Ubezpieczenie anglika w Polsce – ile kosztuje?


Samochód z kierownicą po prawej stronie
  • Sprowadzenie anglika do Polski wiąże się z koniecznością dokonania drobnych przeróbek w pojeździe i przetłumaczenia dokumentów.
  • Aby zarejestrować pojazd z kierownicą zamontowaną po prawej stronie należy złożyć wniosek i uregulować opłatę. Jej wysokość zależy od rodzaju tablic rejestracyjnych.
  • Ubezpieczenie OC dla anglika z reguły jest droższe w porównaniu do OC dla samochodu z kierownicą po lewej stronie.
  • Właściciele anglików mogą mieć problem ze znalezieniem ubezpieczenia AC. To produkt niszowy, a wielu ubezpieczycieli rezygnuje z jego oferowania ze względu na wysokie koszty usunięcia szkód.

Zainteresowanie wśród polskich kierowców pojazdami sprowadzonymi z zagranicy nie maleje. Zdecydowałeś się na anglika, czyli samochód sprowadzony z Wielkiej Brytanii z kierownicą fabrycznie zamontowaną z prawej strony? Musisz przygotować się na szereg formalności w urzędach i wyższą składkę za ubezpieczenie.

Jeżeli chodzi o import, polscy kierowcy najchętniej kupują pojazdy sprowadzane z Niemiec, rzadziej spotykane są samochody osobowe z Francji czy Wielkiej Brytanii. Jeżeli planujesz zakup anglika lub planujesz z emigracji wrócić zakupionym na Wyspach Brytyjskich pojazdem, powinieneś mieć świadomość kosztów, jakie poniesiesz. Dotyczą one nie tylko rejestracji pojazdu, ale przede wszystkim zakupu ubezpieczenia OC.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Obowiązkowe ubezpieczenie OC anglika może kosztować 400 złotych lub nawet kilka tysięcy. Ubezpieczyciele w indywidualny sposób oceniają ryzyko spowodowania kolizji czy wypadku takim pojazdem. Większość drożej wycenia ubezpieczenie auta sprowadzonego z Wielkiej Brytanii, z powodu umiejscowienia kierownicy po prawej stronie i związanego z tym ograniczenia dla kierowcy widoczności drogi.

Jaki samochód z Anglii można zarejestrować w Polsce po Brexicie?

Po dniu 31 grudnia 2020 r. rejestracja samochodów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii odbywa się zgodnie z zasadami przyjętymi do rejestrowania pojazdów sprowadzonych z państw spoza Unii Europejskiej (państw trzecich). Co w 2022 r. o rejestracji anglika w Polsce mówią przepisy?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (§ 9. 2) wskazuje, że: Kierownica w pojeździe o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2a.

Ww. zastrzeżenie dopuszcza umieszczenie kierownicy po prawej stronie w pojeździe kategorii M1 (samochód osobowy) nowym objętym świadectwem homologacji typu WE albo uprzednio zarejestrowanym na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej, pod warunkiem, że samochód jest wyposażony w:

1. reflektory świateł mijania przeznaczone do ruchu prawostronnego,

2. lusterka wsteczne, z tym, że lusterko zewnętrzne (lewe wsteczne) musi umożliwić obserwację obszaru po lewej stronie pojazdu pod kątem zapewnienia kierowcy minimalnego wymaganego pola widzenia w lusterku zewnętrznym (lewym wstecznym).

Należy także wyskalować prędkościomierz, tak aby wskazywał prędkość samochodu w km/h

Dokładne informacje dotyczące warunków, jakie muszą spełniać reflektory i lusterka zostały zamieszczone w załączniku nr 12 i nr 13 do rozporządzenia.

Uwaga! Przepis ust. 2 stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r. Z kolei, z powodu Brexitu, do Polski można sprowadzić z Wielkiej Brytanii (i zarejestrować) tylko pojazdy które do końca 2020 r. były zarejestrowane w Wielkiej Brytanii lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Ocena dokumentów dołączonych do wniosku o rejestrację pojazdu oraz ustalenie stanu faktycznego i wydanie decyzji należy wyłącznie do organu rejestrującego, czyli starosty czy prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu.

Jak przygotować anglika do rejestracji?

Jeżeli kupiłeś lub zamierzasz kupić anglika, wiedz, że przed złożeniem kompletu dokumentów w urzędzie komunikacji czeka na Ciebie kilka dodatkowych czynności. Będziesz musiał: opłacić akcyzę, przygotować samochód od strony technicznej, udać się na badanie techniczne pojazdu i przetłumaczyć dokumenty.

Uwaga! Obecnie nie trzeba płacić cła za samochody z Anglii. Jest to możliwe dzięki negocjacjom między Wielką Brytanią a Unią Europejską i utrzymaniem zerowego cła.

1. Ile wynosi akcyza na samochód z Wielkiej Brytanii?

Podatek akcyzowy jest nakładany na wybrane wyroby konsumpcyjne, w tym samochody. Jeżeli kupujesz samochód z Wielkiej Brytanii, będziesz musiał go odprowadzić. Stawki podatku akcyzowego różnią się w zależności od rodzaju i pojemności silnika i wynoszą w 2022 roku:

  • 18,60% – samochody osobowe o pojemności silnika > 2000 cm³
  • 9,30% – samochody osobowe hybrydowe o pojemności silnika>2000≤3500 cm3
  • 1,55% – samochody osobowe hybrydowe o pojemności silnika≤2000 cm3
  • 3,10% – pozostałe samochody osobowe

Całkowicie zwolnione z zapłaty akcyzy są sprowadzone do Polski hybrydy typu Plug-in (PHEV), jeśli ich pojemność silnika nie przekracza 2000 cm3, a także auta napędzane wodorem i elektryczne.

2. Co obejmuje badanie techniczne anglika?

Zakres badania technicznego pojazdu (po dostosowaniu go do poruszania się w ruchu prawostronnym – o tym szerzej w dalszej części artykułu) obejmuje wiele obszarów. Diagnosta dokonuje m.in. identyfikacji pojazdu, sprawdza jego wyposażenie i ocenia prawidłowość działania poszczególnych zespołów i układów. Badanie techniczne anglika obejmuje wykonanie przez pracownika stacji kontroli pojazdów następujących czynności:

  • zidentyfikowania pojazdu,
  • sprawdzenia widoczności w lusterku zewnętrznym lewym,
  • sprawdzenia świateł – drogowych, mijania i przeciwmgłowego tylnego,
  • sprawdzenia prędkościomierza.

3. Jakie dokumenty samochodu z Anglii trzeba przetłumaczyć?

Do wniosku o rejestrację samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii trzeba będzie dołączyć komplet dokumentów. Regułą jest, że dokumenty sporządzone w obcym języku muszą zostać przetłumaczone. Oznacza to, że będziesz musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przekład:

  • dowodu rejestracyjnego,
  • umowy kupna-sprzedaży lub dowodu zakupu auta – jeżeli umowa została przygotowana w dwóch wersjach językowych, tłumaczenie może być niepotrzebne,
  • innych dokumentów, które zostały sporządzone w języku angielskim, a są niezbędne do rejestracji samochodu.

Tłumaczenie dokumentów sprowadzanego anglika możesz załatwić jeszcze przed fizycznym otrzymaniem samochodu. Wiele firm oferujących przekład dokumentów proponuje klientom tłumaczenia na odległość – przetłumaczone dokumenty odsyłane są na wskazany adres.

Jak przystosować samochód sprowadzony z Wielkiej Brytanii do jazdy po polskich drogach?

W połowie sierpnia 2015 r. w życie weszło rozporządzenie, zgodnie z którym właściciele pojazdów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii nie muszą już przekładać kierownicy – mogą zarejestrować pojazd z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie. To udogodnienie nie oznacza jednak, że nie trzeba dokonywać innych modyfikacji w sprowadzonym z Anglii pojeździe. Wszystkie samochody z kierownicą po prawej stronie muszą zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie:

  • świateł zewnętrznych – konieczna jest wymiana świateł, gdyż fabrycznie zamontowane reflektory oświetlają mocniej lewą stronę jezdni i mają mniejszą intensywność z prawej,
  • lusterek wstecznych – muszą one umożliwiać obserwację obszaru po lewej stronie,
  • wyskalowania prędkościomierza – musi on być wyskalowany w km/h, chociaż może też wskazywać prędkość jednocześnie w km/h i mph.

To, czy właściciel anglika dostosował się do przepisów i dokonał konwersji jest sprawdzane podczas badania technicznego, które kierowca musi przeprowadzić jeszcze przed pierwszą rejestracją pojazdu w Polsce.

Jak wygląda rejestracja anglika?

Rejestracja anglika niewiele różni się od rejestracji samochodu zakupionego w Polsce. Jako właściciel samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii będziesz musiał pamiętać przede wszystkim o dostarczeniu do urzędu dodatkowych dokumentów. Rejestracji pojazdu z kierownicą po prawej stronie dokonasz w wydziale komunikacji starostwa powiatowego, urzędzie miasta (gdy mieszkasz w mieście na prawach powiatu) lub w urzędzie dzielnicy (jeżeli mieszkasz w Warszawie).

Aby urzędnicy mogli dokonać rejestracji pojazdu, będziesz musiał złożyć wniosek wraz z załącznikami. Będą nimi:

  • dokument potwierdzający, że jesteś właścicielem pojazdu – może być to np. umowa kupna-sprzedaży czy faktura VAT,
  • dowód rejestracyjny,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy,
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego – otrzymasz je od diagnosty ze stacji kontroli pojazdów,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne – jeżeli pojazd nie ma tablic rejestracyjnych, wystarczy, że do wniosku dołączysz stosowne oświadczenie,
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty rejestracyjnej,
  • przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym (dowód rejestracyjny oraz dowód własności pojazdu),
  • dowód osobisty właściciela pojazdu (do wglądu).

Urzędnicy w pierwszej kolejności zarejestrują pojazd na 30 dni (rejestracja czasowa). Ten czas potrzebny jest im na sprawdzenie pojazdu i dokonanie właściwej rejestracji. O tym, że pojazd został zarejestrowany zostaniesz powiadomiony wiadomością SMS.

Ile trzeba zapłacić za rejestrację anglika?

Rejestracja pojazdu jest odpłatna. Od 4 września 2022 r. za rejestrację samochodu z kierownicą zamontowaną po prawej stronie zapłacisz 161,50 zł lub 1081,50 zł – koszt zależy od tego, jakie tablice rejestracyjne wybierzesz.

Opłatę za rejestrację pojazdu powinieneś wnieść w urzędzie, w którym pojazd zostanie zarejestrowany. Najwygodniej będzie to zrobić, zlecając przelew na rachunek bankowy urzędu. Opłatę możesz też uiścić w kasie.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC anglika w Polsce?

Wpływ na cenę OC anglika ma głównie wysokie ryzyko kolizji, związane z ograniczoną widocznością dla kierowcy w ruchu prawostronnym, wynikającą z konstrukcji auta. Dotyczy to zarówno obowiązkowego ubezpieczenia OC, jak i ubezpieczeń dodatkowych – NNW i Assistance.

Polisy OC na samochody z kierownicą po prawej stronie są zazwyczaj o kilkaset złotych droższe niż OC pojazdów z kierownicą po lewej stronie. Zdarza się wprawdzie, że wybrany ubezpieczyciel nie podnosi składki na auto z Anglii czy nawet nieznacznie ją obniża, jednak jest to zazwyczaj wyjątkowa sytuacja.

Przykład: 40-letni Tomasz z Warszawy zamierza sprowadzić z Wielkiej Brytanii samochód, chociaż nie wyklucza też zakupu pojazdu od właściciela z Polski. Waha się między kilkoma autami i dlatego postanowił, że w pierwszej kolejności sprawdzi koszty, jakie będzie ponosił w związku z eksploatacją poszczególnych modeli.

Jak drogie jest ubezpieczenie OC na anglika? Ceny wyliczone w Kalkulatorze OC AC

SamochódNajtańsze OC dla auta z kierownicą po lewej stronie / ubezpieczycielNajtańsze OC dla auta z kierownicą po prawej stronie / ubezpieczyciel
BMW Z4 z 2013 r., benzyna, poj. silnika 1997 cm3
550 zł Trasti
801 zł Uniqa
515 zł Uniqa
904 zł Trasti
Chevrolet Captiva z 2014 r., benzyna, poj. silnika 2384 cm3
523 zł Trasti
856 zł Trasti
Mercedes Benz CLS z 2012 r., diesel, poj. silnika 2987 cm3
643 zł Trasti
984 zł Uniqa
1091 zł Trasti
Mazda 6 z 2015 r., benzyna, poj. silnika 1998 cm3
408 zł Uniqa
828 zł Uniqa
Volvo XC 90 z 2015 r., hybryda, poj. silnika 1969 cm3
602,70 zł Balcia
828 zł Uniqa
1062 zł Uniqa
Balcia - brak oferty
Kalkulacja z 09.09.2022 r.

Oblicz składkę OC/AC na samochód z Anglii

Uwaga! Tylko w jednym przypadku cena OC obniżyła się po zadeklarowaniu, że samochód ma kierownicę po prawej stronie. Na takie ustępstwa była skłonna pójść Uniqa. Nie jest to jednak reguła w tej firmie, ponieważ dla innych samochodów i kierowców oferty ubezpieczenia anglika w Uniqa były wyższe niż w przypadku aut z kierownicą po lewej stronie.

Jakie są różnice w cenach OC anglika a OC samochodów z kierownicą po lewej stronie?

Dla właścicieli samochodów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii mamy dobrą wiadomość – nie każda firma podnosi składkę OC o kilkaset procent w momencie, gdy właściciel pojazdu deklaruje, że auto posiada kierownicę po prawej stronie. Przede wszystkim, taryfa może być inna nie tylko z powodu umiejscowienia kierownicy, ale innych danych samochodu, takich np. jak: marka, model, wiek, przebieg czy pojemność silnika.

Dane z naszej porównywarki wskazują, że OC anglika może kosztować nawet o kilkanaście tysięcy mniej niż w konkurencyjnej firmie. Wystarczy tylko porównać oferty różnych firm i poszukać ubezpieczyciela, który nie wywinduje zbyt mocno ceny polisy.

Poniżej przedstawiamy wyniki kalkulacji cen OC dla 50-letniego kierowcy z Krakowa, który posiada maksymalne zniżki z tytułu bezszkodowej jazdy i rozważa zakup samochodu w Wielkiej Brytanii. Jego wybór padł na Audi A6 z 2012 r. (diesel, poj. silnika 2967 cm3). Jak różnią się oferty poszczególnych ubezpieczycieli w przypadku tego samego modelu, ale z kierownicą po lewej lub po prawej stronie?

Ubezpieczyciel / ubezpieczenieKierownica po lewej stronieKierownica po prawej stronieRóżnica %
Trasti OC568 zł941 zł+ 66%
Balcia OC575,17 zł--
TUZ Ubezpieczenia OC ASS NNW588 zł--
Beesafe OC659,51 zł--
Link4 OC ASS745,26 zł16964,61 zł
Benefia OC751 zł1501 zł+ 100%
Uniqa OC ASS787 zł922 zł+ 17%
mtu24.pl OC878 zł3510 zł+ 300%
Wiener OC ASS1051 zł3152 zł+ 200%
Kalkulacja cen OC wykonana 09.09.2022 r.

Jeden z ubezpieczycieli zaproponował kierowcy tzw. cenę zaporową, czy taką, która skutecznie zniechęci go do zakupu polisy. Część towarzystw wycofała się z przedstawienia propozycji ubezpieczenia online (konieczny jest kontakt telefoniczny), inne natomiast podniosły składki dla samochodu z kierownicą po prawej stronie o kilkaset procent. Najmniej za OC anglika naliczyła Uniqa, jednak jej oferta i tak jest wyższa o 62% od najniższej ceny OC proponowanej na takie samo auto z kierownicą po lewej stronie. 

Ile kosztuje ubezpieczenie AC anglika w Polsce?

Jeszcze droższy jest pakiet ubezpieczeń OC i AC na samochód z Wielkiej Brytanii. Przyczyną tego są z reguły wysokie koszty naprawy, jakie ubezpieczyciel ponosi po kolizji czy wypadku anglika. Dodatkowo, w przypadku pojazdów z kierownicą po prawej stronie oferta ubezpieczycieli jest ograniczona.

Przykład: 50-letnia pani Bożena z Katowic sprowadziła trzy pojazdy z Wielkiej Brytanii. Pierwszy to Honda CR-V z 2019 r., z której zamierza korzystać na co dzień. Pozostałe pojazdy: 6-letnie Audi A4 i 6-letnie BMW Serii 3 kobieta planuje używać sporadycznie, a za kilka miesięcy podarować swoim dzieciom. Z uwagi na wiek pojazdów, pani Bożena chce zakupić ubezpieczenie OC wraz z pełnym AC. Interesuje ją naprawa pojazdu na częściach oryginalnych, bez zastosowania amortyzacji. Umowa może przewidywać udział własny w wys. 500 zł

SamochódNajtańsze OC z AC dla auta z kierownicą po lewej stronieNajtańsze OC z AC dla auta z kierownicą po prawej stronie
Honda CR-V z 2019 r., benzyna, poj. silnika 1997 cm3
2608,79 zł (wraz z Assistance i NNW)
oferta Beesafe
23595 zł (wraz z Assistance i NNW)
Udział własny 5% w przypadku szkód częściowych i całkowitych lub 0% w przypadku kradzieży auta
oferta mtu24.pl
Audi A4 z 2016 r., benzyna, poj. silnika 1395 cm3
1713,66 zł (wraz z Assistance i NNW)
oferta Beesafe
4679 zł (wraz z Assistance i NNW, bez udziału własnego)
oferta Trasti
BMW Serii 3 z 2016 r., benzyna, poj. silnika 1499 cm3
1766,90 zł (wraz z Assistance i NNW)
oferta Beesafe
3407 zł (wraz z Assistance i NNW, bez udziału własnego)
oferta Trasti
Kalkulacja z 09.09.2022 r.

Oblicz składkę OC/AC

Analogicznie jak w przypadku ubezpieczenia OC, pakiet polis OC i AC dla pojazdów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii jest o wiele droższy. W niektórych przypadkach ubezpieczyciele proponują ceny zaporowe, w innych z kolei ustalają składkę kilka razy wyższą niż dla pojazdu z kierownicą po lewej stronie.

Ile kosztuje ubezpieczenie AC mini anglika w Polsce?

Osoby, które poszukują szerszej ochrony samochodu sprowadzonego z Anglii niż samo OC i chcą zaoszczędzić, mogą zainteresować się ubezpieczeniem AC, ale z ochroną tylko do wybranych zdarzeń, czyli AC mini (Smart Casco, minicasco). Jednak również w przypadku mini AC oferta ubezpieczenia anglika może być droższa niż auta z kierownicą po lewej stronie.

Przykład: Pan Zbigniew to 45-letni przedsiębiorca z Kołobrzegu, który jest zainteresowany pojazdem z Wielkiej Brytanii. Mężczyzna szuka pojazdu 10-letniego. Ponieważ słyszał o ograniczonej ofercie ubezpieczycieli, postanowił sprawdzić, czy dla wybranych modeli kupi pakiet ubezpieczeń OC z AC, ale  tylko z ochroną na wypadek działania żywiołów.

SamochódNajtańszy pakiet OC AC mini dla auta z kierownicą po lewej stronieNajtańszy pakiet OC AC mini dla auta z kierownicą po prawej stronie
BMW X1 z 2012 r., benzyna, poj. silnika 1995 cm3
917 zł
3504 zł
Opel Insignia z 2012 r., benzyna, poj. silnika 1998 cm3
734 zł
2771 zł
Mazda CX-7 z 2012 r., diesel, poj. silnika 2184 cm3
833 zł
2724 zł
Nissan Qashqai z 2012 r., benzyna, poj. silnika 1997 cm3
767 zł
2581 zł
Audi A6 z 2012 r., diesel, poj. silnika 2967 cm3
1006 zł
3354 zł
Kalkulacja z 09.09.2022 r. Ochrona AC tylko w przypadku działania żywiołów

Wysokie koszty ubezpieczeń nie zniechęciły mężczyzny do sprowadzenia pojazdu z Wielkiej Brytanii. Ostatecznie zdecydował się on na zakup samochodu Mazda CX-7.

Gdzie szukać ubezpieczenia dla anglika?

Zarówno formalności, jak i wysokie koszty ubezpieczeń to powody, dla których warto dobrze przemyśleć sprowadzenie pojazdu z Wielkiej Brytanii. Jeżeli zdecydujesz się na anglika, powinieneś liczyć się z tym, że w czasie jego eksploatacji będziesz musiał znacznie więcej płacić za ubezpieczenie.

Mimo że w Polsce działa wiele firm ubezpieczeniowych, to nie wszystkie z nich oferują ubezpieczenie AC dla pojazdów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii. Inaczej jest w przypadku obowiązkowego OC. Jeżeli poszukujesz tylko polisy OC, to ubezpieczyciel co najwyżej zaproponuje Ci zaporową cenę, gdyż nie może odmówić sprzedaży tego produktu.

Pamiętaj, że nie musisz tracić czasu na kontaktowanie się z przedstawicielami poszczególnych firm ubezpieczeniowych, aby znaleźć ubezpieczenie OC, pakiet OC i AC czy pakiet dodatkowo rozbudowany o polisy NNW i Assistance. Alternatywnym rozwiązaniem jest dostępny w naszym serwisie kalkulator OC/AC. Wystarczy, że podasz w nim parametry pojazdu i sprecyzujesz, kto będzie z niego korzystał, a otrzymasz listę propozycji od ubezpieczycieli. Dzięki porównaniu ofert, wybierzesz dla siebie najkorzystniejsze ubezpieczenie.

Oblicz składkę OC/AC

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy samochodem z kierownicą po prawej stronie można się poruszać po polskich drogach bez przeróbek?

    Tak, jeśli kierowca/ właściciel takiego samochodu przyjechał do naszego kraju np. tylko w celach turystycznych (na krótki czas) i posiada wszystkie niezbędne dokumenty dopuszczające pojazd do ruchu w Polsce (m.in. aktualne ubezpieczenie, rejestrację, badania techniczne). Jeżeli auto z kierownicą po prawej stronie ma być zarejestrowane w Polsce, konieczna będzie jego modyfikacja. W samochodzie z Anglii nie trzeba już wprawdzie wymieniać całej deski rozdzielczej, ale konieczne jest przystosowanie pojazdu do ruchu prawostronnego, czyli m.in. przeróbka reflektorów, wymiana lusterek oraz przestawienie prędkościomierza na kilometry.

  2. Czy OC anglika jest droższe od ubezpieczenia innych aut?

    Tak wynika z kalkulacji użytkowników naszej porównywarki. Zgodnie z nimi, właściciele samochodów sprowadzonych z Anglii (z kierownicą po prawej stronie) płacą za obowiązkowe ubezpieczenie od kilkunastu do nawet kilkuset procent więcej niż posiadacze takich samych aut, ale z kierownicą po lewej stronie. Pamiętaj, że taryfy poszczególnych towarzystw bardzo się od siebie różnią i nie każda firma stosuje dużą zwyżkę w przypadku auta sprowadzonego z Wielkiej Brytanii. Skorzystaj z naszego kalkulatora OC AC i sprawdź, kto spośród kilkunastu ubezpieczycieli zaproponuje Ci polisę w najniższej cenie.

  3. Co wpływa na cenę OC samochodu z Anglii?

    Ubezpieczyciele wyceniają składki OC na podstawie wielu danych pojazdu (np. jego marki, modelu, roku produkcji czy pojemności silnika), a umiejscowienie kierownicy jest tylko jednym z nich. Pamiętaj, że duży wpływ na cenę OC mają dane właściciela samochodu (np. jego wiek, miejsce zamieszkania, historia bezszkodowej jazdy). Doświadczeni kierowcy, którzy od co najmniej kilku lat nie byli sprawcami kolizji drogowej, mają większe szanse na znalezienie taniej polisy niż np. osoby młode lub sprawcy szkód komunikacyjnych.

  4. Jak sprawdzić historię samochodu z Anglii przed zakupem?

    Przed zakupem samochodu z Wielkiej Brytanii możesz skorzystać z państwowej, bezpłatnej strony https://www.check-mot.service.gov.uk/ i sprawdzić pojazd po numerze rejestracyjnym (m.in. jego model, markę, przebieg, rodzaj paliwa, datę pierwszej rejestracji oraz termin ważności badań technicznych (MOT valid until)). Dodatkowo, po rozwinięciu części Oustanding vehicle recalls ustalisz, czy producent wysyłał komunikaty związane z bezpieczeństwem pojazdu. Inna strona służąca do sprawdzenia historii „anglika” to np. https://hpicheck.com/. Skorzystanie z usługi jest odpłatne (podstawowe informacje o samochodzie można uzyskać bezpłatnie, po podaniu numeru rejestracyjnego). Za usługę zapłacisz od 10 funtów (w zależności od zakresu danych, które chcesz otrzymać). Kontrola pojazdu z pomocą tego serwisu pozwala na poznanie wielu szczegółów dotyczących przeszłości samochodu, w tym między innymi: historii wypadkowej, rozbieżności w przebiegu pojazdu, liczby właścicieli, historii przeglądu technicznego, wyceny auta, a nawet aktualnych obciążeń kredytowych.

  5. Dlaczego właściciele anglików muszą liczyć się ze zwyżkami cen OC?

    Samochody sprowadzone z Wielkiej Brytanii są surowo oceniane przez większość ubezpieczycieli przede wszystkim z powodu umiejscowienia kierownicy po innej stronie niż w pojazdach produkowanych standardowo pod ruch prawostronny. Fakt, że kierowca siedzi po prawej stronie samochodu może wpływać na jego bezpieczeństwo i komfort jazdy. Uznaje się, że ma on wówczas ograniczoną widoczność i trudniej mu oszacować odległość mijanych pojazdów jadących z naprzeciwka. W rezultacie zwiększa to ryzyko kolizji i wypadku, których koszty pokrywają ostatecznie ubezpieczyciele.

Stefania Stuglik

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments