Używany samochód z Francji – jak go znaleźć, sprowadzić i ubezpieczyć?

Czerwony Citroen zaparkowany na poboczu drogi
  • Wśród 10. najchętniej sprowadzanych z zagranicy przez Polaków marek samochodów znalazły się aż trzy francuskie: Renault, Peugeot i Citroen.
  • Francuskiego używanego samochodu można szukać m.in. z pomocą popularnych serwisów internetowych.
  • Przepisy obowiązujące we Francji chronią nabywcę pojazdu, ale mimo to warto sprawdzić stan techniczny auta.
  • Samochodem z Francji można wrócić do Polski samodzielnie, a alternatywą jest wynajem lawety. Drugie rozwiązanie jest droższe.
  • Po przyjeździe do kraju należy m.in.: zapłacić akcyzę, zgłosić się na badanie techniczne, zarejestrować i ubezpieczyć samochód.

W motoryzacji cenisz sobie oryginalność i nietypowe, chociaż nie zawsze praktyczne, rozwiązania? Nieprzypadkowo mówi się, że francuskie samochody są dla koneserów. Niezależnie od tego, czy wybierasz oryginalny egzemplarz, czy też stawiasz na funkcjonalność, używane auto z Francji musisz zarejestrować. Dowiedz się, jak to zrobić.

Wygoda, interesujący design i dobre wyposażenie to znak rozpoznawczy francuskiej motoryzacji. Francuskie samochody, wbrew niesprawiedliwym opiniom, zyskują coraz większą liczbę użytkowników. Jak dołączyć do ich grona? Pierwszym krokiem jest znalezienie samochodu, a to nie zawsze okazuje się sprawą prostą. Wprawdzie sposobów na zakup auta z Francji jest kilka, ale nie każdy jest opłacalny. Przykładowo, przy zakupie w komisie koszt może być wyższy niż w przypadku sprowadzenia samochodu z Francji do Polski samodzielnie.

Jakie samochody sprowadzamy z Francji?

W 2022 roku do Polski sprowadzono 97 898 używanych samochodów z Francji – zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Francja plasuje się na drugiej pozycji, zaraz za naszymi zachodnimi sąsiadami (z Niemiec Polacy sprowadzili w tym czasie 415 784 pojazdy).

Warto zwrócić uwagę, że wśród 10. najchętniej sprowadzanych przez Polaków marek samochodów znalazły się aż trzy marki francuskie, ustępując jedynie markom niemieckim.

Liczba używanych samochodów sprowadzonych do Polski w 2022 r.

MarkaLiczba pojazdówMarkaLiczba pojazdów
Volkswagen71 836Renault38 749
Opel69 106Peugeot36 968
Ford65 511Mercedes31 074
Audi60 284Citroen30 860
BMW44 752Toyota25 506

Auta z Francji – gdzie szukać dobrych ofert?

Współcześnie dla wielu osób pierwszym źródłem informacji jest internet. Nie inaczej jest w przypadku kierowców, którzy poszukują samochodów na popularnych portalach ogłoszeniowych. Jakie strony warto odwiedzić, chcąc kupić używany samochód z Francji? Listę znajdziesz poniżej. Musisz jednak wiedzieć, że większość podanych stron nie ma polskiej wersji językowej. Wykorzystując tłumacza Google, nie będziesz mieć jednak problemu ze zrozumieniem ich zawartości.

Lista stron, na których warto poszukać używanego samochodu z Francji:

  • Lacentrale.fr. To bardzo rozbudowana i popularna strona z ogłoszeniami. Marka La Centrale należy do francuskiego przedsiębiorstwa, które jest wiodącym dostawcą treści o tematyce motoryzacyjnej.
  • Paruvendu.fr. To portal z ogłoszeniami, który jednak nie jest dedykowany wyłącznie pojazdom. Mimo to nie warto go pomijać – można tu znaleźć sporo interesujących modeli w przystępnych cenach.
  • Automobile.fr. Ponad 1 mln aktywnych ogłoszeń i prosta w obsłudze wyszukiwarka dostępna z poziomu strony głównej – to dwa powody, dla których warto sprawdzić również ten serwis internetowy.

Mniej popularne serwisy, które również warto sprawdzić: Ebay.fr, Leboncoin.fr i Auto123.com. Lubisz polować na okazje? Strona Alcopa-auction.fr zapewnia dostęp do aukcji samochodowych.

Dlaczego warto kupić auto z Francji?

Wspomniany już atrakcyjny design czy oryginalne rozwiązania to nie wszystkie przyczyny, dla których wielu kierowców poszukuje używanego samochodu na francuskim rynku. Francuskie marki zapewniają też ponadprzeciętny komfort podróży. Wiele z funkcji, które można znaleźć we współczesnych samochodach, jako pierwsi opracowali i wdrożyli właśnie francuscy projektanci.

Samochody z Francji są także:

  • bogato wyposażone – niektóre elementy wyposażenia w wersji podstawowej u innych producentów są dostępne wyłącznie za dopłatą,
  • praktyczne – funkcjonalność jest zauważalna m.in. w rozmieszczeniu schowków czy uchwytów, dzięki czemu zwłaszcza dłuższe podróże są przyjemne,
  • przystępne cenowo – ma to znaczenie dla każdego kierowcy, który chce kupić używany samochód na francuskim rynku.

Co z awaryjnością samochodów produkowanych przez Francuzów? Wokół stanu technicznego pojazdów pochodzących znad Sekwany narosło wiele mitów. Prawdą jest jednak, że niektóre modele są bardziej awaryjne niż inne. Zgłaszane problemy dotyczą zwłaszcza układu elektrycznego.

Jak sprawdzić stan techniczny auta sprowadzanego z Francji?

Chcesz kupić używany samochód z Francji? Po znalezieniu ciekawych egzemplarzy czas na zweryfikowanie ich stanu technicznego – to podstawa. Sprawę ułatwiają przepisy obowiązujące we Francji. Jak można przeczytać na oficjalnej stronie francuskiej administracji:

  • jeżeli pojazd ma ponad 4 lata i jest sprzedawany osobie prywatnej, to sprzedający musi przekazać nabywcy protokół przeglądu technicznego,
  • aby otrzymać powyższy protokół, należy przeprowadzić badanie w autoryzowanym ośrodku,
  • protokół przeglądu technicznego nie może być starszy niż 6 miesięcy – jeżeli jest starszy, należy przeprowadzić ponowne badanie.

Obowiązujące we Francji przepisy chronią zatem kupującego – używany samochód z Francji wystawiony na sprzedaż nie powinien mieć poważnych usterek. Oczywiście nie ma przeszkód, aby wykonać dodatkowe badanie. Na oględziny możesz zabrać ze sobą zaufanego mechanika z kompletem narzędzi, np. miernikiem grubości lakieru czy przyrządami do sprawdzenia właściwości płynów eksploatacyjnych.

Obawiasz się zakupu samochodu z przekręconym licznikiem? Tu również działają mechanizmy ochronne. Sprzedający na formularzu cerfa nr 15776 (otrzymasz jeden egzemplarz) musi zaręczyć za przebieg, chyba że nie był jedynym właścicielem sprzedawanego auta.

Stan techniczny wybranych pojazdów możesz wstępnie sprawdzić, korzystając z e-usługi HistoriaPojazdu.gov.pl – w ten sposób dowiesz się m.in. czy wybrane auto nie jest powypadkowe. Po wpisaniu numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji auta, poznasz też:

  • przebieg pojazdu,
  • dane techniczne pojazdu,
  • sposób wykorzystywania pojazdu – jeżeli był taksówką,
  • informacje o badaniach okresowych pojazdu,
  • informacje o historii wypadków pojazdu.

Skorzystanie z e-usługi Historiapojazdu.gov.pl to prosty sposób na zweryfikowanie informacji zawartych w ogłoszeniu. Jeżeli na tym etapie sprzedawca wprowadza w błąd potencjalnego nabywcę, warto odstąpić od zakupu i poszukać innego auta.

Jak sprowadzić samochód z Francji do Polski?

Odległość dzieląca Francję i Polskę w zasadzie czyni nieopłacalnym holowanie auta przez terytorium Niemiec (zwłaszcza że prawo niemieckie wyklucza możliwość holowania na autostradzie). Jak zatem sprowadzić samochód z Francji do Polski? Najpopularniejszym rozwiązaniem jest wynajęcie lawety. Niestety, to kosztowne przedsięwzięcie.

Za transport używanego samochodu z Francji do Polski trzeba zapłacić od 1,50 do nawet 3 zł za 1 km. W rezultacie sprowadzenie samochodu z Paryża do Warszawy (1500 km) to koszt od 2250 do 4500 zł. Czy można obniżyć cenę transportu auta z Francji do Polski? Jest kilka sposobów, dzięki którym sprowadzenie pojazdu może być tańsze.

Sposoby, aby obniżyć koszt przetransportowania używanego samochodu z Francji do Polski:

  • lawety warto poszukać na grupach na Facebooku, gdzie nierzadko kilka osób składa się na dużą lawetę transportową – rozkładając koszty transportu na kilka pojazdów, można je znacząco zmniejszyć (nawet o 50 proc.),
  • szukając transportu, warto skorzystać z giełdy transportowej (przewozowej) – ogłaszają się na nich zarówno przewoźnicy, jak i osoby poszukujące wolnego pojazdu, który mógłby przewieźć ich ładunek (np. samochód).

Inną opcją jest samodzielny przyjazd do Polski zakupionym we Francji samochodem. Ze względu na długość trasy, koszty wygenerują m.in. noclegi.

Jaki jest całkowity koszt sprowadzenia auta z Francji?

Jeżeli używany samochód z Francji do Polski przetransportujesz na lawecie, to całkowity koszt sprowadzenia pojazdu nie powinien przekroczyć 4500 zł. Do tego musisz jednak doliczyć koszt podróży i noclegu, gdy umowę ze sprzedającym planujesz podpisać osobiście.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

W przypadku drugiej opcji wydatki kształtują się inaczej. Przede wszystkim nowelizacja francuskich przepisów z 2009 r. doprowadziła do uproszczenia procedury wywozowej pojazdów. Dziś Francuz, który sprzedaje auto za granicę, nie musi go wyrejestrować w urzędzie. Co to oznacza dla obcokrajowca kupującego używane auto we Francji? Nie musi on nabywać tablic tymczasowych – pozostaje tylko kwestia ubezpieczenia OC, chociaż ze względu na odległość między Francją a Polską rozsądnym krokiem będzie też kupno assistance.

Na koszt podróży zakupionym używanym samochodem z Francji do Polski składają się zatem następujące wydatki – zakup OC (i ewentualnie assistance) na czas przejazdu oraz cena paliwa.

Oblicz składkę OC i AC na samochód z Francji

Co jest potrzebne do rejestracji auta z Francji?

Po przetransportowaniu używanego samochodu z Francji do Polski trzeba dopełnić formalności w wydziale komunikacji i zarejestrować pojazd. Jest na to 30 dni. Przed złożeniem wniosku konieczne jest jednak:

  • zapłacenie podatku akcyzowego,
  • przetłumaczenie umowy kupna-sprzedaży pojazdu – gdy nie jest dwujęzyczna,
  • przeprowadzenie badania technicznego – gdy wymaga tego urząd.

Akcyza jest uzależniona od ceny auta i wynosi: 3,1% dla pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm3 i 18,6% dla pojazdów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3. Opłata za tzw. przegląd zerowy jest określona odgórnie i wynosi 99 zł.

Lista dokumentów niezbędnych do rejestracji używanego samochodu z Francji:

  • wniosek o rejestrację pojazdu – można go pobrać ze strony internetowej wydziału komunikacji,
  • umowa kupna-sprzedaży lub tłumaczenie umowy kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy i opłaty za rejestrację auta,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne,
  • dowód rejestracyjny – tego dokumentu nie trzeba tłumaczyć.

Pozostałe dokumenty, które wręczył Ci sprzedawca z Francji (np. zaświadczenie o statusie administracyjnym potwierdzające, że samochód nie jest przedmiotem zastawu), nie będą potrzebne.

Ile kosztuje przerejestrowanie auta z Francji?

Sprowadzenie używanego samochodu z Francji sporo kosztuje. Co z rejestracją, lub jak mówią niektórzy – przerejestrowaniem samochodu z Francji? Ta procedura administracyjna również jest odpłata. Na tle już poniesionych kosztów wydatek nie jest jednak duży – rejestracja auta z Francji kosztuje 161,50 zł (lub 1081,50 zł gdy kierowca wybiera indywidualne tablice).

Koszty przerejestrowania auta z Francji w 2023 roku

Standardowe tablice rejestracyjneIndywidualne tablice rejestracyjne
Opłata za dowód rejestracyjny66,50 zł66,50 zł
Opłata za pozwolenie czasowe13,50 zł13,50 zł
Opłata za tablice rejestracyjne80 zł1000 zł
Opłata ewidencyjna1,50 zł1,50 zł
Razem161,50 zł1081,50 zł

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Francji?

Ubezpieczenie OC przeznaczone do przejazdu przez kraje Unii Europejskiej do docelowego miejsca podróży (czyli Polski) obowiązuje przez 30 dni. Polisa na okres miesiąca pozwala spokojnie załatwić wszelkie formalności. Później trzeba kupić ubezpieczenie OC na rok – OC krótkoterminowe nie przedłuża się automatycznie.

Samochód z Francji można ubezpieczyć różnymi kanałami:

  • online – korzystając z naszego kalkulatora OC/AC,
  • podczas osobistego spotkania z agentem ubezpieczeniowym,
  • telefonicznie – wystarczy skontaktować się z naszym pracownikiem.

Z ubezpieczeniem używanego samochodu z Francji nie warto zwlekać. Gdy wygaśnie polisa krótkoterminowa OC, dojdzie do przerwy w ubezpieczeniu. Ta z kolei szybko zostanie wychwycona przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Konsekwencją będzie wezwanie do zapłaty wysokiej kary finansowej.

W 2023 r. kara dla właściciela samochodu osobowego za brak OC przez 1 dzień wynosi: 1400 zł (w okresie od stycznia do czerwca) i 1440 zł (przez pozostałą część roku).

Kary za brak OC w 2023 roku

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu z Francji?

Koszt ubezpieczenia każdego pojazdu kształtuje się inaczej, a to ze względu na liczne czynniki uwzględniane przez firmy ubezpieczeniowe. Poniżej znajdziesz kalkulację najtańszego ubezpieczenia OC dla najpopularniejszych modeli, przygotowaną w oparciu o zamieszczony na naszej stronie internetowej kalkulator.

Przykładowe koszty ubezpieczenia samochodu z Francji

Jaki samochód sprowadzony z Francji jest zgłaszany do ubezpieczenia?Ile kosztuje najtańsze ubezpieczenie OC auta kupionego we Francji?Ile kosztuje ubezpieczenie auta z Francji – OC wraz z dodatkowymi polisami?
Citroen C4 rocznik 2017, benzyna, poj. silnika 1199 cm3539 zł578 zł – assistance, 1139 zł – assistance, NNW, AC
Peugeot 207 rocznik 2012, diesel, poj. silnika 1560 cm3643 zł656 zł – assistance, 805 zł – assistance, NNW, AC mini
Renault Clio rocznik 2010,  benzyna, poj. silnika 1998 cm3575 zł644 zł – assistance, NNW, 1097 zł – assistance, NNW, AC mini
Kalkulacja przygotowana dla 30-letniego kierowcy z Krakowa, który kupuje OC co najmniej od 5 lat i posiada bezszkodową historię ubezpieczenia.

Oblicz składkę OC/AC

Czy warto kupić dodatkowe ubezpieczenia? AC przyda się, gdy pojazd ma jedynie kilka lat – wówczas ryzyko jego kradzieży jest wyższe, a jego ewentualne zniszczenie będzie odczuwalne dla portfela. Assistance to rozwiązanie dla kierowców często użytkujących pojazd. NNW z kolei zapewnia środki (zarówno poszkodowanemu kierowcy, jak i pasażerowi) po poważnym wypadku, którego konsekwencją jest np. niepełnosprawność.

 

źródło:

https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1707
https://www.eplaque.fr/vente-vehicule/vendre-sa-voiture/etranger

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Lepiej kupić samochód z Francji z komisu czy od prywatnego właściciela?

    To zależy od preferencji kupującego. Na wielu specjalistycznych portalach można jednak znaleźć informacje, zgodnie z którymi zakup pojazdu z komisu jest zawsze bardziej ryzykowny niż zakup samochodu od osoby prywatnej.

  2. Czy można sprawdzić auto z Francji po numerze rejestracyjnym?

    Numer rejestracyjny niestety nie wystarczy – e-usługa HistoriaPojazdu.gov.pl wymaga też podania numeru VIN i daty pierwszej rejestracji auta. Uczciwy sprzedawca, który nie ma nic do ukrycia, poda Ci te dane – będziesz mógł sprawdzić historię pojazdu z Francji.

  3. Jakie dokumenty musi mieć auto z Francji?

    Dokumenty wymagane do rejestracji samochodu z Francji to: dowód rejestracyjny auta oraz protokół przeglądu technicznego. Jednak od sprzedawcy najpewniej otrzymasz więcej dokumentów, np. kopię podpisanego przez każdą ze stron formularza cerfa nr 15776 czy kod uzyskany po zgłoszeniu sprzedaży we francuskim ANTS.

  4. Dlaczego nie kupować francuskich aut?

    Według osób nastawionych sceptycznie do francuskiej motoryzacji używane auto z tego kraju jest drogie w utrzymaniu, a to ze względu na awaryjność. Trzeba jednak pamiętać, że dostępne na rynku egzemplarze mogą być w różnym stanie technicznym, a zatem problemy z pojazdami nie są regułą.

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments