
Większość właścicieli samochodów raz w roku musi odwiedzić stację kontroli pojazdów, aby wykonać obowiązkowy przegląd. Ten jednak nie zawsze przebiega po myśli kierowcy – diagnosta może stwierdzić usterki. Jak postępować, gdy konsekwencją problemów z autem jest negatywny wynik badania technicznego?
- Jak postępować, gdy wynik badania technicznego jest negatywny?
- Czy na zaświadczeniu otrzymanym od diagnosty można jeździć?
- Ile kosztuje ponowne sprawdzenie podzespołów?
- Negatywny wynik przeglądu – czy można pojechać na inną stację kontroli pojazdów?
- Jak odzyskać dowód rejestracyjny po negatywnym wyniku badania technicznego?
- Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
- Jakie są konsekwencje jazdy samochodem bez ważnego badania technicznego?
- Jak uniknąć negatywnego wyniku badania technicznego?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
- Źródła
Nie każdy kierowca, który wybiera się na obowiązkowy przegląd pojazdu, jest przygotowany na negatywny wynik badania technicznego – taki werdykt może spowodować lawinę pytań. Jeżeli przed Tobą wizyta na stacji kontroli pojazdów, sprawdź, z czym wiąże się ten scenariusz. Z poniższego poradnika dowiesz się, kiedy potrzebna będzie laweta, a kiedy – mimo negatywnego wyniku badania technicznego – możesz kontynuować jazdę.
Jak postępować, gdy wynik badania technicznego jest negatywny?
Wynik badania technicznego jest negatywny, gdy badając stan techniczny pojazdu, diagnosta stwierdzi usterki niebezpieczne lub usterki poważne. To rozróżnienie jest istotne.
Pierwszy wariant jest skrajny i rodzi duże problemy. W przypadku usterek niebezpiecznych samochód stwarza niebezpieczeństwo dla kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. To powoduje, że diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny. Właściciel nie może zatem odjechać ze stacji kontroli pojazdów swoim samochodem – auto musi zostać przetransportowane do warsztatu samochodowego na lawecie.
Dużo łagodniejsze są skutki zakwalifikowania wykrytych problemów technicznych do usterek poważnych. Chociaż w tej sytuacji wynik badania technicznego wciąż jest negatywny, to jednak kierowca otrzymuje 14 dni na usunięcie stwierdzonych usterek i ponowne sprawdzenie tych zespołów, w których je wykryto. Od diagnosty właściciel samochodu otrzyma stosowne zaświadczenie.
Uwaga!
Czy na zaświadczeniu otrzymanym od diagnosty można jeździć?
Dokumentem, który potwierdza dopuszczenie samochodu do ruchu, jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Jeżeli diagnosta nie zatrzymał właścicielowi auta dowodu rejestracyjnego, to jest to jednoznaczne z tym, że samochód m.in. nie zagraża bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego i nie wydziela szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości wskazane w przepisach. Takie stanowisko prezentuje także Policja.
Z drugiej strony kierowcy muszą mieć świadomość, że stwierdzona usterka może szybko przekształcić się w rozległą awarię, której usunięcie będzie kosztowne. Dobrym przykładem jest drobny wyciek z przekładni kierowniczej, który z czasem może poskutkować koniecznością wymiany całego elementu. Negatywnego wyniku badania technicznego nie należy zatem lekceważyć – korzystanie z takiego auta to proszenie się o kłopoty.
Jeżeli stan techniczny auta się pogorszy, nie można wykluczyć, że dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany choćby przez policjanta. Funkcjonariusze Policji czy Służby Granicznej zatrzymują dowód rejestracyjny m.in. w razie stwierdzenia, że pojazd:
- zagraża bezpieczeństwu, porządkowi ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
- nie został poddany badaniu technicznemu w wyznaczonym terminie lub termin badania nie został wyznaczony prawidłowo;
- został poddany badaniu technicznemu w miejscu, które nie jest to upoważnione do przeprowadzania takich badań.
Co mówi prawo?
Ile kosztuje ponowne sprawdzenie podzespołów?
Dobra wiadomość jest taka, że po naprawie usterki właściciel auta nie musi ponownie płacić za pełne badanie techniczne – zapłaci tylko za sprawdzenie podzespołu albo układu, w którym usterki zostały stwierdzone. Ale są dwa warunki – badanie należy wykonać w ciągu 14 dni i na tej samej stacji kontroli pojazdów. Jeżeli kierowca przyjedzie na stację po upływie wspomnianych 14 dni, konieczne będzie wykonanie ponownego badania technicznego pojazdu.
Przykład
Negatywny wynik przeglądu – czy można pojechać na inną stację kontroli pojazdów?
Jeszcze kilka lat temu kierowcy korzystali z pewnej furtki prawnej – gdy badanie techniczne na danej stacji kończyło się wynikiem negatywnym, szukali oni stacji kontroli pojazdów z mniej rygorystycznym podejściem, na której powtarzali przegląd. Był to sposób, aby pojazd mimo usterek przeszedł badanie techniczne z wynikiem pozytywnym. Po zmianie przepisów, która miała miejsce kilka lat temu, takiej możliwości już nie ma. Dlaczego?
Aktualnie za badanie techniczne należy zapłacić jeszcze przed przystąpieniem przez diagnostę do pracy. W razie negatywnego wyniku badania technicznego opłata nie jest zwracana. Diagnosta musi też umieścić stosowny wpis w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Warto przy tym pamiętać, że Ministerstwo Infrastruktury już w 2024 r. pracowało nad zmianami w procedurze badania technicznego – jeden z pomysłów przewidywał, że diagności będą wykonywać dokumentację fotograficzną.
Jak odzyskać dowód rejestracyjny po negatywnym wyniku badania technicznego?
Jeżeli podczas badania technicznego diagnosta stwierdzi usterki niebezpieczne, to musi zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Dla właściciela auta oznacza to nie tylko wyższe koszty, ale również sporo formalności. Jaka jest ścieżka postępowania po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego przez diagnostę? Należy wówczas:
- Wezwać pomoc drogową – auto powinno zostać odholowane ze stacji kontroli pojazdów do warsztatu samochodowego
- Usunąć wszelkie wskazane przez diagnostę usterki – diagnosta udzieli szczegółowych informacji w tym zakresie
- Wrócić na stację kontroli pojazdów, gdzie zostanie przeprowadzone kolejne badanie – samochód ponownie należy przetransportować na lawecie
- Dopilnować, aby diagnosta zwrócił dowód rejestracyjny – gdy wynik badania technicznego jest pozytywny
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Nierzadko kierowca ma świadomość, że jego samochód ma pewne defekty. Wówczas pojawia się pytanie, czy te problemy mogą spowodować, że auto nie przejdzie pozytywnie badania technicznego. Badanie techniczne kończy się wynikiem negatywnym, gdy stwierdzone usterki mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, powodują bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz gdy mogą naruszać lub naruszają wymagania ochrony środowiska.
Lista usterek, przez które wynik badania technicznego będzie negatywny, jest długa i znaleźć ją można w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. Kilka przykładowych problemów technicznych, przez które auto nie przejdzie przeglądu na stacji diagnostycznej, to:
- zużyte klocki hamulcowe,
- świecące się kontrolki na desce rozdzielczej,
- pęknięcie szyby czołowej,
- przekroczenie norm emisji spalin,
- nieprawidłowe oświetlenie.
Jakie są konsekwencje jazdy samochodem bez ważnego badania technicznego?
Obawa o negatywny wynik badania technicznego może spowodować, że kierowca zdecyduje się użytkować pojazd bez takiego badania. To zdecydowanie zły pomysł. Obowiązkowe badania techniczne to kwestia bezpieczeństwa. Stąd też kierowcy, którzy nie mają ważnego badania technicznego, muszą spodziewać się surowych konsekwencji – zarówno finansowych, jak i formalnych.
Jeżeli do ujawnienia braku ważnego badania technicznego dojdzie podczas rutynowej kontroli drogowej, to kierowca otrzyma mandat w wysokości od 1500 do 5000 zł. Dodatkowo funkcjonariusz Policji zatrzyma dowód rejestracyjny. Nie musi to być jednak równoznaczne z brakiem możliwości kontynuowania jazdy – kierowca może otrzymać zezwolenie na używanie pojazdu przez okres 7 dni. W takim zezwoleniu określa się warunki używania pojazdu – przykładowo w celu dojechania do stacji kontroli pojazdów.
Jak uniknąć negatywnego wyniku badania technicznego?
Negatywnego wyniku badania technicznego można uniknąć – wystarczy regularnie dbać o pojazd. W jaki sposób? Po pierwsze, wymieniając płyny, oleje i filtry, które z czasem ulegają zużyciu. Po drugie, usuwając na bieżąco wszelkie drobne usterki. Najczęściej to właśnie długotrwałe lekceważenie niewielkich problemów jest przyczyną postępujących uszkodzeń, które finalnie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i powodują, że diagnosta jest zmuszony wystawić negatywny wynik badania technicznego.
W zadbaniu o stan techniczny pojazdu pomogą też produkty ubezpieczeniowe. W razie awarii na drodze transport do warsztatu może zapewnić assistance. Z kolei uszkodzenie szyby czołowej spowodowane przez uderzenie kamienia można naprawić w ramach ubezpieczenia szyb. Przydać mogą się również autocasco i ubezpieczenie od awarii auta.
Podsumowanie
- Wynik badania technicznego jest negatywny, gdy diagnosta stwierdzi usterki poważne lub usterki niebezpieczne.
- Gdy powodem negatywnego wyniku badania technicznego są usterki poważne, to kierowca ma 14 dni na ich usunięcie – może on przez ten czas korzystać z pojazdu.
- W przypadku wykrycia usterek niebezpiecznych diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny – auto musi zostać przewiezione do warsztatu lawetą.
- W razie negatywnego wyniku badania technicznego konieczne jest ponowne badanie – jest ono odpłatne.
- Jeżeli kierowca wykona ponowne badanie techniczne w ciągu 14 dni i na tej samej stacji, zapłaci jedynie za powtórne sprawdzenie układu, w którym zdiagnozowano usterki.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak wyznaczany jest kolejny termin badania, gdy wynik badania technicznego jest negatywny?
To, jak należy ustalić kolejny termin okresowego badania technicznego, wynika wprost z przepisów. Jeżeli pojazd przejdzie ponowne sprawdzenie układu, w obrębie którego stwierdzono nieprawidłowości, to diagnosta wyznaczy kolejny termin okresowego badania technicznego. Termin ten liczy się od daty przeprowadzenia badania, podczas którego stwierdzono usterki.
Jak się przygotować do badania technicznego pojazdu?
Właściciel pojazdu powinien przede wszystkim przygotować dowód rejestracyjny. Ten dokument będzie potrzebny do identyfikacji auta. Ponieważ badanie techniczne obejmuje różne podzespoły, to dobrym pomysłem jest wykonanie wcześniej serwisu pojazdu. To sposób, aby wykryć różne nieprawidłowości i uniknąć negatywnego wyniku badania technicznego pojazdu.
Co jest sprawdzane w samochodzie podczas badania technicznego?
Diagności nie mają w tym zakresie dowolności. Badaniu poddawane są układy pojazdu, które są newralgiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i środowiska. Diagności sprawdzają m.in. oświetlenie, hamulce, ogumienie, zawieszenie, układ kierowniczy, układ wydechowy i pasy bezpieczeństwa. Badanie techniczne obejmuje również sprawdzenie poziomu emisji zanieczyszczeń.
Źródła
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów