Zmiana przeznaczenia pojazdu – jak jej dokonać?


Volkswagen przerobiony na kamper
  • Zmiana przeznaczenia pojazdu ma miejsce po wprowadzeniu modyfikacji, po których np. samochód ciężarowy staje się osobowym lub osobowy ciężarowym.
  • Z możliwości zmiany przeznaczenia pojazdu korzystają zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci. Druga grupa często modyfikuje auta dostawcze, by uzyskać kamper.
  • Do wprowadzania zmian w pojazdach (w tym demontażu kratki) uprawnione są jedynie warsztaty samochodowe o kodzie PKD 50.20.A lub PKD 45.20.Z.
  • Po dokonaniu zmian konieczne jest wykonanie badania technicznego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego.
  • O dokonanych zmianach należy poinformować firmę ubezpieczeniową, która może dokonać rekalkulacji składki ubezpieczeniowej.

Jeżeli kupiłeś samochód dostawczy lub busa z myślą o tym, by zaadaptować go na kampera albo jesteś właścicielem auta z kratką, to możesz zastanawiać się, jak dokonać zmiany przeznaczenia tych pojazdów. Jest to możliwe, ale wymaga skorzystania z pomocy fachowców. Dowiedz się, czym jest i ile kosztuje zmiana przeznaczenia pojazdu.


Jeszcze kilka lat temu, po nowelizacji przepisów podatkowych, zmiana przeznaczenia pojazdu była szczególnie popularnym tematem wśród właścicieli samochodów z kratką. Dziś z kolei jest to kwestia poruszana głównie przez osoby zainteresowane stworzeniem kampera relatywnie niskim kosztem. Nie jest to zresztą przypadek – ma to bezpośredni związek z wejściem w życie nowych przepisów w zakresie akcyzy.

Na czym polega zmiana przeznaczenia pojazdu?

Zmiana przeznaczenia pojazdu polega na wprowadzeniu w nim modyfikacji, w rezultacie czego np. samochód osobowy można zarejestrować jako ciężarowy lub samochód dostawczy jako osobowy, w tym kamper. Ingerencja nie zawsze jest znaczna. Wspomnieć wystarczy auta osobowe wyposażone w kratkę.

Przed 2011 r. właściciele samochodów osobowych, którzy prowadzili działalność gospodarczą, chętnie montowali w autach kratki oddzielające kabinę pasażerską od przestrzeni ładunkowej. W rezultacie mogli oni zarejestrować pojazd jako ciężarowy i czerpać z tego tytułu korzyści podatkowe. Po nowelizacji przepisów obecność kratki nie ma już znaczenia m.in. dla możliwości odliczenia podatku VAT. Stąd też niektórzy właściciele takich pojazdów zdecydowali się na jej usunięcie.

Kiedy najczęściej dokonuje się zmiany przeznaczenia pojazdu?

Reguły nie ma – zmiana przeznaczenia pojazdu interesuje zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Różnica sprowadza się do tego, co w rezultacie wprowadzonych zmian w pojeździe chce uzyskać jego właściciel.

Przedsiębiorcy:

  • Zmniejszają lub zwiększają liczbę miejsc siedzących, odpowiednio powiększając lub pomniejszając przestrzeń ładunkową.
  • Zmieniają samochody osobowe w ciężarowe lub ciężarowe w osobowe – w zależności od potrzeb firmy.

Konsumenci:

  • Przystosowują zakupione samochody dostawcze, busy lub vany w taki sposób, aby mogły służyć jako samochód osobowy lub kamper.
  • Demontują kratkę w samochodzie ciężarowym. W rezultacie dochodzi do zmiany przeznaczenia pojazdu ciężarowego na osobowy.

Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, czy też osobą fizyczną, przepisy w zakresie zmiany przeznaczenia pojazdu są identyczne.

Komu zlecić wprowadzenie zmian w pojeździe?

Zmiana przeznaczenia pojazdu wymaga wprowadzenia fizycznych modyfikacji w pojeździe i następnie dokonania zmian w dokumentach. Pozornie sprawa może wydawać się prosta – szczególnie w przypadku kratki, którą właściciel mógłby wymontować samodzielnie. W praktyce jednak proces zmiany przeznaczenia pojazdu jest obwarowany licznymi przepisami. Ze względów bezpieczeństwa samodzielna ingerencja jest niedopuszczalna. Co więcej, również nie każdy warsztat samochodowy ma prawo przebudować samochód.

Wprowadzać zmiany w pojazdach mogą wyłącznie warsztaty o kodzie PKD 50.20.A lub PKD 45.20.Z – wynika to wprost z art. 66 ust. 4 pkt. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakończenie prac powinno zostać potwierdzone dokumentem. W jego treści musi znaleźć się informacja m.in. o zmianach, jakie zostały dokonane w samochodzie.

Jakie formalności wiążą się ze zmianą przeznaczenia pojazdu?

Demontaż kratki lub siedzeń czy przerobienie auta na kamper to nie wszystko – pozostaje jeszcze kwestia formalności. Składają się na nie:

  • Badanie techniczne w zakresie zmian konstrukcyjnych auta w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów

Celem takiego badania jest sprawdzenie, czy modyfikacji dokonał upoważniony do tego warsztat oraz czy zostały one wykonane prawidłowo. Jeżeli tak, pracownicy Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów wydadzą stosowny dokument. Będzie on niezbędny, aby otrzymać nowy dowód rejestracyjny.

Ile zapłacisz w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów za badanie techniczne pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych? Koszt to 82 zł.

Uwaga! W przypadku zmiany liczby miejsc siedzących w samochodzie (zmiany konstrukcyjne) wymagane będzie jeszcze uzyskanie dokumentu np. od Transportowego Dozoru Technicznego lub producenta pojazdu. Mowa tu o potwierdzeniu, że spełnione zostały wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa.

  • Zmiana danych w dowodzie rejestracyjnym we właściwym wydziale komunikacji

Dokonane w pojeździe modyfikacje muszą zostać ujawnione w dowodzie rejestracyjnym. Z tego względu kolejnym przystankiem będzie wydział komunikacji, gdzie złożysz wniosek o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego. Nie powinieneś zwlekać, bo obowiązuje Cię termin 30 dni, licząc od wykonania badania technicznego.

Aby urzędnicy mogli wprowadzić zmiany w dowodzie rejestracyjnym, w wydziale komunikacji musisz złożyć m.in.: dokument otrzymany z warsztatu, zaświadczenie z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i dowód dokonania opłaty za wydanie nowego dowodu rejestracyjnego (opłata wynosi 54,50 zł). Na przygotowanie dowodu rejestracyjnego urzędnicy mają 30 dni.

Co z polisami OC i AC po zmianie przeznaczenia pojazdu?

O dokonanych w pojeździe zmianach powinieneś poinformować również ubezpieczyciela, bez względu na to, czy korzystasz tylko z OC, OC i AC czy również NNW i assistance. Dlaczego?

Zmiana przeznaczenia pojazdu ciężarowego na osobowy czy dostawczego na kamper oznacza, że firma ubezpieczeniowa dokona rekalkulacji składki. Inaczej mówiąc, sprawdzi ona, czy i w jakim stopniu zmiany w pojeździe wpłyną na wzrost lub obniżenie ryzyka ubezpieczeniowego. Czy to oznacza, że zawsze dopłacisz? Niekoniecznie.

Jeżeli przerobiłeś samochód ciężarowy na osobowy (np. zlecając demontaż kratki), firma ubezpieczeniowa może uznać, że składka ubezpieczeniowa powinna być niższa. W tym przypadku wiele zależy od metody wyliczania ryzyka ubezpieczeniowego przez ubezpieczyciela.

Czy warto dokonać zmiany przeznaczenia pojazdu?

Na to pytanie nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie. Jeżeli chcesz stać się właścicielem kampera i zależy Ci na ograniczeniu kosztów, to sprawa jest oczywista – zmiana przeznaczenia pojazdu jest atrakcyjnym rozwiązaniem. Analogicznie kwestia przedstawia się w przypadku firm, które zamiast rozszerzać flotę, chcą dokonać zmian w już posiadanych pojazdach, aby realizować swoje cele. Co jednak wówczas, gdy kupiłeś samochód z kratką?

Zmiana przeznaczenia pojazdu poprzez usunięcie kratki wiąże się nie tylko z kosztem 136,50 zł (opłata za badanie techniczne i wydanie nowego dowodu rejestracyjnego), ale również zapłatą za pracę warsztatu dokonującego zmian. Cena przeróbki może sięgać nawet 1000 zł, a to dlatego, że po demontażu kratki konieczny może być np. montaż zagłówków czy pasów bezpieczeństwa.

W tym przypadku warto zatem dobrze przemyśleć opłacalność zmiany przeznaczenia pojazdu – może ona nie mieć racji bytu z ekonomicznego punktu widzenia.

Stefania Stuglik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x