Silnik wolnossący vs turbo doładowany – różnice

Silnik spalinowy jest dostępny w wariancie wolnossącym i turbodoładowanym. Jeżeli zastanawiasz się, czym różnią się te rozwiązania, to poniższy artykuł jest dla Ciebie – znajdziesz w nim najważniejsze różnice między silnikiem wolnossącym a turbo.

Niektórzy kierowcy obstają przy silniku wolnossącym, inni z kolei nie wyobrażają sobie auta bez turbodoładowania – to kwestia indywidualnych preferencji. Planujesz zakup samochodu osobowego od dealera lub z rynku wtórnego? Przyda Ci się wiedza, jakie są mocne i słabe strony silników wolnossących i turbodoładowanych.

Jak działa silnik wolnossący?

Dla silnika wolnossącego (N/A – naturally aspirated) charakterystyczny jest brak turbosprężarki. Powietrze, które dociera do jednostki napędowej przez układ dolotowy, w trakcie pracy silnika pobierane jest dzięki występowaniu różnicy ciśnień między komorą spalania a otoczeniem. Z uwagi na sposób działania silniki wolnossące często są określane jako „silniki atmosferyczne”.

Silnik wolnossące to stosunkowo proste i historycznie pierwsze jednostki napędowe, jakie były stosowane w pojazdach. Przez wiele lat były one powszechnie wykorzystywane, gdy paliwem była benzyna, a obecnie są coraz częściej wypierane przez silniki turbodoładowane. W pojazdach z silnikiem Diesla brak wsparcia turbosprężarki jest niespotykany już od długiego czasu. Szerzej o tym przeczytasz poniżej.

Silnik wolnossący – zalety

  • Mniej skomplikowana budowa, co przekłada się na niższe koszty ewentualnych napraw
  • Brak zjawiska turbodziury, które jest charakterystyczne dla silników turbodoładowanych
  • Równomierny (jednostajny) przyrost mocy i przyspieszenie
  • Lepsze dostosowanie do jazdy na krótkich dystansach, w tym po mieście

Silnik wolnossący – wady

  • Brak wrażeń, jakie zapewnia prowadzenie samochodu z silnikiem turbodoładowanym (z wyjątkiem sytuacji, gdy auto jest wyposażone w duży silnik)
  • Auta z silnikiem wolnossącym mogą być droższe w ubezpieczeniu w porównaniu do samochodów z jednostką turbodoładowaną o tej samej mocy

Czym wyróżniają się silniki turbodoładowane?

Działanie silnika turbo nie opiera się na zjawisku różnicy ciśnień między komorą spalania a otoczeniem, ponieważ powietrze do komory spalania wtłaczane jest za pomocą turbosprężarki (w niektórych modelach pracują nawet dwie turbosprężarki). Obecność turbosprężarki ma swoje przełożenie na moc jednostki napędowej, a to z kolei nie pozostaje bez wpływu na wrażenia z jazdy.

Silniki turbodoładowane wciąż zyskują na popularności. Auta z turbodoładowaniem są coraz częściej spotykane na rynku, co ma związek m.in. z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji spalin. Turbodoładowanie może też wpływać pozytywnie na doświadczenia użytkownika pojazdu, co przekłada się na popularność tego rozwiązania wśród koncernów motoryzacyjnych.

Silnik turbodoładowany – zalety

  • Wyższa moc silnika, gdyż turbosprężarka dostarcza do komory spalania więcej powietrza
  • Wyższa sprawność silnika
  • Niższe zużycie paliwa – wątek ten jednak wymaga rozwinięcia (więcej na ten temat przeczytasz poniżej)
  • Niższa emisja spalin – silnik turbo lepiej spełnia rygorystyczne normy emisji spalin

Silnik turbodoładowany – wady

  • Dodatkowe komponenty w układach dolotowym i wydechowym, co nie pozostaje bez wpływu na koszty napraw pojazdu
  • Konieczność przeprowadzania dokładniejszych przeglądów samochodu

Jakie są różnice między silnikiem wolnossącym a turbodoładowanym?

Różnice między silnikiem wolnossącym a turbodoładowanym uwidaczniają się w budowie silnika, kosztach naprawy auta, zużyciu paliwa, mocy silnika, przyspieszeniu, komforcie jazdy i cenie ubezpieczenia. Kontrast ten jest wynikiem odmiennej charakterystyki tych jednostek napędowych oraz tego, że silniki turbodoładowane muszą być wyposażone w dodatkowy osprzęt – m.in. turbosprężarkę czy intercooler.

Silnik wolnossący a silnik turbodoładowany – porównanie

Silnik wolnossącySilnik turbodoładowany
BudowaProstaZłożona
AwaryjnośćMałaWyższa
Koszty naprawyNiskieWyższe
Zużycie paliwaNiższeWyższe
MocNiższaWyższa
PrzyspieszenieLinioweGwałtowne
UbezpieczenieTańszeDroższe
*Porównanie dotyczy silników o tej samej pojemności.

