Używany samochód z Francji – jak go znaleźć, sprowadzić i ubezpieczyć?


Czerwony Citroen zaparkowany na poboczu drogi
  1. Wśród 10. najchętniej sprowadzanych z zagranicy przez Polaków marek samochodów znalazły się aż trzy marki francuskie: Renault, Peugeot i Citroen.
  2. Francuskiego samochodu używanego możemy szukać m.in. z pomocą popularnych serwisów internetowych.
  3. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić auto pod względem technicznym.
  4. Samochodem z Francji można przyjechać do Polski “na kołach” lub wynająć lawetę. Drugi sposób jest jednak znacznie droższy.
  5. Po przyjeździe do kraju należy m.in.: zapłacić akcyzę, zgłosić się na badanie techniczne, zarejestrować i ubezpieczyć samochód.

W 2020 roku do Polski sprowadzono 82 979 używanych samochodów z Francji. Znudzony autami niemieckimi chciałbyś stać się koneserem aut francuskich? Sprawdź, na co powinieneś zwrócić uwagę, jak znaleźć wymarzony samochód, jak go sprowadzić i ubezpieczyć.

Wygoda, interesujący dizajn i dobre wyposażenie to znak rozpoznawczy francuskiej motoryzacji. Francuskie samochody, wbrew niesprawiedliwym opiniom, zyskują coraz większą liczbę użytkowników. Jak dołączyć do ich grona?

Samochód z Francji można sprowadzić samodzielnie, zwykle warto jednak postawić na sprawdzonego pośrednika, który zna specyfikę rynku, będzie potrafił znaleźć odpowiedni model oraz właściwie negocjował jego cenę. Z artykułu dowiesz się, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie francuskiego auta, jakie formalności należy spełnić po transakcji, a także jak ubezpieczyć nowy nabytek.

Jakie samochody sprowadzamy z Francji?

W okresie od stycznia do listopada 2020 r. sprowadzono do Polski 82 979 używanych samochodów z Francji – zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Francja plasuje się na drugiej pozycji, zaraz za naszymi zachodnimi sąsiadami (z Niemiec Polacy sprowadzili w tym czasie 489 132 pojazdów).

Warto zwrócić uwagę, że wśród 10. najchętniej sprowadzanych przez Polaków marek samochodów znalazły się aż trzy marki francuskie, ustępując jedynie markom niemieckim:

1. Volkswagen – 93 688 szt.

2. Opel – 82 583 szt.

3. Ford – 75 542 szt.

4. Audi – 72 200 szt.

5. Renault – 53 663 szt.

6. BMW – 51 686 szt.

7. Peugeot – 41 742 szt.

8. Mercedes – 39 828 szt.

9. Citroen – 38 355 szt.

10. Toyota – 28 495 szt.

Gdzie we Francji szukać samochodu używanego?

Jeśli rezygnujemy z pośrednika, musimy wiedzieć, gdzie szukać samochodów z Francji. Najlepiej wykorzystać do tego popularne serwisy internetowe. Sytuacja w tym przypadku nie jest aż tak dobra jak u naszych zachodnich sąsiadów, głównie ze względu na brak polskich wersji językowych na stronach.

  • Najbardziej rozbudowana i najpopularniejsza jest strona LaCentrale(odpowiednik naszego OtoMoto), niestety strona nie posiada polskiego tłumaczenia, ale jej obsługa jest naprawdę intuicyjna. Wykorzystując tłumacza Google, użytkownik nie powinien mieć problemu z jej obsługą.
  • Warto także zwrócić uwagę na popularny serwis Paruvendu, specjalizujący się głównie w ofertach promocyjnych. Jeśli poszukujemy naprawdę interesujących modeli w określonym budżecie, to właśnie tę stronę powinniśmy sprawdzić w pierwszej kolejności.
  • We Francji funkcjonuje także znany polskim użytkownikom serwis Automobile w jego francuskiej odsłonie. Strona pozwala wybrać polską wersję językową.

Warto także sprawdzić mniej popularne serwisy, takie jak:

  • EBAY.FR
  • ANNONCES.FR
  • LE BON COIN
  • AUTO123
  • ALCOPA-AUCTION

Jak sprawdzić stan techniczny auta sprowadzanego z Francji?

Planując sprowadzenie z zagranicy auta używanego, należy przede wszystkim sprawdzić jego stan techniczny. Oczywiście podstawowa kontrola nie wykluczy wszystkich wad pojazdu, które mogą ujawnić się dopiero przy dłuższej eksploatacji. Właściwa kontrola pozwoli jednak na zdiagnozowanie stanu konstrukcji (a więc bezpieczeństwa) pojazdu, a w licznych przypadkach jest dobrym punktem wyjścia do negocjacji ceny samochodu.

W sytuacji, gdy dobrze znamy język francuski lub zawczasu znajdziemy fachowca posługującego się znanym nam językiem (np.: angielskim lub niemieckim), możemy się zdecydować na miejscowego mechanika (osoby takie można znaleźć na serwisach: https://trustoo.fr/ lub https://www.experveo.fr/.) lub zabrać auto do stacji kontroli pojazdów (tego typu instytucje występują we wszystkich krajach UE). Jeżeli nie zdecydujemy się skorzystać z pomocy lokalnego fachowca, a przy tym sami słabo znamy się na motoryzacji, warto poprosić o pomoc zaufanego mechanika. Oko i ucho fachowca pozwoli zweryfikować stan pojazdu, sprawdzić czy auto nie ma widocznych śladów napraw powypadkowych, a także zweryfikuje pracę silnika podczas jazdy próbnej.

Warto również sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z Francji. Błyskawicznie zrobimy to przez internet, o ile posiadamy profil zaufany. Wystarczy wejść na rządową stronę historiapojazdu.gov.pl, a następnie wpisać nr rejestracyjny, nr VIN i datę pierwszej rejestracji auta. Dzięki temu uzyskamy m.in. dostęp do informacji o:

  • przebiegu pojazdu,
  • danych technicznych pojazdu,
  • badaniach okresowych pojazdu,
  • historii wypadków pojazdu,
  • kradzieży pojazdu,
  • niedopuszczenia do ruchu pojazdu,
  • złomowania pojazdu.

W ten prosty sposób możemy sprawdzić informacje zawarte w ogłoszeniu. Jeśli sprzedawca wprowadza nas w błąd, warto odstąpić od zakupu i poszukać innego auta.

Jak sprowadzić samochód z Francji do Polski?

Odległość dzieląca Francję i Polskę w zasadzie czyni nieopłacalnym holowanie auta przez terytorium Niemiec (zwłaszcza, że prawo niemieckie wyklucza możliwość holowania na autostradzie!).

Najpopularniejszym rozwiązaniem jest wynajęcie lawety. Należy jednak pamiętać, że ten sposób może się wiązać z wysokimi kosztami transportu – zwłaszcza gdy laweta przewozi jedno auto (rozpiętość cen u popularnych importerów mieści się w granicach od 1 zł do nawet 3 zł za kilometr!).

Przykład: Sprowadzenie samochodu z Paryża do Warszawy (1500 km) to koszt od 1500 do 4500 zł.

Warto przejrzeć popularne fora internetowe i grupy na Facebooku, gdzie nierzadko kilka osób składa się na dużą lawetę transportową. Rozkładając koszty transportu na kilka pojazdów możemy je znacząco zmniejszyć (nawet o 50%).

Inną opcją pozostaje samodzielny przyjazd zakupionym w Francji samochodem do Polski. Należy pamiętać, że w takim przypadku zwykle konieczna jest tymczasowa rejestracja pojazdu (niezwykle rzadko zdarza się, aby zbywający nie wyrejestrował pojazdu przed sprzedażą). Kupujący musi także dokonać kilku formalności, aby przejazd odbywał się zgodnie z prawem. Samochód obowiązkowo powinien posiadać ważne badanie techniczne. Należy też pamiętać o wykupieniu tymczasowego ubezpieczenia OC, pozwalającego na przekraczanie granic krajów Unii Europejskiej.

Co zrobić po powrocie sprowadzonym samochodem z Francji do Polski?

Samo sprowadzenie auta nie pozwala nam jeszcze na użytkowanie go w kraju. Zgodnie z obowiązującymi przepisami na nabywcę czeka kilka formalności. Oto co należy zrobić, aby cieszyć się naszym sprowadzonym pojazdem:

  1. Opłacić podatek akcyzowy.
  2. Przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży pojazdu (jeśli nie jest dwujęzyczna).
  3. Przeprowadzić badanie techniczne w Stacji kontroli pojazdów.
  4. Zarejestrować samochód w wydziale komunikacji.

Na początku należy zapłacić akcyzę. Na przelanie pieniędzy właściwemu urzędowi skarbowemu mamy 30 dni od momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży, ale jednocześnie nie później niż w dniu rejestracji samochodu w Polsce. Akcyza jest uzależniona od ceny auta i wynosi:

  • 3,1% dla pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 18,6% dla pojazdów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3.

Jeśli umowa kupna-sprzedaży nie została sporządzona w dwóch językach, należy ją przetłumaczyć. Nie trzeba natomiast tłumaczyć dowodu rejestracyjnego samochodu sprowadzonego z Francji, podobnie jak dokumentów aut z pozostałych krajów Unii Europejskiej.

Następnie należy wykonać badanie techniczne pojazdu w certyfikowanej stacji kontroli pojazdów. Koszt takiego badania został określony odgórnie i wynosi 99 zł. Opłata może jednak wzrosnąć do 159 zł, gdy diagnosta wystawia również dokument identyfikacyjny pojazdu.

W celu dopełnienia formalności nabywca pojazdu musi udać się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji i zarejestrować auto. W urzędzie musimy okazać następujące dokumenty:

  • dowód tożsamości,
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu we Francji,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeżeli do Polski wróciliśmy pojazdem zakupionym za granicą.

Podstawowy koszt zarejestrowania pojazdu sprowadzonego z Francji wynosi 256 zł, jednak może wzrosnąć, jeśli zdecydujemy się na indywidualne tablice rejestracyjne.

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Francji?

Aby cieszyć się jazdą używanym autem sprowadzonym z Francji, musimy zakupić polisę OC. Jej brak w 2021 r. powyżej 14 dni, jest obłożony karą w wysokości 5600 zł. Aby nie przepłacać, najlepiej zakupić polisę wykorzystując naszą porównywarkę cen OC i AC.

Należy pamiętać, że nie musimy od razu wykupywać całorocznej polisy. Jeśli nie zdążyliśmy zarejestrować samochodu, a chcemy poruszać się nim po drogach, możemy nabyć ubezpieczenie krótkoterminowe. Polisa taka jest ważna przez miesiąc. Dzięki temu możemy spokojnie załatwić wszelkie formalności.

Uwaga! Trzeba pamiętać, że OC krótkoterminowe nie przedłuża się automatycznie, więc po upływie 30 dni należy kupić całoroczną polisę.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu z Francji?

Koszt ubezpieczenia każdego pojazdu kształtuje się bardzo różnie ze względu na liczne czynniki uwzględniane przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Poniżej znajdziesz kalkulację najtańszego ubezpieczenia OC dla najpopularniejszych modeli, przygotowaną w oparciu o dane ze strony rankomat.pl:

  • CITROEN C4 z 2012 – od 672 zł
  • PEUGEOT 207 z 2011 – od 726 zł
  • RENAULT CLIO z 2011 – od 749 zł

Dane dla 30-letniego kierowcy, zamieszkałego w Krakowie, który kupuje OC co najmniej od 5 lat i posiada bezszkodową historię ubezpieczenia.

Stefania Stuglik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x