Masz przerwę w ubezpieczeniu OC? Sprawdź, czym to grozi

Masz przerwę w ubezpieczeniu OC? Sprawdź, czym to grozi


kara za brak oc
[Głosów:14    Średnia:4/5]

Jeżeli jesteś właścicielem pojazdu, powinieneś pamiętać o zachowaniu ciągłości OC. Za przerwę w ubezpieczeniu grożą dość kosztowne konsekwencje.

Pokrycie kosztów kolizji lub wypadku komunikacyjnego z własnej kieszeni oraz wysoka kara z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – to może Ci grozić w przypadku braku aktualnej polisy obowiązkowego ubezpieczenia OC (nawet tylko przez kilka dni). Przerwa w ubezpieczeniu może też powstać z innego powodu, a mianowicie, gdy sprzedajesz samochód i dopiero po pewnym czasie zostajesz właścicielem kolejnego auta. Choć to nie wiąże się z żadną karą, również może “uderzyć Cię po kieszeni”, z powodu utraty wypracowanych wcześniej zniżek.

Podpowiadamy, czym jest przerwa w OC i co zrobić, gdy już do niej dojdzie.

Dlaczego pojawiają się przerwy w ubezpieczeniu pojazdów?

OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Wynika to z ustawy z dnia 22 maja 2002 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Ustawodawca zadbał o to, aby pomiędzy kolejnymi okresami ochrony nie powstała luka – całoroczne OC które wykupiliśmy osobiście odnowi się automatycznie na kolejny okres (chyba, że zostaje wypowiedziane przez właściciela pojazdu).

Są jednak sytuacje, w których do tego nie dojdzie:

  • korzystanie z polisy po zbywcy pojazdu – gdy kupujesz samochód, sprawdź do kiedy ma ważne OC. Możesz korzystać z ubezpieczenia po poprzednim właścicielu, ale pamiętaj, że nie wznowi się ono automatycznie. Musisz sam wykupić polisę;
  • nieopłacenie całości składki – jeżeli płatność za polisę została rozłożona na raty i zapomnisz opłacić choćby jednej z nich, towarzystwo nie przedłuży Twojej umowy. Musisz uregulować płatność i kupić nowe OC.

Niektórzy także błędnie sądzą, że nie muszą ubezpieczać wraków pojazdów oraz nieużytkowanych samochodów. Ta niewiedza może być kosztowna, bowiem dopóki samochód nie jest wyrejestrowany, musi mieć ważne OC.

 

baner Kalkulator-oc-ac.auto.pl

 

Jakie są kary za brak polisy OC?

W 2020 roku najwyższa kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia wynosi 7800 zł. Tyle musi zapłacić właściciel samochodu ciężarowego.

Opłaty karne są uzależnione od:

  • minimalnego wynagrodzenia w danym roku,
  • rodzaju pojazdu oraz
  • okresu bez OC.

Aktualnie minimalne wynagrodzenie wynosi 2600 zł. To w porównaniu z 2019 rokiem o 350 zł więcej. Kary także są wyższe. W przypadku samochodów osobowych jest to dwukrotność płacy minimalnej, a dla samochodów ciężarowych trzykrotność minimalnej pensji. Najmniejsze kary są przewidziane dla właścicieli pozostałych pojazdów, takich jak przyczepy czy motocykle – to 1/3 płacy minimalnej.

Sprawdźmy, jak wyglądają kary za brak OC, po uwzględnieniu przerwy w ubezpieczeniu:

Samochody osobowe:

  • brak polisy do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej, czyli 1040 zł,
  • brak polisy do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej, czyli 2600 zł,
  • brak polisy ponad 14 dni – 100% pełnej opłaty karnej, czyli 5200 zł.

Samochody ciężarowe:

  • brak polisy do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej, czyli 1560 zł,
  • brak polisy do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej, czyli 3900 zł,
  • brak polisy ponad 14 dni – 100% pełnej opłaty karnej, czyli 7800 zł.

Pozostałe pojazdy, np. przyczepki, motocykle:

  • brak polisy do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej, czyli 170 zł,
  • brak polisy do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej, czyli 430 zł,
  • brak polisy ponad 14 dni – 100% pełnej opłaty karnej, czyli 870 zł.

