Wciskasz i jedziesz, a w razie konieczności zmieniasz bieg lub hamujesz – tak w dużym uproszczeniu można przedstawić rolę pedałów w samochodach. Ale to nie wszystko, co warto o nich wiedzieć. Pedały w aucie nie zawsze miały taki układ jak współcześnie.
- Jaki układ mają pedały w aucie?
- Skąd wzięła się współczesna kolejność pedałów?
- Jak umiejętnie korzystać z pedału sprzęgła?
- Jak korzystać z pedału hamulca?
- Jak operować pedałem gazu?
- Jak prawidłowo operować pedałami w aucie?
- Pomylenie pedałów – jak wygląda kwestia odszkodowania?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Gaz, hamulec, sprzęgło – sprawne operowanie pedałami znajdującymi się w samochodzie to zupełna podstawa. Jeżeli jednak dopiero przygotowujesz się do egzaminu na prawo jazdy i jesteś na etapie części teoretycznej, możesz szukać podstawowych informacji o pedałach. Z poniższego poradnika dowiesz się, jaki układ mają pedały w aucie i jak ich prawidłowo używać.
Jaki układ mają pedały w aucie?
Kolejność pedałów we współczesnych samochodach jest taka sama, co znacznie ułatwia kierowcom użytkowanie różnych modeli aut – bez względu na to, czy są one osobowe, czy np. dostawcze. Standardowo w obecnie produkowanych pojazdach są trzy pedały rozmieszczone w następującej kolejności:
- Lewy pedał – pedał sprzęgła
- Środkowy pedał – pedał hamulca
- Prawy pedał – pedał gazu
Wyjątkiem są pojazdy z automatyczną skrzynią biegów. W takich pojazdach obsługiwane przez kierowcę sprzęgło nie jest potrzebne, stosuje się w nich zatem dwa pedały – hamulec i gaz.
Skąd wzięła się współczesna kolejność pedałów?
To, co dziś uchodzi za standard, zostało wypracowane wraz z rozwojem motoryzacji. W latach 20. XX wieku producenci pojazdów zaczęli zwracać uwagę na układ pedałów. Ale ewolucja trwała – w przedwojennych, dziś spotykanych w muzeach pojazdach układ pedałów mógł się znacznie różnić pomiędzy poszczególnymi modelami. Dobrym przykładem jest Model T Forda.
Przykład
Współczesny układ pedałów w samochodzie to także kwestia praktyczności. Dzięki temu, że każdy producent stosuje to samo rozmieszczenie pedałów, kierowcy nie muszą ponownie uczyć się jazdy za każdym razem, gdy zakupią lub wypożyczą samochód.
Jak umiejętnie korzystać z pedału sprzęgła?
Pedał sprzęgła służy nie tylko do zmiany biegów, ale również ruszania i zatrzymywania pojazdu. W pojazdach z manualną skrzynią biegów pedał ten znajduje się po lewej stronie i domyślnie powinien być obsługiwany lewą nogą.
Ważną informacją jest, że noga na tym pedale powinna znajdować się tylko wówczas, gdy jest on używany. Nawyk trzymania stopy przez dłuższy czas na pedale sprzęgła przyczyni się do szybkiego zużycia tego podzespołu.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Jak korzystać z pedału hamulca?
Podczas standardowej jazdy hamowanie powinno odbywać się płynnie – kierowca powinien wciskać pedał hamulca z wyczuciem. Ta zasada oczywiście nie obowiązuje w sytuacjach awaryjnych – wówczas pedał hamulca należy wcisnąć maksymalnie.
Co jeszcze warto wiedzieć o hamowaniu:
- Szczególną ostrożnością powinni wykazać się kierowcy, którzy korzystają ze starszych samochodów (bez systemu ABS) – gwałtowne hamowanie może skończyć się wpadnięciem w poślizg
- Ucząc się prowadzenia pojazdu, warto skoncentrować się też na nauce hamowania silnikiem – polega ono na stopniowej redukcji biegu i tym samym nie wymaga korzystania z pedału hamulca
Jak operować pedałem gazu?
Pedału gazu również należy używać z wyczuciem – należy go wciskać płynnie, a nie agresywnie. To jedna z większych trudności, z jaką spotykają się osoby, które dopiero uczą się jeździć samochodem – wyrobienie sobie tego nawyku trwa.
Wysokie umiejętności w zakresie operowania pedałem gazu są wymagane od kierowców, którzy zasiadają za kierownicami pojazdów wyposażonych w silnik o dużej mocy. Podczas ruszania takim pojazdem istnieje ryzyko utraty przyczepności i kontroli nad autem.
Jak prawidłowo operować pedałami w aucie?
Podczas nauki jazdy warto świadomie operować pedałami znajdującymi się pod kierownicą, aby wyrobić sobie prawidłowe nawyki. O czym mowa? Oto 5 kluczowych zasad, które dotyczą operowania pedałami w samochodzie:
- Tylko prawa noga obsługuje gaz i hamulec – dzięki temu nie ma możliwości wciśnięcia obu pedałów jednocześnie
- Lewa noga obsługuje pedał sprzęgła
- Każdy pedał należy naciskać najszerszą częścią stopy – mowa o części, która znajduje się za palcami, ale przed piętą
- Podczas wciskania pedału gazu lub hamulca pięta stopy powinna znajdować się na podłodze – nie powinna być od niej oderwana
- Stopę na pedale sprzęgła należy trzymać tylko wówczas, gdy jest on używany
Pomylenie pedałów – jak wygląda kwestia odszkodowania?
Jedną z przyczyn kolizji drogowych jest pomylenie pedałów – informacje o takich zdarzeniach od czasu do czasu publikowane są przez portale informacyjne. Ponieważ wcale nie jest to zdarzenie tak rzadkie, jak mogłoby się wydawać, pojawia się pytanie o usunięcie szkód – czy szkody spowodowane pomyleniem pedałów zostaną zlikwidowane z OC sprawcy? Co do zasady tak, ale są też pewne wyjątki.
Jeżeli kierowca pomyli pedały i wjedzie w barierkę, wiatę przystanku czy ogrodzenie, a szkody ograniczą się do strat materialnych, to zdarzenie zostanie zakwalifikowane jako kolizja. Wówczas osoby poszkodowane (np. właściciel ogrodzenia) otrzymają odszkodowanie z ubezpieczenia OC. Gdyby kierowca w momencie zdarzenia miał też AC, to otrzyma środki, które pozwolą mu naprawić auto.
Sytuacja komplikuje się jednak, jeżeli sprawca w chwili wyrządzenia szkody był pod wpływem np. alkoholu czy narkotyków. Wówczas pomylenie pedałów będzie bardzo kosztowne, gdyż z ubezpieczenia OC co prawda zostanie wypłacone odszkodowanie, ale ubezpieczycielowi będzie przysługiwał regres. W praktyce oznacza to, że finalnie wszystkie koszty poniesie sprawca.
Podsumowanie
- W samochodach z manualną skrzynią biegu są trzy pedały – sprzęgło, hamulec i gaz.
- Współcześnie kolejność hamulców w autach jest następująca od lewej strony: sprzęgło, hamulec i gaz. Nie zawsze jednak tak było.
- W autach z automatyczną skrzynią biegów pedały są tylko dwa – hamulec i gaz.
- Początkujący kierowcy powinni świadomie używać pedałów, aby wyrobić sobie dobre nawyki.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak wygląda kwestia pedałów w autach do nauki jazdy?
W samochodach przeznaczonych do nauki jazdy pedały znajdują się nie tylko po stronie kierowcy, ale również pasażera – to pojazdy z podwójnym sterowaniem. Dzięki dodatkowym pedałom instruktor może m.in. szybko zatrzymać samochód w razie wystąpienia niebezpieczeństwa.
Czy układ pedałów w autach na rynek brytyjski jest taki sam?
Mimo że w Wielkiej Brytanii obowiązuje ruch lewostronny (samochody mają kierownicę z prawej strony kabiny), to układ pedałów jest identyczny z pojazdami produkowanymi na rynki krajów z ruchem prawostronnym. W konsekwencji w przypadku aut sprowadzonych z Wielkiej Brytanii do Polski ingerencja w układ pedałów nie jest konieczna.
Czy w autach z automatyczną skrzynią biegów również są trzy pedały?
Co do zasady w samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów pedały są tylko dwa – nie ma w nich pedału sprzęgła. Jednocześnie dostępne są różne rodzaje przekładni automatycznych. Istnieją samochody, w których tradycyjna (manualna) skrzynia biegów jest obsługiwana automatycznie przez wbudowane urządzenie – w ich przypadku możliwe jest występowanie pedału sprzęgła.
Czy praktykuje się modyfikację pedałów w samochodach?
Przepisy dopuszczają modyfikację układu pedałów w samochodach, ale nie we wszystkich – mowa o autach użytkowanych przez osoby z niepełnosprawnościami i przeznaczonych do nauki jazdy. W samochodach dla osób z niepełnosprawnościami można m.in. podwyższyć pedały czy przełożyć pedał gazu na lewą stronę.
Jak pedałami w samochodzie operują kierowcy sportowi?
Wyścigowe techniki jazdy różnią się od nawyków, jakie kierowcy wyrabiają sobie na kursach przygotowujących do zdobycia uprawnień do kierowania pojazdami. Przykładem może być tzw. hamowanie z międzygazem, które polega na jednoczesnym wciskaniu palcami prawej stopy pedału hamulca i piętą prawej stopy pedału gazu podczas redukcji biegu.