Złomowanie auta a OC. Jak odzyskać pieniądze?


Samochody na złomowisku
  • Za brak ubezpieczenia zarejestrowanego samochodu grożą wysokie kary, nakładane przez UFG.
  • Jeśli zdecydujemy się zezłomować pojazd, to powinniśmy zrobić to w legalnie działającej stacji demontażu.
  • Po zezłomowaniu samochodu należy obowiązkowo wyrejestrować pojazd. Jeśli tego nie zrobimy, możemy otrzymać od 200 do 1000 zł kary.
  • Gdy otrzymamy potwierdzenie wyrejestrowania auta, wówczas możemy zwrócić się do towarzystwa ubezpieczeniowego o zwrot niewykorzystanej składki OC.
  • Na zwrot niewykorzystanej składki OC ubezpieczyciel ma 14 dni.

Twój samochód ma iść do kasacji? W takim razie zrób to jak najszybciej, zezłomuj pojazd, wyrejestruj i odzyskaj zwrot z ubezpieczenia OC. Oto jak zrobić to szybko i skutecznie.

Z czasem nadchodzi koniec każdego samochodu. Jedne są już leciwe, inne miały poważny wypadek, a jeszcze innych nie opłaca się już naprawiać. W takiej sytuacji sentymenty powinny pójść na bok, a do gry wchodzi zdrowy rozsądek i chłodna kalkulacja.

Jeśli w końcu podejmiemy decyzję o zezłomowaniu samochodu, wówczas warto to zrobić szybko, ale także w odpowiedni sposób. Dzięki temu można wyrejestrować pojazd i odzyskać niewykorzystaną składkę OC.

Czy auto przed złomowaniem musi być ubezpieczone?

Przede wszystkim należy pamiętać, że jeśli nasz pojazd jest zarejestrowany, to absolutnie musi być ubezpieczony (wyjątek stanowią auta zabytkowe). Nawet jeśli samochód jest w fatalnym stanie i nie nadaje się już do jazdy, ale mimo wszystko jest zarejestrowany, to musi mieć opłacone OC. Jeśli właściciel auta o to nie zadbał, to naraża się na wysokie kary, które w 2021 r. wynoszą:

  • do 3 dni bez polisy OC – 1120 zł;
  • 4-14 dni bez polisy OC – 2800 zł;
  • powyżej 14 dni bez polisy OC – 5600 zł.

W nadchodzącym roku (2022) kary za brak OC zostaną zwiększone odpowiednio do wysokości: 1204 zł, 3010 zł i 6020 zł.

Oblicz składkę OC/AC na swój samochód

Kiedy można wyrejestrować samochód?

Obowiązek płacenia OC to jeden z najważniejszych argumentów, by wyrejestrować pojazd. Należy jednak pamiętać, że wyrejestrować samochód możemy tylko w siedmiu przypadkach. A są to:

  • kradzież,
  • wywóz albo sprzedaż za granicą,
  • kasacja lub zniszczenie samochodu za granicą,
  • trwała utrata (na przykład w wyniku pożaru),
  • przekazania do stacji demontażu pojazdów albo do punktu zbierania odpadów,
  • przekazanie niekompletnego auta do stacji demontażu,
  • wycofania z obiegu.

Gdzie i jak zezłomować samochód, żeby odzyskać składkę OC?

Jeśli zdecydujemy się na zezłomowanie samochodu, to powinniśmy to zrobić w legalnie działającej stacji demontażu, która ma zezwolenie na działalność od marszałka województwa. Tylko w takim miejscu dostaniemy bowiem wszystkie dokumenty, dzięki którym bez problemu wyrejestrujemy samochód i odzyskamy niewykorzystane ubezpieczenie OC.

Przed oddaniem auta do demontażu zapytaj również, czy pracownik stacji odbierze samochód, czy należy go samemu dostarczyć na miejsce (laweta może być dodatkowo płatna). Do tego w stacji demontażu warto zagadnąć o cennik i porównać stawki z innymi. Istotna może być również ewentualna opłata za każdy brakujący kilogram samochodu pod względem masy wpisanej w dowodzie rejestracyjnym, więc o to również warto zapytać.

Czy musimy wyrejestrować samochód po złomowaniu?

Gdy już zezłomowaliśmy pojazd, musimy go wyrejestrować. I to obowiązkowo! Takie zobowiązanie nakładają na nas przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2020 r. Na wyrejestrowanie samochodu mamy 30 dni, a jeśli tego nie zrobimy, to musimy liczyć się z karą od 200 do 1000 zł. Szybkie wyrejestrowanie samochodu jest jednak w naszym interesie, bo tylko w taki sposób sprawnie odzyskamy pieniądze za niewykorzystane OC.

Jak wyrejestrować samochód po złomowaniu?

Jeśli już podjęliśmy decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu, to musimy się do tego przygotować. A dokładniej – przygotować niezbędne dokumenty. By sprawnie załatwić sprawę, będziemy potrzebowali:

  • wniosek o wyrejestrowanie pojazdu (można go pobrać w urzędzie lub tutaj https://www.gov.pl/web/gov/wyrejestruj-pojazd),
  • dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport albo – jeśli jesteś cudzoziemcem – kartę pobytu),
  • dowód uiszczenia opłaty w urzędzie za wyrejestrowanie pojazdu.

Dodatkowo należy również przedstawić pakiet dokumentów, które są odpowiednie dla danego powodu wyrejestrowania samochodu. W przypadku wyrejestrowania zezłomowanego pojazdu należy przedstawić także:

  • zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego samochodu,
  • dowód rejestracyjny,
  • kartę pojazdu (jeśli była wydana),
  • tablice rejestracyjne.

A jeśli chcesz wyrejestrować pojazd z innego powodu niż złomowanie (np. kradzież lub trwała utrata), to spis niezbędnych dokumentów znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/gov/wyrejestruj-pojazd.

Ile kosztuje wyrejestrowanie zezłomowanego samochodu?

Jak pewnie zauważyłeś, wśród wymaganych dokumentów podczas wyrejestrowania samochodu, znajduje się „dowód uiszczenia opłaty w urzędzie za wyrejestrowanie pojazdu”. Ta opłata wynosi 10 zł i można jej dokonać osobiście w kasie urzędu lub przelewem na rachunek bankowy urzędu.

Gdzie można wyrejestrować pojazd, który został oddany na złom?

Gdy mamy już wszystkie potrzebne dokumenty, to przed nami ostatnia prosta, czyli wizyta w urzędzie. Pytanie tylko: „którym”? Wyrejestrowania pojazdu dokonuje organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji samochodu. Może to być:

  • urząd starostwa powiatowego,
  • urząd miasta,
  • urząd dzielnicy.

Należy pamiętać, że dokumenty można złożyć w urzędzie, ale także wysłać pocztą. Jeśli chodzi o przesłanie ich drogą elektroniczną, to o taką możliwość trzeba zapytać we właściwym urzędzie.

Kto może wyrejestrować samochód po złomowaniu?

Tej czynności może dokonać jedynie właściciel. A jeśli właścicieli (współwłaścicieli) jest kilku, to przy wyrejestrowaniu obecny powinien być każdy z nich. W takim przypadku na szczęście sprawę można załatwić w prostszy sposób, a mianowicie: wybrać jedną osobę do załatwienia sprawy, której pozostali współwłaściciele udzielą pełnomocnictwa.

Ile trwa wyrejestrowanie samochodu?

Urzędnicy mają na to 30 dni od daty złożenia przez nas wniosku, ale ten termin może się wydłużyć. Jeśli bowiem dany przypadek okaże się szczególnie skomplikowany, to urzędnicy dają sobie do 60 dni na jego rozpatrzenie i wydanie decyzji.

Decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu można odebrać w urzędzie albo otrzymać pocztą.

Zezłomowałeś auto i kupiłeś nowy samochód? Oblicz składkę OC/AC

W jaki sposób odzyskać składkę OC po złomowaniu auta?

Samochód został zezłomowany i wyrejestrowany, a to oznacza, że zarówno fizycznie, jak i formalnie już nie istnieje. A skoro nie ma samochodu, to niepotrzebne jest również jego ubezpieczenie, co z kolei oznacza, że można ubiegać się o zwrot niewykorzystanej polisy. Może to być równowartość kilku dni, tygodni, a nawet miesięcy – masz prawo otrzymać pieniądze za okres, od dnia wyrejestrowania auta do końca umowy OC.

Przykład: Pani Marzena za OC zapłaciła 730 zł, czyli średnio 2 zł za każdy dzień ochrony. Swój pojazd wyrejestrowała jednak dwa miesiące przed wygaśnięciem polisy, więc może liczyć na zwrot ok. 120 zł.

Należy jednak pamiętać, że złomowanie pojazdu i zwrot OC nie następuje automatycznie, tylko poniekąd trzeba się o to upomnieć. Na szczęście procedura nie jest skomplikowana, bo ogranicza się do poinformowania towarzystwa ubezpieczeniowego o wyrejestrowaniu samochodu. Jak to zrobić? Informację o tym powinniśmy znaleźć na stronie internetowej danego ubezpieczyciela.

Niektóre towarzystwa akceptują przekazanie informacji:

  • drogą mailową,
  • telefonicznie (wówczas składa się oświadczenia podczas rozmowy z konsultantem),
  • poprzez konto klienta (jeśli takie posiadamy).

Jeszcze inną możliwością jest napisanie niezbyt skomplikowane pisma o zwrot niewykorzystanego OC.

Co powinno zawierać pismo o zwrot OC po złomowaniu auta?

Jeśli zdecydujemy się napisać pismo sami, wówczas powinno ono zawierać takie informacje jak:

  • miejsce i data sporządzenia wniosku,
  • dane osobowe i adresowe właściciela oraz numer PESEL,
  • numer polisy,
  • dane dotyczące pojazdu,
  • dane ubezpieczyciela, do którego kierowane jest pismo,
  • informacja o wyrejestrowaniu auta (tu należy podać datę decyzji),
  • numer rachunku bankowego, na który ubezpieczyciel ma przekazać środki,
  • własnoręczny podpis.

Uwaga! Do pisma zawierającego powyższe dane, należy dołączyć skan dokumentu potwierdzającego wyrejestrowanie auta.

Złomowanie pojazdu a OC – kiedy otrzymamy zwrot składki?

Na zwrot niewykorzystanej składki m.in. po złomowaniu pojazdu towarzystwa mają 14 dni od momentu, gdy poinformujemy ubezpieczyciela o jego wyrejestrowaniu.

Czy dostanę zwrot z OC po złomowaniu auta, gdy kupiłem polisę na raty?

W takim przypadku w Twoim interesie tym bardziej jest poinformowanie ubezpieczyciela o wyrejestrowaniu pojazdu. Jeśli bowiem tego nie zrobisz, to nie dość, że nie otrzymasz zwrotu za niewykorzystane ubezpieczenie (oczywiście tylko za „opłacony” okres ochrony), to jeszcze otrzymasz wezwanie do zapłaty kolejnej raty. Dlatego warto jak najszybciej przesłać do towarzystwa pismo o zwrot niewykorzystanej składki OC.

Sprawdź, ile zapłacisz za OC/AC samochodu, który zamierzasz kupić

Stefania Stuglik
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x