Budowa silnika

Silnik wolnossący wyróżnia się stosunkowo prostą budową. Ma to związek z tym, jak działają silniki wolnossące – mechanizm ich działania nie zakłada wykorzystania komponentów wtłaczających powietrze do komory spalania. Doceniają to osoby, które lubią majsterkować i często samodzielnie naprawiają swoje auto – taka jednostka napędowa jest łatwiejsza w naprawie w warunkach przydomowego warsztatu.

Gdy mowa o budowie jednostki napędowej, to komplikuje się ona w przypadku turbodoładowania. W tym przypadku pojawiają się dodatkowe elementy, jak choćby turbosprężarka i intercooler, który schładza sprężone powietrze dostarczane do komory spalania. A to również oznacza, że naprawa silnika turbodoładowanego jest bardziej skomplikowana – potrzebne są zarówno odpowiednie umiejętności, jak i narzędzia.

Awaryjność

Zasada jest prosta: im coś jest bardziej złożone, tym większe ryzyko, że jeden z elementów ulegnie awarii. Reguła ta dotyczy również silnika. W konsekwencji można powiedzieć, że silnik benzynowy wolnossący jest mniej awaryjny, a gdyby doszło do awarii, właściciel może spróbować usunąć usterkę na własną rękę – bez konieczności korzystania z usług warsztatu samochodowego.

W jednostkach benzynowych czy Dieslach z silnikiem turbo nie tylko statystycznie łatwiej o awarię, ale również zdiagnozowanie usterki jest trudniejsze – objawy, które zauważa kierowca, nie zawsze są charakterystyczne. Co więcej, nawet drobna usterka może prowadzić do problemów w całym układzie napędowym. A wówczas może się nie obejść bez profesjonalnego wsparcia

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Koszty naprawy

To punkt bezpośrednio związany z omówionymi powyżej. Skoro wolnossący silnik jest mniej skomplikowany, gdy mowa o jego budowie, to również jego naprawa jest dużo tańsza. To kolejna różnica między silnikami wolnossącymi i turbodoładowanymi, chociaż – co trzeba zaznaczyć – jest to pewne uproszczenie, ponieważ wszystko zależy od rodzaju awarii. Rozległa usterka jednostki napędowej w wariancie wolnossącym może być dużo kosztowniejsza w usunięciu niż uszkodzenie komponentu układu dolotowego w silniku turbo.

Uwaga!

Chociaż kierowcy na wypadek problemów z silnikiem mogą zakupić ubezpieczenie od awarii, to polisy te często zapewniają naprawę jedynie niektórych elementów silnika. W konsekwencji posiadanie takiego ubezpieczenia wcale nie gwarantuje, że w przyszłości nie trzeba będzie zapłacić za serwis jednostki napędowej.

Zużycie paliwa

Zużycie paliwa to jeden z kosztów eksploatacyjnych, na który zwracają uwagę kierowcy poszukujący samochodu. Jak pod tym względem wypada porównanie silnika wolnossącego i silnika turbo? Jeżeli obie jednostki napędowe mają taką samą pojemność, to silnik turbo będzie miał większe zapotrzebowanie na paliwo. Ale trzeba pamiętać jeszcze o trendzie określanym jako „downsizing”, czyli redukcji pojemności i wielkości silników.

Jeżeli porównać pod względem zużycia paliwa silnik turbo o pojemności 1500 cm3 z i silnik wolnossący o pojemności 2000 cm3 o tej samej mocy, to ten drugi wykaże się wyższym zapotrzebowaniem na paliwo. To właśnie sprawia, że pod względem zużycia paliwa silniki turbo wcale nie muszą wypadać gorzej.

Moc i przyspieszenie

Silnik wolnossący ma mniejszą moc niż silnik z turbodoładowaniem – gdy mowa o jednostkach napędowych o tej samej pojemności. Ma to bezpośredni związek ze sposobem ich działa  – w przypadku turbo pojawia się duża dawka powietrza dostarczonego do komory spalania, co ma odzwierciedlenie w mocy pojazdu.

Pod względem charakterystyki przyspieszenia lepiej wypada silnik wolnossący – turbo zapewnia kierowcy wrażenie braku reakcji na pedał gazu i następnie gwałtownego przyspieszenia. Dlaczego? Ma to związek z występowaniem zjawiska turbodziury. Trzeba jednocześnie pamiętać, że producenci pojazdów szukają rozwiązań, które mają zniwelować ten problem. Przykładem może być turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT/VNT).

Ubezpieczenie

Gdy zapada decyzja o zakupie auta, kierowca musi pamiętać o ubezpieczeniu. Jak pod względem cen OC wypadają jednostki wolnossące, a jak silniki z doładowaniem? W przypadku porównania dwóch silników o tej samej pojemności droższy w ubezpieczeniu okaże się silnik z turbodoładowaniem. Różnice w cenie polisy między wariantem wolnossącym a turbodoładowanym silnika benzynowego dobrze widać na poniższym przykładzie.

