W okresie styczeń – luty 2024 r. do Polski trafiło z Niemiec prawie 79 tys. używanych aut osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 t. W 2023 r. Polacy sprowadzili natomiast zza zachodniej granicy ponad 422 tys. takich pojazdów. Ty również planujesz zakup samochodu za granicą? Pamiętaj, że po przywozie do Polski konieczna jest rejestracja samochodu z Niemiec, a także objecie go obowiązkowym ubezpieczeniem komunikacyjnym.
- Opłaty za auto 2024 – ile wynosi podatek akcyzowy i inne koszty związane ze sprowadzeniem pojazdu z Niemiec?
- Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?
- Jak sprawdzić samochód przed sprowadzeniem z Niemiec?
- Sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec w bazie CEPiK
- Skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy
- Sprawdzenie samochodu na miejscu w Niemczech
- Rejestracja samochodu z Niemiec – jakie dokumenty są wymagane do zarejestrowania auta w 2024 r.?
- Ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec?
- Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Niemiec
Samochód możesz sprowadzić z Niemiec na dwa sposoby: przyjechać nim do Polski lub skorzystać z lawety. W zależności od tego, którą opcję wybierzesz, musisz liczyć się z koniecznością dopełnienia nieco odmiennych formalności oraz uregulowania innych opłat.
Opłaty za auto 2024 – ile wynosi podatek akcyzowy i inne koszty związane ze sprowadzeniem pojazdu z Niemiec?
Największym obciążeniem może okazać się akcyza, której wysokość zależy od rodzaju samochodu i wynosi:
- samochody osobowe o pojemności silnika spalinowego > 2000 cm: 18,6% wartości pojazdu
- samochody osobowe hybrydowe plug in o pojemności silnika>2000≤3500 cm3: 9,3%
- samochody osobowe hybrydowe o pojemności silnika>2000≤3500 cm3: 9,3%
- samochody osobowe hybrydowe o pojemności silnika≤2000 cm3: 1,55%
- samochody osobowe pozostałe: 3,1%
Uwaga! W 2024 r. z obowiązku zapłaty akcyzy (w rozumieniu ustawy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych) są zwolnieni posiadacze pojazdów: elektrycznych i napędzanych wodorem oraz hybrydowych o pojemności silnika równej 2000 cm3 lub niższej (plug-in PHEV), w okresie do 31 grudnia 2029 r.
W ciągu 14 dni od przekroczenia granicy sprowadzonym samochodem powinieneś złożyć deklarację AKC-U/S w urzędzie skarbowym – osobiście, drogą pocztową lub elektronicznie. Natomiast w ciągu 30 dni musisz dokonać wpłaty należnego podatku akcyzowego. Przelew powinien trafić na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu i zawierać dane pozwalające na łatwą identyfikację osoby dokonującej wpłaty.
Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?
Samodzielne sprowadzenie samochodu z Niemiec na pewno będzie Cię kosztować mniej niż skorzystanie z usług pośrednika. Konkretna cena zależy jednak od tego, w jaki sposób zamierzasz przeprowadzić ten proces. Masz dwie opcje: sprowadzić auto na lawecie lub przyjechać nim do Polski. Zobacz, z jakimi kosztami wiąże się każda z tych możliwości – podsumowaliśmy je w poniższej tabeli.
Sprowadzenie auta na lawecie | Przyjazd samochodem do Polski "na kołach" |
---|---|
Koszt lawety: w zależności od liczby kilometrów, ok. 1000 - 2500 zł | Opłata za wydanie tymczasowego dowodu rejestracyjnego oraz tablic wywozowych: ok. 90-100 euro |
OC na 30 dni: ok. 100 zł (po nim należy wykupić OC na rok) lub OC na rok: średnio 575 zł (tyle wg. danych rankomat.pl wynosiła średnia składka w I kwartale 2024 r.) | Krótkoterminowe OC na przyjazd do Polski: ok. 100 zł (później należy wykupić w Polsce OC na rok) |
- | Koszt paliwa |
Akcyza (podatek zależny od pojemności silnika i rodzaju paliwa) | |
Przetłumaczenie umowy kupna-sprzedaży (jeśli nie została sporządzona w dwóch językach): 100-200 zł | |
Badanie techniczne: 98 zł lub 162 zł (w przypadku auta z instalacją LPG) | |
Rejestracja samochodu w Polsce: 160 zł |
Jak sprawdzić samochód przed sprowadzeniem z Niemiec?
Jak wskazuje raport SAMAR, wśród samochodów sprowadzanych z zagranicy w 2024 roku (styczeń i luty) przeważały pojazdy starsze. Ich średni wiek wynosił 12,1 lat. Niestety, im starsze auto tym łatwiej trafić na wyeksploatowany lub powypadkowy model. Jak sprawdzić historię samochodu, jeśli znajduje się on setki kilometrów od Ciebie i nie masz możliwości wcześniejszego obejrzenia go na żywo? Z pomocą przychodzą następujące rozwiązania:
Sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec w bazie CEPiK
Możesz bezpłatnie sprawdzić historię sprowadzanego samochodu online, podobnie jak w przypadku aut zarejestrowanych w Polsce. Jak to zrobić krok po kroku?
- Wejdź na stronę www.historiapojazdu.gov.pl.
- Wpisz dane samochodu: markę, model, numer rejestracyjny oraz numer VIN.
- Sprawdź dostępne informacje, szczególnie z zakładki “Dane zagraniczne”. Dostęp do nich może wymagać potwierdzenia Twojej tożsamości przy użyciu profilu zaufanego.
Historię pojazdu sprawdzisz też w płatnych bazach, takich jak autoDNA czy Autobaza.pl. Ceny takiej usługi mogą się różnić w zależności od konkretnego pakietu, ale zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych.
Sprzedający odmawia udostępnienia szczegółowych informacji o samochodzie, które są Ci potrzebne do zweryfikowania jego historii online? Być może jest to dość radykalny krok, ale warto rozważyć w tej sytuacji wybór innego pojazdu. Tym bardziej, że oferta na niemieckich portalach aukcyjnych jest bardzo bogata. Istnieje bowiem uzasadnione podejrzenie, że sprzedający ma coś do ukrycia, a ta transakcja nie skończy się dobrze dla Ciebie.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy
Na niemieckim rynku działają firmy oferujące dokładne sprawdzenie samochodu na zlecenie osoby zainteresowanej jego zakupem. Choć trzeba za to sporo zapłacić (ok. 100-200 euro), to jednak otrzymasz szczegółowy raport zawierający wszystko, co musisz wiedzieć zanim zdecydujesz się na zakup. Jeśli znalazłeś prawdziwą okazję, która będzie Ci się opłacać nawet po doliczeniu takich kosztów, to jest to korzystna opcja.
– Jeśli sprowadzasz samochód z pomocą pośrednika, uważaj na tzw. “umowę na Niemca”. Polega to na tym, że dealer podsuwa Ci do podpisania umowę, na której nie ma jego danych, lecz dane niemieckiego sprzedającego. Jest to rozwiązanie niebezpieczne z przynajmniej dwóch powodów. Po pierwsze, stanowi fałszowanie dokumentów, co grozi odpowiedzialnością karną. Po drugie, uniemożliwia Ci skorzystanie z prawa rękojmi, jeśli samochód będzie mieć jakieś wady ukryte – wyjaśnia Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w kalkulator-oc-ac.auto.pl
Sprawdzenie samochodu na miejscu w Niemczech
O ile dysponujesz odpowiednią wiedzą lub masz możliwość zabrania ze sobą zaufanego mechanika, możesz starannie sprawdzić samochód na miejscu, bezpośrednio u obecnego właściciela. Zwróć szczególną uwagę na:
- ślady wskazujące na to, że auto jest popowodziowe (np. zaparowane reflektory, zapach wilgoci i pleśni czy nierówna praca silnika na wolnych obrotach),
- nieoryginalne wyposażenie mogące świadczyć o tym, że samochód przeszedł poważny wypadek,
- nierówną grubość lakieru, która również jest oznaką napraw powypadkowych,
- przekręcony licznik niezgodny z historią pojazdu.
Dużo danych dostarczy Ci również sama książka serwisowa, którą powinien Ci udostępnić obecny właściciel pojazdu. Przeglądając ją, możesz sprawdzić m.in.:
- czy numer VIN w książce i samochodzie jest taki sam,
- czy zakłady ASO, w których było serwisowane auto, rzeczywiście istnieją, a także czy podpisy od różnych serwisantów nie wyglądają na pisane przez jedną osobę,
- czy wygląda na używaną (ma naturalnie wyblaknięte pieczątki i datę wydania pokrywającą się z datą produkcji samochodu).
Przykład: Pan Artur pojechał aż do Erfurtu, by kupić i sprowadzić do Polski wymarzone Audi A4, które – zdaniem sprzedającego – było w stanie idealnym. Na miejscu zdziwił go jednak podejrzanie niski przebieg samochodu i postanowił go sprawdzić w bazie CEPiK. Ze znajdujących się w niej informacji wywnioskował, że licznik został przekręcony, zatem zrezygnował z zakupu, oszczędzając sobie w ten sposób ewentualnych problemów.
Rejestracja samochodu z Niemiec – jakie dokumenty są wymagane do zarejestrowania auta w 2024 r.?
Po opłaceniu akcyzy pozostaje już tylko jedno: zarejestrować samochód w Polsce. Masz na to 30 dni od przekroczenia polskiej granicy sprowadzonym pojazdem. Rejestracji samochodu dokonasz w wydziale komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Idąc do urzędu, zabierz ze sobą dowód osobisty oraz inne dokumenty potrzebne podczas rejestracji:
- wypełniony wniosek o rejestrację samochodu,
- dowód rejestracyjny,
- umowę sprzedaży (dwujęzyczny oryginał lub umowę przetłumaczoną z języka niemieckiego przez tłumacza przysięgłego),
- zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
- potwierdzenie zapłaty podatku akcyzowego,
- potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech (jeśli pojazd został wyrejestrowany),
- zagraniczne tablice rejestracyjne (jeśli przyjechałeś autem “na własnych kołach”),
- potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia OC (ten dokument możesz okazać również później, np. przy odbiorze stałego dowodu rejestracyjnego).
Ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, za zarejestrowanie samochodu zapłacisz łącznie 160 zł (lub 1080 zł jeśli podczas rejestracji auta wybierzesz indywidualne tablice rejestracyjne). Na tę kwotę składają się następujące opłaty:
- tablice rejestracyjne: 80 zł (lub 1000 zł w przypadku tablic rejestracyjnych indywidualnych),
- dowód rejestracyjny samochodu: 54 zł,
- pozwolenie czasowe: 13,50 zł,
- nalepka legalizacyjna: 12,50 zł.
Koszt rejestracji auta może być wyższy o 17 złotych, jeżeli korzystasz z pełnomocnictwa osoby z Tobą niespokrewnionej.
Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?
Jeśli zdecydowałeś się sprowadzić auto z Niemiec i wykupiłeś krótkoterminowe OC, pamiętaj o tym, że polisa nie przedłuży się automatycznie. Przed zakończeniem umowy ubezpieczenia komunikacyjnego należy wykupić OC na rok – w przeciwnym razie narażasz się na wysoką karę z UFG oraz ryzyko zapłaty za wszystkie skutki kolizji czy wypadku jeśli będziesz jego sprawcą.
Jeśli nie chcesz przepłacać, skorzystaj z naszego kalkulatora OC/AC. Znajdziesz w nim szereg ofert zaprezentowanych w formie ułatwiającej porównanie. Polisę możesz kupić online, bez wychodzenia z domu.
Podsumowanie
- Niemcy to kierunek, z którego Polacy najchętniej sprowadzają samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. do Polski. W okresie styczeń-luty 2024 roku sprowadzono ich prawie 79 tys. szt.
- Zanim zdecydujesz się na zakup samochodu z Niemiec, upewnij się, ile będzie Cię to kosztować. Koniecznie sprawdź też historię pojazdu.
- W ciągu 30 dni od przyjazdu do Polski powinieneś opłacić akcyzę i zarejestrować auto (Uwaga! Jeśli jesteś przedsiębiorcą zajmującym się handlem pojazdami, na rejestrację masz 90 dni).
- Pamiętaj o wykupieniu OC najpóźniej w dniu rejestracji auta w Polsce, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu.
- Rejestracja samochodu z Niemiec będzie Cię kosztować 160 zł lub 1080 zł (gdy zdecydujesz się na indywidualne tablice rejestracyjne).
FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Niemiec
Co się stanie, jeśli nie zapłacę akcyzy w terminie?
Bez opłacenia akcyzy rejestracja auta z Niemiec nie będzie możliwa. Już z tego tytułu narażasz się na karę w wysokości 500 lub 1000 zł (jeśli jesteś przedsiębiorcą zajmującym się handlem pojazdami w Polsce). Poza tym, za spóźnienie urząd skarbowy zacznie naliczać odsetki. Ostatecznie, przeciw Tobie może być wszczęte postępowanie karne skarbowe.
Co się stanie, jeśli nie zarejestruję samochodu w terminie?
Rejestracja samochodu z Niemiec jest wymagana w ciągu 30 dni od przywiezienia samochodu z zagranicy (przekroczenia granicy) lub w ciągu 90 dni (dłuższy termin zarezerwowano tylko dla przedsiębiorców zajmujących się handlem pojazdami w Polsce). Jeśli nie dokonasz rejestracji auta, możesz spodziewać się kary w wysokości odpowiednio 500 zł lub 1000 zł. Gdy od ostatecznego terminu zapłaty minie 180 dni, kara za nieprzerejestrowanie auta zostanie podwojona.
Jaka kara grozi za niewykupienie całorocznego OC dla samochodu sprowadzonego z Niemiec?
Pamiętaj, że po sprowadzeniu samochodu z Niemiec i najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu w Polsce musisz wykupić obowiązkowe ubezpieczenie auta. W przeciwnym razie narazisz się na wysokie kary finansowe. Ryzykujesz również, że po spowodowaniu kolizji lub wypadku zostaniesz obciążony wszystkimi kosztami. Od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku kary za brak OC dla samochodu osobowego wynoszą odpowiednio 1700 zł (do 3 dni), 4240 zł (4 dni – 14 dni) i 8480 zł (powyżej 14 dni).
Jak wygląda rejestracja samochodu z Niemiec w 2024 r.?
W tym celu należy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu wraz z wymaganymi dokumentami, w odpowiednim dla Twojego miejsca zamieszkania wydziale komunikacji. Urząd dokonuje rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni. Nie zapomnij również, że OC samochodu powinieneś wykupić najpóźniej w dniu rejestracji auta, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu.