Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Belgia, Czechy i Dania – to właśnie w tych krajach kierowcy z Polski najchętniej poszukują używanych pojazdów. Jednocześnie zakup samochodu z zagranicznego komisu czy od osoby prywatnej wiąże się z pewnym ryzykiem. Zastanawiasz się, jak sprawdzić przebieg i historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy? Dowiesz się tego z poniższego poradnika.
- Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z zagranicy w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl?
- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK – czyli jak sprawdzić historię pojazdu po VIN
- Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy w innych bezpłatnych internetowych bazach danych?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
- Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z Wielkiej Brytanii?
- Jak sprawdzić historię auta w Holandii?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Belgii?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Czech?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Danii?
- Jak sprawdzić przeszłość samochodu sprowadzonego z zagranicy w komercyjnych serwisach?
- Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z zagranicy w ASO i TÜV?
- Formalności po sprowadzeniu samochodu z zagranicy
- Ubezpieczanie samochodu z zagranicy – co trzeba wiedzieć
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC auta sprowadzonego z zagranicy?
- Podsumowanie
- Najczęściej zadawane pytania o historię samochodu z zagranicy
Mimo że zakup używanego samochodu oznacza duże niższe koszty w porównaniu do zakupu nowego auta, to każde oszczędności są mile widziane. Stąd też w poradniku znalazły się informacje o darmowych i płatnych bazach, w których możesz sprawdzić auto wystawione na sprzedaż na zagranicznych portalach ogłoszeniowych. Podpowiadamy też, jakie informacje o pojeździe można uzyskać z ASO i TÜV.
Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z zagranicy w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl?
Historia Pojazdu to e-usługa stworzona z myślą o osobach planujących zakup używanego pojazdu, np. samochodu lub motocykla. Jak wskazuje nazwa, serwis Historia Pojazdu pozwala kompleksowo sprawdzić historię wybranego egzemplarza – dzięki niemu można się dowiedzieć, m.in. ilu właścicieli miał samochód, jaki ma przebieg i czy był używany jako taksówka. W bazie e-usługi Historia Pojazdu znajdują się dane zarówno o autach zarejestrowanych w polskich wydziałach komunikacji, jak i samochodach z zagranicznymi numerami rejestracyjnymi.
E-usługa Historia Pojazdu jest bezpłatna. Korzystając z niej, można sprawdzić dowolną liczbę pojazdów, przy czym pewne ograniczenia są nakładane na użytkownika, który jest zainteresowany pojazdami zarejestrowanymi za granicą – takich aut można zweryfikować 20 w ciągu godziny.
Zastanawiasz się, skąd pochodzą dane o pojazdach w e-usłudze Historia Pojazdu? To zależy od tego, gdzie pojazd został zarejestrowany – jeżeli rejestracji dokonał:
- polski wydział komunikacji – dane o pojeździe pochodzą z bazy CEP (czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów), do której informacje przekazują różne instytucje;
- zagraniczny urząd – informacje o takich pojazdach pochodzą z systemów zewnętrznych (Ministerstwo Cyfryzacji współpracuje m.in. z Carfax, AutoDNA, CarVertical).
Warto wiedzieć, że w e-usłudze Historia Pojazdu informacje o pojazdach zarejestrowanych w polskich urzędach i samochodach, które dopiero otrzymają polskie numery rejestracyjne, sprawdza się w odmienny sposób. W pierwszym przypadku dane można uzyskać po podaniu numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji. Aby sprawdzić informacje zagraniczne, należy posiadać profil zaufany eGO.
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK – czyli jak sprawdzić historię pojazdu po VIN
Być może należysz do grona kierowców, którzy słyszeli, że sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy można znając jego numer VIN. Sprawa nie jest jednak tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego? Musisz mieć świadomość, że:
- numer VIN jest niezbędny, aby sprawdzić informacje o pojeździe zgromadzone w e-usłudze Historia Pojazdu – bez tego numeru weryfikacja historii samochodu nie będzie możliwa;
- sprawdzenie historii pojazdu wyłącznie po VIN jest praktycznie niemożliwe – dekodery VIN (zwłaszcza darmowe) z reguły informują jedynie o parametrach technicznych.
Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy w innych bezpłatnych internetowych bazach danych?
E-usługa Historia Pojazdu nie jest jedyną bazą informacji o pojazdach, z której warto skorzystać przed zakupem auta z Wielkiej Brytanii, Czech czy Danii – trzeba pamiętać, że odpowiedniki tej usługi są dostępne w różnych krajach. Wynika to choćby z potrzeby ochrony kupujących przed nabyciem powypadkowego, niesprawnego samochodu, który będzie stanowić zagrożenie dla ruchu drogowego.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
Mimo że używane samochody z Niemiec cieszą się największą popularnością wśród nabywców z Polski, to w tym kraju nie funkcjonuje bezpłatny odpowiednik polskiej e-usługi Historia Pojazdu. Co to oznacza? Aby sprawdzić używane auto z Niemiec, trzeba skorzystać z płatnych baz gromadzących informacje o pojazdach. Przykładowe serwisy to: automoli.com, autodna.de, vin-info.com czy carfax.eu. Wiele z takich stron posiada polską wersję językową, co bardzo ułatwia lekturę raportu.
Od 24 kwietnia 2020 r. za pomocą e-usługi Historia Pojazdu można sprawdzić pojazdy zarejestrowane na terenie Niemiec. Informacje te są dostarczane przez zewnętrzne firmy, z którymi współpracuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z Wielkiej Brytanii?
Z historią pojazdu zarejestrowanego w Wielkiej Brytanii można się bezpłatnie zapoznać na stronie https://www.gov.uk/check-mot-history. Aby otrzymać dostęp do zgromadzonych danych, wystarczy podać numer rejestracyjny samochodu. Wygenerowany w ten sposób raport zawiera podstawowe informacje, np. datę rejestracji pojazdu, datę ważności przeglądu, o stanie licznika (podawany w milach) i adnotację, czy pojazd został wycofany z ruchu.
Kierowcom zainteresowanym zakupem używanego pojazdu DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency) zapewnia dostęp również do innych e-usług. Efekt? Kupujący może kompleksowo zweryfikować dane używanego pojazdu wystawionego na sprzedaż. Mowa tu o e-usługach dostępnych na stronach:
- https://vehicleenquiry.service.gov.uk/ – za pośrednictwem tej strony można sprawdzić, czy dane znajdujące się w ogłoszeniu lub podane przez sprzedającego odpowiadają informacjom zgromadzonym przez DVLA;
- https://ownvehicle.askmid.com/ – strona pozwala na weryfikację, czy samochód został ubezpieczony (jeżeli tak, to będzie się on znajdował w bazie MID).
Jak sprawdzić historię auta w Holandii?
Niektórzy kierowcy poszukują używanego samochodu dalej od Polski, np. na holenderskim rynku. Dobra wiadomość jest taka, że wytypowane auto można sprawdzić online – służy do tego e-usługa RDW. Aby zweryfikować historię pojazdu za pośrednictwem strony https://ovi.rdw.nl/, wystarczy znać jego numer rejestracyjny.
Czego można dowiedzieć się o samochodzie po wpisaniu jego numeru rejestracyjnego na stronie RDW? Informacje są pogrupowane w czterech zakładkach – są to:
- informacje podstawowe – można tu znaleźć informacje m.in. o modelu, marce, typie, kolorze i masie pojazdu oraz liczbie właścicieli, datę pierwszej rejestracji pojazdu, przebiegu* czy ewentualnej kradzieży;
- silnik i środowisko – w tej części raportu znajdują się dane choćby o pojemności silnika, zużyciu paliwa, poziomie hałasu, rodzaju paliwa, klasie środowiskowej EG i emisji CO2;
- informacje techniczne – ta sekcji raportu informuje choćby o tym, ile miejsc jest w pojeździe i jaki jest rozstaw osi;
- podatek – zakładka, w której można znaleźć m.in. cenę katalogową pojazdu.
*W bazie RDW nie jest dostępna informacja o przebiegu – narzędzie określa jedynie, czy stan licznika jest realny. Można to sprawdzić również za pośrednictwem tej strony internetowej: https://tellerstandcontroleren.rdw.nl/aanvraaggegevens.
Chcesz kupić używane auto z holenderskiego rynku, które zostało wyprodukowane przed kwietniem 2021 r.? Jeżeli zostało ono zajęte przez holenderskie organy egzekucyjne, to takiej informacji nie znajdziesz w RDW – wzmianki o konfiskacie auta w tej bazie są dostępne dopiero od 1 kwietnia 2021 r.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Belgii?
Belgia to kolejny kraj, w którym kierowcy z Polski poszukują zadbanych używanych aut. Jak sprawdzić historię pojazdu z Belgii? Sprawdzenie online pojazdu z belgijskiego rynku ogranicza się do zweryfikowania jego przebiegu. Niestety, aktualnie w Belgii nie istnieje serwis analogiczny do e-usługi Historia Pojazdu.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Sprzedając używany samochód, Belg ma obowiązek przekazać nabywcy Car-Pass. Czym jest Car-Pass? To dokument, którego treść dotyczy przebiegu – wskazuje on, jaki przebieg miał samochód w różnych datach. Autentyczność otrzymanego dokumentu można sprawdzić online, korzystając ze strony internetowej https://www.car-pass.be/en.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Czech?
Czechy z pewnością nie są jednym z najpopularniejszych państw, w których Polacy poszukują używanych aut, ale w przyszłości może się to zmienić. Powód? Od pewnego czasu osoby kupujące w tym kraju pojazd z drugiej ręki mają możliwość zapoznania się z jego historią przez internet. Jak sprawdzić historię pojazdu z Czech? Z pomocą przychodzi narzędzie udostępnione na stronie internetowej kontrolatachometru.cz, za które odpowiada czeskie Ministerstwo Transportu.
Aby sprawdzić pojazd na stronie kontrolatachometru.cz, należy znać wyłącznie jego numer VIN. Od pewnego czasu zakres udostępnianych informacji zapewnia nie tylko sprawdzenie przebiegu auta, ale również innych danych – są to:
- data pierwszej rejestracji pojazdu,
- kategoria pojazdu,
- informacje o przeglądach technicznych wraz z wykrytymi w ich trakcie usterkami.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Danii?
Znalazłeś atrakcyjną ofertę sprzedaży samochodu używanego w Danii? Możesz zastanawiać się, jak sprawdzić historię pojazdu zarejestrowanego w Danii. Można to zrobić na stronie internetowej https://findsynsrapport.fstyr.dk/sider/soegning.aspx, ale nie tylko – odwiedzić warto też inne adresy, a zwłaszcza https://nummerpladeregister.dk/ i https://www.tjekbil.dk/.
Pierwsza z wymienionych stron (https://findsynsrapport.fstyr.dk/sider/soegning.aspx) pozwala sprawdzić historię pojazdu zarejestrowanego w Danii po numerze rejestracyjnym lub numerze VIN. W raporcie znaleźć można choćby:
- markę, model i typ pojazdu;
- numer VIN;
- informacje o przeglądzie technicznym.
Na drugiej ze stron – https://nummerpladeregister.dk/ – możliwe jest sprawdzenie pojazdu z użyciem numeru rejestracyjnego. Raport prezentuje głównie dane techniczne – informuje o silniku, rodzaju paliwa oraz oponach i felgach.
Trzecia ze stron, czyli https://www.tjekbil.dk/, dostarcza jeszcze innych informacji o wybranym aucie. Poza kwestiami technicznymi raport prezentuje następujące dane:
- ubezpieczenie – użytkownik dowie się, czy dla pojazdu zostało wykupione OC;
- zadłużenie na samochodzie – jak można przeczytać w duńskich poradnikach, ok. 10 proc. wszystkich samochodów zarejestrowanych w Danii jest obciążonych długiem i stąd też warto dokładnie zapoznać się z tą częścią raportu;
- przebieg samochodu – spisany podczas ostatniego przeglądu;
- wyposażenie pojazdu;
- środowisko – ta część raportu informuje m.in. o tym, czy pojazd może być użytkowany w strefach zeroemisyjnych.
Jak sprawdzić przeszłość samochodu sprowadzonego z zagranicy w komercyjnych serwisach?
Alternatywą dla bezpłatnych usług gromadzących informacje o pojazdach są bazy komercyjne. Jest ich wiele, a niektóre z nich (jak np. Carfax) są dostępne w wielu językach. Czy warto korzystać z komercyjnych serwisów, aby sprawdzić zarejestrowany za granicą używany pojazd? Niekiedy mogą one zapewnić dodatkowe informacje o samochodzie z drugiej ręki, które nie są dostępne w bezpłatnych bazach. Nie jest to jednak regułą. Z drugiej strony, gdy historii pojazdu nie można zweryfikować w darmowej e-usłudze, rozwiązania komercyjne to jedyne wyjście.
Sprawdzając pojazd w bezpłatnej lub płatnej usłudze, weź pod uwagę, że w danych mogą występować błędy. To jeden z powodów, dla których nie warto opierać się wyłącznie o jedno źródło informacji.
Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z zagranicy w ASO i TÜV?
Cennym źródłem informacji mogą być też ASO i TÜV. Belgowie czy Holendrzy chętnie serwisują swoje pojazdy w autoryzowanej stacji obsługi, w rezultacie czego baza danych prowadzona przez autoryzowany serwis również pozwala zweryfikować historię pojazdu. Historia serwisowa pozwala nie tylko sprawdzić przebieg auta, ale przede wszystkim pozyskać wiedzę o przeprowadzonych naprawach. Pomoże to w podjęciu decyzji, czy samochodem warto się zainteresować.
Szukasz używanego auta na niemieckim rynku? Zajrzyj do dokumentacji TÜV prowadzonej dla wybranego egzemplarza. W raportach TÜV umieszcza się choćby wskazanie drogomierza i stwierdzone usterki.
Formalności po sprowadzeniu samochodu z zagranicy
Znalezienie używanego samochodu na zagranicznym rynku, weryfikacja jego historii, sfinalizowanie zakupu i transport do Polski to nie wszystko – trzeba jeszcze zadbać o sprawy urzędowe. Jeżeli pojazd był zarejestrowany w jednym z państw UE, to formalności prezentują się następująco:
- zapłata akcyzy – można to zrobić bez wychodzenia z domu, składając deklarację za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych i wpłacając podatek na właściwy rachunek bankowy; wysokość akcyzy należy wyliczyć samodzielnie – jest ona uzależniona od pojemności silnika;
- tłumaczenie umowy – jest wymagane wyłącznie wówczas, gdy umowa jest sporządzona wyłącznie w języku obcym;
- badanie techniczne – nie zawsze będzie ono jednak wymagane, stąd też przed wizytą w wydziale komunikacji warto dopytać o tę kwestię;
- ubezpieczenie – o którym szerzej przeczytasz niżej;
- opłata za rejestrację pojazdu – wysokość opłaty zależy od dwóch czynników: rodzaju pojazdu oraz tego, czy jego właściciel zdecyduje się na standardowe, czy też indywidualne tablice rejestracyjne;
- rejestracja pojazdu w wydziale komunikacji – auto zakupione na zagranicznym rynku musi zostać zarejestrowane, a w tym celu należy złożyć wniosek wraz z kompletem wymaganych załączników.
Ubezpieczanie samochodu z zagranicy – co trzeba wiedzieć
Wielu osobom kupującym używany pojazd za granicą opłaca się wrócić do Polski „na kółkach”. Ten scenariusz oznacza jednak dodatkowe formalności – przed wyjazdem z kraju rejestracji auta trzeba m.in. wykupić OC. Stąd też nie zawsze trzeba myśleć o zakupie OC od razu po przekroczeniu polskiej granicy – krótkoterminowa polisa najczęściej jest ważna jeszcze kilka tygodni. Pomimo tego zakup całorocznego OC tuż po przyjeździe do Polski jest rozsądnym rozwiązaniem – czynność ta pozwoli uniknąć kary z UFG za przerwę w ubezpieczeniu.
Dla używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy, które zostały zarejestrowane w Polsce, można wykupić nie tylko OC – dostępne są też dodatkowe polisy, z których najpopularniejsze to AC, ubezpieczenie assistance i ubezpieczenie NNW.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC auta sprowadzonego z zagranicy?
Roczny koszt OC dla używanego pojazdu pochodzącego z zagranicznego rynku nie powinien przekroczyć 1000 zł, jeżeli auto do ubezpieczenia zgłasza doświadczony kierowca. Dobra wiadomość jest taka, że orientacyjną cenę OC można sprawdzić jeszcze przed zakupem auta – w tym celu warto skorzystać z zamieszczonego na tej stronie kalkulatora OC.
Przykład: Pan Grzegorz planuje kupić samochód sprowadzony z Niemiec, Danii lub Holandii. Rozważa kilka modeli, a ponieważ wie, że różnice w składkach OC mogą być duże, chce się wstępnie zorientować w cenach – posiada maksymalne zniżki w OC i nie ma żadnych zniżek w AC. Korzystając z kalkulatora OC, przygotowaliśmy dla niego kalkulacje, które może on uwzględnić, decydując o opłacalności sprowadzenia auta.
Samochód | Najtańsze OC | Pakiet polis z AC |
---|---|---|
Opel Astra, rocznik 2018, benzyna, poj. silnika 1998 cm3 | 364 zł – z NNW i assistance | Od 453 zł do 7582 zł |
Audi A4, rocznik 2020, diesel, poj. silnika 1968 cm3 | 342 zł – z assistance | Od 1774 zł do 6658 zł |
Volkswagen Golf, rocznik 2019, benzyna, poj. silnika 1984 cm3 | 353 zł – z NNW i assistance | Od 974 zł do 10 068 zł |
Nissan Qashqai, rocznik 2019, diesel, poj. silnika 1749 cm3 | 350 zł – z NNW i assistance | Od 479 zł do 7442 zł |
BMW Seria 3, rocznik 2021, benzyna, poj. silnika 2998 cm3 | 403 zł – z assistance | – |
Podsumowanie
- Podstawowym źródłem informacji o historii samochodu jest bezpłatna e-usługa Historia Pojazdu.
- Sprawdzając samochód zarejestrowany za granicą, warto skorzystać też z lokalnych baz gromadzących informacje o pojazdach.
- W zweryfikowaniu historii samochodu z zagranicy mogą pomóc również informacje gromadzone przez ASO i TÜV.
- Po sprowadzeniu używanego pojazdu z zagranicy należy zająć się formalnościami – trzeba opłacić akcyzę, przetłumaczyć dokumenty i zarejestrować auto.
- Aby nie narazić się na karę, tuż po przywiezieniu auta do Polski należy wykupić OC krótkoterminowe lub na rok.
Najczęściej zadawane pytania o historię samochodu z zagranicy
Na co zwracać uwagę przy zakupie sprowadzonego samochodu?
Dokładna weryfikacja pojazdu zarejestrowanego za granicą nie polega wyłącznie na zapoznaniu się z jego historią – uwagę trzeba zwrócić też na jego stan techniczny. Jeżeli nie jesteś mechanikiem lub pasjonatem motoryzacji, najlepszym rozwiązaniem będzie zwrócenie się o pomoc do fachowca – przed zakupem warto sprawdzić auto w warsztacie.
Jak sprawdzić przebieg pojazdu z Niemiec?
Chcesz sprawdzić historię pojazdu z Niemiec? Możliwości jest kilka. W pierwszej kolejności przebieg auta z Niemiec należy sprawdzić w e-usłudze Historia Pojazdu. Dostęp do wskazań drogomierza może też zapewnić ASO lub TÜV. Dokładniejszą weryfikację historii pojazdu przeprowadzisz także korzystając z zasobów komercyjnych baz gromadzących dane o pojazdach.
Skąd pobierane są dane zagraniczne w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl?
Dane zagraniczne są dostarczane przez partnerów Ministerstwa Cyfryzacji – to firmy, które pozyskują dane z systemów zewnętrznych. Na ich liście znajdują się głównie komercyjne bazy gromadzące informacje o pojazdach, np. Carfax, AutoDNA czy CarVertical.
Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego spoza UE?
Warto się upewnić, czy administracja kraju, w którym pojazd został zarejestrowany, zapewnia dostęp do e-usługi podobnej do Historii Pojazdu. Jeżeli tak, sprawdzenie auta będzie proste. W przeciwnym wypadku pozostają alternatywne sposoby – płatne bazy gromadzące informacje o pojazdach lub dane zgromadzone np. w ASO (autoryzowanej stacji obsługi).