Przykład

Przykład: Paweł to wielki miłośnik francuskiej motoryzacji – w garażu ma kilku modeli marki Renault, w tym dwie Laguny III z rocznika 2011. Pierwsza jest wyposażona w silnik benzynowy wolnossący o pojemności 1997 cm3. W drugiej pracuje silnik benzynowy o tej samej pojemności, ale z turbosprężarką.

Trzy najtańsze oferty OC dla Renault Laguny III z rocznika 2011 – benzyna, wolnossący, pojemność 1997 cm3 (wersja Laguna 2.0 Privilege Etanol)

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
485,00 zł rata od 279 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna  
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
547,00 zł rata od 0 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna  
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
583,00 zł rata od 0 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna   Awaria   Holowanie do 75 km  
mtu24.pl
485,00 zł rata od 279.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Trasti
547,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
583,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 75 km

Trzy najtańsze oferty OC dla Renault Laguny III z rocznika 2011 – benzyna, turbo, pojemność 1997 cm3 (wersja Laguna 2.0T Privilege)

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
485,00 zł rata od 279 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna  
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
566,00 zł rata od 0 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna  
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
602,00 zł rata od 186,50 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna   Awaria   Holowanie do 75 km  
mtu24.pl
485,00 zł rata od 279.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Trasti
566,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
602,00 zł rata od 186.50
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 75 km

Czy silniki wolnossące to przeżytek motoryzacji?

Mimo że zauważalny jest wzrost popularności samochodów osobowych z silnikiem turbodoładowanym (szczególnie w przypadku wersji z silnikiem Diesla), to nie brakuje koncernów motoryzacyjnych rozwijających jednostki atmosferyczne. W konsekwencji na rynku wciąż można kupić auta wyposażone w silnik wolnossący. I w najbliższych latach się to nie zmieni. Jednocześnie warto mieć świadomość, czym ta zmiana (zastępowanie silników wolnossących bardziej skomplikowanymi rozwiązaniami) jest spowodowana – chodzi zarówno o zdrowie, jak i środowisko.

Nowoczesne silniki z turbosprężarką są w stanie sprostać wymogom, gdy mowa o maksymalnych wartościach emisji spalin. A te w każdej kolejnej normie Euro są coraz bardziej rygorystyczne – normy dotyczą nie tylko tlenku węgla (CO2), ale również m.in. tlenku azotu (NOx), cząsteczek stałych i węglowodorów (HC). Powód? Wymienione zanieczyszczenia są odpowiedzialne za powstawanie smogu, który co roku zabija miliony osób na całym świecie.

Co wybrać: auto z silnikiem wolnossącym czy turbodoładowanym?

Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi – to kwestia preferencji kierowcy, stylu jego jazdy i najczęściej pokonywanych tras. Zasadniczo można powiedzieć, że auto z silnikiem Diesla, który ma doładowanie, lepiej sprawdzi się na dłuższych trasach. Ale już od pewnego czasu na rynku można kupić auta z niewielką jednostką napędową (np. 1000 czy 1500 cm3 pojemności) i turbosprężarką. W jeździe po mieście sprawdzają się one równie dobrze, jak samochodowy wyposażone w wolnossące jednostki.

Kierowcy, którzy dostrzegają potencjał w silnikach wolnossących lub po prostu mają do nich sentyment, muszą przyzwyczaić się do tego, że ich wybór będzie coraz bardziej ograniczony. Mniejsza liczba opcji w tym przypadku nie oznacza jednak, że z czasem silniki wolnossące zostaną całkowicie wyeliminowane z rynku – do tego jeszcze długa droga.

Podsumowanie

  • Silnik wolnossący to prosta w budowie jednostka napędowa, która wyróżnia się brakiem turbosprężarki.
  • W silniku wolnossącym strumień powietrza jest pobierany dzięki występowaniu zjawiska różnicy ciśnień między komorą spalania w trakcie pracy a otoczeniem.
  • Różnice w budowie silnika wolnossącego i silnika z turbodoładowaniem pociągają za sobą inne – dotyczą one m.in. mocy i przyspieszenia.
  • Jeżeli porównać silniki o tej samej pojemności, to droższy w ubezpieczeniu może okazać się silnik z turbo.
  • Współcześnie samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym są produkowane praktycznie wyłącznie w wersji z turbodoładowaniem.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak jeździć z silnikiem wolnossącym?

    Właściciele samochodów z silnikiem wolnossącym o dużej pojemności powinni zwracać uwagę na wysokość obrotów. Zmiana biegów w odpowiednim momencie pozwala zmniejszyć ilość spalanego paliwa, a tym samym obniżyć koszty eksploatacji auta.

  2. Jakie są polecane silniki wolnossące?

    Użytkownicy chwalą sobie m.in. silniki Volvo Redblock. Uchodzą one za niezawodne, uzyskują też dobre osiągi. To jeden z powodów, dla których miłośnicy silników wolnossących często decydują się na starsze egzemplarze aut.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments