaobserwować kierowcy, którzy poruszają się samochodem wyłącznie po mieście. Powód jest prosty: to właśnie w jeździe miejskiej samochody są zatrzymywane co chwilę – mowa o sygnalizacji świetlnej i korkach.
Chociaż kierowców do korzystania z systemu start stop skłonić może niższe zużycie paliwa, to z perspektywy producentów wyposażanie aut w to rozwiązanie prezentuje się nieco inaczej – auta z systemem start stop spełniają normy emisji spalin. A trzeba pamiętać, że normy Euro są sukcesywnie zaostrzane – na koncernach motoryzacyjnych wymusza się poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą zredukować emisję m.in. dwutlenku węgla.
Jest jeszcze jedna korzyść z automatycznego wyłączania silnika na każdym postoju – mowa o zmniejszeniu poziomu generowanego hałasu. Zanieczyszczenie hałasem to również poważny problem w miastach. Gdy kierowca zatrzymuje samochód, a silnik zostaje automatycznie wyłączony, poziom hałasu jest niższy.
Trzy podstawowe korzyści z systemu start stop:
- Obniżenie zużycia paliwa
- Zmniejszenie emisji spalin
- Cichsze samochody
Jakie wady ma system start stop?
Oszczędność paliwa nie wszystkich kierowców przekonuje do systemu start stop. Powodem są jego wady. Dwie najczęściej wspominane wady systemu start stop to: koszty napraw samochodów ze start stopem i niższy komfort jazdy – mowa o problemach z klimatyzacją. Czy rzeczywiście jest się czym martwić?
Jeżeli chodzi o koszty napraw, to rzeczywiście mogą one być wyższe. W autach ze start stopem wykorzystuje się mocniejsze komponenty. Niestety, nie zawsze oznacza to, że ich żywotność będzie dłuższa. Gdyby doszło do awarii, właściciel samochodu może spodziewać się wyższego rachunku za części i robociznę. W praktyce może to oznaczać, że z oszczędności wygenerowanych na paliwie niewiele zostanie.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Nie każdy kierowca, który korzystał z samochodu z systemem start stop, ma dobre doświadczenia – niektórzy skarżą się na niższy komfort podróży. Ma to związek choćby z gorzej działającą klimatyzacją. Otóż klimatyzacja nie działa tak dobrze, jak mogłaby, gdy start stop jest aktywny. Problem ten jest zauważalny szczególnie w gorące dni.
Dwie główne wady aut z systemem start stop:
- Droższe części zamienne
- Niższy komfort użytkowania pojazdu
Czy system start stop niszczy silnik?
W kontekście wad systemu start stop często wymieniana jest kwestia silnika, turbosprężarki i akumulatora. Czy system start stop ma negatywny wpływ na silnik? Niekoniecznie – zwłaszcza w nowych pojazdach. Powód jest prosty – nowoczesne auta są lepiej przygotowane do technologii start stop. Co to oznacza? System zaczyna działać dopiero wówczas, gdy jednostka napędowa się rozgrzeje. Dodatkowo samochód jest wyposażony w rozwiązania mające chronić m.in. turbosprężarkę.
Przykład
Jak wyłączyć system start stop?
Chociaż funkcja start stop ma chronić środowisko przed zanieczyszczeniami i sprawić, że pojazd będzie spalał mniej paliwa, to doświadczeni kierowcy zgłaszają pewne uwagi do jej działania. Niektórzy podkreślają, że uruchomienie systemu start stop jest niezauważalne tylko w autach wyposażonych w silniki o małej pojemności – w pozostałych samochodach moment wyłączenia i włączenia silnika jest wyraźnie wyczuwalny. I stąd też często pojawia się pytanie, jak wyłączyć system start stop?
Okazuje się, że jest to proste – aby dezaktywować start stop, wystarczy tylko wcisnąć przycisk znajdujący się na desce rozdzielczej. Nie jest to jednak rozwiązanie trwałe – ponowne uruchomienie silnika spowoduje aktywację systemu odpowiadającego za włączanie i wyłączanie silnika. Inaczej mówiąc, przycisk trzeba wciskać przed każdym wyruszeniem w trasę. Może to być irytujące.
Uwaga!
Dlaczego nie działa system start stop?
W autach ze start stopem – podobnie jak w samochodach bez tego systemu – mają miejsca awarie. Jednak nie tylko usterka może spowodować, że system nie będzie działać. Warto pamiętać, że system start stop może się nie uruchomić, gdy silnik nie osiągnął temperatury roboczej lub akumulator nie jest wystarczająco naładowany. W takich sytuacjach system start stop nie będzie kontrolował pracy silnika.
Kierowca użytkujący auto z systemem start stop powinien pamiętać, aby w pierwszej kolejności zawsze samodzielnie spróbować zdiagnozować problem. W przeciwnym razie może się okazać, że bez potrzeby zapłaci za diagnostykę w warsztacie samochodowym.
Jakie mity narosły wokół systemu start stop?
O samochodach ze start stopem narosło wiele mitów. Jeżeli planujesz kupić lub zmienić auto na takie, które jest wyposażone właśnie w system start stop, warto się z nimi zapoznać. Poniżej znajdziesz 3 błędne twierdzenia dotyczące start stop.
1. System start stop zwiększa zużycie paliwa – mit
Wyposażenie samochodu w system start stop nie oznacza zwiększenia zużycia paliwa. Przeciwnie – z przeprowadzonych badań wynika, że dzięki systemowi start stop możliwe jest obniżenie spalania. Wymiar oszczędności jest jednak uzależniony od tego, po jakich drogach (trasach) najczęściej porusza się auto.
2. Start stop nie przyczynia się do obniżenia emisji CO2 – mit
To kolejne błędne stwierdzenie. Badania przeprowadzone w Madrycie potwierdzają, że emisja dwutlenku węgla samochodu z systemem start stop może być niższa o 20 proc. w porównaniu do emisji auta niewyposażonego w tę funkcję. Kierowca, który nie dezaktywuje systemu start stop, może chronić środowisko i powietrze przed nadmiernym zanieczyszczeniem.
3. Start stop potrzebuje czasu na uruchomienie, a to niebezpieczne – mit
Gdy zostanie naciśnięty pedał sprzęgła, silnik jest automatycznie uruchamiany. Zwłaszcza ci kierowcy, którzy korzystają z aut wyposażonych w silnik o mniejszej pojemności, nie zauważają żadnych opóźnień. Oznacza to, że technologia start stop nie ma negatywnego wpływu na bezpieczeństwo kierowcy i podróżujących z nim pasażerów.
Podsumowanie
- System start stop odpowiada za automatyczne wyłączenie i włączenie silnika na każdym postoju – gdy kierowca zatrzymuje się na światłach lub stoi w korku.
- Funkcja start stop sprawdza się szczególnie dobrze w warunkach miejskich. W ten sposób kierowcy mogą też zaoszczędzić pewną ilość paliwa.
- Technologia start stop jest obecna w pojazdach z zarówno manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.
- Test przeprowadzony na dwóch identycznych pojazdach pokazuje, że emisja CO2 auta z systemem start stop jest niższa w porównaniu do samochodu bez tego systemu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy system start stop jest obowiązkowy?
W system start stop zostają wyposażone wszystkie auta, które opuszczają fabryki. I to się nie zmieni. Mimo to kierowca nie musi korzystać z tej funkcji – może ją wyłączyć. Aby całkowicie zrezygnować ze start stop, trzeba jednak odwiedzić warsztat samochodowy.
System start stop a klimatyzacja – co trzeba wiedzieć?
Według producentów aut włączenie systemu start stop nie ma negatywnego wpływu na klimatyzację – będzie ona działać, chociaż niektórzy kierowcy twierdzą, że mniej wydajnie. Podobnie będzie też z podgrzewaniem szyb czy radiem – te urządzenia również będą funkcjonować.
Jak można na stałe wyłączyć start stop?
Wyłączenie start stop na stałe odbywa się m.in. poprzez modyfikację oprogramowania samochodu. Kierowcy, których technologia ta irytuje, powinni skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu – aby przypadkowo nie spowodować usterki.