Choć wiele mówi się o silniku czy rozrządzie, rola opon jest równie istotne. Dzięki nim jazda jest nie tylko komfortowa, ale i przede wszystkim bezpieczna. Jak dobrać odpowiednie opony do samochodu? Na co warto zwrócić uwagę i jak rozszyfrować oznaczenia na nich?
- Jak dopasować opony do samochodu?
- Skorzystaj z konfiguratora doboru opon
- Oznaczenia na kołach – jak je rozszyfrować?
- Informacja o producencie
- Konstrukcja opony
- Rozmiar opon do samochodu
- Indeks nośności
- Indeks prędkości
- DOT, czyli data produkcji
- Maksymalne ciśnienie i jazda „na kapciu”
- Oznaczenia dotyczące montażu
- Homologacja
- Opony wzmacniane – oznaczenia
- Oznaczenia UTQG
- Obecność rantu ochronnego
- Dodatkowe oznaczenia M+S oraz 3PMSF
- Wskaźnik zużycia
- Opony letnie, zimowe czy całoroczne?
- Opony do samochodu a ubezpieczenie – co warto wiedzieć?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
W instrukcji pojazdu każdy kierowca znajdzie informacje o tym, jakie opony do samochodu będą odpowiednie. Faktem jest jednak, że praktycznie żaden właściciel auta nie zagląda w to miejsce. Tymczasem zakup opon jest konieczny co jakiś czas, bez względu na to, czy wybiera się komplety całoroczne, czy też osobno letnie i zimowe. Sprawdź, co musisz wiedzieć, dobierając opony do samochodu.
Jak dopasować opony do samochodu?
Nie trzeba wcale jechać do wulkanizatora, aby dopasować najlepsze opony do swojego samochodu. Nie musisz analizować też dokładnych danych takich jak typ nadwozia czy pojemność silnika Twojego auta. Wystarczy, że sprawdzisz oznaczenia na boku ogumienia. Następnie dobierz opony, które będą miały takie same oznaczenia albo ulepszone względem np. warunków drogowych (dotyczy to opon zimowych). Pamiętaj, dobierz opony do samochodu, a nie do mody, która akurat panuje! Najlepszy rozmiar to taki, który zaleca producent, choć ogólnie dopuszcza się możliwość ok. 4% zmiany wartości rozmiaru; w przypadku takich zmian dobrze jest jednak znać się na oponach bardziej niż przeciętny laik.
Skorzystaj z konfiguratora doboru opon
Niektóre sklepy oferują możliwość skorzystania z konfiguratora doboru opon. To narzędzie, które uwzględnia opony różnych producentów. Konfigurator opon ułatwia wyszukiwanie odpowiednich ich wersji do danego modelu pojazdu. Będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą zagłębiać się w tajniki rozszyfrowywania wszystkich zapisów na oponach.
Oznaczenia na kołach – jak je rozszyfrować?
Zanim dopasujesz opony do samochodu, musisz znać ich oznaczenia. Oto rozwinięcia najważniejszych z nich.
Informacja o producencie
Podstawową informacją jest ta o producencie opon. To ważne dla osób, które ufają tylko jednej czy kilku markom i chcą zawsze inwestować w wersje właśnie od nich. Poza tym nie ma to większego znaczenia, jeśli chodzi o typ ogumienia.
Konstrukcja opony
Kolejnym oznaczeniem, które warto znać, gdy dobierasz opony do Twojego samochodu, jest to o konstrukcji akcesorium. Do wyboru są cztery rodzaje konstrukcji opon:
- radialna – oznaczana literą „R”; najpopularniejszy typ ogumienia do samochodu,
- diagonalna – oznaczana znakiem „–”; konstrukcja opony nie pozwala na rozwijanie dużych prędkości, ale sprawdza się przy pojazdach specjalistycznych, terenowych czy jednośladach,
- bezdętkowa – oznaczana jako „TL”,
- dętkowa – oznaczana jako „TT”.
Rozmiar opon do samochodu
Dobór opon do samochodu powinien być wykonywany również pod względem rozmiaru opony. Ten z kolei jest zaszyfrowany według ujednoliconej normy przyjętej przez Unię Europejską. Wyjaśnimy go na przykładzie najpopularniejszego rozmiaru, czyli 205/55 R16, gdzie:
- 205 oznacza szerokość w milimetrach,
- 55 to oznaczenie profilu ogumienia w procentach z pierwszej liczby (czyli mnożymy 55% x 205 mm),
- R to oznaczenie konstrukcji radialnej,
- 16 to rozmiar felgi, do której opona pasuje.
Indeks nośności
Indeks nośności to inaczej maksymalne obciążenie dla danej opony przy zachowaniu maksymalnej prędkości dopuszczalnej dla tego modelu. W praktyce oznacza to, że indeks nośności powinien być wyższy niż masa całkowita pojazdu z obciążeniem, a tę informację znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym. Indeks nośności oznaczany jest w formie cyfry.
Indeks prędkości
Bezpośrednio wiąże się on z powyższym. Indeks prędkości w formie oznaczenia literowego oznacza, jaka jest maksymalna prędkość dla opony, uzyskana w testach laboratoryjnych. Najniższa prędkość 5 km/h obowiązuje przy ogumieniu o oznaczeniu A1, a najwyższa przy oznaczeniu (Y) wynosi ponad 300 km/h.
DOT, czyli data produkcji
Niemniej ważna jest data produkcji opony, oznaczana jako DOT. Jest ona wpisana w numer identyfikacyjny ogumienia składający się z 12 cyfr, z których 4 ostatnie to właśnie data produkcji.
Maksymalne ciśnienie i jazda „na kapciu”
Każda opona ma oznaczenie maksymalnego ciśnienia, które jest w stanie wytrzymać bez ryzyka uszkodzenia, wyrażane w kPa i Psi. Nie oznacza to, że z takim ciśnieniem należy użytkować opony – to tylko informacja o maksymalnej wartości, którą trzeba dodatkowo przeliczyć na bary.
Jeśli złapiesz kapcia, czyli ciśnienie w ogumieniu spadnie do minimum, zazwyczaj nie możesz jechać dalej. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy stosujesz opony z systemem Run Flat, które pozwalają zwykle przejechać ok. 80 km z prędkością ok. 80 km/h. Każdy z producentów oznacza je inaczej.
Oznaczenia dotyczące montażu
To oznaczenia ważne przede wszystkim dla wulkanizatorów. Wskazują one na:
- kierunek toczenia w formie strzałki i słowa ROTATION,
- wewnętrzną i zewnętrzną stronę opony dla modeli asymetrycznych, oznaczone jako INSIDE i OUTSIDE.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Homologacja
Homologacja dla krajów europejskich oznaczana jest literą „E”. Obok niej pojawia się zwykle cyfra. Oznacza ona kraj, w którym udzielono homologacji. Dla opon z homologacją udzieloną w Polsce oznaczenie wygląda tak: E20.
Homologacja dotyczy również oryginalnych opon, które zostały wyznaczone do danego modelu przez producenta pojazdu. Obejmuje ona trzy zakresy:
- obowiązkowy – te opony można stosować tylko w samochodach, do których przeznaczona jest homologacja,
- techniczny – ogumienie można stosować w innych autach przy spełnionych zaleceniach producenta,
- dowolny – ogumienie przeznaczone są do konkretnego modelu, ale mogą być stosowane w innym.
Każdy producent inaczej oznacza homologację dla swojej marki. Pamiętaj jednak, że zamienniki możesz stosować bezpiecznie, jeśli producent na to pozwala. Wyjątkiem są auta sportowe, gdzie dla jednego modelu auta homologuje się konkretne opony dla osiągnięcia prędkości, ale i bezpieczeństwa jazdy.
Opony wzmacniane – oznaczenia
Niektóre opony mają dodatkowe wzmocnienia, bo przeznaczone są do pracy np. z większym obciążeniem. Są one oznaczane jako:
- C – dla samochodów dostawczych,
- XL, EXL, EL – dla aut z dużym momentem obrotowym i mocą silnika,
- RF, RFD, REF, REINF – dla małych aut, które mają zastosowanie dostawcze i pracują z dużym obciążeniem.
Oznaczenia UTQG
Są to oznaczenia dostępne na modelach, które produkuje się zarówno na rynek europejski, jak i amerykański. UTQG to Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon. Mogą mieć formę oznaczeń:
- TREADEWEAR – oznacza odporność bieżnika na ścieranie w skali, która stanowi wielokrotność liczby 20, przy czym za punkt wyjściowy przyjmuje się ogumienie z indeksem 100; im wyższy wskaźnik, tym wolniejsze ścieranie opony,
- TRACTION – oznacza przyczepność na mokrej nawierzchni, przy czym najwyższa jest wartość AA, a najniższa – C; w Europie nie dopuszcza się opon z indeksem poniżej A,
- TEMPERATURE – oznacza odporność na przegrzewanie ogumienia w warunkach laboratoryjnych, przy czym najwyższy indeks to A, a najniższy C.
Obecność rantu ochronnego
Niektóre opony do samochodu mają również rant ochronny. Jego zadaniem jest ochrona felgi przed uszkodzeniem, choćby podczas jazdy blisko krawężnika. Niektórzy producenci nie oznaczają ich w żaden sposób – mowa choćby o Michelin. Inni to robią w następujący sposób:
- FR – Continental,
- FP lub RFP – Goodyear,
- MFS – Dunlop.
Dodatkowe oznaczenia M+S oraz 3PMSF
Istnieją symbole, które mogą dodatkowo pojawiać się na oponach. Przykładowo dla opon zimowych jest to tak zwane oznaczenie alpejskie, czyli 3PMSF, w formie trzech szczytów górskich oraz płatka śniegu. Oznacza to, że opona przeszła testy, które potwierdzają skuteczność hamowania na nawierzchni pokrytej lodem i śniegiem.
Niekiedy na oponach pojawia się też symbol M+S. Jest on nieoficjalny i może być obecny również na oponach całorocznych. Oznacza on, że wzór bieżnika został dopasowany do możliwości jazdy po śniegu oraz błocie.
Wskaźnik zużycia
Istotną informacją jest ta, którą niesie za sobą wskaźnik zużycia. Dobór opon do samochodu nie ma tutaj większego znaczenia, bo wskaźnik daje informacje o zużyciu w trakcie użytkowania. Jeżeli zużycie bieżnika sięga do wskaźnika zapisanego na oponie, ta powinna być wymieniona. Nie jest to fanaberia producenta, bo wskaźnik oznacza minimalna dopuszczalną głębokość bieżnika według polskiego prawa, czyli 1,6 mm.
Opony letnie, zimowe czy całoroczne?
Obecnie wyróżnia się trzy rodzaje opon:
- letnie,
- zimowe,
- całoroczne, zwane również wielosezonowymi.
Wielu wulkanizatorów jest zdania, że na polskie warunki miejskie wystarczą dobrej jakości opony wielosezonowe. Nie sprawdzą się one jednak dla osób, które mieszkają na wsi czy w obszarach szczególnie zaśnieżonych zimą. Z tego powodu w takim przypadku zaleca się dobór opon letnich i zimowych, przy czym te drugie mogą, ale nie muszą być nieco węższe. To ułatwia poruszanie się przy dużych zaspach.
Opony do samochodu a ubezpieczenie – co warto wiedzieć?
Twoje ubezpieczenie OC nie pokrywa żadnych awarii czy strat związanych z oponami – jest ono dedykowane osobom trzecim, które zostaną poszkodowane z Twojej winy podczas użytkowania pojazdu. Żadne ubezpieczenie nie będzie również pomagało w wymianie opon na nowe, gdy ulegną zużyciu z powodu standardowej eksploatacji.
O pokrycie kosztów zakupu lub naprawy opon możesz starać się z polisy autocasco (o ile taką posiadasz). Oczywiście dotyczy to tylko takich sytuacji, w których ulegną one uszkodzeniu z powodu kolizji, wypadku czy działania osób trzecich (np. wandalizm).
A co w przypadku, gdy nagle złapiesz gumę w trasie? Jeśli masz ubezpieczenie asisstance, ubezpieczyciel odholuje Cię do najbliższego warsztatu albo pomoże w wymianie opony w drodze. Część towarzystw oferuje także ubezpieczenie specjalnie przygotowane w celu ochrony opon. W takim przypadku, jeśli dojdzie do ich uszkodzenia, możesz otrzymać zwrot kosztów naprawy.
Ubezpieczyciel | Produkt | Zakres terytorialny |
---|---|---|
Allianz | Assistance dla opon w pakietach ubezpieczenia Mój Samochód | Polska oraz i Europa tj. europejskie części pozostałych europejskich krajów (w tym europejska część Turcji i grecka część Cypru), za wyjątkiem Białorusi, Kazachstanu, Mołdawii, Rosji, Ukrainy i Gruzji. |
Beesafe | Assistance Opony (tylko w pakiecie z OC i AC!) | Polska i Europa |
Compensa | Ubezpieczenie Assistance - Opony | Polska, państwa należące do Unii Europejskiej oraz Albania, Andora, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Islandia, Lichtenstein, Macedonia, Mołdawia, Monako, Norwegia, Rosja (część europejska), San Marino, Serbia, Szwajcaria, Turcja (część europejska), Ukraina i Watykan |
Link4 | Program Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony | Polska |
mtu24.pl | Ubezpieczenie opon | Polska |
PZU | Auto Opony | Polska |
Trasti | Assistance Opony | Polska |
Uniqa | Assistance Opony | Polska |
Warta | Opony Assistance | Polska |
Wiener | Auto Assistance Opony (w Pakiecie Auto) | Polska |
Oferty aktualne w grudniu 2024 |
Oferty OC w pakiecie z ubezpieczeniem opon sprawdzisz w naszym kalkulatorze OC AC
Podsumowanie
- W przypadku każdego samochodu dobór opon opiera się przede wszystkim na sprawdzeniu oznaczeń na dotychczasowych modelach, a potem wyborze takich samych, jeśli chodzi o rozmiar.
- Jeśli dobór opon do samochodu Cię przerasta, pomocny może być konfigurator doboru opon, oferowany przez wiele sklepów sprzedających te produkty.
- Warto znać oznaczenia na ogumieniu, aby wiedzieć, co oferują dane opony i dlaczego sprawdzają się w odpowiednich warunkach.
- Dobór opon do samochodu można ograniczyć do jednego modelu wielosezonowego albo zestawów letnich i zimowych.
- Wymianę opon musisz przeprowadzić, gdy pokaże na to wskaźnik zużycia albo wulkanizator lub mechanik podczas badania technicznego zasugeruje, że wymagają one wymiany.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje komplet opon do samochodu?
Cena opon waha się zależnie od jakości, na którą postawisz. Najtańsze opony za zestaw, czyli min. dwie sztuki, bo zawsze należy wymieniać je parami, mogą kosztować już ok. 200 złotych. Z kolei lepsze pod względem jakości modele to koszt od 200 zł za jedną oponę.
Czy ubezpieczenie samochodu obejmuje opony?
Standardowe ubezpieczenie OC nie obejmuje opon. Zazwyczaj nie są one wliczone również w ubezpieczenie AC. Dopiero wersja Assistance może obejmować pomoc w razie awarii czy uszkodzenia opony, w formie holowania do warsztatu. Aby chronić wyłącznie ogumienie, trzeba wybrać odpowiednią ofertę przeznaczoną do tego celu w asortymencie ubezpieczyciela.
Jakich marek opon nie kupować?
Przede wszystkim takich, które nie mają dobrych opinii użytkowników. Zazwyczaj warto też trzymać się zaleceń producentów samochodów, jeśli chodzi o dobór modeli i marek ogumienia. Są wersje, które możesz stosować zamiennie, pamiętaj jednak, aby w razie wątpliwości poradzić się specjalisty, na przykład wulkanizatora. Jeśli nie wiesz, co wybrać, sprawdź konfigurator doboru opon.
Co ile lat powinno się wymieniać opony?
Każdy producent jako bezpieczną granicę wskazuje 10 lat użytkowania. Nie oznacza to jednak, że przez taki czas można jeździć na oponach, nie przejmując się ich stanem. Wręcz przeciwnie – ogumienie zużywa się w różnym tempie, zależnie od stylu jazdy, nawierzchni czy liczby przebytych kilometrów. To podstawowe wytyczne, które warto brać pod uwagę, do spółki z jakością bieżnika.