Regeneracja filtrów DPF. Jak to się robi?

Wielu kierowców ma świadomość, że styl jazdy nie pozostaje bez wpływu na stan pojazdu. Dobrym potwierdzeniem tej tezy jest filtr DPF – regeneracja filtrów DPF może odbywać się podczas jazdy. Co warto wiedzieć na ten temat?

Filtr cząstek stałych, czyli DPF (Diesel Particulate Filter) jest montowany w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Wielu kierowców przypomina sobie o nim wówczas, gdy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka. Ponieważ regeneracja filtrów DPF budzi wiele wątpliwości, warto dowiedzieć się, kiedy jest ona możliwa i z czym się wiąże.

Jaką rolę pełni filtr DPF w samochodach?

Zadaniem filtra DPF jest oczyszczanie spalin z cząstek stałych – czyli głównie sadzy, która jest produktem niepełnego spalania paliwa (oleju napędowego). Sadza wraz z innymi substancjami zawartymi w spalinach (m.in. tlenkami metali i wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi) jest szkodliwa dla zdrowia i przyczynia się do powstawania smogu. Aby temu zapobiegać, cyklicznie wprowadzane są coraz surowsze normy emisji spalin.

Odpowiedzią producentów na zmieniające się regulacje jest montowanie w samochodach właśnie filtrów DPF – rozwiązanie to upowszechniło się w związku z wprowadzeniem normy Euro 5.

Jak zbudowany jest filtr DPF?

Filtr cząstek stałych jest elementem układu wydechowego, a ściślej układu oczyszczania spalin – jego konstrukcja jest zbliżona do budowy katalizatora. DPF składa się z obudowy oraz wkładu (tzw. monolitu), który jest przetkany gęstą strukturą kanałów dolotowych i wylotowych. Kanały te pokryte są powłoką katalityczną zawierającą m.in. złoto, pallad i platynę. Gdy gazy spalinowe przedostają się przez sprawny filtr cząstek stałych, niepożądane cząsteczki stałe są od nich odseparowywane i odkładają się w porach na powierzchni kanalików. Z czasem filtr DPF ulega wypełnieniu, co sprawia, że konieczna jest okresowa regeneracja DPF.

Uwaga!

Wyróżnić można kilka rodzajów filtrów cząstek stałych montowanych w samochodach spalinowych. W autach z silnikiem Diesla montowane są filtry DPF, podczas gdy w pojazdach z silnikami benzynowymi stosuje się filtry GPF. Odróżnić trzeba również tzw. suche filtry od tzw. filtrów mokrych – te drugie określane są skrótem FAP.

Na czym polega regeneracja filtrów DPF?

Regeneracja filtra cząstek stałych to fachowe określenie oczyszczania (wypalania) filtra cząstek stałych z nagromadzonych w nim zanieczyszczeń. Podczas korzystania z pojazdu w filtrze gromadzi się mieszanka różnych substancji. W jej skład wchodzą m.in. sadza, popiół, resztki oleju i cząstki PM10. Z czasem nagromadzenie zanieczyszczeń daje o sobie znać w charakterystyczny sposób. I właśnie wówczas konieczna jest regeneracja DPF.

Jakie są rodzaje regeneracji filtrów DPF?

Wyróżnia się dwa rodzaje regeneracji filtrów DPF – są to: regeneracja pasywna i regeneracja aktywna. Jednocześnie nie jest to jedyny stosowany podział regeneracji filtrów. Filtr DPF może zostać oczyszczony również mechanicznie. Polega to na wymontowaniu filtra z auta i następnie poddaniu go zabiegowi regeneracji. W tym celu wykorzystuje się m.in. wodę, wysoką temperaturę i ultradźwięki.

Regeneracja pasywna

Regeneracja pasywna ma miejsce podczas korzystania z pojazdu – zachodzi w sposób naturalny, bez konieczności wykonywania dodatkowych czynności przez kierowcę. Za oczyszczanie filtra DPF odpowiadają gorące spaliny. To właśnie dzięki nim dochodzi do spalenia cząstek sadzy i w konsekwencji oczyszczenia filtra DPF. Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze tak się dzieje.

Aby mogło dojść do regeneracji pasywnej, kierowca musi poruszać się przez dłuższy czas z odpowiednią prędkością – ok. 100 km/h. Konkluzja jest oczywista – w warunkach miejskich jest to bardzo utrudnione. Na oczyszczenie filtra tym sposobem mogą liczyć zatem wyłącznie kierowcy, którzy – przynajmniej od czasu do czasu – pokonują dłuższe trasy.

Regeneracja aktywna

Ponieważ wielu kierowców na co dzień pokonuje jedynie krótkie odcinki, to producenci pojazdów poszukiwali rozwiązania, które zastąpi regenerację pasywną. W konsekwencji powstały różne koncepcje oczyszczania filtra DPF z zanieczyszczeń podczas użytkowania pojazdu. Ich wspólnym mianownikiem jest to, że regeneracja aktywna zostaje wymuszona poprzez zwiększenie temperatury spalin.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Uwaga!

Regeneracja aktywna ma miejsce w nowszych samochodach. W zależności od rozwiązań przyjętych przez producenta może ona być aktywowana na jeden z dwóch sposobów – przez kierowcę lub automatycznie.

Po czym poznać, że konieczna jest regeneracja filtrów DPF?

Dopóki filtr DPF działa poprawnie i spełnia swoje zadanie, kierowca może nawet nie mieć świadomości istnienia takiego elementu. Gdy jednak filtr DPF ulegnie zapchaniu, korzystanie z pojazdu może być znacznie utrudnione, a nawet niebezpieczne. Usterka tego podzespołu daje o sobie znać na wiele sposobów. Jakie są oznaki zapchanego filtra DPF? To choćby:

  • Zapalenie się kontrolek na desce rozdzielczej. Filtry DPF wyposażone są w czujniki, które wykrywają problem z brakiem możliwości przepływu spalin. Wymagający regeneracji filtr DPF będzie również wpływał negatywnie na parametry pracy silnika, co może objawiać się zaświeceniem się kontrolki Check Engine.
  • Wyższe spalanie. Gdy filtr DPF ulega zapchaniu, efektywność silnika pojazdu ulega obniżeniu. W rezultacie zużywa on więcej paliwa.
  • Problemy z uruchomieniem silnika. Ze względu na to, że kanały w filtrze DPF ulegają zapchaniu, gazy spalinowe nie znajdują ujścia i gromadzą się w silniku. To powoduje, że nie jest on w stanie poprawnie pracować.
  • Pogorszenie się osiągów silnika. Jednym z charakterystycznych symptomów tego, że konieczna jest regeneracja DPF, są pogarszające się osiągi samochodu. Dlaczego? Silnik jest dławiony przez gromadzące się w nim spaliny.
  • Wyczuwalny, coraz intensywniejszy zapach spalin. Zapchanie się filtra DPF może być niebezpieczne, szczególnie gdy gazy spalinowe przedostaną się do kabiny.

Jeżeli wskazane powyżej objawy dają Ci się we znaki, pomóc może regeneracja DPF.

Czy możliwe jest samodzielne czyszczenie filtra DPF?

Czy regeneracja DPF to czynność, której właściciel samochodu może podjąć się samodzielnie? I tak, i nie. Filtry DPF projektowane są w sposób, który zapewnia ich samooczyszczanie podczas normalnej eksploatacji samochodu – odpowiada za to regeneracja aktywna i pasywna. Jednocześnie część z substancji odkładających się w filtrze nie ulega spaleniu podczas tzw. wypalania. W konsekwencji konieczny jest okresowy demontaż filtra DPF i jego regeneracja w profesjonalnym warsztacie.

Dlaczego regenerację filtra DPF należy powierzyć specjalistom? Chociażby dlatego, że stosując do czyszczenia wkładu filtra nieodpowiednie środki chemiczne, można łatwo wypłukać z niego szlachetne metale katalityczne, które odpowiadają za neutralizację szkodliwych substancji zawartych w spalinach. Inną kwestią jest montaż i demontaż filtra, który wymaga użycia spawarki – wielu kierowców nie ma do niej dostępu lub brakuje im umiejętności.

Kiedy DPF musi zostać wymieniony na nowy?

Jednym z powodów, dla których właściciele samochodów z silnikiem Diesla preferują regenerację DPF zamiast jego wymiany, są kwestie ekonomiczne – czyszczenie tego podzespołu jest dużo tańsze. Niestety, usunięcie zabrudzeń zgromadzonych w filtrze nie zawsze jest możliwe. Regeneracja filtra DPF nie jest wskazana, gdy element ten został uszkodzony mechanicznie, np. jest pęknięty.

Profesjonalne warsztaty, które zajmują się regeneracją i wymianą filtrów DPF, oferują również diagnostykę DPF. Sprawdzenie wnętrza filtra kamerą endoskopową pozwala ocenić stopień jego zapełnienia i jednocześnie uzyskać odpowiedź na pytanie, czy możliwa będzie regeneracja, czy też konieczna jest wymiana.

Jak wybrać serwis do regeneracji DPF?

Regeneracja filtrów DPF to usługa oferowana przez wiele warsztatów, w konsekwencji czego kierowcy mogą mieć problem z wyborem konkretnej firmy. Na co warto zwrócić uwagę, poszukując warsztatu, który zajmie się przywróceniem filtrowi DPF sprawności? Istotne są choćby:

  • Doświadczenie. To, jak długo warsztat funkcjonuje na rynku, może być wskazówką co do jakości wykonywanych przez niego usług. Nie oznacza to jednocześnie, że należy z góry skreślić nowe firmy – warto jednak z większym namysłem przyjrzeć się ich ofercie.
  • Oceny wystawione przez klientów. W ocenie rzetelności warsztatu pomóc mogą opinie jego dotychczasowych klientów – znajdziesz je w mediach społecznościowych czy wizytówce Google.
  • Profesjonalny sprzęt i środki chemiczne. Profesjonalne warsztaty zajmujące się regeneracją filtrów DPF często zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje o urządzeniach, narzędziach i środkach, jakie wykorzystują w codziennej pracy.
  • Specjalizacja. Niektóre warsztaty stawiają na specjalizację – zajmują się wyłącznie diagnostyką, regeneracją i wymianą filtrów DPF. I z usług właśnie takiej firmy warto skorzystać.

Czy można ubezpieczyć się od awarii filtra DPF?

Prędzej czy później, ale każdy właściciel samochodu z filtrem DPF będzie musiał zainteresować się kwestią regeneracji tej części. To rodzi pytanie: czy można ubezpieczyć się od kłopotów z zanieczyszczonym filtrem?

Aby otrzymać oczekiwaną pomoc w razie usterki filtra DPF, warto wykupić:

  • Ubezpieczenie od awarii samochodu. Takie produkty sprzedaje kilka firm działających na polskim rynku. Ale uwaga – warto mieć świadomość, że z pomocy nie będzie można skorzystać, jeżeli awaria będzie rezultatem czynu zabronionego, którym jest np. wycięcie filtra DPF.
  • Ubezpieczenie assistance. Kontrolka na desce rozdzielczej może zapalić się w praktycznie każdym momencie podczas jazdy samochodem. Kontynuowanie podróży to lekkomyślność – należy się zatrzymać, a samochód odholować. I właśnie na taką okazję przydaje się assistance.

Chcesz nabyć polisę assistance na wypadek niespodziewanych problemów na drodze? Najbardziej opłaca się zakup assistance wraz z ubezpieczeniem OC i jednocześnie przez internet. Kalkulator OC/AC znajdziesz na naszej stronie internetowej.

Podsumowanie

  • Filtr DPF to część układu oczyszczania spalin – odpowiada on za oczyszczanie spalin z cząstek stałych, które są szkodliwe dla zdrowia.
  • Regeneracja filtrów DPF polega na oczyszczeniu ich wnętrza z nagromadzonych resztek procesu spalania paliwa, w tym sadzy, popiołu i oleju.
  • Sposób eksploatacji pojazdu ma wpływ na stan filtra DPF – możliwe jest jego pasywne oczyszczanie (podczas szybkiej i dłuższej jazdy).
  • W nowoczesnych autach montowane są rozwiązania, które mają umożliwić oczyszczanie filtra DPF podczas codziennej jazdy (oczyszczanie aktywne).
  • Po demontażu filtra możliwe jest też jego mechaniczne oczyszczenie, np. ultradźwiękami. To zadanie dla specjalistów.
  • Na konieczność regeneracji lub wymiany filtra DPF wskazuje m.in. zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej i wyższe spalanie.
  • Właściciele aut, którzy obawiają się problemów z filtrem DPF, powinni rozważyć zakup ubezpieczenia od awarii i assistance.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy we wszystkich samochodach z silnikiem Diesla znajduje się filtr DPF?

    Nie każdy samochód z silnikiem Diesla jest wyposażony w filtr DPF, gdyż wcześniej obowiązujące normy emisji spalin nie skutkowały potrzebą montażu takiego podzespołu. Oznacza to, że po polskich drogach porusza się sporo samochodów, które nie są wyposażone w filtr DPF. Właściciele takich aut nie muszą obawiać się kar za brak filtra, ale muszą liczyć się z pewnymi ograniczeniami, np. nie wjadą oni do stref czystego transportu.

  2.  Czy można usunąć z samochodu filtr DPF?

    Usunięcie filtra DPF jest nielegalne. Właściciel samochodu, który zdecyduje się na taki krok, musi liczyć się z surowymi konsekwencjami – mowa o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego i mandacie. Jeżeli chodzi o mandat, to będzie on wysoki – wyniesie do 5000 zł.

  3. Czy samochód z usuniętym filtrem DPF przejdzie przegląd?

    Diagności mają obowiązek bardzo dokładnie przyjrzeć się działaniu różnych podzespołów samochodu, w tym układu oczyszczania spalin. Usunięcie filtra DPF oznacza, że auto nie spełnia norm emisji spalin. W konsekwencji kierowca nie może liczyć, że do posiadanego przez niego dowodu rejestracyjnego zostanie wbita pieczątka.

  4. Ile kosztuje regeneracja filtra DPF?

    Regeneracja filtrów DPF to koszt ok. 300-600 zł. Kwota ta nie obejmuje jednak demontażu i montażu filtra – za te czynności właściciel pojazdu musi zapłacić oddzielnie. Dużo droższa jest wymiana filtra DPF – nowy element kosztuje kilka tysięcy złotych, doliczyć trzeba również koszt robocizny.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments