Kupno samochodu sprowadzonego niezarejestrowanego

Kupno samochodu sprowadzonego niezarejestrowanego

Kierowców, którzy kupują sprowadzone z zagranicy samochody, jest wielu. Aby jednak stać się właścicielem auta sprowadzonego z Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Włoch, wcale nie trzeba jechać za granicę – możliwe jest kupno samochodu sprowadzonego niezarejestrowanego w Polsce. Taka transakcja jest jednak obarczona pewnym ryzykiem. Dowiedz się, o czym mowa.

Kupno auta sprowadzonego i niezarejestrowanego to transakcja, która wcale nie jest tak rzadka, jak mogłoby się wydawać. Jednak zakup samochodu bez aktualnego dowodu rejestracyjnego, ubezpieczenia OC czy z nieuregulowaną sytuacją, gdy mowa o podatku akcyzowym, może budzić sporo wątpliwości. Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki, dzięki którym dowiesz się, na co zwrócić szczególną uwagę. Odpowiadamy też na często pojawiające się pytania o zakup auta sprowadzonego, ale niezarejestrowanego.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem sprowadzonego i niezarejestrowanego auta?

Dobra wiadomość jest taka, że auto sprowadzone już z zagranicy do Polski i niezarejestrowane jest dużo łatwiej sprawdzić – zarówno pod kątem formalnym, jak i technicznym. Co więcej, weryfikacja pojazdu jest tańsza – nie trzeba jechać za granicę czy korzystać z usług firm specjalizujących się w wycenie aut poza granicami Polski. Jednocześnie wciąż należy wykazać się czujnością, gdyż lista potencjalnych problemów jest długa.

5 podstawowych kwestii, na które należy zwrócić uwagę w przypadku kupna samochodu sprowadzonego i niezarejestrowanego, to: dokumenty, podatek akcyzowy, ubezpieczenie, stan techniczny auta oraz badanie techniczne.

1. Dokumenty

Warto upewnić się, że są one kompletne – w przeciwnym razie rejestracja może okazać się utrudniona. Sprzedający powinien okazać przede wszystkim dowód własności pojazdu (umowę zakupu, fakturę z komisu). Ważne są też: zaświadczenie o wyrejestrowaniu samochodu i unieważniony dowód rejestracyjny. Zbędna jest za to karta pojazdu – już od pewnego czasu karty pojazdu nie trzeba okazywać podczas rejestracji auta.

2. Podatek akcyzowy

W przypadku kupna auta sprowadzonego i niezarejestrowanego pojawia się kwestia podatku akcyzowego. Może się okazać, że osoba, która przywiozła auto z innego kraju Unii Europejskiej, nie zapłaciła akcyzy – wówczas opłacenie podatku akcyzowego leży po stronie nabywcy sprowadzonego i niezarejestrowanego samochodu. Jak wysoki jest podatek akcyzowy? Kwota do zapłaty jest skorelowana z pojemnością silnika pojazdu. W 2024 r. stawki podatku akcyzowego są następujące:

  • 18,6 proc. podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3;
  • 9,3 proc. podstawy opodatkowania – dla samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) z silnikiem o pojemności od 2000 do 3500 cm3 oraz dla miękkich hybryd (mHEV) z silnikiem o pojemności od 2000 do 3500 cm3;
  • 1,55 proc. podstawy opodatkowania – dla miękkich hybryd (mHEV) z silnikiem o pojemności do 2000 cm3;
  • 3,1 proc. podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych.

3. Ubezpieczenie

Jeżeli auto zostało sprowadzone przez osobę prowadzącą komis samochodowy, to może mieć tzw. ubezpieczenie komisowe. Ale nie należy tego zakładać – warto zapytać o polisę OC. Jednocześnie nabywca pojazdu powinien pamiętać, że ubezpieczenie OC musi zostać wykupione najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu. W przeciwnym razie trzeba spodziewać się kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Uwaga!

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują kary w kwocie wyższej niż dotychczas. Właściciel auta osobowego bez OC może otrzymać wezwanie do zapłaty, w którym znajdzie się kwota 1720 zł, 4300 zł czy nawet 8600 zł. Roczna polisa OC może kosztować ułamek podanych kwot.

4. Stan techniczny auta

Standardem jest, że pojazdy są dokładnie sprawdzane przed zakupem na stacji kontroli pojazdów. Jednak takie sprawdzenie nie powinno ograniczać się jedynie do oględzin – warto się też upewnić, że w przeszłości pojazd nie był użytkowany np. jako taksówka. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi bezpłatna e-usługa historiapojazdu.gov.pl.

Za pośrednictwem podanej strony internetowej można uzyskać wiele informacji o samochodzie – to dobry sposób, aby:

  • potwierdzić wskazanie licznika;
  • zweryfikować, czy została zgłoszona kradzież pojazdu;
  • poznać emisję CO2;
  • sprawdzić, ilu właścicieli miało dotychczas auto;
  • potwierdzić numer VIN.

5. Badanie techniczne

Jednym z dokumentów, od których zależy, czy samochód zostanie zarejestrowany, jest aktualne badanie techniczne. Najczęściej przed rejestracją auta sprowadzonego z zagranicy należy udać się do stacji kontroli pojazdów, by przeszło ono niezbędny przegląd. Ale nie zawsze. Zdarza się, że sprzedawca dysponuje stosownym dokumentem, gdy badanie techniczne zostało wykonane za granicą. Wówczas należy się upewnić, że potwierdzenie jego wyniku zostanie uznane przez wydział komunikacji.

Dlaczego data sprowadzenia auta z zagranicy jest ważna?

Sprowadzanie używanych – ale będących w bardzo dobrym stanie – pojazdów z Europy Zachodniej do Polski wciąż jest popularne. Zdarza się, że osoba prywatna lub przedsiębiorca po sprowadzeniu pojazdu nie rejestruje go na siebie, ale od razu szuka kupca. Wówczas właśnie ma miejsce kupno samochodu sprowadzonego niezarejestrowanego. Jeżeli chcesz kupić takie auto, musisz upewnić się co do dat. O czym mowa?

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Od 1 stycznia 2024 r. w życie weszły zmiany w zakresie przerejestrowania pojazdów. Z ustawy Prawo o ruchu drogowym wynika, że:

  • osoba fizyczna, która nabyła pojazd, ma 30 dni na jego zarejestrowanie – termin liczy się od dnia sprowadzenia pojazdu na terytorium Polski lub dopuszczenia go do obrotu przez organ KAS (gdy pojazd został sprowadzony z kraju, który nie jest członkiem UE);
  • przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami ma na rejestrację więcej czasu, bo 90 dni – termin ten należy liczyć zgodnie z wyżej opisanym mechanizmem.

Nabywca nie musi rejestrować samochodu, jeżeli sprzeda go przed upływem podanych terminów. Wówczas obowiązek rejestracji przechodzi na nowego właściciela. Kłopot w tym, że dla niego terminy nie biegną od nowa – ich bieg jest liczony od daty pierwotnego nabycia pojazdu. Jak wskazuje Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, to powoduje chaos w urzędach. Niektóre urzędy nakładają na właścicieli aut kary finansowe, inne z kolei wstrzymują się z decyzją o rejestracji.

Uwaga!

Jak wysoka jest kara za nieprzerejestrowanie samochodu w wymaganym terminie? Jeżeli właściciel auta (osoba fizyczna) przekroczy termin 30 dni, zapłaci 500 zł. Po upływie 180 dni kara będzie wyższa – wyniesie 1000 zł.

Czym jest „umowa na Niemca” i dlaczego należy jej unikać?

Tak zwana „umowa na Niemca” może pojawić się właśnie w sytuacji, gdy właściciel pojazdu po sprowadzeniu go do kraju nie zarejestrował go w wydziale komunikacji. I z kilku powodów trzeba na nią uważać. Na czym polega „umowa na Niemca”? Sprzedawca, z reguły przedsiębiorca, sprowadza z Niemiec (lub innego kraju UE) auto z umową in blanco, która podpisana jest przez poprzedniego (niekiedy fikcyjnego) właściciela. W ten sposób pośrednik ukrywa swój udział w transakcji.

Podpisując „umowę na Niemca”, kupujący:

  • nie może dochodzić od pośrednika (rzeczywistego sprzedawcy) zwrotu pieniędzy – a nie można wykluczyć, że po pewnym czasie pojawią się problemy;
  • musi zapłacić podatek akcyzowy – obowiązek ten zostaje na niego przerzucony przez pośrednika, który niezarejestrował auta;
  • może narobić sobie dodatkowych problemów, gdy zgodzi się na umieszczenie w umowie kupna-sprzedaży kwoty niższej niż zapłacona w rzeczywistości – zaniżona wartość pojazdu to oszustwo mające na celu obniżenie wysokości akcyzy.

Uwaga!

Z tzw. umów na Niemca szczególnie chętnie korzystają nieuczciwi handlarze. Często w ten sposób próbują oni pozbyć się samochodów, które mają pewne defekty – zarówno natury technicznej, jak i prawnej. Trzeba zatem uważać.

Jak wygląda procedura dopuszczenia do ruchu sprowadzonego i niezarejestrowanego auta?

Dopuszczenie pojazdu do ruchu zostaje potwierdzone wydaniem dokumentu – dowodu rejestracyjnego. Przed odbiorem dowodu rejestracyjnego kierowca może otrzymać pozwolenie czasowe – tzw. miękki dowód rejestracyjny, który jest ważny przez 30 dni z możliwością jednorazowego wydłużenia tego okresu o 14 dni. Oznacza to, że po zakupie samochodu należy go zarejestrować. Dobra wiadomość jest taka, że procedura rejestracji nie jest skomplikowana.

Rejestracja samochodu przebiega następująco:

  1. Złożenie wniosku o rejestrację auta. Do rejestracji pojazdów uprawnione są wydziały komunikacji. Właściciel auta składa wniosek do urzędu właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania.
  2. Odbiór pozwolenia czasowego i tablic rejestracyjnych. Ten zestaw pozwala legalnie – ale czasowo – poruszać się po drogach.
  3. Odbiór dowodu rejestracyjnego. W większości przypadków urzędnikom udaje się zarejestrować samochód w ciągu 30 dni kalendarzowych. Zostaniesz też poinformowany, gdy dowód rejestracyjny będzie gotowy do odbioru.

Ile kosztuje ubezpieczenie dla sprowadzonego i niezarejestrowanego samochodu?

Opłata za rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy jest wyższa niż opłata za rejestrację auta już zarejestrowanego w Polsce (przerejestrowanie). Wynika to z konieczności zaopatrzenia sprowadzonego pojazdu w tablice rejestracyjne, które są płatne. Z drugiej strony w ostatnich latach sporo zmieniło się w kwestii rejestracji aut – opłaty są niższe niż jeszcze kilka lat temu.

Koszt rejestracji auta sprowadzonego z innego kraju UE to 160 zł lub 1080 zł. 160 zł zapłaci właściciel samochodu, który zdecyduje się na standardowe tablice rejestracyjne. Jeżeli jednak wybierze indywidualne tablice rejestracyjne, koszt rejestracji wzrośnie do kwoty 1080 zł.

Co z OC dla sprowadzonego i niezarejestrowanego samochodu?

Po zakupie samochodu i jego zarejestrowaniu w wydziale komunikacji właściciel musi zadbać o ubezpieczenie OC. Auto sprowadzone z zagranicy, które nie było wcześniej zarejestrowane, musi zostać ubezpieczone najpóźniej w dniu rejestracji – ubezpieczenie OC można kupić za pośrednictwem kalkulatora OC/AC. Jednocześnie koszt ubezpieczenia jest uzależniony od parametrów technicznych pojazdu i doświadczenia kierowcy. Najlepiej widać to na poniższych przykładach.

Przykład

Na kupno samochodu sprowadzonego i niezarejestrowanego zdecydował się 52-letni Mikołaj z Giżycka. Po namyśle zakupił on BMW serii 3 z rocznika 2013 (benzyna, poj. silnika 2996 cm3). Najtańsze OC będzie go kosztować 425,38 zł. W ramach tej oferty otrzyma dodatkowo ubezpieczenie assistance.

Trzy najtańsze oferty OC dla 52-letniego kierowcy z Giżycka

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
425,38 zł rata od 0 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
663,00 zł rata od 0 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
690,00 zł rata od 0 zł
Link4
425,38 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
663,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
690,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

Przykład

Wspomniany wyżej Mikołaj ma syna – 22-letniego Przemka, który ma prawo jazdy od 2 lat, ale wcześniej nie kupował ubezpieczeń. Gdyby Mikołaj postanowił sprezentować kupione auto synowi, to młody kierowca zapłaciłby za ubezpieczenie OC dużo więcej – co najmniej 797,28 zł. Powodem jest brak historii ubezpieczenia i krótki staż za kierownicą Przemka.

Trzy najtańsze oferty OC dla 22-letniego kierowcy z Giżycka

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
797,28 zł rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1683,00 zł rata od 0 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1785,00 zł rata od 0 zł
Link4
797,28 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
1683,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
1785,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulator OC/AC pozwala zorientować się w ofertach różnych firm ubezpieczeniowych. W ten sposób można kupić nie tylko tanie OC, ale również ubezpieczenia dobrowolne, które zapewniają ochronę przed różnymi ryzykami. Korzystanie z kalkulatora OC/AC jest szczególnie polecane osobom, które mają krótką historię ubezpieczenia, w przeszłości zdarzyło im się spowodować kolizję lub niedawno zdobyły prawo jazdy – te grupy kierowców mogą liczyć na największe oszczędności.

Podsumowanie

Co warto wiedzieć o kupnie samochodu sprowadzonego niezarejestrowanego?

  1. Kupno samochodu sprowadzonego niezarejestrowanego jest formalnie możliwe i nie musi wiązać się z wyższym ryzykiem.
  2. Po zakupie auta sprowadzonego i niezarejestrowanego należy zająć się formalnościami –  zarejestrować pojazd i kupić OC.
  3. Kupując samochód sprowadzony i niezarejestrowany, należy sprawdzić datę sprowadzenia go na teren Polski – auto trzeba zarejestrować w ciągu 30 dni.
  4. Unikać należy tzw. umowy na Niemca. Sprzedawane w ten sposób auta mogą mieć defekty prawne lub techniczne.
  5. Zakup samochodu z innego kraju UE wiąże się też z koniecznością opłacenia akcyzy. Jej wysokość zależy od pojemności silnika samochodu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o kupno samochodu sprowadzonego niezarejestrowanego

  1. Czy kupno auta sprowadzonego, ale niezarejestrowanego w Polsce, jest bezpieczne?

    Formalnie nie ma żadnych przeciwwskazań, aby kupić pojazd sprowadzony, ale niezarejestrowany w Polsce. Taka transakcja nie musi też wiązać się z wyższym ryzykiem – wystarczy, że nabywca dokładnie sprawdzi stan techniczny auta i dopilnuje, aby właściciel pojazdu przekazał mu wszystkie dokumenty.

  2. Czy po sprowadzeniu auta z zagranicy trzeba wyrabiać kartę pojazdu?

    Nie. Karta pojazdu nie jest już obowiązkowa – właściciel samochodu nie musi jej posiadać. Oznacza to, że nie ma też obowiązku wyrabiania tego dokumentu po sprowadzeniu samochodu na polski rynek.

  3. Kiedy trzeba ubezpieczyć samochód sprowadzony, ale niezarejestrowany?

    Z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wynika, że posiadacz pojazdu musi zawrzeć umowę ubezpieczenia OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu mechanicznego. Od tej zasady jest raptem kilka wyjątków – polisa OC w momencie rejestracji jest zbędna m.in. właścicielowi auta zabytkowego, chyba że ma on zamiar z niego korzystać.

  4. Jak dotarło do Polski sprowadzone auto, które jest sprzedawane jako niezarejestrowane?

    Zasadniczo sprowadzanie samochodów używanych odbywa się na dwa sposoby – można przewieźć samochód do kraju lawetą albo nim przyjechać. Pierwsze rozwiązanie stosuje się po wyrejestrowaniu auta, drugie wiąże się z czasową rejestracją i wykupieniem polisy OC. Standardem jest, że przedsiębiorcy decydują się na pierwszą opcję.

Źródła

  1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

  2. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

  3. Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments