AC na godziny – gdzie i kiedy można je kupić?

Kobieta kupuje AC na godziny online

W 2019 roku na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych pojawił się innowacyjny produkt – AC na godziny – sprzedawany pod nazwą „TERAZ by Aviva”. Ponieważ firmie nie udało się zrealizować założonych planów sprzedażowych, już po kilku miesiącach polisa została wycofana z oferty. Jak działało AC na godziny? Dlaczego zainteresowanie tym produktem okazało się niewielkie?

Pod nazwą „TERAZ by Aviva” oferowane były dwa produkty – AC na godziny oraz assistance na godziny. Jednak uwaga kierowców nieprzypadkowo koncentrowała się na tym pierwszym produkcie – ubezpieczenie AC jest droższe niż ubezpieczenie assistance, a to powoduje, że korzysta z niego stosunkowo niewielka grupa właścicieli pojazdów. Niestety, dziś po AC na godziny pozostały jedynie wspomnienia – Aviva wycofała się z tego pomysłu jeszcze w tym samym roku.

Czy AC na godziny było produktem dostępnym dla każdego kierowcy?

Szybka odpowiedź brzmi: nie. Oferowane ubezpieczenie AC na godziny było dostępne wyłącznie dla klientów indywidualnych. Aviva zdecydowała, że z ochrony zapewnianej przez AC na godziny nie będą mogli skorzystać przedsiębiorcy. Także kierowcy wynajmujący samochody (np. w modelu carsharingu) oraz właściciele pojazdów sprowadzonych z USA lub Kanady nie znaleźli się w docelowej grupie klientów.

Aviva wprowadziła też pewne ograniczenia w zakresie pojazdów, które mogły być przedmiotem ubezpieczenia. Zgodnie z ówczesnymi materiałami reklamowymi, auto nie mogło być starsze niż 15 lat, a jego wartość (jednocześnie suma ubezpieczenia pojazdu) nie mogła przekraczać 100 000 zł.

Wprowadzając na rynek AC na godziny, firma Aviva wskazała, kto powinien zainteresować się nowy produktem – byli to: 

  • kierowcy, którzy w dłuższe trasy wybierają się sporadycznie – AC na godziny miało zapewnić im dodatkową ochronę;
  • właściciele starszych samochodów – często nie opłaca im się kupować AC na cały rok;
  • kierowcy mający prawo jazdy i samochód od niedawna – tę grupę klientów firmy ubezpieczeniowe traktują wyjątkowo nieprzychylnie.

AC na godziny od Avivy – na jakich zasadach?

Jak sama nazwa wskazuje, „TERAZ by Aviva” to ubezpieczenie, które można było kupić na krótki czas – minimalnie na 3 godziny, a maksymalnie na 30 dni. W tym okresie ubezpieczyciel gwarantował klientowi pełną ochronę wynikającą z ubezpieczenia AC na następujących warunkach:

  • minimalna szkoda wynosiła 500 zł – jeżeli wartość szkody była niższa, Aviva nie brała za nią odpowiedzialności i nie miała obowiązku jej zlikwidować;
  • udział własny wynosił 2000 zł – gdy z pojazdu miał korzystać kierowca poniżej 26. roku życia, przy czym zasada ta nie dotyczyła m.in. szkody kradzieżowej;
  • ochrona obowiązywała na terenie Polski i za granicą – polisa przestawała obowiązywać w momencie wjazdu na teren Rosji, a także Białorusi, Ukrainy i Mołdawii, ale tylko w przypadku kradzieży pojazdu.

Ubezpieczenie AC na godziny przewidywało pewne wyłączenia. Przykładowo Aviva zastrzegła w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, że nie odpowiada m.in. za szkody, do których doszło podczas udziału w wyścigach.

Na co mógł liczyć kierowca, który kupił assistance „TERAZ by Aviva”?

W „TERAZ by Aviva” kierowcy mogli rozszerzyć zakupione ubezpieczenie AC na godziny o assistance. Pomoc była świadczona po unieruchomieniu pojazdu (np. po awarii lub kolizji) oraz kradzieży auta. Kierowcy mieli też do wyboru trzy warianty, a jednym z nich była „Pomoc w drodze”. W ramach tej opcji ubezpieczyciel zapewniał choćby:

  • usprawnienie na miejscu zdarzenia – bez względu na to, czy doszło do awarii, czy też kolizji z innym pojazdem;
  • holowanie pojazdu – do serwisu Avivy lub wskazanego miejsca (holowania pojazdu maksymalnie na odległość 200 km);
  • parkowanie pojazdu na parkingu strzeżonym po awarii lub wypadku – maksymalnie do kwoty 300 zł;
  • pojazd zastępczy na 7 dni;
  • pomoc tłumacza – ten punkt został opracowany dla klientów, którzy kupowali „TERAZ by Aviva” z myślą o zagranicznym wyjeździe;
  • korepetycje dla dziecka – towarzystwo ubezpieczeniowe zapewniało pomoc po wypadku do kwoty 2000 zł na każde przewożone dziecko;
  • kontynuację podróży /transport ubezpieczonych – po awarii, kolizji lub wypadku do kwoty 5000 zł;
  • złomowanie pojazdu.

Z perspektywy klientów pewną niedogodnością mogło być stosowanie przez firmę Aviva franszyzy kilometrowej. Jak to wyglądało w praktyce? Kierowcy przysługiwało holowanie na koszt ubezpieczyciela, ale tylko wtedy, gdy awaria miała miejsce minimum 10 km od miejsca zawarcia umowy. Taki zapis miał chronić ubezpieczyciela przed świadczeniem pomocy kierowcom, którzy kupili produkt już po awarii.

Dwa pozostałe warianty assistance, które były dostępne w ramach „TERAZ by Aviva”, to „Usprawnienie pojazdu” (pomoc m.in. po rozładowaniu akumulatora) i „Usługi informacyjne” (kierowca otrzymywał informacje m.in. o warsztatach naprawczych).

Jak można było kupić ubezpieczenie AC na godziny?

Aviva maksymalnie uprościła proces zakupu ubezpieczenia autocasco na godziny – odbywał się on zdalnie. Krok po kroku wyglądało to następująco – użytkownik: 

  1. Na swoje urządzenie mobilne (np. smartfona) pobierał bezpłatną aplikację ze sklepu Google Play lub App Store.
  2. Tworzył swoje indywidualne konto.
  3. Wybierał ubezpieczenie (AC lub AC z Assistance) – w tym miejscu konieczne też było zeskanowanie kodu AZTEC z dowodu rejestracyjnego pojazdu.
  4. Wskazywał okres ochrony ubezpieczeniowej.
  5. Opłacał polisę kartą debetową lub kredytową – wycena była indywidualna i wyświetlała się po zeskanowaniu wspomnianego wyżej kodu AZTEC.

Możliwość zakupu polisy autocasco na godziny za pośrednictwem urządzeń mobilnych nie była przypadkowa. Z jednej strony Aviva dostrzegła popularny trend – firma podawała na swojej stronie internetowej, że w I kwartale 2019 roku Polacy przeprowadzili ok. 100 mln transakcji mobilnych. Z drugiej strony to rozwiązanie było podyktowane specyfiką samego produktu, który miał być dostępny szybko i w dowolnym momencie. 

Kup OC już od 280 zł!

Bez wychodzenia z domu
  • Ceny oc w 5 minut
  • Porównaj oferty 14 towarzystw
  • Pomoc 200 agentów
Przejdź do porównywarki

Umowy nie trzeba było drukować – wszystkie najistotniejsze informacje były dostępne w aplikacji. W razie kolizji lub wypadku szkodę również można było zgłosić z jej użyciem.

Ile kosztowały ubezpieczenia AC na godziny?

Skoro dla wielu właścicieli pojazdów barierą dla zakupu ubezpieczenia AC są wysokie koszty, to czy autocasco na godziny było korzystną cenowo alternatywą? Przykładowe ceny Aviva podawała na swojej stronie internetowej – uśredniona składka ubezpieczenia AC za 6 godzin w kraju dla 10 najpopularniejszych samochodów wynosiła od 27 do 38 zł. Kierowcy, którzy chcieli korzystać z ochrony podczas podróży zagranicznej, płacili od 42 do 67 zł.  

Tuż po tym, jak AC na godziny zaczęło być dostępne na rynku, pojawiły się głosy, że jest to drogie ubezpieczenie. Rzeczywiście, gdyby kierowca chciał odnawiać polisę co miesiąc, za każdy okres mógłby zapłacić nawet 5000 zł. Ale trzeba pamiętać, że AC na godziny nie było produktem dedykowanym kierowcom zainteresowanym całoroczną polisą.

Jak każda firma ubezpieczeniowa, Aviva promowała kierowców jeżdżących bezpiecznie. Klienci, którzy dotychczas jeździli bezszkodowo, płacili mniej. Wyższe składki były przewidziane dla kierowców z kolizjami lub wypadkami w historii ubezpieczenia.

Dlaczego AC na godziny zniknęło z oferty Aviva?

Mimo że aplikacja „TERAZ by Aviva” została pobrana przez 80 000 użytkowników, to firmie nie udało się osiągnąć założonych celów sprzedażowych. To właśnie ten czynnik spowodował, że Aviva zdecydowała się wycofać z oferty AC na godziny. Jednocześnie wpływ na ten krok mogły mieć niekoniecznie pozytywne doświadczenia użytkowników – skarżyli się oni zarówno na działanie aplikacji, jak i warunki dedykowane ubezpieczenia AC. Wśród często powtarzających się zarzutów pojawiały się:

  • niemożność ubezpieczenia samochodu starszego niż 15 lat;
  • brak oferty dla motocyklistów;
  • brak możliwości ręcznego wprowadzenia danych pojazdu – ubezpieczyciel wymagał zeskanowania kodu AZTEC;
  • cena polisy – przez wielu kierowców została ona uznana za zaporową;
  • brak możliwości zakupu polisy dla auta z Wielkiej Brytanii – z kierownicą po lewej stronie.

AC na godziny – jaka jest alternatywa?

Produkt AC na godziny nie jest już dziś dostępny na rynku, brakuje też polisy o podobnym charakterze. Jaką zatem kierowcy mają alternatywę? Do wyboru pozostaje roczne AC (standardowe lub w wersji mini) oraz roczne lub krótkoterminowe assistance. Każdą z tych polis kierowca może kupić w akceptowalnej cenie – to kwestia określenia własnych potrzeb, porównania propozycji i wybrania najkorzystniejszej oferty. Dziś cały ten proces ułatwiają internetowe narzędzia – porównywarki ubezpieczeń komunikacyjnych.

  1. AC standard lub w wersji mini

Standardowa polisa AC ma za zadanie chronić przed uszkodzeniem pojazdu, jego kradzieżą i szkodą całkowitą. AC mini ogranicza się do szkody całkowitej i kradzieży, pomijając drobne uszkodzenia – założenie jest takie, że niewielkie szkody kierowca naprawi z własnej kieszeni. Ma to swoje konsekwencje – to drugie ubezpieczenie jest dostępne w przystępnej cenie.

Jak znaleźć atrakcyjne pod względem wysokości składki całoroczne AC? Warto porównać dostępne oferty, biorąc pod uwagę czynniki wskazane w poniższej tabeli.

Przykład: Pani Joanna jest właścicielką Hondy Civic z rocznika 2019 (benzyna, pojemność silnika 1498 cm3) i wychodzi z założenia, że dla kilkuletniego samochodu opłaca się kupić AC. Od lat korzysta z ochrony o standardowym zakresie zapewnianej przez firmę Uniqa. Ale – jak widać na poniższych przykładach – nawet jeden ubezpieczyciel może przedstawić kilka wariantów.

CenaPakiet ubezpieczeńZakres ochrony
1200 złOC, AC i assistance✓Ochrona w Polsce ✓Kosztorysowy sposób likwidacji szkody ✓Udział własny – 1000 zł (szkody częściowe) i 10 proc. (kradzież) ✓Brak minimalnej wysokości szkody
1413 złOC, AC i assistance✓Ochrona w Polsce ✓Warsztatowy sposób likwidacji szkody ✓Udział własny – 500 zł (szkody częściowe) i 10 proc. (kradzież) ✓Brak minimalnej wysokości szkody
1664 złOC, AC i assistance✓Ochrona w Polsce ✓Warsztatowy sposób likwidacji szkody – autoryzowany warsztat ✓Udział własny – 500 zł (szkody częściowe) i 10 proc. (kradzież) ✓Brak minimalnej wysokości szkody
1964 złOC, AC i assistance✓Ochrona w Polsce ✓Warsztatowy sposób likwidacji szkody – autoryzowany warsztat ✓Udział własny – brak ✓Brak minimalnej wysokości szkody
Kalkulacja z dnia 15.03.2024 r.

2. Assistance na rok lub krócej

Roczne assistance można otrzymać jako gratis wraz z OC lub AC, przy czym będzie to polisa o mocno ograniczonym zakresie ochrony. Kierowcy, którym zależy na kompleksowym wsparciu, powinni poszukać assistance na własną rękę. Całoroczną polisę można kupić w pakiecie z OC, a krótkoterminową niezależnie od innych ubezpieczeń. Krótkoterminowe ubezpieczenie samochodu assistance jest dostępne zarówno na stronach internetowych firm ubezpieczeniowych, jak i na stronie internetowej porównywarki ubezpieczeń Rankomat.pl. 

Propozycja 9-dniowego assistance z ochroną w Polsce dla Forda Focus z rocznika 2022 

FirmaHolowanieSamochód zastępczyNaprawa na miejscuCena
AXA*200 km3 dniBez limitu46,80 zł
Europ assistance*20 km2 dni500 zł63 zł
Europ assistance*350 km2 dni500 zł68 zł
AXA*400 km5 dniBez limitu71,50 zł
AXA*1000 km5 dniBez limitu149,50 zł
Kalkulacja z dnia 15.03.2024 r. (Rankomat.pl) *Pomoc jest udzielana powyżej 20 km od domu

Propozycja 31-dniowego assistance z ochroną w Europie* dla Peugeota 407 z rocznika 2007 

FirmaHolowanieSamochód zastępczyNaprawa na miejscuCena
Europ assistance**500 km6 dni1000 zł450 zł
Europ assistance**750 km8 dni1000 zł1200 zł
Kalkulacja z dnia 15.03.2024 r. (Rankomat.pl) *Obowiązują wyjątki, np. Kosowo i Ukraina **Pomoc jest udzielana powyżej 20 km od domu

Propozycja 15-dniowego assistance z ochroną ubezpieczeniową w Polsce dla auta w wieku do 15 lat włącznie

WariantHolowanieSamochód zastępczyCena
Komfort300 km – awaria, bez limitu po wypadku3 dni83 zł
Prestiż500 km – awaria, bez limitu po wypadku5 dni123 zł
Kalkulacja z dnia 15.03.2024 r. (Bezpieczny.pl)

Podsumowanie

  • AC na godziny to produkt, który aktualnie nie jest dostępny w ofercie żadnego z ubezpieczycieli działających na polskim rynku.
  • Po raz pierwszy ubezpieczenie AC na godziny pojawiło się na polskim rynku w 2019 roku – oferta pochodziła od firmy Aviva.
  • Ubezpieczenie AC na godziny od Aviva było oferowane pod nazwą handlową „TERAZ by Aviva” i można było je kupić wyłącznie za pośrednictwem aplikacji.
  • Obok AC na godziny kierowcy mogli nabyć od firmy Aviva również assistance na godziny, w ramach którego oferowane było m.in. auto zastępcze na 7 dni.
  • Alternatywą dla AC na godziny jest AC na cały rok. Produkt jest dostępny w dwóch wersjach – standardowej (pełnej) i mini.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o AC i assistance na godziny

  1. Czy w kolejnych latach na rynku pojawi się ubezpieczenie AC na godziny?

    Aktualnie nic na to nie wskazuje – do tej pory żadna firma nie zdecydowała się stworzyć i przedstawić kierowcom produktu podobnego do AC na godziny „TERAZ by Aviva”. Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości jeden z ubezpieczycieli działających w Polsce nie zdecyduje się na taki krok. 

  2. Czy ubezpieczenie autocasco jest dostępne na okres krótszy niż rok? 

    Standardowo umowa AC jest zawierana na okres 12 miesięcy. Niektóre firmy zastrzegają w udostępnionych dokumentach, że okres obowiązywania umowy może zostać skrócony, jednak wymaga to kontaktu z ubezpieczycielem. Przez internet można kupić AC jedynie na rok. 

  3. Gdzie szukać informacji o terminie, w jakim należy zgłosić szkodę z AC lub z ubezpieczenia assistance?

    Dla każdego produktu ubezpieczeniowego firmy ubezpieczeniowe tworzą Ogólne Warunki Ubezpieczenia – to tzw. OWU. To właśnie w tym dokumencie należy szukać wspomnianych informacji. OWU do każdego produktu znajdziesz w udostępnionym przez nas narzędziu – nie ma potrzeby szukania dokumentacji na stronie ubezpieczyciela. 

  4. Czy ubezpieczenia AC i assistance są obowiązkowe? 

    Nie, oba produkty należą do kategorii dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Oznacza to tyle, że decyzję o korzystaniu (lub nie) z tych polis podejmuje właściciel samochodu. Jeżeli uważa on, że nie potrzebuje dodatkowej ochrony, nie musi jej nabywać. W 2024 roku – podobnie jak w latach poprzednich – dla właścicieli pojazdów obowiązkowe jest jedynie OC.

Michalina Miotk
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments