Od początku stycznia 2024 r. na stacjach paliw dostępny jest nowy rodzaj paliwa – to benzyna E10, która zastąpiła benzynę E5 (Pb95). Niestety, nie każdy kierowca może wlać ją do baku swojego samochodu lub motocykla. Sprawdź, czy silnik Twojego pojazdu jest kompatybilny z benzyną E10.
- Benzyna E10 – co to za paliwo?
- Jak jest oznaczana benzyna E10 na stacjach paliw?
- Dlaczego benzyna E10 zastąpiła benzynę E5?
- Nowa benzyna E10 – do jakich aut można ją bezpiecznie wlewać?
- Benzyna E10 w starych samochodach – kto nie powinien jej tankować?
- Co robić, gdy producent auta nie zaleca tankowania nowego paliwa?
- Dlaczego benzyna E10 szkodzi silnikom?
- Benzyna E10 a motocykle – czy tankowanie paliwa E10 jest bezpieczne?
- Podsumowanie
- FAQ – pytania większości właścicieli pojazdów o stosowanie benzyny E10
Zdarzyło Ci się już w tym roku tankować? Bardzo możliwe, że niektóre dystrybutory miały nowe oznaczenia – E10. W Polsce benzyna E10 jest rynkową nowością, ale na zagranicznych stacjach paliw kierowcy mogą ją kupować od wielu lat. Czym wyróżnia się benzyna E10? Jakie pojazdy można bezpiecznie tankować benzyną E10? Czy benzyna E10 nadaje się do kosiarki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Benzyna E10 – co to za paliwo?
Nie dla każdego kierowcy benzyna E10 jest czymś nowym – na stacjach paliw w krajach Europy Zachodniej jest ona sprzedawana już od wielu lat. Czym jest benzyna E10? To paliwo wzorcowe – od 2016 r. wykorzystuje się je podczas przeprowadzania testów nowych aut. Benzyna E10 to benzyna silnikowa 95-oktanowa wyróżniająca się podwyższoną zawartością biokomponentów (bioetanolu). Jak wskazuje oznaczenie, benzyna E10 zawiera w składzie maksymalnie 10 proc. biokomponentów. To ok. 5 proc. więcej niż w paliwie, które zastąpiła – benzynie E5 (Pb95).
W pierwszych tygodniach 2024 r. benzyna E10 może być sprzedawana na stacjach paliw równolegle z benzyną E5. Gdy wyczerpią się zapasy tego drugiego paliwa, dostępna będzie wyłącznie benzyna E10. Tematem warto jednak zainteresować się już dzisiaj, a to dlatego, że nie każdy samochód ma silnik przystosowany do spalania tego paliwa.
Benzyna E10 w Europie: Polska jest 18 krajem należącym do Unii Europejskiej oferującym kierowcom benzynę E10. Wcześniej trafiła do dystrybucji m.in. w Belgii, Danii, Francji, Hiszpanii, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji oraz na Litwie.
Jak jest oznaczana benzyna E10 na stacjach paliw?
Kilka lat temu na terenie Unii Europejskiej ujednolicony został sposób oznaczania paliw na stacjach benzynowych. Symbolem benzyny liczba (np. 10) poprzedzona literą „E” – całość znajduje się w kółku. W praktyce zatem kierowcy powinni jedynie zwrócić uwagę na oznaczenia – prezentowany poniżej symbol wskazujący na benzynę E10 będzie umieszczony m.in. na dystrybutorze i pistolecie wydawczym.
Dlaczego benzyna E10 zastąpiła benzynę E5?
Unia Europejska już od wielu lat sukcesywnie dąży do tego, aby transport samochodowy oddziaływał na środowisko w niższym niż dotychczas stopniu. Benzynę E10 wyróżnia mniejszy – w porównaniu do benzyny E5 – ślad węglowy. W praktyce tankowanie pojazdów paliwami z większą zawartością alkoholu etylowego produkowanego z biomasy, jęczmienia, kukurydzy, soku cukrowego czy pszenicy prowadzi do redukcji emisji gazów cieplarnianych i oznacza czystsze powietrze w miastach. Dodatkowym plusem jest zmniejszenie zależności od krajów sprzedających ropę naftową.
Mimo że benzyna E10 ma pewne zalety, to nie można też zapomnieć o jej minusach. Należą do nich:
- niższa kaloryczność – przekłada się to na nieznacznie wyższe spalanie;
- wycinka lasów – pod uprawę roślin, z których następnie produkowany jest bioetanol;
- szybsza degradacja niektórych elementów silnika – w starszych pojazdach.
Chociaż w Polsce paliwo E10 jest nowością, to w Niemczech niektórzy kierowcy mogą już tankować benzynę E20 – jest to paliwo z jeszcze większym udziałem bioetanolu (maksymalnie 20 proc.).
Nowa benzyna E10 – do jakich aut można ją bezpiecznie wlewać?
Zastanawiasz się, czy benzyna E10 pasuje do rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego w Twoim samochodzie? Jak można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska, benzyna E10 może być bezpiecznie stosowana w większości pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym, które zostały wyprodukowane po 1 stycznia 2010 r. Większości, czyli nie we wszystkich. I właśnie dlatego, zanim zatankujesz do baku benzynę E10, musisz się upewnić, czy to paliwo na pewno jest bezpieczne dla Twojego auta. Możesz to zrobić na kilka sposobów.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Jak sprawdzić, czy pojazd jest kompatybilny z benzyną E10 – 4 sposoby:
- Sprawdź, jakie oznaczenia znajdują się na klapie wlewu paliwa lub na korku.
- Zapoznaj się z informacjami w dokumentach pojazdu – przejrzyj instrukcję obsługi pojazdu – powinna znaleźć się w niej informacja, czy możesz tankować benzynę E10.
- Zapytaj producenta lub dealera pojazdu.
- Skorzystaj z wyszukiwarki dostępnej na stronie e10.klimat.gov.pl.
Dla użytkowników starszych samochodów, wykaz aut zgodnych z paliwem E10 przygotowało też Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. W poniższej tabeli możesz sprawdzić, czy silnik Twojego samochodu może być zasilany benzyną E10.
Marka | Modele z silnikiem benzynowym kompatybilne z benzyną E10 | Modele z silnikiem benzynowym, których nie należy tankować benzyną E10 |
---|---|---|
Alfa Romeo | Modele wyprodukowane po 1.01.2011 r. oraz MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159 (silniki 1.8 16V, 1.8 TBi 16V i 3.2 JTS V6), Brera (silniki 1.8 TBi 16V i 3.2 JTS V6), Spider (silniki 1.8 TBi 16V i 3.2 JTS V6), 8C (silnik 4.7 32V) | Modele wyprodukowane przed 1.01.2011 r. – oprócz wskazanych wyjątków |
Alpine | Wszystkie modele sprzedawane od marca 2018 r. | Pozostałe modele |
Audi | Wszystkie modele poza wskazanymi wyjątkami | Audi A2 (silnik 1.6 FSI, lata modelowe 2003-2005), Audi A3 (silniki 1.6 FSI i 2.0 FSI, rok modelowy 2004), Audi A4 (silnik 2.0 FSI, lata modelowe 2003-2004), Audi A4 Saloon z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (lata modelowe 2001-2008), Audi A4 Avant z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (lata modelowe 2002-2008) |
BMW | Wszystkie modele bez względu na rok produkcji – należy sprawdzić minimalną liczbę oktanową w instrukcji obsługi | - |
Cadillac | Modele wyposażone w katalizator i sondę lambda: BLS, CTS, CTS-V, Eldorado, Seville STS i SLS, SRX, STS, STS-V, XLR, XLR-V, Escalade, Escalade Hybrid | Pozostałe modele |
Chevrolet | Modele z roku modelowego 2006 z silnikiem spełniającym normę Euro 4 i późniejsze – Aveo/Kalos (od 2005 roku), Captiva, Cruze/Orlando, Epica, Matiz (od 2006 roku), Nubira/Lacetti (od 2006 roku), Tacuma/Rezzo (od 2006 roku), Spark | Pozostałe modele |
Chrysler | 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG) | Pozostałe modele |
Citroen | Wszystkie modele wyprodukowane po 1.01.2000 r. | Pozostałe modele |
Corvette | Modele wyposażone w katalizator i sondę lambda: C4, C5, C6, Z06, Grand Sport, ZR1 | Pozostałe modele |
Dacia | Wszystkie modele | - |
Daihatsu | Cuore L276 (produkowane od 25.04.2008 r.), Trevis L651 (produkowane od 8.05.2008 r.), Sirion M3#, Materia M4#, Terios J2#, Copen L881 (produkowane od 25.04.2008 r.) | Pozostałe modele |
Dodge | Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ) | Pozostałe modele |
DS | Wszystkie modele wyprodukowane po 1.01.2000 r. | Pozostałe modele |
Fiat | Wszystkie modele z silnikami benzynowymi spełniającymi normę Euro 3 lub nowsze (od roku modelowego 2000) oprócz wskazanych wyjątków | Barchetta (silnik 1.8 16V), Bravo/Brava (182) (silnik 1.6 16V), Doblo (silnik 1.6 16V), Marea (silniki 1.6 16V i 2.0 16V), Multipla (silnik 1.6 16V), Palio (silnik 1.6 16V), Punto (188) (silnik 1.8 16V), Stilo (silniki 1.6 16V – 1.596 cm3, 1.8 16V i 2.4 20V) i modele wyprodukowane przed 2000 r. |
Ford | Modele sprzedawane w Europie od 1992 r. ze wskazanym wyjątkiem | Mondeo z lat 2003-2007 (silnik 1.8 SCI) i modele sprzedawane w Europie przed 1992 r. |
Genesis | Wszystkie modele | - |
Honda | Modele dostępne na rynku europejskim z programowanym wtryskiem paliwa PGM-FI | Pozostałe modele |
Hummer | Modele wyposażone w katalizator i sondę lambda: H2, H2T, H3, H3T | Pozostałe modele |
Hyundai | Wszystkie modele | - |
Jaguar | Modele z roku modelowego 1992 i nowsze | Pozostałe modele |
Jeep | Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ) | Pozostałe modele |
Kia | Wszystkie modele | - |
Lancia | Wszystkie modele z silnikami benzynowymi spełniającymi normę Euro 3 lub nowsze (od roku modelowego 2000) – oprócz wskazanych wyjątków | Lybra (silniki 1.6 16V, 1.8 16V i 2.0 20V), Thesis (silniki 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V i 3.2 V6 24V) i modele wyprodukowane przed 2000 r. |
Land Rover | Modele z roku modelowego 1996 i nowsze | Pozostałe modele |
Lexus | Modele sprzedawane w Europie od stycznia 1998 r. ze wskazanymi wyjątkami | IS250 (silnik 2.5 V6 4GR-FSE) produkowany w okresie 08.2005-09.2007, GS300 (silnik 3.0 V6 3GR-FSE) produkowany w okresie 01.2005-09.2007, LS460 (silnik 4.6 V8 1UR-FSE) produkowany w okresie 08.2006-09.2007 i modele sprzedawane w Europie przed styczniem 1998 r. |
Maybach | Wszystkie modele bez względu na rok produkcji | - |
Mazda | Modele produkowane od 2002 r., Mazda 6 (GG/GY) | Pozostałe modele |
Mercedes-Benz | Wszystkie modele poza wskazanymi wyjątkami | Modele bez katalizatora trójdrożnego, modele, w których zamontowano niefabryczny katalizator trójdrożny, modele z gaźnikiem, egzemplarze pierwszej generacji 200 CGI (W203) ze wtryskiem bezpośrednim, egzemplarze CLK 200 CGI (C209) wyprodukowane w 2002-2005 |
MINI | Wszystkie modele wyprodukowane w roku 2000 i później | Pozostałe modele |
Mitsubishi | Wszystkie modele poza wskazanymi wyjątkami | Modele z bezpośrednim wtryskiem paliwa wyprodukowane przed 2007 r. |
Nissan | Modele produkowane od 1 stycznia 2000 r. | Pozostałe modele |
Opel | Wszystkie modele poza wskazanymi wyjątkami | Modele wyposażone w silnik 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Vectra, Signum, Zafira) – kod silnika: Z22YH |
Peugeot | Wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 2000 r. | Pozostałe modele |
Porsche | Modele Porsche z roku modelowego 1998 i nowsze, modele Boxster z roku modelowego 1997 i nowsze | Carrera GT, modele Porsche wyprodukowane przed 1998 r., modele Boxster wyprodukowane przed 1997 r. |
Renault | Modele sprzedawane od 1.01.1997 r. ze wskazanymi wyjątkami | Renault 19, Megane 1 (silnik z wtryskiem bezpośrednim: 2.0 F5R 700 i F5R 740), Laguna 2 (silnik z wtryskiem bezpośrednim 2.0 F5R 782), wskazane modele sprzedawane pomiędzy 1.01.2000-31.12.2002 r.: Laguna 2 (silniki 2.0 F4R 764 Turbo i 2.0 F4R 765 Turbo), Espace 4 (silniki 2.0 F4R 790 Turbo i 2.0 F4R 794 Turbo), Velsatis (silniki 2.0 F4R 762 Turbo i 2.0 F4R 763 Turbo), Avantime (silniki 2.0 F4R 760 Turbo i 2.0 F4R 761 Turbo) i modele sprzedawane przed 1 stycznia 1997 r. |
Rolls-Royce | Wszystkie modele z roku modelowego 2003 i lat późniejszych | Pozostałe modele |
Seat | Wszystkie modele poza wskazanymi wyjątkami | Toledo (silnik 2.0 FSI 110 kW BLR) produkowany w okresie 09.2004-11.2005, Leon (silnik 2.0 FSI 110 kW BLR) produkowany w okresie 07.2005-11.2005, Altea (silnik 2.0 FSI 110 kW BLR) produkowany w okresie 05.2004-11.2005 |
Skoda | Wszystkie modele poza wskazanymi wyjątkami | Modele z silnikiem 1.3 OHV (40 kW i 50 kW), w tym Felicia z lat 1994-2001 |
Smart | Wszystkie modele bez względu na rok produkcji | - |
Subaru | Modele produkowane od 1 stycznia 1991 r. | Pozostałe modele |
Suzuki | Wszystkie aktualnie produkowane modele. W przypadku starszych modeli zgodność z paliwem E10 należy sprawdzić w instrukcji obsługi | W przypadku nieprodukowanych już modeli zgodność z paliwem E10 należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu |
Toyota | Modele sprzedawane w Europie od stycznia 1998 r. – ze wskazanymi wyjątkami | Avensis (silnik 2.0 1AZ-FSE – wyprodukowany w okresie 07.2000-10.2008 oraz silnik 2.4 2AZ-FSE – wyprodukowany w okresie 06.2003-10.2008 i modele sprzedawane przed styczniem 1998 r. |
Volkswagen | Wszystkie modele poza wskazanymi wyjątkami | Lupo (silnik 1.4 FSI 77 kW) produkowany w okresie 08.2000-11.2003, Polo (silnik 1.4 FSI 63 kW) produkowany w okresie 02.2002-06.2006, Golf IV (silnik 1.6 FSI 81 kW) produkowany w okresie 11.2001-05.2004, Golf IV Variant (silnik 1.6 FSI 81 kW) produkowany w okresie 10.2001-10.2006, Bora (silnik 1.6 FSI 81 kW) produkowany w okresie 10.2001-09.2005, Bora Variant (silnik 1.6 FSI 81 kW) produkowany w okresie 10.2001-09.2005, Golf V (silnik 1.4 FSI 66 kW) produkowany w okresie 11.2003-11.2004, Golf V (silnik 1.6 FSI 85 kW) produkowany w okresie 08.2003-05.2004, Golf V (silnik 2.0 FSI 110 kW) produkowany w okresie 01.2004-05.2004, Touran (silnik 1.6 FSI 85 kW) produkowany w okresie 11.2002-05.2004, Touran (silnik 2.0 FSI 110 kW) produkowany w okresie 10.2003-5.2004. |
Volvo | Modele produkowane od 1976 r. ze wskazanym wyjątkiem | S40 i V40 z silnikami 1.8 GDI, modele wyprodukowane przed 1976 r. |
Źródło: Raport „E10 petrol Vehicle compatibility list 2021 update” przygotowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA |
Benzyna E10 w starych samochodach – kto nie powinien jej tankować?
Upraszczając – stosowanie benzyny e-10 zależy (m.in.) od napędu pojazdu samochodowego. Silniki gaźnikowe, silniki z mechanicznymi pompami paliwa i pierwsze silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa – samochody z takimi jednostkami napędowymi nie powinny być tankowane benzyną E10. To jednak dość ogólne informacje – warto dokładnie sprawdzić, czy danego modelu rzeczywiście nie powinno się tankować benzyną E10.
Nowa benzyna E10 do jakich aut – przykłady:
- Audi A4 B6 1.8t benzyna E10 – model jest przystosowany do nowego paliwa;
- Audi A3 1.6 benzyna E10 – modele z roku 2004 nie powinny być tankowane nowym paliwem;
- Opel Astra H benzyna E10 – ten model jest kompatybilny z benzyną E10;
- Mazda benzyna E10 – aut z emblematem Mazda wyprodukowanych przed 2002 r. nie należy tankować paliwem E10;
- BMW E39 benzyna E10 – silnik benzynowy tego modelu może spalać benzynę E10;
- BMW E87 benzyna E10 – ten samochód jest dostosowany do używania paliwa E10;
- Citroen benzyna E10 – tankowanie benzyny E10 nie jest wskazane w przypadku modeli wyprodukowanych przed 2000 r.
- benzyna E10 EcoBoost – silniki Ford EcoBoost pojazdów sprzedawanych na rynku europejskim mogą spalać benzynę E10.
Co robić, gdy producent auta nie zaleca tankowania nowego paliwa?
Jesteś właścicielem samochodu, który nie jest przystosowany do pracy na benzynie E10? To wcale nie oznacza, że musisz wymienić posiadany model pojazdu na nowszy – na stacji paliw w sprzedaży wciąż pozostaje benzyna 98-oktanowa z maksymalnie 5 proc. zawartością bioetanolu. Niestety, pewnym minusem jest jej cena – jest ona droższa niż 95-oktanowe paliwo z 5 proc. zawartością bioetanolu.
Nie obawiasz się inwestycji w starszy pojazd? Możesz wymienić elastyczne przewody paliwa i uszczelnienia na nowe. Takie zabieg spowolni proces degradacji gumowych elementów.
Według specjalistów nie należy też panikować w razie zatankowania auta benzyną E10. Kilka czy kilkanaście litrów benzyny E10 nie doprowadzi do szkód, zwłaszcza gdy następnie kierowca będzie pamiętał o tankowaniu prawidłowego paliwa.
Dlaczego benzyna E10 szkodzi silnikom?
Skoro benzyna E10 nie jest kompatybilna z każdym silnikiem, to naturalne wydaje się pytanie o przyczyny. Powodów jest kilka:
- po pierwsze, duża zawartość bioetanolu w paliwie może przyspieszyć zużycie niektórych elementów, np. wykonanych z gumy;
- po drugie, bioetanol jest higroskopijny (przyciąga wilgoć) – rezultatem tego procesu jest korozja, tj. metalowe (w tym aluminiowe) elementy silnika zaczynają rdzewieć;
- po trzecie, spalanie benzyny E10 odbywa się w wyższej temperaturze – starsze silniki nie zawsze są do tego dostosowane, a konsekwencją jest ich szybsze zużycie.
Benzyna E10 a motocykle – czy tankowanie paliwa E10 jest bezpieczne?
W okresie letnim przesiadasz się z samochodu na motocykl? Najpewniej zastanawiasz się, czy benzyna E10 nadaje się do motocykla. Zasady są identyczne jak w przypadku samochodów – musisz sprawdzić zalecenia producenta. Gdzie ich szukać? Z pomocą przychodzi strona internetowa Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli (acem.eu), na której można znaleźć zestawienie jednośladów kompatybilnych z benzyną E10.
Benzyna E10 a motocykle – przykładowe modele, dostosowane do paliwa E10:
- benzyna E10 a motocykle BMW Motorrad – wszystkie modele są przystosowane do spalania paliwa E10;
- benzyna E10 a motocykle BRP – modele należące do kategorii homologacyjnej L są kompatybilne z paliwem E10;
- benzyna E10 a motocykle Ducati – przykładowe modele, które można tankować benzyną E10 to: Ducati Desmosedici 990 RR (po 18.05.2007), Ducati Hypermotard 1100 (po 15.02.2007), Ducati Monster 659 i Ducati Monster 796 (po 04.02.2010);
- benzyna E10 a motocykle Harley-Davidson – paliwo E10 jest dopuszczalne dla modeli wyprodukowanych po 1980 r.;
- benzyna E10 a motocykle Honda – motocykle dostępne na rynku europejskim od 1993 r. mogą korzystać z paliwa E10;
- benzyna E10 a motocykle Kawasaki – m.in. KLX 125 (od 2010 r.), Ninja 250R (od 2008 r.), W800 (od 2011 r.) i inne modele są kompatybilne z paliwem E10;
- benzyna E10 a motocykle KTM – modele produkowane od 2000 r. mogą być tankowane paliwem E10;
- benzyna E10 a motocykle Piaggio – większość modeli wyprodukowanych po 1.01.2011 r. z silnikiem o pojemności powyżej 50 cm3 będzie współpracować z paliwem E10;
- benzyna E10 a motocykle Suzuki – wszystkie modele od 2002 r. i niektóre wcześniejsze mogą korzystać z paliwa E10;
- benzyna E10 a motocykle Yamaha – wszystkie motocykle od roku modelowego 1990 mogą spalać paliwo E10.
Jak wynika z powyższych przykładów, wielu motocyklistów nie będzie musiało tankować droższego paliwa – 98-oktanowej benzyny z maksymalnie 5 proc. zawartością bioetanolu.
Podsumowanie
- Benzyna E10 to paliwo o podwyższonej zawartości bioetanolu – jego zawartość wynosi maksymalnie 10 proc.
- Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 2010 r. jest kompatybilna z benzyną E10.
- Benzyna E10 nie nadaje się do zasilania aut z silnikiem gaźnikowym i pierwszymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
- Od 1 stycznia 2024 r. benzyna E10 jest dostępna na stacjach paliw w Polsce – wcześniej można było ją kupić w wielu innych krajach UE.
- Od 2016 r. benzyna E10 jest używana jako paliwo wzorcowe, co oznacza, że testuje się na niej nowe pojazdy.
FAQ – pytania większości właścicieli pojazdów o stosowanie benzyny E10
Benzyna E10 – w jakich krajach można ją kupić?
Benzyna E10 jest sprzedawana w wielu krajach należących do Unii Europejskiej – należą do nich: Austria, Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Niderlandy, Rumunia, Słowacja, Szwecja oraz Węgry. W Europie można ją kupić też na stacjach paliw w Wielkiej Brytanii i Norwegii. Benzynę E10 tankują również kierowcy ze Stanów Zjednoczonych i Australii.
Czym różni się benzyna E5 od benzyny E10?
Benzyna E5 to mieszanina składająca się z 95 proc. benzyny oktanowej i 5 proc. bioetanolu. Paliwo E10 różni się tym, że posiada większą zawartość bioetanolu (maksymalnie 10 proc.) i tym samym mniej benzyny oktanowej (minimum 90 proc.).
Czy benzyna E10 ma negatywny wpływ na samochody?
Benzyna E10 nie jest nowością na rynku – od wielu lat korzystają z niej kierowcy m.in. z Europy Zachodniej i USA. Jeżeli informacje od producenta pojazdu nie zaprzeczają korzystaniu z benzyny E10, to zasilanie nią silnika nie powinno mieć negatywnych skutków. Nie odczujesz praktycznie żadnej różnicy – co najwyżej, może wystąpić niewielki wzrost zużycia paliwa.
Czy można ufać wyszukiwarce dostępnej na stronie e10.klimat.gov.pl?
Użytkownicy dostrzegli błędy w danych wyszukiwarki przygotowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Jeżeli planujesz z niej skorzystać, warto sprawdzić informacje potwierdzające dostosowanie samochodu do benzyny e-10 również w innym źródle, np. zamieszczonej wyżej tabeli ACEA.
Czy benzyna E10 nadaje się do kosiarki? Kiedy nie należy tankować takiego paliwa?
Benzyna E10 może zostać wykorzystana w kosiarce, o ile jednak producent nie przestrzega przed używaniem tego paliwa. Informacji warto poszukać na stronie poszczególnych producentów. Przykładowo firma Stihl wskazuje, że benzyna E10 nadaje się do wszystkich oferowanych przez nią urządzeń spalinowych. Husqvarna również dopuszcza stosowanie paliwa E10, ale zaznacza jednocześnie, że konieczna może być regulacja gaźnika.