Paliwo E85 – skład, dostępność i zagrożenia

Kobieta tankuje paliwo e85

W ostatnim czasie głośno jest o wprowadzeniu nowego typu paliwa (E10) na stacjach benzynowych. Jednak niektórzy kierowcy mogą tankować paliwo z jeszcze większą ilością bioetanolu – to właśnie E85. Jak tak wysoka zawartość bioetanolu wpływa na silnik i czy może spowodować szkody w układzie paliwowym? Czy paliwo E85 będzie dostępne na wszystkich stacjach paliw w Polsce? I jaki związek z E85 ma Brazylia? Poznaj odpowiedzi.

Biopaliwa, do których zalicza się benzyna E85, są alternatywą dla paliwa ropopochodnego. Co ciekawe, pomysł produkcji paliwa z biomasy nie jest nowością – po raz pierwszy takie paliwo zostało wykorzystane już w 1900 r. Wówczas do jego produkcji użyto orzeszków ziemnych. To nie wszystkie ciekawostki – w czasie II wojny światowej ze względu na braki, paliwo ropopochodne do czołgów zastępowano mieszanką oleju rzepakowego i alkoholu.

Paliwo E85 – jaki ma skład?

Wyróżnikiem paliwa E85 (paliwo etanolowe) jest wysoka zawartość bioetanolu – 85 proc. Pozostała część, czyli zaledwie 15 proc., to tradycyjna benzyna. Do tego dochodzą jeszcze dodatki smarujące. W praktyce jednak zawartość bioetanolu może być niższa i wynosić np. 79 proc. Działa tu mechanizm podobny jak w przypadku paliwa wzorcowego (paliwo E10) – mowa o zmiennej ilość bioetanolu w składzie w zależności od pory roku.

Czym jest bioetanol, czyli główny składnik paliwa E85? To alkohol etylowy otrzymywany z roślinnych surowców – zbóż, buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Taki skład nie pozostaje bez wpływu na silnik pojazdu i środowisko, o czym więcej przeczytasz poniżej.

Dlaczego paliwo E85 ma być powszechnie dostępne?

Na brazylijskim rynku paliwo E85 jest użytkowane od dawna – powszechnie korzystają z niego użytkownicy prywatni. Z ambitnych planów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że w tym zakresie Polska ma być drugą Brazylią – paliwo E85 ma mieć z roku na rok coraz większy udział w rynku. Pojawia się zatem naturalne pytanie: dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka.

5 powodów przemawiających za stosowaniem paliwa E85: 

  1. Zapewnia ono większą niezależność od dostawców surowców. A w dobie, gdy tak głośno jest o konieczności dywersyfikacji źródeł energii oraz dostawców, paliwo E85 wydaje się być rozwiązaniem niektórych problemów.
  2. Jest tańsze od tradycyjnej benzyny. Litr paliwa E85 jest o kilkadziesiąt groszy tańszy w porównaniu do benzyny, chociaż – co trzeba uwzględnić w rachunku ekonomicznym – to paliwo również szybciej się zużywa.
  3. Wspiera polskie rolnictwo. Do produkcji paliwa E85 mogą zostać wykorzystane zboża lub buraki cukrowe/ trzcina cukrowa, a to oznacza zwiększenie produkcji surowca. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi szacuje, że wzrost będzie wynosił co najmniej 500 tys. ton kukurydzy.
  4. Wpisuje się w działania proekologiczne. Uprawa roślin wiąże się z pochłanianiem CO2. W konsekwencji paliwo E85 wnosi korzyści ekologiczne – oddziałuje negatywnie na środowisko w mniejszym stopniu niż paliwa kopalne/ klasyczna benzyna.
  5. Wzrastają osiągi silnika. Ma to związek z wysoką liczbą oktanową etanolu. Stąd też paliwo E85 często jest wykorzystywane w pojazdach wyścigowych. Co istotne, montowane w nich silniki są przystosowane do tego rodzaju paliwa.

Paliwo E85 może sprawdzić się zwłaszcza w miastach. Dużym problemem polskich miast jest smog – powietrze zanieczyszczone spalinami. Jeżeli paliwo E85 stanie się popularne, a kierowcy będą je chętnie tankować, jakość powietrza na terenach zurbanizowanych może ulec poprawie.

Czy nowe paliwo E85 jest bezpieczne dla silników?

Jednym z zagadnień, które poruszane są w kontekście paliwa E85, jest jego wpływ na silnik. Czy paliwo posiadające wysoką zawartość etanolu może wpłynąć negatywnie na pracę silnika? Krótka odpowiedź brzmi: tak. Ale wymaga ona rozwinięcia.

Wysokie stężenie etanolu w paliwie E85 może szkodzić zarówno silnikowi, jak i układowi paliwowemu. Według specjalistów, etanol w dużej ilości ma degradacyjny wpływ na przewody paliwowe. Uszkodzeniu ulec mogą też wtryskiwacze. Ma to związek z niższą energetycznością paliwa – pojazd potrzebuje go więcej.

Wśród negatywnych opinii o etanolu E85 najczęściej pojawia się zarzut, że wpływa on negatywnie na elementy gumowe i tworzywa sztuczne w układzie paliwowym (powoduje wyższe zużycie). Poza tym, wysoka zawartość alkoholu w E85 zwiększa korozję elementów metalowych części układu (głównie z aluminium i magnezu). W silnikach nieprzystosowanych do pracy na bioetanolu pojawiają się także problemy z równą pracą silnika i zapłonem.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Sposobem, aby uniknąć tych kłopotów, jest przystosowanie silnika do paliwa E85. Biorąc pod uwagę coraz bardziej wyśrubowane oczekiwania stawiane koncernom motoryzacyjnym, kwestią czasu jest to, kiedy wszystkie nowe pojazdy będą kompatybilne z paliwem o podwyższonym (E10) lub wysokim stężeniu etanolu (E85).

Które samochody są przystosowane do paliwa E85?

Kierowcy, którzy planują korzystać z paliwa o wysokiej zawartości biokomponentów, powinni upewnić się, że producent samochodu tego nie odradza. Co ważne, nie wszyscy właściciele aut muszą obawiać się skutków stosowania paliwa E85 – niektóre modele są wyposażone w jednostki napędowe kompatybilne z różnymi paliwami. Dotyczy to silników Flex Fuel.

Wyróżnikiem silnika Flex Fuel jest zastosowana w nim technologia – silnik FlexFuel pracuje przy różnych rodzajach paliw: od standardowej benzyny przez bioetanol aż do mieszanek benzyny i bioetanolu w różnych proporcjach. To, jakie z tych paliw wybrał użytkownik, nie ma znaczenia, bo silnik czy układ paliwowy nie ulegną uszkodzeniu.

Przykładowe modele pojazdów wyposażone w silnik FlexFuel: 

  • Ford – m.in. Focus II, C-Max I, Mondeo II i Galaxy II;
  • Saab – od rocznika 2005: 9-3, 9-5, Aero X;
  • Volvo – m.in. C30, V50, V70, S80, XC 60.

Ciekawostka: pierwszym samochodem dostosowanym do różnych paliw był kultowy Ford T – pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w 1908 r. W okresie późniejszym te rozwiązania postanowiła rozwijać m.in. Brazylia, która dziś korzysta z nich na dużą skalę.

Paliwo E85 – gdzie kupić je w Polsce?

Chociaż dla niektórych kierowców może to być zaskoczeniem, paliwo E85 nie jest rynkową nowością – w sprzedaży jest ono dostępne od 2011 r. Jednak stacje oferujące paliwo E85 można policzyć na palcach jednej ręki – to zaledwie kilka punktów w całej Polsce. Ma się to jednak zmienić jeszcze w 2024 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi chce, aby paliwo wytwarzane ze zbóż czy buraków cukrowych zaczęło być szeroko dostępne. Czy tak się rzeczywiście stanie, pokażą kolejne miesiące.

Aktualnie kierowcy mogą kupić paliwo E85 również w beczkach. To paliwo przeznaczone głównie dla właścicieli samochodów sportowych, które biorą udział w wyścigach. Wyróżnia się ono stałą zawartością etanolu – w mieszance zawsze jest go 85 proc.

W Polsce stacji, na których oferowane jest paliwo E85, jest niewiele. A jak jest w innych europejskich krajach? Przykładowo w Niemczech stacji sprzedających paliwo z wysokim stężeniem etanolu jest ok. 100. Z kolei w Szwecji liczba takich stacji przekroczyła 500.

Czy paliwo E85 to paliwo przyszłości?

Tańsze, przyjazne środowisku, pozwalające ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w miastach oraz bez wpływu na komfort i dynamikę jazdy – to cechy, które przemawiają za paliwem E85. Trudno jednak powiedzieć, czy po to paliwo chętnie będą sięgać kierowcy. Zachętą może być niższa cena. Aby jednak opłacało się uzupełnić bak paliwem o wysokim stężeniu bioetanolu (zamiast tradycyjnym paliwem), różnica w cenach powinna być zauważalna. A dziś trudno przewidzieć, ile paliwo E85 będzie kosztować, gdy pojawi się na większej liczbie stacji.

Zgodnie z informacjami podanymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi paliwo E85 ma trafić na rynek w większej ilości jeszcze w 2024 r. – najpewniej w jego ostatnich miesiącach. To oznacza, że pierwsze analizy dotyczące popularności tego alternatywnego paliwa będą dostępne dopiero w przyszłym roku.

Podsumowanie

Podsumowanie – czy E85 stanowi interesującą alternatywę dla klasycznej benzyny?

  • Paliwo E85 to paliwo etanolowe o składzie odmiennym od tradycyjnego paliwa – zawiera 85 proc. bioetanolu i zaledwie 15 proc. benzyny.
  • Brazylia to jeden z rynków, na których paliwo E85 jest dostępne powszechnie. W Polsce dostępność tego paliwa ma być wyższa pod koniec 2024 r.
  • Mimo że paliwo E85 ma wiele zalet, to nie może być używane w każdym pojeździe – wysokie stężenie bioetanolu może m.in. zniszczyć przewody paliwowe (np. powodować korozję elementów metalowych).
  • Bez obaw, z paliwa E85 korzystać mogą właściciele samochodów wyposażonych w silnik z technologią FlexFuel.
  • Z perspektywy kierowców argumentem przemawiającym za wyborem paliwa E85 może być cena – to paliwo jest tańsze od tradycyjnego.

FAQ - najczęstsze pytania o tankowanie E85 na polskich stacjach benzynowych

  1. Kto może stosować paliwo E85 bez obawy o uszkodzenie silnika?

    Aktualnie bez obaw, bak paliwem E85 mogą uzupełniać właściciele samochodów z silnikiem wykorzystującym technologię FlexFuel. Takich aut jest coraz więcej – trzeba pamiętać, że na producentów pojazdów nakładane są liczne ograniczenia i wymogi, w tym środowiskowe. 

  2. Jak sprawdzić, czy auto może korzystać z paliwa E85? 

    Najprościej będzie sprawdzić dokumentację samochodu lub poszukać takiej informacji na stronie producenta. Jest też trzecia możliwość – właściciel auta może skontaktować się z serwisem i dopytać o rekomendację producenta. 

  3. Którzy producenci proponują auta z silnikiem FlexFuel?

    Silnik dostosowany do różnych rodzajów paliwa jest rozwiązaniem wykorzystywanym przez wielu producentów. Modele z takim silnikiem proponują m.in. Ford, Saab i Volvo. Pierwszym pojazdem, w którym zastosowano takie rozwiązanie, był Ford T. 

  4. Ile kosztuje paliwo E85? 

    Paliwo E85 jest tańsze o kilkadziesiąt groszy na każdym litrze od benzyny. W skali miesiąca oszczędności mogą być duże – dotyczy to zwłaszcza kierowców, którzy jeżdżą bardzo dużo. Beczkę paliwa E85 o pojemności 55 l można kupić za 840 zł (ok. 15,25 zł za 1 l). Jest to jednak paliwo dedykowane autom wyścigowym – wyróżnia się stałą zawartością bioetanolu (zawsze 85 proc.). 

  5. Czy po wprowadzeniu do sprzedaży paliwa E10 i E85 ze stacji zniknie benzyna?

    Jeżeli tak, to na pewno nie w kolejnych latach. Powód jest prosty – nie wszystkie pojazdy są przystosowane do paliwa produkowanego z roślin. Stąd też właściciele aut, których producenci nie zalecają stosowania biopaliw, nie mają powodów do obaw. 

  6. Dlaczego zużycie paliwa E85 jest wyższe niż benzyny? 

    Powodem jest mniejsza ilość energii – spalanie bioetanolu jest mniej efektywne niż spalanie pochodnych ropy naftowej. Dla kierowców planujących przetestować nowy typ paliwa istotna jest informacja, że zużycie może być o nawet 40 proc. wyższe niż w przypadku benzyny. 

  7. Czy paliwo E85 nadaje się do kosiarki?

    Stosowanie paliwa alternatywnego w urządzeniach ogrodowych (np. kosiarce) wymaga sprawdzenia, czy producent dopuszcza taką możliwość. Wielu producentów na swoich stronach internetowych przestrzega przed stosowaniem paliwa E85 – częściej dopuszczalne jest paliwo wzorcowe (E10). 

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments