Silnik spalinowy jest dostępny w wariancie wolnossącym i turbodoładowanym. Jeżeli zastanawiasz się, czym różnią się te rozwiązania, to poniższy artykuł jest dla Ciebie – znajdziesz w nim najważniejsze różnice między silnikiem wolnossącym a turbo.
- Jak działa silnik wolnossący?
- Silnik wolnossący – zalety
- Silnik wolnossący – wady
- Czym wyróżniają się silniki turbodoładowane?
- Silnik turbodoładowany – zalety
- Silnik turbodoładowany – wady
- Jakie są różnice między silnikiem wolnossącym a turbodoładowanym?
- Budowa silnika
- Awaryjność
- Koszty naprawy
- Zużycie paliwa
- Moc i przyspieszenie
- Ubezpieczenie
- Czy silniki wolnossące to przeżytek motoryzacji?
- Co wybrać: auto z silnikiem wolnossącym czy turbodoładowanym?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Niektórzy kierowcy obstają przy silniku wolnossącym, inni z kolei nie wyobrażają sobie auta bez turbodoładowania – to kwestia indywidualnych preferencji. Planujesz zakup samochodu osobowego od dealera lub z rynku wtórnego? Przyda Ci się wiedza, jakie są mocne i słabe strony silników wolnossących i turbodoładowanych.
Jak działa silnik wolnossący?
Dla silnika wolnossącego (N/A – naturally aspirated) charakterystyczny jest brak turbosprężarki. Powietrze, które dociera do jednostki napędowej przez układ dolotowy, w trakcie pracy silnika pobierane jest dzięki występowaniu różnicy ciśnień między komorą spalania a otoczeniem. Z uwagi na sposób działania silniki wolnossące często są określane jako „silniki atmosferyczne”.
Silnik wolnossące to stosunkowo proste i historycznie pierwsze jednostki napędowe, jakie były stosowane w pojazdach. Przez wiele lat były one powszechnie wykorzystywane, gdy paliwem była benzyna, a obecnie są coraz częściej wypierane przez silniki turbodoładowane. W pojazdach z silnikiem Diesla brak wsparcia turbosprężarki jest niespotykany już od długiego czasu. Szerzej o tym przeczytasz poniżej.
Silnik wolnossący – zalety
- Mniej skomplikowana budowa, co przekłada się na niższe koszty ewentualnych napraw
- Brak zjawiska turbodziury, które jest charakterystyczne dla silników turbodoładowanych
- Równomierny (jednostajny) przyrost mocy i przyspieszenie
- Lepsze dostosowanie do jazdy na krótkich dystansach, w tym po mieście
Silnik wolnossący – wady
- Brak wrażeń, jakie zapewnia prowadzenie samochodu z silnikiem turbodoładowanym (z wyjątkiem sytuacji, gdy auto jest wyposażone w duży silnik)
- Auta z silnikiem wolnossącym mogą być droższe w ubezpieczeniu w porównaniu do samochodów z jednostką turbodoładowaną o tej samej mocy
Czym wyróżniają się silniki turbodoładowane?
Działanie silnika turbo nie opiera się na zjawisku różnicy ciśnień między komorą spalania a otoczeniem, ponieważ powietrze do komory spalania wtłaczane jest za pomocą turbosprężarki (w niektórych modelach pracują nawet dwie turbosprężarki). Obecność turbosprężarki ma swoje przełożenie na moc jednostki napędowej, a to z kolei nie pozostaje bez wpływu na wrażenia z jazdy.
Silniki turbodoładowane wciąż zyskują na popularności. Auta z turbodoładowaniem są coraz częściej spotykane na rynku, co ma związek m.in. z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji spalin. Turbodoładowanie może też wpływać pozytywnie na doświadczenia użytkownika pojazdu, co przekłada się na popularność tego rozwiązania wśród koncernów motoryzacyjnych.
Silnik turbodoładowany – zalety
- Wyższa moc silnika, gdyż turbosprężarka dostarcza do komory spalania więcej powietrza
- Wyższa sprawność silnika
- Niższe zużycie paliwa – wątek ten jednak wymaga rozwinięcia (więcej na ten temat przeczytasz poniżej)
- Niższa emisja spalin – silnik turbo lepiej spełnia rygorystyczne normy emisji spalin
Silnik turbodoładowany – wady
- Dodatkowe komponenty w układach dolotowym i wydechowym, co nie pozostaje bez wpływu na koszty napraw pojazdu
- Konieczność przeprowadzania dokładniejszych przeglądów samochodu
Jakie są różnice między silnikiem wolnossącym a turbodoładowanym?
Różnice między silnikiem wolnossącym a turbodoładowanym uwidaczniają się w budowie silnika, kosztach naprawy auta, zużyciu paliwa, mocy silnika, przyspieszeniu, komforcie jazdy i cenie ubezpieczenia. Kontrast ten jest wynikiem odmiennej charakterystyki tych jednostek napędowych oraz tego, że silniki turbodoładowane muszą być wyposażone w dodatkowy osprzęt – m.in. turbosprężarkę czy intercooler.
Silnik wolnossący a silnik turbodoładowany – porównanie
Silnik wolnossący | Silnik turbodoładowany | |
---|---|---|
Budowa | Prosta | Złożona |
Awaryjność | Mała | Wyższa |
Koszty naprawy | Niskie | Wyższe |
Zużycie paliwa | Niższe | Wyższe |
Moc | Niższa | Wyższa |
Przyspieszenie | Liniowe | Gwałtowne |
Ubezpieczenie | Tańsze | Droższe |
*Porównanie dotyczy silników o tej samej pojemności. |
Budowa silnika
Silnik wolnossący wyróżnia się stosunkowo prostą budową. Ma to związek z tym, jak działają silniki wolnossące – mechanizm ich działania nie zakłada wykorzystania komponentów wtłaczających powietrze do komory spalania. Doceniają to osoby, które lubią majsterkować i często samodzielnie naprawiają swoje auto – taka jednostka napędowa jest łatwiejsza w naprawie w warunkach przydomowego warsztatu.
Gdy mowa o budowie jednostki napędowej, to komplikuje się ona w przypadku turbodoładowania. W tym przypadku pojawiają się dodatkowe elementy, jak choćby turbosprężarka i intercooler, który schładza sprężone powietrze dostarczane do komory spalania. A to również oznacza, że naprawa silnika turbodoładowanego jest bardziej skomplikowana – potrzebne są zarówno odpowiednie umiejętności, jak i narzędzia.
Awaryjność
Zasada jest prosta: im coś jest bardziej złożone, tym większe ryzyko, że jeden z elementów ulegnie awarii. Reguła ta dotyczy również silnika. W konsekwencji można powiedzieć, że silnik benzynowy wolnossący jest mniej awaryjny, a gdyby doszło do awarii, właściciel może spróbować usunąć usterkę na własną rękę – bez konieczności korzystania z usług warsztatu samochodowego.
W jednostkach benzynowych czy Dieslach z silnikiem turbo nie tylko statystycznie łatwiej o awarię, ale również zdiagnozowanie usterki jest trudniejsze – objawy, które zauważa kierowca, nie zawsze są charakterystyczne. Co więcej, nawet drobna usterka może prowadzić do problemów w całym układzie napędowym. A wówczas może się nie obejść bez profesjonalnego wsparcia
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Koszty naprawy
To punkt bezpośrednio związany z omówionymi powyżej. Skoro wolnossący silnik jest mniej skomplikowany, gdy mowa o jego budowie, to również jego naprawa jest dużo tańsza. To kolejna różnica między silnikami wolnossącymi i turbodoładowanymi, chociaż – co trzeba zaznaczyć – jest to pewne uproszczenie, ponieważ wszystko zależy od rodzaju awarii. Rozległa usterka jednostki napędowej w wariancie wolnossącym może być dużo kosztowniejsza w usunięciu niż uszkodzenie komponentu układu dolotowego w silniku turbo.
Uwaga!
Zużycie paliwa
Zużycie paliwa to jeden z kosztów eksploatacyjnych, na który zwracają uwagę kierowcy poszukujący samochodu. Jak pod tym względem wypada porównanie silnika wolnossącego i silnika turbo? Jeżeli obie jednostki napędowe mają taką samą pojemność, to silnik turbo będzie miał większe zapotrzebowanie na paliwo. Ale trzeba pamiętać jeszcze o trendzie określanym jako „downsizing”, czyli redukcji pojemności i wielkości silników.
Jeżeli porównać pod względem zużycia paliwa silnik turbo o pojemności 1500 cm3 z i silnik wolnossący o pojemności 2000 cm3 o tej samej mocy, to ten drugi wykaże się wyższym zapotrzebowaniem na paliwo. To właśnie sprawia, że pod względem zużycia paliwa silniki turbo wcale nie muszą wypadać gorzej.
Moc i przyspieszenie
Silnik wolnossący ma mniejszą moc niż silnik z turbodoładowaniem – gdy mowa o jednostkach napędowych o tej samej pojemności. Ma to bezpośredni związek ze sposobem ich działa – w przypadku turbo pojawia się duża dawka powietrza dostarczonego do komory spalania, co ma odzwierciedlenie w mocy pojazdu.
Pod względem charakterystyki przyspieszenia lepiej wypada silnik wolnossący – turbo zapewnia kierowcy wrażenie braku reakcji na pedał gazu i następnie gwałtownego przyspieszenia. Dlaczego? Ma to związek z występowaniem zjawiska turbodziury. Trzeba jednocześnie pamiętać, że producenci pojazdów szukają rozwiązań, które mają zniwelować ten problem. Przykładem może być turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT/VNT).
Ubezpieczenie
Gdy zapada decyzja o zakupie auta, kierowca musi pamiętać o ubezpieczeniu. Jak pod względem cen OC wypadają jednostki wolnossące, a jak silniki z doładowaniem? W przypadku porównania dwóch silników o tej samej pojemności droższy w ubezpieczeniu okaże się silnik z turbodoładowaniem. Różnice w cenie polisy między wariantem wolnossącym a turbodoładowanym silnika benzynowego dobrze widać na poniższym przykładzie.
Przykład
Trzy najtańsze oferty OC dla Renault Laguny III z rocznika 2011 – benzyna, wolnossący, pojemność 1997 cm3 (wersja Laguna 2.0 Privilege Etanol)
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 485,00 zł rata od 279 zł | |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 547,00 zł rata od 0 zł | |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 583,00 zł rata od 0 zł | |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 75 km |
485,00 zł rata od 279.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
547,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
583,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 75 km | |||
Trzy najtańsze oferty OC dla Renault Laguny III z rocznika 2011 – benzyna, turbo, pojemność 1997 cm3 (wersja Laguna 2.0T Privilege)
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 485,00 zł rata od 279 zł | |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 566,00 zł rata od 0 zł | |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 602,00 zł rata od 186,50 zł | |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 75 km |
485,00 zł rata od 279.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
566,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
602,00 zł rata od 186.50 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 75 km | |||
Czy silniki wolnossące to przeżytek motoryzacji?
Mimo że zauważalny jest wzrost popularności samochodów osobowych z silnikiem turbodoładowanym (szczególnie w przypadku wersji z silnikiem Diesla), to nie brakuje koncernów motoryzacyjnych rozwijających jednostki atmosferyczne. W konsekwencji na rynku wciąż można kupić auta wyposażone w silnik wolnossący. I w najbliższych latach się to nie zmieni. Jednocześnie warto mieć świadomość, czym ta zmiana (zastępowanie silników wolnossących bardziej skomplikowanymi rozwiązaniami) jest spowodowana – chodzi zarówno o zdrowie, jak i środowisko.
Nowoczesne silniki z turbosprężarką są w stanie sprostać wymogom, gdy mowa o maksymalnych wartościach emisji spalin. A te w każdej kolejnej normie Euro są coraz bardziej rygorystyczne – normy dotyczą nie tylko tlenku węgla (CO2), ale również m.in. tlenku azotu (NOx), cząsteczek stałych i węglowodorów (HC). Powód? Wymienione zanieczyszczenia są odpowiedzialne za powstawanie smogu, który co roku zabija miliony osób na całym świecie.
Co wybrać: auto z silnikiem wolnossącym czy turbodoładowanym?
Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi – to kwestia preferencji kierowcy, stylu jego jazdy i najczęściej pokonywanych tras. Zasadniczo można powiedzieć, że auto z silnikiem Diesla, który ma doładowanie, lepiej sprawdzi się na dłuższych trasach. Ale już od pewnego czasu na rynku można kupić auta z niewielką jednostką napędową (np. 1000 czy 1500 cm3 pojemności) i turbosprężarką. W jeździe po mieście sprawdzają się one równie dobrze, jak samochodowy wyposażone w wolnossące jednostki.
Kierowcy, którzy dostrzegają potencjał w silnikach wolnossących lub po prostu mają do nich sentyment, muszą przyzwyczaić się do tego, że ich wybór będzie coraz bardziej ograniczony. Mniejsza liczba opcji w tym przypadku nie oznacza jednak, że z czasem silniki wolnossące zostaną całkowicie wyeliminowane z rynku – do tego jeszcze długa droga.
Podsumowanie
- Silnik wolnossący to prosta w budowie jednostka napędowa, która wyróżnia się brakiem turbosprężarki.
- W silniku wolnossącym strumień powietrza jest pobierany dzięki występowaniu zjawiska różnicy ciśnień między komorą spalania w trakcie pracy a otoczeniem.
- Różnice w budowie silnika wolnossącego i silnika z turbodoładowaniem pociągają za sobą inne – dotyczą one m.in. mocy i przyspieszenia.
- Jeżeli porównać silniki o tej samej pojemności, to droższy w ubezpieczeniu może okazać się silnik z turbo.
- Współcześnie samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym są produkowane praktycznie wyłącznie w wersji z turbodoładowaniem.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak jeździć z silnikiem wolnossącym?
Właściciele samochodów z silnikiem wolnossącym o dużej pojemności powinni zwracać uwagę na wysokość obrotów. Zmiana biegów w odpowiednim momencie pozwala zmniejszyć ilość spalanego paliwa, a tym samym obniżyć koszty eksploatacji auta.
Jakie są polecane silniki wolnossące?
Użytkownicy chwalą sobie m.in. silniki Volvo Redblock. Uchodzą one za niezawodne, uzyskują też dobre osiągi. To jeden z powodów, dla których miłośnicy silników wolnossących często decydują się na starsze egzemplarze aut.