Metoda kosztorysowa a serwisowa: sposoby likwidacji szkody

Metoda kosztorysowa a serwisowa: sposoby likwidacji szkody

Gdy jako poszkodowany uczestniczyłeś w zdarzeniu drogowym, ubezpieczyciel wypłaci ubezpieczenie, a naprawa zostanie pokryta z polisy kierowcy, który spowodował szkodę. Jednak jakie są sposoby likwidacji szkody? Odszkodowanie finansowe to metoda kosztorysowa, a serwisowa oznacza naprawę auta przez autoryzowany serwis producenta lub współpracujący warsztat. Czym jeszcze się różnią? Dowiedz się więcej!

Sprawca szkody drogowej, który ma wykupione ubezpieczenie OC, nie musi się martwić o samodzielne pokrywanie kosztów naprawy pojazdu poszkodowanego. Likwidacja szkody leży w gestii ubezpieczyciela, a także właściciela auta, który chce przywrócić je do stanu sprzed szkody. Ma dwie opcje do wyboru: metodę serwisową oraz wariant gotówkowy (zwany także kosztorysowym). Sprawdź, jakie są wady i zalety obydwu rozwiązań, jak wygląda likwidacja szkody z OC, a jak z AC oraz dowiedz się, czym jest spotykany w ofertach ubezpieczycieli udział własny.

Jakie są warianty likwidacji szkody z OC sprawcy?

Jeśli będzie mieć miejsce wypadek lub zdarzenie drogowe, w efekcie którego trzeba przeprowadzić naprawę samochodu, a zazwyczaj koszty pokrywane są z OC sprawcy. Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają dwie metody, które pozwalają na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody. Poszkodowany właściciel auta może wybrać, w jaki sposób zostanie przeprowadzona naprawa. Likwidacja szkody może odbywać się:

  • w ramach metody kosztorysowej,
  • poprzez metodę serwisową.

Likwidacja szkody z OC czy AC?

Tak jak wspomnieliśmy, koszty naprawy pokrywa zwykle z OC sprawcy towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym jest on ubezpieczony. Podczas zgłaszania szkody w przypadku jej pokrywania z OC masz możliwość wyboru: czy wybrać metodę kosztorysową, a może zdecydować się na wariant bezgotówkowy. Gdy masz u swojego ubezpieczyciela zagwarantowaną bezpośrednią likwidację szkód, wówczas otrzymasz od niego pieniądze. Nadal jednak szkoda pokrywana jest z udziałem towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy kolizji.

Jeśli oprócz obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej masz także Autocasco, to takie ubezpieczenie działa nieco inaczej w razie konieczności napraw. Już podczas podpisywania umowy ubezpieczenia decydujesz, czy metoda serwisowa jest dla Ciebie odpowiednia, czy może wolisz samodzielnie szukać warsztatu w ramach kosztorysu, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Gdy masz podpisaną umowę na AC z kosztorysowym wariantem likwidacji szkody, w takiej sytuacji nie będziesz mieć możliwości wyboru metody serwisowej. Warto zatem przed zawarciem umowy ubezpieczenia przemyśleć swoją decyzję.

W drugą stronę zmiana powinna być jednak możliwa: gdy wybierzesz wariant warsztatowy, ale z jakiegoś powodu zdecydujesz się na kosztorys naprawy i metodę gotówkową. Wtedy ubezpieczyciel nie powinien robić problemu, gdy jesteś np. umówiony co do naprawy samochodu z zaufanym warsztatem samochodowym.

Zarówno przy umowach na OC, jak i AC można włączyć udział własny. Wynosi on zwykle od kilkuset do tysiąca złotych lub określony wkład procentowy. Choć jest to pewien wydatek, gdy Twoje auto poniesie szkodę, to równocześnie taka opcja przekłada się na niższą składkę. Aby wybrać pakiet, który najbardziej będzie odpowiadać Twoim potrzebom, warto skorzystać z kalkulatora OC i AC. Można także sprawdzić, czy ubezpieczyciele oprócz podstawowej polisy oferują chociażby Assistance czy ubezpieczenie NNW. Nierzadko bowiem uszkodzony pojazd to nie tylko konieczność jego pozostawienia w naprawie, lecz także inne następstwa kolizji: konieczność holowania i auta zastępczego, a czasem także uszczerbek dla kierowcy i pasażerów. Właśnie dlatego warto ubezpieczyć się na okoliczność nieszczęśliwych wypadków i nieoczekiwanych zdarzeń na drodze.

podkreśla Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w kalkulator-oc-ac.auto.pl

Jaki jest mechanizm metody kosztorysowej?

Koszty związane z naprawą samochodu można pokryć poprzez wariant gotówkowy. Wypłata odszkodowania odbywa się wówczas w bezpośrednim rozliczeniu na rachunek poszkodowanego. Koszty naprawy pojazdu warto wcześniej oszacować w porozumieniu z mechanikiem. Osoba prowadząca zaufany warsztat naprawczy powinna pomóc w określeniu, jak duże będą koszty robocizny i ile trzeba będzie zapłacić za części zamienne.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Wysokość odszkodowania może również oszacować rzeczoznawca, zwłaszcza gdy skala

Na czym polega metoda serwisowa?

Metoda serwisowa oznacza naprawę pojazdu w ścisłym porozumieniu z towarzystwem ubezpieczeniowym. Rozliczenie odbywa się bezgotówkowo. Uszkodzony pojazd zostaje naprawiony przez autoryzowany serwis. Miejsce zostaje wybrane przez Ciebie jako poszkodowanego lub przez ubezpieczyciela sprawcy, z którego OC zostaje wypłacone odszkodowanie po szkodzie.

Wyłącznie w ramach metody serwisowej zostanie naprawiony samochód, który został wzięty przez Ciebie w leasing. Metoda kosztorysowa nie jest w takich przypadkach możliwa: naprawę samochodu przeprowadza autoryzowany serwis producenta. Podczas podpisywania umowy leasingu jednym z jej warunków jest przeprowadzanie likwidacji szkody poprzez wariant warsztatowy.

Metoda gotówkowa czy likwidacja szkody w serwisie?

Gdy chcesz naprawić swoje auto, bierzesz pod uwagę kilka najważniejszych aspektów: czas naprawy, jej koszt, a także dodatkowe formalności. Oto wady i zalety obu rozwiązań.

Metoda kosztorysowa: za i przeciw

Gotówkowa metoda likwidacji szkody ma kilka zalet:

  • zwykle szybsza likwidacja szkody,
  • nie trzeba angażować rzeczoznawcy, by oszacował wartość szkody,
  • otrzymasz odszkodowanie, a nie musisz naprawiać samochodu, jeśli uznasz to za nieopłacalne,
  • możliwa korzyść w postaci gotówki, jeśli pojazd uda się naprawić taniej, niż to wynika z kosztorysu.

Przy gotówkowym rozliczeniu są też jednak pewne minusy:

  • nie skorzystasz z tej metody, jeśli wziąłeś auto w leasing,
  • wycena może zostać zakwestionowana przez rzeczoznawcę,
  • procedury mogą się przedłużać w razie sporu z ubezpieczycielem.

Metoda serwisowa: wady i zalety

Druga z metod likwidacji szkody ma kilka przewag względem metody kosztorysowej:

  • wariant warsztatowy oznacza, że nie trzeba się martwić szukaniem mechanika,
  • wszystko odbywa się w bezpośrednim rozliczeniu, więc nie trzeba samodzielnie dopłacać w razie wyższych kosztów niż szacowane,
  • w przypadku wyboru tej metody w umowie polisy AC możesz zmienić opcję i wybrać ostatecznie skorzystanie z innego warsztatu.

Są też niestety wady, które skłaniają do zastanowienia, czy na pewno wybierać metodę serwisową:

  • dłuższa obecność samochodu w naprawie,
  • zwykle wyższe koszty robocizny,
  • niekoniecznie korzystna opcja, gdy rozmiar szkody jest niewielki.

Podsumowanie

  • Aby oszacować szkodę, ubezpieczyciel będzie wymagać zdjęć pojazdu. Jeśli jest konieczne, by rzeczoznawca dokonał oględzin, będzie bazować na systemach Audatex lub EurotaxGlass’s.
  • Metoda serwisowa oznacza przeprowadzenie napraw na terenie warsztatu zwykle wybieranego z listy proponowanej przez ubezpieczyciela. Nie ma wówczas dodatkowego odszkodowania finansowego.
  • Metoda kosztorysowa likwidacji szkody to z kolei wariant, w którym ubezpieczony otrzymuje odszkodowanie, a naprawę auta można przeprowadzić w dowolnym miejscu. Na samochód czeka się zwykle krócej, choć mogą tu pojawić się formalności (ocena przez rzeczoznawcę, naprawa wymagająca większych środków niż otrzymane z odszkodowania).
  • Niezależnie od tego, jak ubezpieczony naprawiał pojazd, jego odszkodowanie lub koszt naprawy auta jest pokrywane przez ubezpieczyciela z OC właściciela samochodu, który spowodował szkodę.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile kosztuje wycena szkody w serwisie?

    Zazwyczaj koszt wyceny szkody przez rzeczoznawcę to kilkaset złotych. Czasem towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają jedynie zdjęć, a oględziny są związane z większym rozmiarem szkody. Warto dodać, że ubezpieczyciel ma 30 dni na decyzję o wypłaceniu odszkodowania lub odmowę.

  2. Co to jest wariant serwisowy?

    Metoda serwisowa likwidacji szkody oznacza, że naprawą samochodu zajmie się bezpośrednio warsztat samochodowy (towarzystwa ubezpieczeniowe współpracują z konkretnymi serwisami). Jest to inaczej metoda bezgotówkowa, ponieważ w ramach odszkodowania nie otrzymasz gotówki, ale jako poszkodowany nie będziesz się martwić o naprawę auta.

  3. Co to jest kosztorysowe rozliczenie szkody?

    Kosztorysowy wariant likwidacji szkody to druga z metod. Na podstawie przedstawionych rachunków osoba do tego delegowana lub rzeczoznawca sporządza kosztorys naprawy. Rozliczenie odbywa się gotówkowo: na mocy umowy z ubezpieczycielem kierowcy, który spowodował szkodę. Auto możesz np. zaprowadzić do zaufanego warsztatu (najczęściej należącego do kogoś znajomego), co sprawia, że czas naprawy powinien być krótszy.

  4. Jaki sposób likwidacji szkody wybrać?

    To zależy od indywidualnego przypadku i warunków. Jak wspomnieliśmy, samochód wzięty w leasing oznacza, że ubezpieczyciel nie da możliwości likwidacja szkody metodą kosztorysową. Warto również zaznaczyć, że gdy są wzywani rzeczoznawcy, korzystają oni z katalogów wskazujących minimalne i maksymalne koszty części zamiennych (np. bazują na systemach Audatex i podobnych). Celem jest to, by nie zawyżano kosztów naprawy. Do Ciebie należy decyzja, czy naprawić samochód w porozumieniu z ubezpieczycielem, czy otrzymać pieniądze i samodzielnie rozliczać się z warsztatem samochodowym.

Tomasz Sobczak
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments