Ubezpieczenie kampera – jak, gdzie i za ile kupisz najtańszą polisę?


Osoby podróżujące kamperem
  • Kamper bez obowiązkowej polisy OC nie może pozostać ani jeden dzień (chyba że pojazdem zabytkowym). W przeciwnym wypadku jego właściciel naraża się na bardzo wysokie kary.
  • Cena OC zależna jest m.in. od: wieku kierowcy, długości posiadania przez niego prawa jazdy, lat bezwypadkowej jazdy, marki i modelu samochodu, rocznika oraz pojemności silnika.
  • Na niższą składkę OC może liczyć właściciel kampera, który posiada w dowodzie rejestracyjnym wpis o tym, że to pojazd specjalnego przeznaczenia (czyli zaliczony jest do kategorii M).
  • Ceny rocznych OC dla kamperów zaczynają się od 700 zł.
  • Tylko OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym, ale warto rozważyć również zakup AC, Assistance i NNW.

Podróżując kamperem można cieszyć się niezależnością. Warto jednak przygotować się także na sytuacje niespodziewane, takie chociażby jak awaria, stłuczka czy wypadek. Jak i gdzie ubezpieczyć kampera, aby uzyskać od towarzystwa ochronę finansową na każdą okoliczność?

Wsiadasz do samochodu, przekręcasz kluczyk i pędzisz przed siebie niczym się nie przejmując – taki obraz użytkowania kampera mają osoby, które… często kampera nie mają. Zanim bowiem nasz dom na kołach będzie gotowy na każde zawołanie, trzeba o niego odpowiednio zadbać: przygotować, wyposażyć i ubezpieczyć. W jaki sposób najlepiej to zrobić? Już wyjaśniamy.

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Co to jest kamper?

Przerobiłeś rodzinnego vana i używasz go jako kampera? Zmieniłeś starego “dostawczaka” na mieszkanie na kołach? Mimo że – z przymrużeniem oka lub na serio – nazywasz swój pojazd kamperem, to tak naprawdę – przynajmniej według oficjalnej nomenklatury – wcale on nim nie jest.

Kampery wyróżniają się bowiem możliwością przygotowywania w nich posiłków (posiadają kuchenkę) oraz częścią sanitarną, czego żaden z powyższych pojazdów nie posiada. Co oczywiście nie znaczy, że nie można z nich korzystać jak z mieszkania na kołach.

Kiedy kamper będzie pojazdem specjalnego przeznaczenia?

Aby pojazd oficjalnie mógł być pełnoprawnym samochodem kempingowym, musi zostać uznany za pojazd specjalnego przeznaczenia (zakwalifikowany zostaje jako pojazd z oznaczeniem M). Taki „tytuł” nadawany jest podczas rejestracji, a otrzymują go auta, które spełniają warunki określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów.

Taki pojazd musi mieć:

  • siedzenia i stół,
  • miejsce do spania – mogą one powstać z siedzeń,
  • urządzenia kuchenne,
  • szafki.

Wyposażenie pojazdu musi być trwale zamocowane w przedziale mieszkalnym. Wyjątkiem jest stolik, który może być tak zaprojektowany, żeby można było go łatwo zdemontować.

Dlaczego tak ważne jest, by kamper został zakwalifikowany jako pojazd specjalnego przeznaczenia? M.in. dlatego, że dzięki temu jego właściciel może liczyć na niższą składkę OC.

Ile kosztuje kamper?

Najtańsze kampery udało się nam znaleźć już za 10 tys. zł, ale są to pojazdy 30-letnie, ze znacznymi śladami korozji, do generalnego remontu. Wśród nich zdarzyły się takie, których właściciele zapewniali, że są gotowe do jazdy, ale w przypadku takiego samochodu dotarcie do celu wcale nie byłoby takie pewne.

Jeśli chodzi o kampera gotowego do użytkowania „od zaraz”, to trzeba liczyć się z wydatkiem co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych, a w przypadku luksusowych domów na kołach, ograniczeniem jest już tylko zasobność portfela. Nowe kampery są trochę jak jachty – można je upiększać, rozbudowywać i sprawiać, że na polu namiotowym wszystkim oko zzielenieje z zazdrości. Za taki pojazd trzeba jednak słono zapłacić. Ile? Od ok. 170 tys. do milionów zł. Na targach miłośników kamperów można bowiem spotkać pojazdy, które kosztują nawet 10 mln zł, a rozbudowane potrafią być nawet 2-3 razy droższe!

Czy kamper musi być ubezpieczony przez cały rok?

Wielu użytkowników kamperów swoich domów na kółkach używa kilka razy w roku lub w ogóle wyjeżdżają nimi tylko na wakacje, a następnie zostawiają w garażu na 11 miesięcy. Mimo to taki pojazd musi być ubezpieczony przez cały rok, nawet jeśli nie wyjeżdża na drogi publiczne. W innym wypadku, już za jeden dzień bez OC, właściciel samochodu może zapłacić wysoką karę.

Wyjątek stanowią tylko pojazdy historyczne. Jeśli nasz kamper zostanie za taki uznany, wówczas możemy ubezpieczać go tylko na wybrany okres, np. tylko na czas wyjazdu wakacyjnego.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC kampera?

W tym przypadku nie ma jednej odpowiedzi, ponieważ na cenę polisy OC składa się wiele czynników (piszemy o tym poniżej). Do tego wiele towarzystw ubezpieczeniowych proponuje zniechęcające ceny, a musimy pamiętać, że w przypadku OC to cena jest najważniejsza, ponieważ każda obowiązkowa polisa ma niemal taki sam zakres działania, czyli chroni poszkodowanego przez nas kierowcę, pasażerów oraz jego pojazd do wysokości sumy gwarancyjnej.

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych suma gwarancyjna w każdym towarzystwie wynosi tyle samo, czyli 5 210 000 euro w przypadku szkód na osobie i 1 050 000 euro w przypadku szkód w mieniu.

Od czego zależy cena OC kampera?

Towarzystwa ubezpieczeniowe mają specjalne algorytmy do obliczania składek. Biorą w nich pod uwagę m.in.:

  • wiek kierowcy,
  • długość posiadania przez niego prawa jazdy,
  • lata bezwypadkowej jazdy,
  • stan cywilny,
  • liczbę dzieci,
  • wykształcenie i wykonywany zawód,
  • markę i model samochodu,
  • rocznik pojazdu,
  • pojemność silnika.

Na ogół najwięcej za OC płacą młodzi kierowcy, którzy nie zdążyli jeszcze wypracować zniżek. Z racji braku doświadczenia towarzystwa ubezpieczeniowe zaliczają ich do grupy podwyższonego ryzyka, co może sprawić, że taki kierowca za OC zapłaci rocznie nawet kilka tysięcy złotych więcej niż np. 40-letni kierowca, który od 20 lat posiada prawo jazdy, jeździ bezwypadkowo i wypracował pełną liczbę zniżek.

Uwaga! Jeśli chodzi o ubezpieczenie, to przypominamy, że warto zadbać o to, by nasz pojazd otrzymał oznaczenie M, bo dzięki temu ubezpieczenie potrafi być znacznie tańsze.

Jaka jest cena ubezpieczenia OC dla kampera?

Wysokość obowiązkowej rocznej składki może być bardzo różna, dlatego szukając polisy dla swojego pojazdu warto porównać jak najwięcej ofert. Część towarzystw niechętnie ubezpiecza kampery, więc klientów zniechęca wysokością ceny. Inni jednak nie mają z tym problemu i są w stanie zaoferować akceptowalne warunki.

W przypadku OC trzeba liczyć się ze składką w wysokości od ok. 700 zł do nawet kilku tysięcy w przypadku kierowcy z tzw. grupy wysokiego ryzyka.

Jedną z firm, która chętnie ubezpiecza kampery jest Compensa. To towarzystwo współpracuje z Polskim Związkiem Motoryzacyjnym i jego członkom oferuje specjalne zniżki. Jak wylicza Compensa, kierowca z Torunia, który od siedmiu lat nie miał żadnej kolizji, za ubezpieczenie Peugeota 280 L N z 1987 r., o pojemności silnika 2.5 L, rocznie zapłaci 807 zł.

Uwaga! Niestety, ale ofert dla kamperów nie da się porównać przez internet, więc w celu znalezienia najlepszej polisy trzeba skonsultować się z agentem ubezpieczeniowym lub z konsultantem infolinii.

Zakup OC dla kampera – na co należy zwrócić uwagę?

O ile OC w każdym przypadku ma taki sam zakres działania, to warto zwrócić uwagę na dodatki jakie ubezpieczyciel może oferować.

Bardzo przydatna może być Zielona Karta, o którą możemy być poproszeni w przypadku przekraczania granic niektórych państw, jak np.: Albania, Azerbejdżan, Białoruś, Iran, Izrael, Maroko, Mołdawia, Macedonia, Rosja, Tunezja, Turcja czy Ukraina.

Niektóre towarzystwa Zieloną Kartę wystawiają za darmo, inne każą sobie za nią dodatkowo płacić, więc warto tę kwestię rozstrzygnąć jeszcze przed zakupem polisy. Dodatkowo do OC może zostać nam zaoferowane np. NNW lub inne ubezpieczenia w korzystnej cenie.

NNW, Assistance i AC dla kampera – co jeszcze warto kupić?

Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo często decyzja zależna jest od częstotliwości jazd kamperem, umiejętności kierowcy, czy nawet jego… charakteru. Jeden machnie ręką i powie: „damy radę, jakoś to będzie”, inny woli być zabezpieczony na każdą okoliczność. Jakie polisy można więc dodatkowo zakupić?

  • AC – chroni przed kradzieżą czy dewastacją pojazdu, na co kampery często są narażone. Należy bowiem pamiętać, że te pojazdy nie zawsze parkują w strzeżonych miejscach, ponieważ zdarzają się również biwaki „na dziko”. Prowadząc kampera, należy również wziąć pod uwagę fakt, że to pojazd o znacznych gabarytach i łatwiej go uszkodzić np. podczas manewrowania. W takim przypadku Autocasco również może się przydać.

Na AC na ogół decydują się właściciele nowszych i lepiej wyposażonych kamperów.

Uwaga! Należy pamiętać, że część towarzystw oferuje również krótkoterminowe AC, np. na czas podróży, które jest tańsze od całorocznego.

  • Assistance – gwarantuje pomoc w przypadku awarii. Biorąc pod uwagę, że w przypadku kampera, może się ona zdarzyć setki, a nawet tysiące kilometrów od naszego miejsca zamieszkania, to jest to na pewno polisa warta rozważenia. Assistance gwarantuje przede wszystkim holowanie i przydaje się w przypadku awarii pojazdu, kolizji, złapania gumy, braku paliwa, rozładowania akumulatora czy zagubienia kluczyków.

Uwaga! W przypadku Assistance należy zwrócić uwagę na zakres terytorialny (może obowiązywać nie we wszystkich państwach lub np. tylko w Polsce), a także limit kilometrów podczas holowania. Może się bowiem okazać, że limit będzie zbyt niski, by np. dowieźć nasz pojazd do domu. Co więcej, niektóre Assistance obejmują tylko pomoc w Polsce.

  • NNW – w przypadku kamperów działa identycznie jak w innych pojazdach, czyli chroni kierowcę i pasażerów. Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków zapewnia odszkodowania w razie wypadku, bez względu na to, z czyjej winy miał on miejsce. To ubezpieczający określa maksymalną sumę ubezpieczenia, a w razie wypadku, wypłacany jest jej procent (w zależności od tego, jak poważny jest uraz). W przypadku NNW również należy zwrócić uwagę na zakres terytorialny oraz maksymalną sumę ubezpieczenia (wyższa suma na ogół oznacza wyższą składkę).

Pakiety ubezpieczeń dla kierowców kamperów oferuje również Polski Związek Motorowy. Za ubezpieczenie turystyczne (NNW do 30 tys. euro i OC w życiu prywatnym) oraz kartę CCI (więcej informacji na jej temat znajdziesz w FAQ) należy zapłacić 187 zł.

Z kolei pakiet Assistance Vip Kamper + Ubezpieczenie Turystyczne kosztuje 408 zł i zawiera całoroczne ubezpieczenie Assistance na kampera w Polsce i w Europie oraz NNW do 30 tys. euro i OC w życiu prywatnym.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Kto może prowadzić kampera?

    W zdecydowanej większości przypadków do prowadzenia kampera wystarcza prawo jazdy kategorii B, czyli najbardziej powszechne, upoważniające do kierowania samochodami do 3,5 tony (od 24 grudnia 2021 roku prawo jazdy kat. B upoważnia do kierowania autami o masie do 4,25 tony, jeśli większy ciężar wynika z faktu zastosowania w pojeździe zasilania paliwami alternatywnymi. Kierowca wówczas musi jednak mieć minimum 2 lata doświadczenia w prowadzeniu samochodów).

  2. Ile kosztuje wypożyczenie kampera?

    Cena zależna jest np. od klasy samochodu, jego wieku, wyposażenia, liczby miejsc dla pasażerów, momentu sezonu (wysoki, średni lub niski) oraz okresu, na jaki pojazd wypożyczamy. Wypożyczając kampera należy jednak liczyć się z ceną od 250 do 800 zł za dobę. Należy również zwrócić uwagę na dodatkowe koszty (np. opłata serwisowa, sprzątanie kampera, wyposażenie), które mogą stanowić znaczną część całkowitych kosztów wynajmu. Wypożyczając kampera warto również zwrócić uwagę, jaką ochronę ubezpieczeniową otrzymujemy w cenie.

  3. Co to jest ubezpieczenie GAP?

    To dodatkowa ochrona, która chroni nasz kamper przed utratą wartości w wyniku szkody całkowitej lub kradzieży. W przypadku kradzieży lub szkody całkowitej towarzystwa wypłacają odszkodowanie obliczając je na podstawie wartości pojazdu w dniu wystąpienia tego zdarzenia. Jeśli jednak właściciel kampera posiada GAP, wówczas jest zabezpieczony na wypadek spadku wartości pojazdu, czyli w przypadku całkowitego przepadnięcia pojazdu, otrzyma taką samą kwotę, jaką zapłacił za pojazd w salonie.

  4. Co to jest karta CCI?

    Polski Związek Motorowy oferuje kierowcom kamperów możliwość wykupienia karty CCI, czyli paszportu turysty kempingowego. Karta CCI ma ułatwić turyście pobyt na kampingu. Jej posiadacz wraz z maksymalnie 11 osobami wspólnie podróżującymi jednym samochodem, są objęci ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w przypadku szkód spowodowanych osobom trzecim. Karta uprawnia też do niższej ceny zakwaterowania na campingu (10 proc. zniżki w sezonie turystycznym i 40 proc. poza sezonem na campingach w Polsce i Europie).

Piotr Nowik

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments