
Pojazdy historyczne stanowią wyjątkową niszę rynku samochodowego. Wiele z nich to pojazdy, które są ubezpieczane na specjalnych warunkach. Sprawdź, w jaki sposób wykupić polisę OC dla pojazdu historycznego.
- Czym jest pojazd historyczny? Definicja
- Pojazd historyczny i pojazd zabytkowy – czy są między nimi różnice?
- Auto zabytkowe według ustawy prawo o ruchu drogowym
- Pojazd historyczny według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
- Jak wiek pojazdu decyduje o jego historyczności?
- Pojazd historyczny a ubezpieczenie OC
- Ile wynosi kara za brak OC pojazdu historycznego w 2025 r.?
- Jak i gdzie kupić ubezpieczenie pojazdu historycznego?
- Czy możliwe jest zakupienie ubezpieczenia OC dla pojazdu historycznego przez Internet?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego?
- Zniżki dla właścicieli samochodów historycznych – w jakim towarzystwie?
- Specjalistyczna ocena pojazdu historycznego – czy jest konieczna?
- Podsumowanie
- FAQ- najczęściej zadawane pytania o OC na pojazd historyczny
Dla każdego posiadacza pojazdu mechanicznego bardzo ważną kwestią jest prawo związane z ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej, czyli polisą OC. Według prawa jest to ochrona wymagana od każdego zarejestrowanego pojazdu w Polsce. Czy faktycznie tak to wygląda również w przypadku samochodów historycznych? Sprawdźmy!
Czym jest pojazd historyczny? Definicja
Pojazd historyczny, zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (art. 2), to pojazd mechaniczny, będący:
- pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
- pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
- pojazdem mającym co najmniej 25 lat, który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
Pojazd historyczny i pojazd zabytkowy – czy są między nimi różnice?
Różnice pomiędzy pojazdem historycznym a zabytkowym w polskim prawie można wyodrębnić, odwołując się do ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Należy jednak zaznaczyć, że obie te ustawy nie zawierają szczegółowej definicji pojazdu zabytkowego. Warto jednak wiedzieć, co zawiera się w powyższych definicjach.
Auto zabytkowe według ustawy prawo o ruchu drogowym
Ustawa prawo o ruchu drogowym odnosi się do pojazdów zabytkowych, jednak nie definiuje ich w sposób szczegółowy. Pojazd zabytkowy jest rozumiany jako: „pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami”.
Konserwatorzy zabytków bliżej określają, jakie warunki musi spełniać samochód, aby został uznany za pojazd zabytkowy. Przede wszystkim, powinien:
- mieć co najmniej 25 lat,
- być wycofany z produkcji od co najmniej 15 lat,
- posiadać większość oryginalnych części,
- być ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury lub wpisany do rejestru zabytków.
Ważne! Każdy pojazd zabytkowy jest automatycznie pojazdem historycznym.
Pojazd historyczny według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
W przypadku pojazdów historycznych niezbędne jest spełnienie jednego z trzech opisanych na początku artykułu kryteriów. Oznacza to, że samochód prędzej może zostać uznany za historyczny niż za zabytkowy, bo to określenie wymaga spełnienia większej liczby kryteriów.
Ważne! Nie każdy pojazd historyczny może być uznany za zabytkowy.
Przykład
Jak wiek pojazdu decyduje o jego historyczności?
Wiek pojazdu może być kluczowym kryterium podczas oceny auta. Aby samochód mógł być uznany za pojazd historyczny bez przerejestrowania na zabytkowy, musi mieć co najmniej 40 lat. Jest to zgodne z zapisami wyżej wspomnianej ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Pojazd historyczny a ubezpieczenie OC
Zgodnie z przepisami pojazd mechaniczny używany w ruchu drogowym w Polsce musi być objęty ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej (OC). To obejmuje również samochody historyczne. Jednakże, właściciele samochodów historycznych mogą skorzystać z opcji krótkoterminowego OC.
Bardzo często właściciele pojazdów historycznych trzymają swoje auta w zabezpieczonym miejscu, na przykład garażu, przez większość roku. Są one uruchamiane sporadycznie, przede wszystkim na zloty tematyczne czy inne podobne wydarzenia. Z tego powodu istnieje możliwość objęcia takiego pojazdu ubezpieczeniem krótkoterminowym.
Ubezpieczenie krótkoterminowe może być wykupione na minimum 30 dni. Zanim pojazd historyczny wyruszy na drogę, właściciel musi pokusić się o wykupienie tego rodzaju polisy. Jej brak jest surowo karany przez UFG, a przy wyliczaniu kary grzywny urząd nie będzie brał pod uwagę charakterystyki auta jako historycznego – Stefania Stuglik, specjalistka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych.
Co ważne, ubezpieczenie krótkoterminowe OC nie ulega automatycznemu przedłużeniu. Oznacza to, że jako właściciel pojazdu historycznego musisz zadbać o to, aby pilnować terminu jego wygaśnięcia. Nie możesz poruszać się po drogach bez ważnego OC.
Ile wynosi kara za brak OC pojazdu historycznego w 2025 r.?
Kara za brak OC pojazdu historycznego w 2025 może sięgać nawet kilkakrotności minimalnego wynagrodzenia. Jeżeli kierowca pojazdu historycznego porusza się nim po drodze publicznej bez OC, otrzyma karę od UFG. W jeszcze gorszej sytuacji znajdzie się wtedy, gdy z jego winy dojdzie do kolizji lub wypadku, w wyniku którego ucierpią osoby trzecie. Wówczas wszystkie koszty likwidacji szkód będzie musiał pokryć z własnej kieszeni.
Dokładna wysokość kary za brak OC od UFG zależy od czasu, przez który pojazd był użytkowany bez ważnego ubezpieczenia oraz rodzaju pojazdu.
| Okres bez OC | Samochód osobowy | Samochód ciężarowy, ciągnik samochodowy i autobusy | Pozostałe pojazdy |
|---|---|---|---|
| Do 3 dni | 1870 zł | 2800 zł | 310 zł |
| Od 4 do 14 dni | 4670 zł | 7000 zł | 780 zł |
| Powyżej 14 dni | 9330 zł | 14 000 zł | 1560 zł |
| Kary za brak OC w 2025 roku | |||
Jak i gdzie kupić ubezpieczenie pojazdu historycznego?
Zasady ubezpieczenia samochodu zabytkowego, podobnie jak każdego innego pojazdu mechanicznego, reguluje Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zobowiązuje ona każde towarzystwo ubezpieczeniowe do sprzedaży polisy OC. Wobec tego, w każdym towarzystwie można ubezpieczyć pojazd historyczny.
Czy możliwe jest zakupienie ubezpieczenia OC dla pojazdu historycznego przez Internet?
Warto brać pod uwagę, że w przypadku samochodów zabytkowych możliwe jest uzyskanie ubezpieczenia OC jedynie bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym. Mowa tutaj o autach na specjalnych tablicach. Pojazdy ze standardowymi tablicami rejestracyjnymi mogą być ubezpieczane często przez internet, na przykład za pośrednictwem kalkulatora OC/AC, który daje też szansę na porównanie ofert. To czy dany ubezpieczyciel oferuje OC online, zależy od jego wewnętrznej polityki.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego?
Koszt ubezpieczenia OC pojazdu historycznego może się różnić w każdej firmie. Jest on zależny od wielu czynników, m.in. takich jak:
- wiek samochodu,
- jego przebieg,
- pojemność silnika,
- dane właściciela,
- jego historia ubezpieczeniowa,
- miejsce zamieszkania,
- stan cywilny.
Najwięcej za OC płacą osoby młode, które nie posiadają jeszcze zniżek z tytułu bezszkodowej jazdy.
Przykład
| Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Najtańsze OC na samochód historyczny dla doświadczonego kierowcy | |||||
| OC | AC | Assistance | NNW | 295,00 zł* rata od 171 zł | |
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Holowanie: Polska (do 150 km), Europa Samochód zastępczy | |||||
| OC | AC | Assistance | NNW | 400,00 zł* rata od 400 zł | |
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
| Najtańsze OC na samochód historyczny dla doświadczonego kierowcy | |||||
![]() | 295,00 zł* rata od 171.00 | ||||
| OC | AC | Assistance | NNW | ||
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Holowanie: Polska (do 150 km), Europa Samochód zastępczy | |||||
![]() | 400,00 zł* rata od 400.00 | ||||
| OC | AC | Assistance | NNW | ||
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
* Kalkulacja z 26.11.2025 r. Kierowca: 40-latek z Zamościa (maksymalne zniżki w OC). Samochód: Fiat 126p z 1980 r.
| Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Najtańsze OC na samochód historyczny dla młodego kierowcy | |||||
| OC | AC | Assistance | NNW | 331,00 zł* rata od 331 zł | |
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Holowanie: Polska (do 150 km), Europa Samochód zastępczy | |||||
| OC | AC | Assistance | NNW | 445,79 zł* rata od 445,79 zł | |
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
| Najtańsze OC na samochód historyczny dla młodego kierowcy | |||||
![]() | 331,00 zł* rata od 331.00 | ||||
| OC | AC | Assistance | NNW | ||
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Holowanie: Polska (do 150 km), Europa Samochód zastępczy | |||||
![]() | 445,79 zł* rata od 445.79 | ||||
| OC | AC | Assistance | NNW | ||
| Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||
* Kalkulacja z 26.11.2025 r. Kierowca: 19-latek z Zamościa (kupuje pierwszą polisę OC). Samochód: Fiat 126p z 1980 r.
Jak widać, różnica między składkami OC na ten sam pojazd dla doświadczonego i młodego kierowcy nie jest tak duża. Prawdopodobnie wynika to z modelu pojazdu, którym nie da się rozwinąć dużych prędkości z uwagi na niską pojemność silnika i starsze podzespoły. Inaczej by to wyglądało, gdyby obaj kierowcy chcieli ubezpieczyć historyczny samochód sportowy.
Zniżki dla właścicieli samochodów historycznych – w jakim towarzystwie?
Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują specjalne bonusy dla właścicieli pojazdów historycznych. Mogą one dotyczyć zarówno wysokości składki, jak i zakresu ochrony (ubezpieczenia dobrowolne). Zniżki wynikają z mniejszego ryzyka szkodowości, jakie statystycznie prezentują pojazdy historyczne, ze względu na ich rzadsze użytkowanie i lepsze zabezpieczenie. Przykładem może być PZU, który oferuje zniżki nawet do 70% dla członków Polskiego Związku Motorowego lub automobilklubu.
Specjalistyczna ocena pojazdu historycznego – czy jest konieczna?
W przypadku OC nie jest konieczne poddawanie pojazdu żadnej dodatkowej ocenie. Jednocześnie badanie może być wymagane, jeśli chcesz, aby samochód kwalifikował się do grupy aut zabytkowych. Czasami ubezpieczyciele wymagają też dodatkowej oceny stanu pojazdu mechanicznego przed zaproponowaniem ubezpieczeń dobrowolnych.
Czasami towarzystwa ubezpieczeniowe w ogóle nie mają ofert przeznaczonych dla właścicieli pojazdów historycznych. Zazwyczaj górną granicą dla ubezpieczanego pojazdu jest od 15 do 25 lat, zależnie od ubezpieczyciela. Z tego względu, aby samochód był objęty dodatkowym ubezpieczeniem dobrowolnym, musi przejść odpowiednie badanie techniczne. Taką opcję oferują wybranego towarzystwa.
Podsumowanie
- Uznanie pojazdu za historyczny następuje po spełnieniu przez niego jednego z kilku warunków.
- Zabytkowy samochód zawsze jest historyczny, jednak musi być też unikatowy, np. wpisany do rejestru zabytków.
- Badanie techniczne pojazdu historycznego i pojazdu zabytkowego możliwe jest w wyjątkowych przypadkach, na przykład przy kwalifikacji jako unikat albo przygotowaniu umowy AC.
- Każdy ubezpieczyciel ma obowiązek sprzedaż polisę OC dla pojazdu historycznego.
- Ubezpieczenie OC pojazdu historycznego często nie jest specjalnie kosztowne z uwagi na lepsze zabezpieczenie takiego samochodu i troskę jego właściciela o jego stan.
- Możesz ubezpieczyć auto zabytkowe i historyczne krótkoterminową polisą OC.
- Możesz wykupić polisę krótkoterminową na minimum 30 dni, zawsze, gdy chcesz poruszać się autem po drodze.
FAQ- najczęściej zadawane pytania o OC na pojazd historyczny
Czy warto rejestrować pojazd jako zabytek?
Rejestracja pojazdu jako zabytek ma kilka zalet. Po pierwsze, podkreśla ona wartość historyczną i kulturową pojazdu, co może być istotne dla kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji. Po drugie, pojazdy zarejestrowane jako zabytki mogą korzystać z pewnych ulg podatkowych oraz łagodniejszych wymagań w zakresie przeglądów technicznych. Wreszcie, taki status może wpłynąć na wartość pojazdu na rynku kolekcjonerskim. Należy jednak pamiętać, że rejestracja ta wiąże się z koniecznością zachowania oryginalności pojazdu, co może ograniczać możliwości jego modyfikacji.
Kiedy pojazd nie musi mieć OC?
W Polsce obowiązek posiadania ubezpieczenia OC dotyczy wszystkich zarejestrowanych pojazdów mechanicznych, używanych w ruchu drogowym. Wyjątkiem są pojazdy historyczne, które nie są eksploatowane, czyli nie uczestniczą w ruchu drogowym (np. pojazdy zabytkowe wystawione w muzeach lub przechowywane w kolekcjach prywatnych). W takich przypadkach nie jest wymagane posiadanie ciągłości ubezpieczenia OC – wystarczy wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe przed planowanym wyjazdem na co najmniej 30 dni.
Jakie są realne korzyści z posiadania ubezpieczenia OC dla pojazdu historycznego?
Ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego oferuje kilka istotnych korzyści. Przede wszystkim, zapewnia ochronę finansową w przypadku wyrządzenia szkody osobom trzecim podczas eksploatacji pojazdu. Dzięki temu, właściciel samochodu jest chroniony przed potencjalnie wysokimi kosztami odszkodowań. Dodatkowo, posiadanie ubezpieczenia OC jest wymogiem prawnym, którego niespełnienie wiąże się z ryzykiem nałożenia wysokich kar finansowych przez UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny). Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują także dla pojazdów historycznych specjalne warunki i zniżki, uwzględniając ich unikalny charakter.
Czy samochód historyczny musi być zarejestrowany?
Samochód historyczny, podobnie jak każdy pojazd używany w ruchu drogowym, musi być zarejestrowany. Rejestracja ta jest wymagana do legalnego uczestnictwa pojazdu w ruchu drogowym.
Chcesz przerejestrować samochód na zabytkowy? Nie wystarczy Ci dowód własności pojazdu! Proces rejestracji pojazdu zabytkowego może się nieco różnić od standardowego, ponieważ wymaga dodatkowych dokumentów potwierdzających jego historyczny charakter i oryginalność. Rejestracja ta pozwala również na uzyskanie specjalnych tablic rejestracyjnych dla pojazdów zabytkowych, co dodatkowo podkreśla ich wyjątkowy status. Pamiętaj także, że badanie techniczne pojazdu zabytkowego może być przeprowadzane tylko w okręgowej stacji kontroli pojazdów.Czy 40-letnie auto musi mieć OC?
Tak, choć niekoniecznie na cały rok. Ponieważ jest to pojazd historyczny, istnieje możliwość wykupienia OC krótkoterminowego na co najmniej 30 dni. Pamiętaj jednak, że pojazd historyczny, niezależnie od wieku – czy to 25, 40 czy nawet starszy – podlega obowiązkowi ubezpieczenia OC, jeśli jest używany w ruchu drogowym. Wobec tego, jeśli zamierzasz wyjechać nim na drogę, sprawdź najpierw czy posiada on aktualną i opłaconą polisę OC.





