Ubezpieczenie anglika w Polsce

Ubezpieczenie anglika w Polsce


Samochód z kierownicą po prawej stronie
[Głosów: 1   Average: 5/5]

Zainteresowanie wśród polskich kierowców pojazdami sprowadzonymi z zagranicy nie maleje. Zdecydowałeś się na anglika, czyli samochód sprowadzony z Wielkiej Brytanii z kierownicą fabrycznie zamontowaną z prawej strony? Musisz przygotować się na szereg formalności w urzędach i wyższą składkę za ubezpieczenie.

Jeżeli chodzi o import, polscy kierowcy najchętniej kupują pojazdy sprowadzane z Niemiec, rzadziej spotykane są samochody osobowe z Francji czy Wielkiej Brytanii. Jeżeli planujesz zakup anglika lub planujesz z emigracji wrócić zakupionym na Wyspach Brytyjskich pojazdem, powinieneś mieć świadomość kosztów, jakie poniesiesz. Dotyczą one nie tylko rejestracji pojazdu, ale przede wszystkim zakupu ubezpieczenia OC.

Jak przygotować anglika do rejestracji?

Jeżeli kupiłeś lub zamierzasz kupić anglika, wiedz, że przed złożeniem kompletu dokumentów w urzędzie komunikacji czeka na Ciebie kilka dodatkowych czynności. Będziesz musiał: opłacić akcyzę, przygotować samochód od strony technicznej, udać się na badanie techniczne pojazdu i przetłumaczyć dokumenty.

1. Sprowadzenie anglika a akcyza

Podatek akcyzowy jest nakładany na wybrane wyroby konsumpcyjne, w tym samochody. Jeżeli kupujesz samochód z Wielkiej Brytanii, będziesz musiał go odprowadzić. Aktualnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego:

  • 3,1 proc. – dla pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 18,6 proc. – dla pojazdów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3.

Po zmianach w przepisach podatek akcyzowy będziesz musiał uiścić na konto urzędu skarbowego (a nie celnego, jak to miało miejsce wcześniej). Masz na to 30 dni, licząc od momentu sprowadzenia pojazdu z Wielkiej Brytanii.

Zanim zapłacisz podatek akcyzowy, do US powinieneś złożyć deklarację AKC-U wraz z załącznikami, np. umową kupna-sprzedaży pojazdu. Deklaracja AKC-U to „Deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego”. Mimo że z dniem 1 lutego 2020 r. Wielka Brytania wystąpiła z Unii Europejskiej, to do 31 grudnia 2020 r. trwa okres przejściowy. Oznacza to, że do końca bieżącego roku ten kraj jest traktowany jako państwo członkowskie.

2. Techniczna modyfikacja anglika

W połowie sierpnia 2015 r. w życie weszło rozporządzenie, zgodnie z którym właściciele pojazdów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii nie muszą już przekładać kierownicy – mogą zarejestrować pojazd z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie. To udogodnienie nie oznacza jednak, że nie trzeba dokonywać innych modyfikacji w sprowadzonym z Anglii pojeździe. Wszystkie samochody z kierownicą po prawej stronie muszą zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie:

  • świateł zewnętrznych – konieczna jest wymiana świateł, gdyż fabrycznie zamontowane reflektory oświetlają mocniej lewą stronę jezdni i mają mniejszą intensywność z prawej,
  • lusterek wstecznych – muszą one umożliwiać obserwację obszaru po lewej stronie,
  • wyskalowania prędkościomierza – musi on być wyskalowany w km/h, chociaż może też wskazywać prędkość jednocześnie w km/h i mph.

To, czy właściciel anglika dostosował się do przepisów i dokonał konwersji jest sprawdzane podczas badania technicznego, które kierowca musi przeprowadzić jeszcze przed pierwszą rejestracją pojazdu w Polsce.

3. Badanie techniczne anglika

Zakres badania technicznego pojazdu obejmuje wiele obszarów. Diagnosta dokonuje m.in. identyfikacji pojazdu, sprawdza jego wyposażenie i ocenia prawidłowość działania poszczególnych zespołów i układów. Badanie techniczne anglika obejmuje wykonanie przez pracownika stacji kontroli pojazdów następujących czynności:

  • zidentyfikowania pojazdu,
  • sprawdzenia widoczności w lusterku zewnętrznym lewym,
  • sprawdzenia świateł – drogowych, mijania i przeciwmgłowego tylnego,
  • sprawdzenia prędkościomierza.

Jadąc na badanie techniczne pojazdu, powinieneś zabrać ze sobą potwierdzenie, że samochód od nowości posiada kierownicę po lewej stronie.

4. Tłumaczenie dokumentów anglika

Do wniosku o rejestrację samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii trzeba będzie dołączyć komplet dokumentów. Regułą jest, że dokumenty sporządzone w obcym języku muszą zostać przetłumaczone. Oznacza to, że będziesz musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przekład:

  • dowodu rejestracyjnego (V5C) – do przetłumaczenia będą 4 strony,
  • umowy kupna-sprzedaży lub dowodu zakupu auta – jeżeli umowa została przygotowana w dwóch wersjach językowych, tłumaczenie może być niepotrzebne,
  • innych dokumentów, które zostały sporządzone w języku angielskim, a są niezbędne do rejestracji samochodu.

Tłumaczenie dokumentów sprowadzanego anglika możesz załatwić jeszcze przed fizycznym otrzymaniem samochodu. Wiele firm oferujących przekład dokumentów proponuje klientom tłumaczenia na odległość – przetłumaczone dokumenty odsyłane są na wskazany adres.

Jak wygląda rejestracja anglika?

Rejestracja anglika niewiele różni się od rejestracji samochodu zakupionego w Polsce. Jako właściciel samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii będziesz musiał pamiętać przede wszystkim o dostarczeniu do urzędu dodatkowych dokumentów. Rejestracji pojazdu z kierownicą po prawej stronie dokonasz w wydziale komunikacji starostwa powiatowego, urzędzie miasta (gdy mieszkasz w mieście na prawach powiatu) lub w urzędzie dzielnicy (jeżeli mieszkasz w Warszawie).

Aby urzędnicy mogli dokonać rejestracji pojazdu, będziesz musiał złożyć wniosek wraz z załącznikami. Będą nimi:

  • dokument potwierdzający, że jesteś właścicielem pojazdu – może być to np. umowa kupna-sprzedaży czy faktura VAT,
  • dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu – ten drugi dokument będzie potrzebny jedynie wówczas, gdy pojazd był wcześniej zarejestrowany w Polsce i następnie został wywieziony za granicę,
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego – otrzymasz je od diagnosty ze stacji kontroli pojazdów,
  • dowód odprawy celnej (otrzymasz go z urzędu celnego) oraz potwierdzenie dokonania wszystkich opłat,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne – jeżeli pojazd nie ma tablic rejestracyjnych, wystarczy, że do wniosku dołączysz stosowne oświadczenie.

Urzędnicy w pierwszej kolejności zarejestrują pojazd na 30 dni (rejestracja czasowa). Ten czas potrzebny jest im na sprawdzenie pojazdu i dokonanie właściwej rejestracji. O tym, że pojazd został zarejestrowany zostaniesz powiadomiony wiadomością SMS.

Ile trzeba zapłacić za rejestrację anglika?

Rejestracja pojazdu jest odpłatna. Za rejestrację samochodu z kierownicą zamontowaną po prawej stronie możesz zapłacić 256 zł lub 1176 zł – koszt zależy od tego, jakie tablice rejestracyjne wybierzesz.

Rodzaj opłatyKoszt rejestracji anglika ze standardowymi tablicami rejestracyjnymiKoszt rejestracji anglika z indywidualnymi tablicami rejestracyjnymi
Opłata za dowód rejestracyjny, znaki legalizacyjne i nalepkę kontrolną na szybę pojazdu
85 zł
85 zł
Opłata za pozwolenie czasowe
13,50 zł
13,50 zł
Opłata za kartę pojazdu
75 zł
75 zł
Opłata ewidencyjna
2,50 zł
2,50 zł
Opłata za tablice rejestracyjne
80 zł
1000 zł
Razem
256 zł
1176 zł

Opłatę za rejestrację pojazdu powinieneś wnieść w urzędzie, w którym pojazd zostanie zarejestrowany. Najwygodniej będzie to zrobić, zlecając przelew na rachunek bankowy urzędu. Opłatę możesz też uiścić w kasie.

Dopiero planujesz zakupić samochód z Wielkiej Brytanii? Od 4 września 2022 r. w życie wejdą zmiany prawne, dzięki którym właściciele m.in. anglików będą mogli zaoszczędzić na rejestracji pojazdów. Zgodnie z planowanymi zmianami rejestracja samochodów sprowadzonych z zagranicy będzie tańsza o 94,50 zł.

Gdzie szukać ubezpieczenia dla anglika?

Mimo że w Polsce działa wiele firm ubezpieczeniowych, to nie wszystkie z nich oferują ubezpieczenie AC dla pojazdów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii. Jeżeli poszukujesz tylko obowiązkowego OC, to ubezpieczyciel co najwyżej zaproponuje Ci zaporową cenę, gdyż nie może odmówić sprzedaży tego produktu. Gdy jednak jesteś zainteresowany pakietem OC i AC, to możesz mieć kłopot z jego znalezieniem. Dlaczego?

W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) autocasco często można znaleźć zapis, zgodnie z którym ubezpieczyciel zastrzega, że nie ubezpiecza pojazdów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii. Przykładowo w OWU ubezpieczenia AC oferowanego przez:

  • AXA ubezpieczyciel zastrzega, że „nie ubezpiecza samochodów z kierownicą po prawej stronie”,
  • Concordia znajduje się zapis: „ubezpieczeniem nie mogą być objęte pojazdy przystosowane do ruchu lewostronnego, tj. z kierownicą po prawej stronie”,
  • Generali można przeczytać, że ubezpieczyciel „nie obejmuje ochroną ubezpieczeniową pojazdów z kierownicą zamontowaną po prawej stronie”.

Nie musisz jednak tracić czasu na kontaktowanie się z przedstawicielami poszczególnych firm ubezpieczeniowych, aby znaleźć ubezpieczenie OC, pakiet OC i AC czy pakiet dodatkowo rozbudowany o polisy NNW i Assistance. Alternatywnym rozwiązaniem jest dostępny w naszym serwisie kalkulator OC/AC.

Wystarczy, że podasz parametry pojazdu i sprecyzujesz, kto będzie z niego korzystał, a otrzymasz listę propozycji od ubezpieczycieli. Dzięki porównaniu ofert, wybierzesz dla siebie najkorzystniejsze ubezpieczenie.

Ile kosztuje ubezpieczenie anglika?

Ze względu na wyższe koszty naprawy, jakie ubezpieczyciel poniesie po kolizji czy wypadku anglika, ubezpieczenia dla takich pojazdów są droższe. Wpływ na cenę składki ma także wyższe ryzyko kolizji, związane z ograniczoną widocznością w ruchu prawostronnym, wynikającą z konstrukcji auta. Dotyczy to zarówno obowiązkowego ubezpieczenia OC, jak i ubezpieczeń dodatkowych – AC, NNW i Assistance.

1. Obowiązkowe ubezpieczenie OC anglika

Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla anglika? Ceny z reguły są o ok. 100 proc. wyższe niż dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie.

Przykład: 40-letni Tomasz z Warszawy zamierza sprowadzić z Wielkiej Brytanii samochód, chociaż nie wyklucza też zakupu pojazdu od właściciela z Polski. Waha się między kilkoma autami i dlatego postanowił, że w pierwszej kolejności sprawdzi koszty, jakie będzie ponosił w związku z eksploatacją poszczególnych modeli.

SamochódNajtańsze OC dla auta z kierownicą po lewej stronieNajtańsze OC dla auta z kierownicą po prawej stronie
BMW Z4 z 2013 r., benzyna, poj. silnika 2979 cm3
740 zł (wraz z Assistance)
1923 zł
Chevrolet Captiva z 2014 r., benzyna, poj. silnika 2384 cm3
629 zł (wraz z Assistance)
1433 zł
Mercedes Benz CLS z 2012 r., diesel, poj. silnika 2987 cm3
786 zł
1648 zł
Mazda 6 z 2015 r., benzyna, poj. silnika 1998 cm3
632 zł
1297 zł
Volvo XC 90 z 2015 r., hybryda, poj. silnika 1969 cm3
801 zł (wraz z Assistance)
1603 zł (z Assistance)

Z uwagi na duże różnice w cenach ubezpieczeń OC, które trzeba odnawiać co roku, mężczyzna zdecydował się na zakup pojazdu używanego od właściciela z Polski. Jak wyliczył, w ten sposób w ciągu 10 lat użytkowania samochodu zaoszczędzi kilka tysięcy złotych na zakupie obowiązkowej polisy.

2. Ubezpieczenie AC anglika – OC wraz z AC

Jeszcze droższy jest pakiet ubezpieczeń OC i AC. Dodatkowo w przypadku pojazdów z kierownicą po prawej stronie oferta ubezpieczycieli jest ograniczona.

Przykład: 50-letnia pani Bożena z Katowic sprowadziła trzy pojazdy z Wielkiej Brytanii. Pierwszy to Honda CR-V z 2019 r., z której zamierza korzystać na co dzień. Pozostałe pojazdy: 4-letnie Audi A4 i 4-letnie BMW Serii 3 kobieta planuje używać sporadycznie, a za kilka miesięcy podarować swoim dzieciom. Z uwagi na wiek pojazdów, pani Bożena chce zakupić ubezpieczenie OC wraz z pełnym AC.

SamochódNajtańsze OC z AC dla auta z kierownicą po lewej stronieNajtańsze OC z AC dla auta z kierownicą po prawej stronie
Honda CR-V z 2019 r., benzyna, poj. silnika 1997 cm3
2178 zł (wraz z Assistance i NNW)
13 437 zł (wraz z Assistance i NNW)
Audi A4 z 2016 r., benzyna, poj. silnika 1395 cm3
982 zł (wraz z Assistance)
4696 zł (wraz z Assistance)
BMW Serii 3 z 2016 r., benzyna, poj. silnika 1499 cm3
854 zł
3758 zł (wraz z Assistance)

Analogicznie jak w przypadku ubezpieczenia OC, pakiet polis OC i AC dla pojazdów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii jest o wiele droższy. W niektórych przypadkach ubezpieczyciele ustalają składkę ponad 6 razy wyższą niż dla pojazdu z kierownicą po lewej stronie.

3. Ubezpieczenie anglika w pakiecie – OC, AC, NNW i Assistance

Przykład: Pan Zbigniew to 45-letni przedsiębiorca z Kołobrzegu, który jest zainteresowany pojazdem z Wielkiej Brytanii. Mężczyzna szuka pojazdu 10-letniego. Ponieważ słyszał o ograniczonej ofercie ubezpieczycieli, postanowił sprawdzić, czy dla wybranych modeli kupi pełen pakiet ubezpieczeń (OC, AC, NNW i Assistance) i w jakiej cenie.

SamochódNajtańszy pakiet polis dla auta z kierownicą po lewej stronieNajtańszy pakiet polis dla auta z kierownicą po prawej stronie
BMW X1 z 2010 r., benzyna, poj. silnika 1995 cm3
1082 zł
3816 zł
Opel Insignia z 2010 r., benzyna, poj. silnika 1998 cm3
995 zł
3043 zł
Mazda CX-7 z 2010 r., diesel, poj. silnika 2184 cm3
1353 zł
3607 zł
Nissan Qashqai z 2010 r., benzyna, poj. silnika 1997 cm3
1202 zł
3528 zł
Audi A6 z 2010 r., diesel, poj. silnika 2698 cm3
1415 zł
4853 zł

Wysokie koszty ubezpieczeń nie zniechęciły mężczyzny do sprowadzenia pojazdu z Wielkiej Brytanii. Ostatecznie zdecydował się on na zakup samochodu Mazda CX-7.

Zarówno formalności, jak i wysokie koszty ubezpieczeń to powody, dla których warto dobrze przemyśleć sprowadzenie pojazdu z Wielkiej Brytanii. Jeżeli zdecydujesz się na anglika, powinieneś liczyć się z tym, że w czasie jego eksploatacji będziesz musiał znacznie więcej płacić za ubezpieczenie.

Podsumowanie:

  • Sprowadzenie anglika wiąże się z koniecznością dokonania drobnych przeróbek w pojeździe i przetłumaczenia dokumentów.
  • Aby zarejestrować pojazd z kierownicą zamontowaną po prawej stronie należy złożyć wniosek i uregulować opłatę. Jej wysokość zależy od rodzaju tablic rejestracyjnych.
  • Ubezpieczenie OC dla anglika z reguły jest droższe o ok. 100 proc. w porównaniu do OC dla samochodu z kierownicą po lewej stronie.
  • Właściciele anglików mogą mieć problem ze znalezieniem ubezpieczenia AC. To produkt niszowy, a wielu ubezpieczycieli rezygnuje z jego oferowania ze względu na wysokie koszty usunięcia szkód.
Michalina Miotk
0 0 vote
Article Rating
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments