23.07
2021

- Motocykl uznany za zabytkowy jest również pojazdem historycznym, jednak nie każdy motocykl historyczny może posiadać status zabytku.
- Decyzję o uznaniu jednośladu za zabytkowy podejmuje wojewódzki konserwator zabytków.
- Status pojazdu zabytkowego zapewnia właścicielowi określone przywileje.
- Motocykl zabytkowy wymaga ubezpieczenia wtedy, gdy jest użytkowany (wprowadzony do ruchu).
Wśród wielbicieli motocykli, część osób wybiera stare motocykle. Ich wiek przynosi pewne korzyści. Jeśli jesteśmy właścicielami motocykla, którego wiek jest naprawdę spory, warto postarać się o uznanie naszego pojazdu za historyczny lub zabytkowy.
- Czym się różni motocykl zabytkowy od historycznego?
- Który motocykl uznajemy za zabytkowy?
- Jak zdobyć żółte tablice dla motocykla?
- Jakie są plusy wynikające z rejestracji zabytkowego motocykla?
- Ubezpieczenie OC zabytkowego motocykla – czy jest obowiązkowe?
- Ile kosztuje polisa OC dla zabytkowego motocykla?
- Ubezpieczenie zabytkowego pojazdu na wypadek kradzieży – czy warto kupić?
Nie tylko wiek stanowi o tym, czy nasz jednoślad może zostać uznany za zabytek. Należy także odróżnić motocykl zabytkowy od historycznego. Podpowiadamy, kiedy nasz pojazd ma podstawy do uznania go za zabytek oraz jak wygląda procedura nadania mu takiego statusu.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Czym się różni motocykl zabytkowy od historycznego?
Osoby, które nie są zaznajomione z tematem, mogą mieć trudność z rozróżnieniem pojazdu zabytkowego i historycznego. Jednak tutaj z pomocą przychodzą definicje, które znaleźć możemy w ustawie o obowiązkowych ubezpieczeniach.
Pojazdem historycznym nazywamy pojazd mechaniczny, który ma co najmniej 40 lat lub 25 lat, jeśli rzeczoznawca uznał go za unikatowy egzemplarz.
Pojazdem historycznym może być również pojazd zabytkowy. Pojazdy zabytkowe są definiowane jako takie, które zostały wpisane do rejestru zabytków, wojewódzkiej ewidencji zabytków lub do inwentarza muzealiów.
Oznacza to, że każdy pojazd zabytkowy możemy nazwać również historycznym, ale już nie każdy pojazd historyczny może być jednocześnie zabytkowym. To rozróżnienie jest istotne ze względu na wymogi, które dotyczą m.in. badań technicznych. Poza tym, posiadanie pojazdu o statusie zabytkowym przynosi znacznie więcej przywilejów.
Który motocykl uznajemy za zabytkowy?
Na ulicy łatwo można rozpoznać motocykl zabytkowy, ponieważ posiada on żółte tablice rejestracyjne, podobnie jak zabytkowe samochody.
Jeśli jesteśmy właścicielami wiekowego jednośladu lub odziedziczyliśmy stary model motocykla – warto postarać się o przyznanie statusu zabytku. Będzie to wymagało określonych procedur.
Nasz jednoślad musi zostać wpisany do:
- rejestru zabytków,
- znajdować się w wojewódzkiej ewidencji zabytków,
- być wpisany do inwentarza muzealiów.
Ustanowienie motocykla zabytkiem jeszcze do niedawna było całkiem proste. Wystarczyło, że nasz jednoślad miał minimum 25 lat, a jego produkcja zakończyła się ponad 15 lat temu. Jednak w tej kwestii nastąpiło zaostrzenie przepisów i obecnie status zabytku przyznawany jest wyłącznie tym pojazdom, które rzeczywiście wyróżniają się spośród pozostałych. Jakie obecnie są warunki, by otrzymać status zabytkowego pojazdu?
Nasz motocykl musi:
- mieć co najmniej 25 lat i nie być produkowany od 15 lat,
- być zachowany w oryginalnym stanie w przynajmniej 75%,
- być wpisany do rejestru zabytków.
Co ważne, motocykl może również zostać zabytkiem w sytuacji, gdy ma mniej niż 25 lat, ale wyłącznie wówczas, gdy zostanie uznany za unikalny ze względu na:
- rozwiązania konstrukcyjne,
- niewielką produkcję,
- inne znaczące cechy – np. związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi lub historycznymi albo użytkowanie przez osoby ważne dla społeczeństwa.
Decyzja o nadaniu statusu zabytku należy do wojewódzkiego konserwatora. Taka decyzja może być również uwarunkowana lokalizacją – niektóre regiony posiadają bardziej zaostrzone kryteria dotyczące wieku motocykla.
Jak zdobyć żółte tablice dla motocykla?
Dokonanie rejestracji zabytkowego jednośladu nie jest skomplikowane. Musimy wybrać się do lokalnego wydziału komunikacji i złożyć odpowiednie pismo wraz z odpowiednimi dokumentami. Co powinien zawierać nasz wniosek:
- dowód własności motocykla,
- dowód tożsamości właściciela,
- decyzja w sprawie wpisania motocykla do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury,
- zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów.
Następnie powinniśmy dokonać opłaty rejestracyjnej, po której otrzymujemy żółte tablice rejestracyjne.
Nieco większym wyzwaniem może okazać się wpis do rejestru zabytków. Jak wygląda taka procedura? O czym musimy pamiętać?
- Musimy samodzielnie skontaktować się z rzeczoznawcą, który sporządzi dla nas opinię i wyda tzw. białą kartę, czyli kartę ewidencyjną zabytku ruchomego. Koszt takiej operacji to ok. 500-1000 zł.
- Białą kartę powinniśmy dostarczyć do wojewódzkiego konserwatora zabytków wraz z odpowiednim wnioskiem i dokumentacją fotograficzną jednośladu. Następnie powinniśmy poczekać na jego decyzję.
- W sytuacji, gdy konserwator wydał pozytywną dla nas opinię, z otrzymanym od niego dokumentem musimy wybrać się do stacji kontroli pojazdów, gdzie wykonane zostaną badania techniczne naszego pojazdu.
Niestety, nie zawsze opinia rzeczoznawcy jest zgodna z opinią konserwatora zabytków. To oznacza, że pomimo naszych działań oraz pozytywnej oceny rzeczoznawcy, nasz motocykl może nie uzyskać statusu zabytkowego.
Jakie są plusy wynikające z rejestracji zabytkowego motocykla?
Powyższe formalności związane z rejestracją zabytkowego pojazdu mogą wydać nam się niewarte starania. Jednak nie należy się zniechęcać. Posiadanie zabytkowego motocykla może przynieść także sporo korzyści. Są to przede wszystkim:
- wzrost wartości pojazdu,
- prestiż dla właściciela pojazdu,
- zwykle ulgowe traktowanie na drodze przez innych uczestników ruchu,
- brak obowiązku wykonywania okresowych badań technicznych motocykla – chyba że jest on wykorzystywany do zarobkowego transportu drogowego,
- przywileje w zakresie ubezpieczenia OC – brak obowiązku zachowania ciągłości polisy,
- brak obowiązku dostosowywania importowanych pojazdów do polskich norm homologacyjnych.
Powyższe powody są już dla wielu osób wystarczające, aby ubiegać się o ustanowienie pojazdu zabytkiem. Warto jednak w tym miejscu podkreślić, że posiadanie zabytkowego jednośladu to nie tylko przywileje, ale również pewne obowiązki.
W sytuacji, gdy nasz motocykl zostanie uznany za zabytkowy, nie możemy samodzielnie dokonywać zmian konstrukcyjnych w pojeździe. Każdą zmianę, jaką będziemy planować, trzeba zgłosić konserwatorowi zabytków. Jego decyzja jest również kluczowa w sytuacji, gdy postanowimy sprzedać motocykl, a zainteresowanym kupcem będzie osoba z zagranicy.
Ubezpieczenie OC zabytkowego motocykla – czy jest obowiązkowe?
Ubezpieczenie zabytkowego jednośladu jest obowiązkowe wyłącznie wtedy, gdy pojazd znajduje się w ruchu drogowym. Zatem w sytuacji, gdy korzystamy regularnie z naszego motocykla – polisa będzie konieczna. Jeśli natomiast korzystamy z pojazdu wyłącznie przy okazji np. zlotów zabytkowych pojazdów – możemy zdecydować się na krótkoterminową polisę OC.
Pamiętajmy, że krótkoterminowe ubezpieczenie może wykupić wyłącznie właściciel pojazdu historycznego lub zabytkowego. Umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym można zawrzeć na okres od 30 do 365 dni, a ochrona wygasa automatycznie po upłynięciu czasu, na jaki ona opiewa.
Uwaga! W sytuacji, gdy wybierzemy się nawet na krótką przejażdżkę nieubezpieczonym pojazdem , na przykład by sprawdzić stan techniczny motocykla, musimy liczyć się z tym, że policja może wykryć brak OC podczas rutynowej kontroli drogowej. Skutkuje to nie tylko zapłaceniem mandatu, ale również kary do UFG.
Ile kosztuje polisa OC dla zabytkowego motocykla?
Najtańszym rozwiązaniem są oczywiście polisy krótkoterminowe. Składka jest wówczas naliczana indywidualnie – głównie w oparciu o przebieg pojazdu, jego wiek i podstawowe dane właściciela. Inną składkę zapłaci więc kierowca motocykla, który posiada już prawo jazdy od 20 lat, a inną ten, który porusza się motocyklem np. dopiero od roku.
Należy także dodać, że każdy ubezpieczyciel bierze pod uwagę inne kryteria. Z tego właśnie powodu warto porównywać dostępne oferty ubezpieczeniowe, by wybrać najbardziej dopasowaną do siebie polisę.
Ubezpieczenie zabytkowego pojazdu na wypadek kradzieży – czy warto kupić?
Oprócz standardowej polisy OC, warto również zastanowić się nad ubezpieczeniem pojazdu na wypadek kradzieży. Bardzo często poza samą wartością majątkową, nasz jednoślad stanowi dla nas sporą wartość sentymentalną, szczególnie gdy odziedziczyliśmy go po krewnych.
W przypadku polisy auto casco, która ma na celu zabezpieczyć pojazd m.in. na wypadek kradzieży, ubezpieczenie zabytkowego motocyklu może okazać się niełatwe.
Ubezpieczenie AC jest skierowane głównie do osób posiadających pojazdy w młodszym wieku (zazwyczaj nie starsze niż 10 – 15 lat). Polisa AC dla zabytkowego motocykla jest stosunkowo rzadko oferowanym produktem. Znalezienie odpowiedniej ochrony nie jest jednak niemożliwe – należy w tym celu kontaktować się z wybranym ubezpieczycielem i poprosić o indywidualną wycenę.
Warto również pamiętać o tym, by przed zakupem ubezpieczenia dodatkowego (AC, ASS, NNW) dokładnie sprawdzać warunki umowy ubezpieczeniowej (OWU).