Czy można się odwołać od kary z UFG?

Jeżeli UFG wykryje przerwę w ubezpieczeniu, wyśle do właściciela auta wezwanie do zapłaty. Nie da się wystawić polisy z datą wsteczną, a więc za swoje niedopatrzenie czy świadome niedopełnienie obowiązku przyjdzie nam słono zapłacić. Istnieje wprawdzie możliwość zawnioskowania do UFG o umorzenie kary lub rozłożenie na raty, ale tylko dla osób które będą w stanie udokumentować swoją trudną sytuację finansową lub życiową.

Jakie są skutki kolizji nieubezpieczonym pojazdem?

Oprócz kary za brak polisy, będziesz musiał pokryć szkody wyrządzone swoim pojazdem. Najpierw UFG wypłaci odszkodowanie, a potem wystąpi z roszczeniem regresowym do sprawcy kolizji. Jeżeli szkody będą nie tylko materialne, ale ucierpią także uczestnicy wypadku, będziesz musiał wypłacić im odpowiednie zadośćuczynienie. Co więcej, jeżeli ich stan zdrowia nie powróci do dawnej sprawności, może zostać ustanowiona comiesięczna renta, którą będziesz musiał finansować.

Czy stracisz zniżki po przerwie w ubezpieczeniu?

Wiemy już, co grozi za brak ubezpieczenia pojazdu. A co się stanie jeśli przestaniesz ubezpieczać pojazd, bo faktycznie nie będziesz go mieć? Jedyną niekorzystną konsekwencją może być utrata lub zmniejszenie przysługujących zniżek z tytułu bezszkodowej jazdy.

Towarzystwa ubezpieczeniowe przy wyliczaniu zniżek w OC stosują własne zasady. Jeżeli regularnie przez wiele lat płaciłeś OC, a później przez pewien czas nie posiadałeś żadnego samochodu, przerwa w OC będzie oceniana zależnie od wybranego ubezpieczyciela.

Sporo zależy od długości przerwy w ubezpieczeniu. Towarzystwa głównie koncentrują się na ostatnich trzech latach w historii OC. Są jednak i takie, które patrzą na pięć, a nawet osiem lat wstecz. Jeżeli np. przez ostatni rok nie będziesz ubezpieczać żadnego pojazdu, towarzystwo uwzględni pozostałe lata ubezpieczenia. Nie stracisz więc wszystkich zniżek.

Czy historia ubezpieczenia jest ważna?

Historia ubezpieczenia jest jednym z najważniejszych wyznaczników ceny OC. Jeżeli była ona bezszkodowa, warto po przerwie szukać ubezpieczyciela, który spojrzy jak najdalej wstecz. Jeśli jednak na Twoim koncie wcześniej odnotowano szkody, korzystniejsze może okazać się ubezpieczenie w firmie, która sprawdza krótszy okres. Przykładowo, szkoda sprzed czterech lat nie będzie uwzględniona przez towarzystwo, które bierze pod uwagę ostatnie trzy lata.

Jak ubezpieczyciele liczą zniżki w OC?

Kiedyś ubezpieczyciele posiłkowali się procentami zniżek. Obecnie coraz więcej towarzystw odeszło od tej metody. Aktualnie, dla większości liczą się lata polisowe oraz liczba szkód. To o ile lat wstecz sprawdzają historię, zależy od wewnętrznych ustaleń towarzystwa.

Jak sprawdzić zniżki po przerwie w OC/AC?

Jeżeli kupiłeś samochód po przerwie w ubezpieczeniu, najlepiej porównać składki OC i AC różnych ubezpieczycieli i dowiedzieć się, który z nich akceptuje Twoje zniżki sprzed przerwy.

Pamiętaj, że nie zawsze jest to jednoznaczne z uzyskaniem tańszej propozycji OC. Może się zdarzyć, że ubezpieczyciel który przyznał ci najwyższe zniżki za bezszkodowość będzie miał droższą ofertę niż ten, który dał ci ich mniej. Na cenę OC mają bowiem wpływ różne czynniki (nie tylko historia OC), a ich ocena zależy od indywidualnych ustaleń każdej firmy ubezpieczeniowej.

Stefania Stuglik

Dodaj komentarz